• امروز : چهارشنبه - ۱۳ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 2 April - 2025
کل اخبار 6448

صدای حوزه امروز

داستان راستان بوستان! اولین نشست صمیمی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با رسانه‌های حوزوی تبارشناسی سکولاریسم در حوزه‌های علمیه امپراطوری معاونت آموزش بر حوزه/ چرا تغییر سخت است و چگونه باید پیش برویم؟ تنظیمات دروس حوزه طوریست که هیچ احتیاجی به قرآن ندارند! + واکنش ها زیر و بم اشتغال طلاب و چند نکته باریک‌تر از مو چرا ما پزشک اطفال داریم اما آخوند اطفال نداریم؟/ منبر را به هرکسی ندهید لزوم ارائه مدل اجرایی دقیق جهت ورود هیأت های مذهبی به اقتصاد اولین دیدار همسر با لباس روحانیت یا مزاحمت یک آخوند برای یک زن متأهل؟! حکمت متعالیه در خدمت انقلاب تبارشناسی تربیت چهره‌های انقلابی در گفتمان حوزه‌های علمیه از مدرسه‌ی عرفان تا کوچه‌های انقلاب/ زنانی که تاریخ را در حاشیه‌ی تاریخ نوشتند حمله طلبه ها به حوزه علمیه دروغ است/ دعوا بر سر مسجد نیست و اداره آن در اختیار اشرفی اصفهانی است جامعه الزهرا تصمیم بگیرد: تبلیغ اولویت اول است یا دوم؟!

12
به بهانه بیانیه شرکت توئیتر در پذیرش قوانین ترکیه؛

ضرورت الزام شبکه‌های اجتماعی خارجی به پذیرش قوانین کشور

  • کد خبر : 7427
  • 03 فروردین 1400 - 21:22
ضرورت الزام شبکه‌های اجتماعی خارجی به پذیرش قوانین کشور
ترکیه به عنوان یک نمونه موفق از کشورهایی است که شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه پلت‌فرم‌های شبکه اجتماعی را مجبور به پذیرش قوانین داخلی خود کرده است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی خود با اشاره به اهمال مسئولین در مدیریت فضای مجازی گفتند: “متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما، آن رعایت‌های لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد.”

در روزهای گذشته ترکیه و شرکت توئیتر در یک رفت و برگشت دعوای حقوقی فی‌مابین، درباره نحوه مدیریت توئیتر در این کشور دچار کش و قوس شدند که در نهایت توئیتر مجبور به پذیرش قوانین ترکیه شد.

مشکل توئیتر و ترکیه از کجا شروع شد؟

در روزهای آخر دی‌ماه کشور ترکیه اعلام کرد که در اقدامی تنبیهی و به موجب راه‌کاری قانونی شرکت توئیتر را از کسب درآمد‌های تبلیغاتی در این کشور محروم کرده است.

این اقدام پس از امتناع شرکت توییتر برای معرفی به موقع نماینده‌ای حقوقی از جانب خود در کشور ترکیه صورت گرفته که بخشی از یک قانون مصوب پارلمان این کشور جهت تشدید کنترل و نظارت بر شبکه‌های اجتماعی است.

معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های ترکیه ضمن اعلام اجرایی شدن مجازات درنظر گرفته شده، تصریح کرد که این اقدام قانونی به شکلی دقیق و کامل از سوی نهادهای مسئول با دقت زیر ذره‌بین قرار خواهد گرفت و برای شرکت‌هایی که پولی بابت تبلیغات به شبکه‌های اجتماعی متخلف از جمله توییتر واریز کنند جریمه‌های سنگین در نظر گرفته خواهد شد.

قانون پارلمان ترکیه در مورد شبکه‌های اجتماعی

این محدودیت‌ها بخشی از یک قانون مصوب در پارلمان ترکیه است که شبکه‌های اجتماعی پربازدید از جمله توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام را ملزم می‌کند نماینده‌ای حقوقی از جانب خود در ترکیه انتخاب و معرفی کنند و در صورت لزوم بخشی از محتوای به اشتراک گذاشته در پلت‌فرم‌های خود را با رای و حکم دستگاه قضایی ترکیه ظرف ۴۸ ساعت حذف کنند.

طبق این قانون، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی که بیش از یک میلیون کاربر دارند باید داده‌های کاربران ترک را در کشور ذخیره کنند.

دولت ترکیه می‌گوید که طبق قانون اینترنت، حمایت از حقوق کاربران رسانه‌های اجتماعی در این کشور و مبارزه با اقدامات مجرمانه آنلاین ضروری است.

توئیتر مجبور به پذیرش قوانین ترکیه شد

شرکت توئیتر به تازگی اعلام کرد، در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک شخصیت حقوقی در ترکیه است تا بر اساس قانون جنجالی اینترنت این کشور که از سال گذشته اجرا شده، بتواند فعالیت خود را در آنجا ادامه دهد. 

توئیتر در بیانیه خود ضمن پذیرش شفافیت در قبال دولت‌ها گفت: “ما همچنان به حفاظت از صدا و داده‌های افرادی که از توئیتر استفاده می‌کنند متعهد هستیم. ما در مورد نحوه رسیدگی به درخواست‌های دولت و نیروی انتظامی شفاف خواهیم بود.”

جریمه شرکت‌های بزرگ در ترکیه

مقامات ترکیه به دلیل عدم تعیین نماینده رسمی در سال ۲۰۲۰، توییتر، فیس بوک، یوتیوب، اینستاگرام و تیک تاک را هر کدام ۴۰ میلیون لیره (حدود ۵.۱ میلیون دلار) جریمه کردند. فیس بوک، تیک تاک و یوتیوب از آن زمان شخصیت‌های حقوقی مورد نیاز را در ترکیه مستقر کرده‌اند. 

ضرورت مدیریت شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران

ترکیه به عنوان یک نمونه موفق از کشورهایی است که شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه پلت‌فرم‌های شبکه اجتماعی را مجبور به پذیرش قوانین داخلی خود کرده است. وزیر ارتباطات دولت تدبیر و امید و دیگر مسئولین مربوطه نه تنها انگیزه‌ای برای مدیریت فضای مجازی ندارند بلکه به این ولنگاری فضای افتخار هم می‌کنند!

همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود به اقدامات کشورهای مختلف در مدیریت فضای مجازی اشاره کردند و ضمن گلایه از مسئولینی که افتخار می‌کنند این فضا را رها کرده‌اند فرمودند: “همه‌ی کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت می‌کنند، [در حالی که] ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریّت کرد.”

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7427

مطالب مرتبط

01اسفند
طراحی اسلامی سکوهای مجازی: از چالش‌ها تا راهکارها
در دومین جلسه از دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» مطرح شد؛

طراحی اسلامی سکوهای مجازی: از چالش‌ها تا راهکارها

01اسفند
آغاز تحول فضای مجازی؛ نقد و طراحی سکوهای اسلامی
در نخستین جلسه دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» مطرح شد؛

آغاز تحول فضای مجازی؛ نقد و طراحی سکوهای اسلامی

15بهمن
چگونگی دینی سازی سکوهای مجازی
پژوهشگر عرصه فضای مجازی طی یادداشتی نوشت؛

چگونگی دینی سازی سکوهای مجازی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.