• امروز : جمعه - ۲۸ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 19 September - 2025
کل اخبار 6564

صدای حوزه امروز

جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام! دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم آیا روحانیت توانسته با تحولات جامعه همگام شود؟ آیا سرمایه اجتماعی روحانیت رو به افول است؟ لزوم اتخاذ رویکرد کیفی در گزارش های تبلیغی / کار خودجوش شما در صدای حوزه بسیار باارزش است! پاسخگویی به روش مرکز خدمات! شروع فعالیت های فرهنگی با دختران اغتشاشگر/ یک سال در مسجد ممنوع‌المنبر شدم موسیقی عرفانی یا عرفان موسیقی؛ مسأله اینست! پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر

11

تأثیر کنشگرانه یا تأثر منفعلانه؟

  • کد خبر : 24974
  • 22 شهریور 1400 - 11:00
تأثیر کنشگرانه یا تأثر منفعلانه؟
نخبگان فرهنگی و دینی در عصری مدرن و با ساز و کارهای نوین جهانی و فرهنگی مواجه شده‌اند؛ میدان وسیعی که چالش‌های گفتمانی و داربی‌های رسانه‌ای پیروزی یا عقب‌نشینی را مشخص می‌کند.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه،  علی کردانی در کانال ایتای رسانه نخبگان نوشت:

نخبگان فرهنگی و دینی در عصری مدرن و با ساز و کارهای نوین جهانی و فرهنگی مواجه شده‌اند؛ میدان وسیعی که چالش‌های گفتمانی و داربی‌های رسانه‌ای پیروزی یا عقب‌نشینی را مشخص می‌کند.

آرایش جهان به گونه‌ای پیش می‌رود که ظاهراً پیروزی از آن کسی نیست که کلامش متین و مطلوب باشد، بلکه هر چه بیشتر رسانه و مخاطب را دریافته باشی اقبال‌ها به سوی تو خواهد آمد.

فضای رسانه فضای عجیبی شده؛ عجیب آنکه جبهه حق برای حقانیتش «منفعل و کهنه» عمل می‌کند اما جبهه باطل در باطلش «تهاجمی و مدرن» می‌تازد.

بدبختی آن‌جا بیشتر می‌شود، که «نابلدان رسانه‌ای» بسیار دلسوزند و «کاربلدان رسانه‌ای» کم می‌سوزند؛ اینجاست که «دلسوزِ نابلد» کار را خراب می‌کند، چون تخصص ندارد و «متخصص کاربلد» کار را رها می‌کند چون دغدغه ندارد؛ نتیجه آن می‌شود که پیمودن مسیر ظلم و تهاجم فرهنگی برای «ابرهه‌ زمان» هموار می‌شود؛ در همین زمینه رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ «آرایش دشمن، آرایش جنگی است؛ در میدان‌های سیاسی، اقتصادی و فضای مجازی.»

بنابراین خاکریز فضای مجازی «ابابیلی» می‌خواهد که بر سر ابهت «ابرهه زمان» پدیدار شده و سپاه منسجم دشمن را در هم بکوبد.

اما اینکه ساز و کار ابابیل‌سازی رسانه‌ای چگونه است؟ و چگونه باید بر رسانه‌های بیگانه آوار شد؛ نیازمند تأمل، پژوهش و استفاده از نظرات «نخبگان رسانه‌ای و فرهنگی» دارد؛ نخبگانی که چاشنی مخاطب‌شناسی را نیز در کارنامه داشته باشند.

امروزه اسلام و مسلمین در «مظلومیت رسانه‌ای» به سر می‌برند و راه برون‌رفت از چنین مظلومیتی «حاکمیت رسانه‌ای» است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی مردم شده اما افسران فرهنگی و جنگ نرم حاکم بر فضای مجازی نیستند.

از این رو رهبر انقلاب فرمودند؛ «جوان‌ها امروز در فضای مجازی فعالند؛ فضای مجازی می‌تواند ابزاری باشد برای زدن توی دهن دشمنان.»

هرگاه توانستیم حداقل نیمی از تأثیرگذاری رسانه جهانی را بر عهده بگیریم، آن زمان تازه جنگ برابر و کارهای بزرگ‌تر شروع می‌شود؛ اما تا زمانی که اسکلت اصلی و میدانِ رسانه‌ای در دست نامحرمان است و ما در میدان طراحی‌شده آنان به بازی آمده‌ایم و بر بَنای پی‌ریزی شده آن‌ها ساختمان می‌سازیم، خبری از پیروزی و بهروزی وجود نخواهد داشت.

امروزه ساده‌ترین و بدیهی‌ترین گزاره‌ها، دستخوش تحریفات و تهاجم‌ دشمنان قرار گرفته است؛ با وجود این در فضای رسانه نسبت به بیگانگان محکومانه می‌نویسیم نه حاکمانه، و‌ نسبت به دوستان حاکمانه می‌نویسیم نه برادرانه!

با توجه به فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند؛ «همه دنیا و همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اِعمال مدیریت می‌کنند.» اگر بخواهیم بر فضای مجازی «اعمال مدیریت» داشته باشیم، باید زیرساخت‌ها را طوری طراحی کنیم تا منجر به «رفتار کنشگرانه و فعالانه» شود؛ در همین راستا اشاره‌ای به برخی روش‌های کنشگرانه خالی از لطف نیست.

معرفی چند روش برای تاثیر کنشگرانه:

_مخاطب‌شناسی و آسیب‌شناسی‌ای که برگرفته از جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و مذهب‌شناسی باشد

_اخلاص در گفتار و میدان نبرد

_شجاعت و اهل جسارت بودن

_عقلانیت، پرسیدن و پی‌گیری خط عقلانیت از عاقلان و معتدلان رسانه‌ای

_نگاه منظومه‌ای به افراد و جریان‌ها نه تک‌بعدی و یک‌جانبه‌ای

_هجوم از ما و دفاع از دشمن، سوال از ما و پاسخ از دشمن نه برعکس

_اخلاق رسانه‌ای و رعایت جوانب احتیاط و تقوا

_مطالعه قبل از مواجهه، مطالعه برای مواجهه و مواجهه برای ابهت‌شکنی

_طراحی میدان مقابله از جانب ما

_تزریق ادبیات تهدیدیِ مبتنی بر واقعیات در مقابل دشمن

_تجهیز اطلاعاتی، علمی و فرهنگی کاربران

_خوراک‌دهی به مخاطبان رسانه‌ای بر اساس نیاز‌های فطری و عصر مدرن

_تلقین احساس شخصیت به جامعه خودی

_پیشگیری قبل از درمان، ویروس‌شناسی قبل از تکثیر

_یک‌صدایی در مواضع حیاتی و بزنگاه‌ها

در پایان به جمله‌ای مهم از سخنان رهبری که در اولین دیدار دولت سیزدهم بیان کردند اشاره خواهیم داشت.

ایشان فرمودند؛ «ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور به بازسازی انقلابی نیاز دارد.».

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=24974
  • نویسنده : علی کردانی
  • منبع : najmnews@

مطالب مرتبط

31فروردین
مالک رسانه پیام رسانه را انتخاب می‌کند نه بازیگران و عوامل
نقد همکاری یکی از روحانیون با شبکه آرته فرانسه؛

مالک رسانه پیام رسانه را انتخاب می‌کند نه بازیگران و عوامل

26اسفند
نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری
در اولین نشست صمیمی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با رسانه‌های حوزوی مطرح شد؛

نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.