• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

2
حجت‌الاسلام شاهسونی درباره زیارت اهل قبور در پنجشنبه های آخر سال:

صبح جمعه چه بسا ثواب بیشتری داشته باشد

  • کد خبر : 39560
  • 26 اسفند 1400 - 11:58
صبح جمعه چه بسا ثواب بیشتری داشته باشد
 به شهروندان توصیه کرد که الزامی وجود ندارد که حتماً عصر پنجشنبه به زیارت اهل قبور بروند و موجب ترافیک و سایر مشکل شوند، بلکه می توانند صبح جمعه به زیارت اهل قبور نائل شوند.

به گزارش صدای حوزه، آخرین پنجشنبه سال از راه رسید؛ پنجشنبه ای که طبق سنتی دیرینه، ایرانی ها خود را به مزار عزیزانشان می رسانند و به زیارت اهل قبور می روند؛ این روز را گرامی داشته و با قرائت فاتحه، شستشوی قبور و اهدای گل، یاد آنان را زنده نگه دارند.

تهران پایتخت ایران اسلامی نیز از این سنت بی نصیب نمانده است و هر ساله جمعیت بسیاری از سراسر تهران خود را به بهشت زهرا(س) می رسانند تا یاد عزیزانشان را گرامی داشته و دل خود را تسلی دهند.

جمعیت خودروهایی که در این روز به سمت بهشت زهرا (س) در تردد است به حدی است که مدیران و مسئولان شهری هر ساله برای این روز تمهیدات خاصی را باید بیاندیشند تا یک سنت دیرینه به بحرانی عجیب تبدیل نشود.

هر ساله مدیریت شهری و پلیس راهور مسیرهایی را مشخص می کنند و با استقرار پلیس و نیروهای انتظامی تلاش دارند تا با کمترین آسیب شهروندان بر سر مزار عزیزانشان حاضر شوند.

برخی مسیرهای حمل و نقل عمومی نیز طی سال های گذشته برای تردد آسان تر به بهشت زهرا در نظر گرفته شده و خدمات ویژه ای را ارایه می دهد تا شهروندان با مشکلات کمتری این سنت را به جا آورند.

اما درستی یا نادرستی و ضرورت به جا آوردن این سنت موضوعی است که در خصوص آن با حجت‌الاسلام شاهسونی کارشناس مذهبی گفت و گو کرده و از وی در این خصوص و ضرورت زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال به عنوان یک سنت پرسش کرده ایم.

وی در این خصوص گفت: تا جایی که اطلاع دارم، پنجشنبه ها و یا در روایات بیشتری صبح روز جمعه سر زدن به اهل قبور به عنوان مستحب دینی مطرح شده است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه دیده نشده که روایتی در خصوص پنجشنبه آخر سال داشته باشیم، اظهار داشت: عیدنوروز نیز از جمله آیین های سنتی قبل از اسلام ایرانیان است و در برخی از روایات نیز آن را تایید کرده‌اند.

حجت‌الاسلام شاهسونی با تاکید بر اینکه در روایات ما صبح روز جمعه سر زدن به اهل قبور توصیه شده است و چه بسا ثواب بیشتری نیز نسبت به پنج شنبه داشته باشد؛  به شهروندان توصیه کرد که الزامی وجود ندارد که حتماً عصر پنجشنبه به زیارت اهل قبور بروند و موجب ترافیک و سایر مشکل شوند، بلکه می توانند صبح جمعه به زیارت اهل قبور نائل شوند.

حسن آقابیگی کارشناس حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز در این خصوص گفت: یکی از مسائلی که وجود دارد و همیشه عزیزانمان را آزار داده، موضوع ترافیک است؛ در محدوده بهشت زهرا در بزرگراه شهید هاشمی، بزرگراه باقرآباد یا باقرشهر و دسترسی‌هایی که به سمت بهشت زهرا و تهران معمولا دچار ترافیک سنگینی در بعضی از ساعات می‌شوند.

وی افزود: هر ساله مردم آخرین پنجشنبه سال را به اهل قبول سر می‌زنند و با اهل قبور ارتباط می‌گیرند؛ گل می‌گذارند اما می توانند این سنت را به روز دیگری موکول کنند و یا روز جمعه ویا روز شنبه این سنت را به جا آورند.

آقا بیگی با بیان اینکه جا به جایی این زمان، موجب می شود بتوانیم ترافیک را به خوبی، مدیریت کنیم، افزود: ما هرچه بزرگراه بسازیم و هرتعداد پلیس در خیابان حضور داشته باشند، به دلیل حجم بالای خودروهای شخصی که وجود دارد، نمی توانیم ترافیک را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات ترافیک تا پاسی از شب وساعت ۱۰-۱۱ شب ادامه دارد؛ اظهار داشت: اگر بتوانیم سفرها و ساعت حضور در بهشت زهرا را تقسیم‌بندی ومدیریت کنیم، اصلی ترین مساله که همان ترافیک سنگین است، مدیریت می شود.

آقا بیگی با اشاره به اینکه معمولا اعضای خانواده، به طور جمعی در بهشت زهرا حضور پیدا می‌کنند و ممکن است به حمل و نقل عمومی رغبتی نداشته باشند، به شهروندان توصیه کرد که برای تردد به بهشت زهرا(س) در صورت تمایل می توانند از حمل و نقل عمومی؛ مترو و اتوبوس استفاده کنند.

این کارشناس حمل و نقل و ترافیک بر مدیریت زمان سفر تاکید کرد و گفت : شهروندان برای اینکه کمتر در ترافیک بمانند و شهر نیز شاهد ترافیک کمتری باشد،   ساعت حضور در بهشت زهرا را به گونه ای تنظیم کنند که به ترافیک عصرگاهی برخورد نکنند.

وی ادامه داد: چون آمار دقیقی از حجم خودروها نداریم، نمی توان به طور مشخص عنوان کرد که سنت پنجشنبه پایان سال چه میزان به ترافیک می افزاید؛ نیاز به یک بازشماری و آمار دقیق دوربینی وجود دارد که بدانیم چه تعداد خودرو وارد بهشت زهرا (س) می‌شوند و چه تعداد خودرو خارج می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39560
  • منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.