به گزارش صدای حوزه، وحید یامین پور در نشست با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: قانون تسهیل ازدواج جوانان در سال ۸۴ تصویب و اجرای آن به راه اندازی صندوق اندوخته جوانان موکول شد و در ماده یک و تمام مواد آن تکالیف تمام دستگاهها نیز مشخص شد ضمن اینکه دولت موظف شده بود سه ماه بعد از آن، اساسنامه و آئین نامههای آن را تعیین کرده و به مجلس ارائه دهد، اما هنوز بعد از ۱۶ سال این اتفاق نیفتاده است.
وی یادآور شد: البته در دولت نهم و دهم صندوق مهر امام رضا (ع) جایگزین آن شد و در دولت یازدهم و دوازدهم هم صندوق کارآفرینی امید جایگزین آن شد، اما به طور مشخص تنها در حوزه اشتغال به ارائه تسهیلات پرداخت.
یامین پور تاکید کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در این مجلس تصویب شد از نظر اعطای تسهیلات به زوجهای جوان، پیش بینی خوابگاه متاهلان و استمهال پرداخت وامها با قانون تسهیل ازدواج جوانان هم پوشانی دارد، اما برخی موارد پیش بینی شده در قانون تسهیل ازدواج جوانان، در این قانون نیست که مجلس یا باید برای آن الحاقیه بیاورد یا اصلاحیهای برای آن تدوین کند که ظاهرا در مرکز پژوهشهای مجلس در حال انجام است.
سرپرست معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سه ماموریت این وزارتخانه در حوزه ازدواج آسان اعم از مهارت افزایی، ارائه خدمات مشاورهای و برگزاری کارگاه پیش، حین و بعد از ازدواج افزود: سالانه هزاران کارگاه مشاوره به صورت رایگان در ۴۰۰ شهر برگزار میکنیم همچنین مجوز لازم برای مراکز مشاوره ازدواج اعطا میشود و از سمنهایی که در این حوزه فعال هستند حمایت میکنیم.
یامین پور ادامه داد: همچنین دو اولویت اصلی حمایت از تشکلها در حوزه تسهیل ازدواج جوانان، انجام فعالیتهای فرهنگی و خیریه و مهارت افزایی است.
وی افزود: وظیفه تصدی گری در این حوزه نداریم، زیرا اعتباراتی برای این وزارتخانه جهت تسهیل ازدواج جوانان تعیین نشده است، اما در سال ۹۹ بیش از ۶۰ میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات ازدواج دادیم که از محل ۲۷ صدم از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین شد.