• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
بررسی عملکرد روزنامه های زنجیره ای در قبال اقدامات دولت رئیسی

افزایش قابل توجه امید مردم در کمتر از یک ماه و زیر پمپاژ ناامیدی از جانب معارضین

  • کد خبر : 26870
  • 11 مهر 1400 - 14:39
افزایش قابل توجه امید مردم در کمتر از یک ماه و زیر پمپاژ ناامیدی از جانب معارضین
افزایش قابل توجه امید در حالی بوده که اولاً بیش از یک ماه از عمر دولت جدید و عملکرد آن نمی‌گذرد و ثانیاً توپخانه جریان معارض داخلی و خارجی شدید مشغول ناامیدسازی مردم بوده است، قطعاً در این شرایط شانتاژ و مخالف‌خوانی، آنچه که باعث افزایش امید مردم شده، عملکرد امیدوارکننده برخی دولتمردان به ویژه شخص رئیس‌جمهور بوده است.

به گزارش صدای حوزه، آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشت: «طبق آنچه موسسه معتبر نظرسنجی ایسپا منتشر کرده ‏‌۵۳/۲‌٪ معتقدند و امید دارند دولت رئیسی درمقایسه با ‎ دولت قبلی بهتر و ۹/۶‌٪ گفته‌اند بدتر عمل خواهد کرد. ۲۱‌٪ معتقدند فرقی نخواهد کرد.

همچنین ۱۵‌٪ در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و ۱/۱‌٪ نیز پاسخ نداده‌اند.

نتیجه‌گیری از نتایج این نظرسنجی سخت نیست. بیش از نیمی از مردم به این دولت ایمان دارند و تصور می‌کنند می‌تواند شرایط را بهبود بخشد. منظور از بهبود نیز طبعا وضعیت معیشت و سفره‌های مردم است. حال اینکه حدود سه ماه دیگر نتایج این نظرسنجی چه تغییراتی خواهد کرد بستگی مستقیم به عملکرد دولت سیزدهم دارد.

تقریبا ۶ هفته از شروع به کار دولت رئیسی گذشته است و برخلاف برخی ادعا‌ها و غلو‌ها وضعیت گرانی نه تنها بهتر نشده که بدترنیز شده است. تاکید و تصریح دو روز پیش رئیس جمهور نیز در همین راستا است. در واقع رئیس دولت قصد داشت به جامعه اعلام کند خط قرمز پاستورنشینان تورم و گرانی است و این دولت در این زمینه اهتمام جدی دارد.

لیکن نکته قابل تامل اینجاست که این دولت به اندازه دولت روحانی فرصت حرف درمانی ندارد و کاسه صبر جامعه لبریز است.»

این روزنامه زنجیره‌ای که به مدت ۸ سال سرگرم بزک کردن برجام و سوء‌مدیریت دولت روحانی بود، در ادامه می‌نویسد: این مردم ماه‌ها و سال‌ها منتظر نتایج برجام بودند، ولی هنوز میوه‌ای از برجام به عمل نیامده بود که چند عامل داخلی و خارجی، وضعیت را تغییر دادند و دولت در باتلاق وعده‌ها گیر کرد.

فلذا اینکه علیرغم آنکه آرای باطله و سفید در انتخابات چشمگیر بوده، ولی بیش از نیمی از جامعه به این دولت چشم امید دارند نکته مثبت و فرصتی مهم برای دولت و رئیس جمهور است. اما این فرصت خیلی کوتاه است قطعا. ابراهیم رئیسی و سربازانش کار دشواری پیش رو دارند.

افزایش قابل توجه امید مردم به دولت جدید

درباره این تحلیل روزنامه زنجیره‌ای چند نکته شایسته توجه و تأکید است: نخست این که به اذعان روزنامه مذکور و مطابقت نظرسنجی ایسپا، امید مردم به دولت جدید (به نسبت به رأی‌دهندگان سه ماه قبل به آقای رئیسی) افزایش یافته است.

این افزایش قابل توجه امید در حالی بوده که اولاً بیش از یک ماه از عمر دولت جدید و عملکرد آن نمی‌گذرد و ثانیاً توپخانه جریان معارض داخلی و خارجی شدید مشغول ناامیدسازی مردم بوده است، قطعاً در این شرایط شانتاژ و مخالف‌خوانی، آنچه که باعث افزایش امید مردم شده، عملکرد امیدوارکننده برخی دولتمردان به ویژه شخص رئیس‌جمهور بوده است.

در همین نظرسنجی مورد اشاره ایسپا، ۵۷/۷ درصد مردم گفته‌اند کابینه رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور را دارد و فقط ۱۸/۸ درصد گفته‌اند توانمندی لازم را ندارد. درباره امکان تحقق وعده‌ها نیز ۷۰/۸ درصد مردم معتقدند وعده واکسیناسیون تا بهمن ماه عملی می‌شود.

۵۸ درصد به مبارزه جدی با فساد در دولت جدید امید دارند، ۵۹/۹ درصد امید دارند وعده حل مشکلات مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان عملی می‌شود و همچنین ۵۲/۳ درصد مردم معتقدند فعالیت دولت جدید می‌تواند به رونق تولید و ایجاد اشتغال منتهی شود.

ثانیاً از روزنامه‌ای که ۸ سال از مردم می‌خواست به سراب برجام دل ببندند و صبر داشته باشند، عجیب است که حال می‌گوید چرا ظرف کمتر از ۶ هفته، مشکل تورم حل نشده است!

طیف مدعی اصلاحات و اعتدال بهتر از هر کس می‌دانند که با ۸ سال سوء مدیریت، چه بلایی سر اقتصاد کشور آورده‌اند؛ که شش پله پسرفت در رتبه‌بندی اقتصادی جهان، رکود تورمی بی‌سابقه، تحمیل تورم‌های ۷۰۰ تا ۱۰۰ درصدی در بسیاری از اقلام، ۸ برابر کردن حجم نقدینگی سرگردان، افزایش چشمگیر ضریب جینی (شکاف طبقاتی) و… از جمله این مصایب است؛ بنابراین اعتماد به نفس آن‌ها در طلبکاری از دولت جدید، در نوع خود بی‌نظیر است.

سوم این که تورم مانند تب، نشانه بیماری و پیامد آن است و نه خود بیماری. در واقع وقتی چرخ تولید به مدت ۸ سال از چرخش باز بماند و کارخانه‌ها به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل و تعلیق و انتظار در بیایند، دولت در سیاست و تجارت خارجی خود را معطل سه چهار دولت خبیث و بدعهد مثل آمریکا و تروئیکای اروپایی می‌کند و فرصت‌های گسترش شرکای سیاسی و اقتصادی را ضایع کند،

و سپس برای جبران هزینه‌های خود به جای اصلاح ساختار اقتصادی دست به جیب مردم (در قالب استقراض از بانک مرکزی، رهاسازی قیمت‌ها و…) شود، طبیعی است که فرصت رشد و رونق اقتصادی را از مردم گرفته و به جای آن، تورم‌های سرسام‌آور را سر سفره مردم بیاورد. در چنین وضعیتی، علاج تورم قطعاً زمان‌بر است و درمان مؤثر آن منوط به باز گرداندن تدریجی اقتصادکشور به ریل درست است.

نکته چهارم این است که اتفاقاتی مانند انجام سفر‌های استانی و رسیدگی از نزدیک به مشکلات مردم و کارگران، تولیدکنندگان، گسترش چتر دیپلماسی از سوریه و لبنان در مدیترانه تا سازمان شانگهای، تسریع چشمگیر در واکسیناسیون عمومی و زمینه‌سازی برای احیای فعالیت‌های اقتصادی نیمه تعطیل، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و دستور محدود کردن واردات دارای مشابه داخلی، کاربست اقتدار و عقلانیت انقلابی در حوزه سیاست خارجی و کاهش وزن برجام در معادلات ضدتحریمی دولت، همگی رفتار‌های امیدآفرینی است که توانسته ظرف یک ماه گذشته، امید و اعتماد عمومی نسبت به بن‌بست‌شکنی و راهگشا بودن تدابیر دولت را افزایش دهد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26870
  • منبع : خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط

20اردیبهشت
دولت سیزدهم، فوق سلطان چاپ پول است + بررسی آماری این ادعا
ادعای رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی:

دولت سیزدهم، فوق سلطان چاپ پول است + بررسی آماری این ادعا

17اردیبهشت
دولت آقای رئیسی را منصفانه قضاوت کنیم!
درپی حواشی اخیر پیرامون دولت سیزدهم؛

دولت آقای رئیسی را منصفانه قضاوت کنیم!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.