• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
تحلیلی درباره شخصیت بتمن در فیلم های هالیوودی:

قهرمانی اشرافی که به ریشه های فساد نزدیک نمی شود

  • کد خبر : 39497
  • 24 اسفند 1400 - 14:29
قهرمانی اشرافی که به ریشه های فساد نزدیک نمی شود
بتمن که در حقیقت فردی بنام «بروس وین» است با ثروت انبوهی که دارد تمامی امکانات و تجهیزات را برای خود ساخته و به داد مردم می‌رسد. دادخواهی از مردم توسط یک سرمایه‌دار و میلیونر در شهری که فساد سیستمی باعث شده تا ناکارآمد و بنیان عدالت نابود شود، برای مردم بی‌پناه جالب است.

به گزارش صدای حوزه، فیلم جدید «بتمن» در هفته دوم فروش خود نیز پرفروش‌ترین فیلم شد. این فیلم به کارگردانی  مت ریوز و با بازی رابرت پتیسون یکی از فیلم‌های مورد انتظار در دوران کرونا بود و توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم ۲۰۲۲ و دومین فیلم پرفروش از ابتدای شروع کرونا را کسب کند. «بتمن» در هفته دوم اکران خود ۶۶ میلیون دلار و  در مجموع تا با امروز در آمریکا ۲۳۸ میلیون دلار فروش کرد.

با نگاهی به فیلم‌‌های «بتمن» در تمام سال‌های گذشته می‌توان فهمید که فیلم‌های این شخصیت ابرقهرمانی یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا است. اولین فیلم بتمن به کارگردانی تیم برتون با بودجه ۳۵ میلیون دلاری توانست ۴۱۱ میلیون دلار فروش کند. قسمت دوم فیلم با عنوان «بازگشت بتمن» نیز با بودجه ۸۰ میلیون دلاری، ۲۶۶ میلیون دلار و بتمن برای همیشه نیز با بودجه ۱۰۰ میلیون دلار، ۳۶۶ میلیون دلار فروش کرد. اما این تنها درباره سری اول فیلم بتمن است و سری دیگر این مجموعه یعنی فیلم‌هایی که کریستوفر نولان ساخت و همچنین انیمیشن‌ها و فیلم‌های جهان مارول که در آن نیز شخصیت‌ بتمن حضور دارد نیز فروش بالایی را برای صنعت سرگرمی‌ساز هالیوود فراهم کرد.

فیلم‌های بتمن عموماً همراه با فیلم‌های قابل توجه دیگر اکران شده‌ است اما هیچ گاه بتمن‌ها از جایگاه‌های نخست‌ جداول فروش نزول نکردند. استقرار در جایگاه‌های دوم و سوم نیز بخاطر اکران فیلم‌های بسیار قوی و جذاب دیگر بوده است. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۷ فیلم بتمن و رابین در جایگاه سوم فروش در ماه ژوئن (ماه آغاز اکران) قرار می‌گیرد و فیلم‌های پارک ژوراسیک و هواپیمای محکومین به عنوان فیلم‌های تجاری دیگر، در جایگاه اول و دوم قرار می‌گیرند.

بنابراین بنظر می‌رسد که این شخصیت خیالی و ابرقهرمانی نکته ویژه‌ای در فروش خود باید داشته باشد که توانسته بعد از این همه سال صدرنشینی را از دست ندهد-البته عموماً فیلم‌های ابرقهرمانی این ویژگی را دارند اما در این گزارش بتمن به عنوان سوژه مورد تحلیل قرار گرفته است-. می‌توان یکی از علت‌های اصلی آن را در قدیمی بودن و حضور مکرر این شخصیت در تمام سال‌ها دانست. اولین بار که بتمن خلق شد، در کتاب‌های «کمیک کارآگاه» بود که توسط «باب کین» طراحی شد. بعد از آن کمیک‌‌ها ادامه داشتند تا اینکه این شخصیت در سال ۱۹۴۳ در سریالی به همین نام دیده شد و بعد از آن در فیلمی به همین نام  در سال ۱۹۶۶ حضور پیدا کرد. برای همین بیش از ۸۰ سال است که این شخصیت در دنیای سرگرمی آمریکا دیده می‌شود. اما این تاریخی بودن هیچ وقت تبدیل به یک سوژه خاک خورده نشد و همواره در حال بازسازی و پویایی بوده است.

از این گذشته شرورها و ضدقهرمان‌ها مانند جوکر، شخصیت‌های مکمل و فرعی مانند شهردار، زن گربه‌ای، رابین و خرده داستان‌ها همگی منجر به ایجاد جهانی شده است که برای سینما بشدت مناسب است. زیرا سینما مانند عرصه‌ و بستری مجازی و خیالی ظرفیت بسیار مناسبی برای فیلم‌هایی است که با داشتن جهان داستانی، از این ظرفیت بهره‌مند شوند و بتمن این بهره را برده است.

سینماها و استودیوهای مطرح هالیوودی نیز همواره در تولید و اکران پشتیبان این فیلم بوده‌اند. شرکت‌های فیلمسازی مانند برادران وارنر و دی سی به عنوان غول‌های بزرگ فیلمسازی در هالیوود به اندازه کافی برای نمایش پرقدرت اعتبار می‌آورند.

اما جدای از این موضوع، وجوه شخصیتی و فلسفه این کاراکتر را می‌توان علت اصلی جذابیت و ماندگاری آن دانست. شخصیتی که از خانواده سرمایه‌دار و ثروتمند و بعد از اتفاق تلخی که در دنیای کودکی برای او رخ داده، تبدیل به یک قهرمان برای جامعه می‌شود و در مقابل فساد و نابرابری ایستادگی می‌کند. در حقیقت سیر تشکیل یک قهرمان از نقطه صفر و آغاز تا اوج در بتمن به خوبی شکل گرفته و او را آماده پذیرش توسط مردم کرده است. اینها در کنار قدرت‌های عجیب و خاص او و توانمندی‌های بدنی و البته امکانات چشمگیرش مانند خودرویی با تجهیزات جنگی و یا پرواز بتمن، منجر به تجسم یک ناجی بر فراز شهری سرشار از تبهکاران بنام «گاتهام» شده که برای مخاطب جذاب است.

بتمن که در حقیقت فردی بنام «بروس وین» است با ثروت انبوهی که دارد تمامی امکانات و تجهیزات را برای خود ساخته و به داد مردم می‌رسد. دادخواهی از مردم توسط یک سرمایه‌دار و میلیونر در شهری که فساد سیستمی باعث شده تا ناکارآمد و بنیان عدالت نابود شود، برای مردم بی‌پناه جالب است. بتمن از میان طبقه وسط نیست هرچند که شخصیت‌های دیگر مانند «مرد عنکبوتی» از میان مردم و پایین شهر ظهور می‌کند، اما هوادار مردم است. او و خانواده‌اش از میان بخش مرفه و مرتبط با حاکمیت‌اند اما به فساد سیستمی گاتهام آلوده نشده است؛ قهرمانی پاک، ناجی و ثروتمند که پناه شهر تاریک و سیاه شده است که این وجوه برای پذیرش آن توسط مخاطب اهمیت دارد. در حقیقت اضلاع شخصیتی اسطوره‌های یونان یعنی ثروت‌مندی، قدرت‌مندی و عدالت‌خواهی همگی در این شخصیت جمع شده و البته بروزرسانی و با زبان امروز دنیا تعریف شده است. می‌توان این مفهوم را راز موفقیت و ماندگاری بتمن دانست.

اگرچه فضای فوق در فیلم به خوبی نمایش داده می‌شود، بنظر می‌رسد که قهرمان خفاشی ۸۰ ساله هالیوود، قرار نیست عمیقاً علیه فساد قیام کند. توضیح اینکه، اگرچه هدف فیلم‌های «بتمن» القای فلسفه اشراف‌سالاری (آریستوکراسی) بنظر نمی‌رسد اما تفکر آن را در لایه‌های زیرین یا زیرمتن خود می‌تواند تقویت کند. بتمن با وجود انگاره‌های قهرمانی ضدفساد و ضدشرارت، همواره شاخ و برگ‌های شرارت را می‌زداید و به نابودی فساد در مبنا و ریشه‌‌ نزدیک نمی‌شود. شاید این عدم نزدیک شدن به مرزهای فساد در هسته و لایه‌های زیرین قدرت، همان مرزهای سرمایه‌داری و نظام حاکمیتی کنونی جهان باشد. استقرار این دو نکته یعنی قهرمانی که با فساد در سطح مقابله می‌کند و صرفا اشرار را تحویل پلیس می‌دهد و دیگر اینکه به مرزها و نقاط حساس سرمایه‌داری نزدیک نمی‌شود، همان چیزی است که مطلوب نظام سرمایه‌داری بوده و منافع آن را تأمین می‌کند و در نتیجه بتمن و همچنین دیگر ابرقهرمانان مورد توجه جدی سیستم غربی قرار می‌گیرند و بی‌شک در فروش -که تنها بخش سطحی و ساده نتیجه این حمایت است- نیز موفق می‌شود.

در حقیقت نظام سرمایه‌داری اگرچه خود را ضعیف جا می‌زند اما بدمن قصه نشان نمی‌دهد و در ادامه قهرمانی که ماهیتاً به خود نزدیک است را به عنوان عنصر مقابله با اشرار انتخاب می‌کند تا صرفا شاخه‌های فساد را هرس کند اما هیچ‌گاه به دایره قرمز حریم مرکز سرمایه‌داری برای افشای ریشه و بنیان فساد، نزدیک نمی‌کند.

حالا بار دیگر این شخصیت پا به عرصه دنیای رویابافی فیلم گذاشته و قرار است تا با فسادی مبارزه کند که ریشه آن به گذشته‌ و خانواده‌اش بازمی‌گردد. اتفاقی جالب که می‌تواند به مثابه پاکسازی و شناخت عمیق‌تر بتمن از خود و گذشته‌اش باشد و اینگونه وجوه قهرمانی خود را برای مخاطب آگاه امروز که بیشتر به عمق فساد سیستماتیک پی برده است، واقعی نشان داده و بستر دراماتیک قوی را برای فیلم آماده کند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39497
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

06اردیبهشت
بتمن ۲۰۲۲، نقد سرمایه داری در خدمت سرمایه داری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.