به گزارش صدای حوزه، یکی از مولفههای محوری نظام ارتباطی_تبلیغی دین همچون همه نظامهای ارتباطی و رسانهای «مخاطب» است. در همه نظامهای ارتباط جمعی، ادعائا یا حقیقتا میزان همسویی یا انطباق خدمات ارتباطی و رسانهای با نیازها، خواستهها، انتظارات و تلاش برای جلب رضایت مخاطب، همواره به عنوان یک معیار قطعی و بلامنازع جهت ارزیابی و اعتبارسنجی این خدمات قلمداد میشود. ازاین رو، ادعای اینکه همه نظامهای ارتباطی، برغم اختلاف درمبانی، اهداف، سیاستها و تکنیکهای ارتباطی «مخاطب» محوراند، چندان دور از واقعیت نیست.
جایگاه تبلیغ سنتی
تبلیغ سنتی برغم ظهور پیاپی رسانههای جمعی و اجتماعی جدید و پیدایش اشکال ارتباطی متنوع نوین، همچنان جایگاه و اعتبار کارکردی و قدسی خود را در جامعه دینی ما حفظ کرده و بخش قابل توجهی از مخاطبان عام(توده) و تاحدی خواص(در صورت برخورداری از برخی ویژگیهای کیفی) را در بخش تامین نیازهای اطلاعاتی و معارفی یا ترویج، بسط، تقویت و تعمیق باورها، ارزشها و نگرشهای دینی و آموزههای فرهنگی متاثر از دین را همچنان تحت پوشش دارد.
جالب اینکه، بخش قابل توجهی از فعالیتهای تبلیغی رسانههای جمعی بویژه صدا و سیمای ملی در حوزه فرهنگ دینی، عملا انعکاس پیامها و مضامینی است که در چرخه ارتباطات سنتی و در محافل دینی تولید و عرضه شده و به صورت ضبط شده و غیر مستقیم در برنامههای مختلف رسانهای انعکاس و انتشار مییابد.
واکاوی نظام تبلیغ سنتی
این نظام ارتباطی پرسابقه برغم تاریخ طولانی، قداست و مشروعیت دینی، گستره و عمق نفوذ در جامعه اسلامی و شیعی، سازگاری با اقتضائات فرهنگی اجتماعی جامعه، ضرورتهای کارکردی، اثربخشی عمیق و ماندگار در حوزه فرهنگسازی و جامعهپذیری، موثر در استمرار حیات دینی جامعه و عینیتبخشی به خصیصه جاودانگی دین در گذر زمان، چندان که باید مورد مداقه وواکاوی مطالعاتی و پژوهشی قرار نگرفته و قوتها و ضعفهای آن به تناسب نیازها و انتظارات عصری و در مقایسه با سایر شیوههای نوظهور ارتباطات تبلیغی مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته است.
این کتاب در صدد است تا با رویکردی نظری(نه عینی و میدانی) و با الهام از مطالعات انجامشده و شواهد تجربی و شهودی، نظام تبلیغ سنتی(با مولفههای فوق) را در وضعیت موجود(با ملاحظه میانگین و قدر مشترک شیوهها و فرمهای تبلیغی رایج و غالب) با محوریت مخاطب و نیازها و مطالبات وی در راستای ظرفیتشناسی، مسالهشناسی و در کل پاسخیابی برای سوالات اصلی و فرعی ذیل مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد.