• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل اخبار 6298اخبار امروز 0
8
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار اعضای انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ایجاد نزاع و برجسته کردن نقاط ضعف نامزدهای جبهه انقلاب مصداق تفرقه و حرام شرعی است/ لزوم ایجاد تشکیلات ولایی جامع برای کادرسازی متناسب با انقلاب

  • کد خبر : 45028
  • 31 خرداد 1403 - 15:03
ایجاد نزاع و برجسته کردن نقاط ضعف نامزدهای جبهه انقلاب مصداق تفرقه و حرام شرعی است/ لزوم ایجاد تشکیلات ولایی جامع برای کادرسازی متناسب با انقلاب
آیت الله کعبی با تاکید بر وحدت جبهه انقلاب بیان کرد: متاسفانه در جبهه خودی ستادهای انتخاباتی و پیروان آنان به تخریب متوسل شده‌اند و نقاط ضعف نامزدهای جبهه انقلاب را به رخ هم می‌کشند قطعا تخریب و ایجاد نزاع میان جبهه انقلاب مصداق تفرقه و حرام شرعی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای حوزه، آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مدرسه امام حسین علیه السلام و در دیدار اعضای انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: خدا را سپاس می‌گوییم که توفیقاتی در سایه نهضت امام راحل(ره) و فداکاری‌های ۴۵ ساله ملت ایران نصیب ما کرده است. انقلاب اسلامی به مثابه تجدید حیات دوباره اسلام برپایه مکتب اهل بیت و بستر ساز ظهور بقیه الله الاعظم است که گستره جهانی پیدا کرده است.

وی انقلاب اسلامی را خاستگاه اصلی خواند و حوزه‌های علمیه و روحانیت را نقطه ثقل انقلاب دانست و افزود: اگر بخواهیم برکات انقلاب گسترده‌‌تر شود، حوزه‌های علمیه و روحانیت باید بتوانند نقشی در حفظ و صیانت و رشد و توسعه انقلاب اسلامی ایفا کنند.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: در بزنگاه‌های تاریخی اگر حوزه و روحانیت عقب بمانند فرصت سوزی کرده‌اند و یکی از بزنگاه‌های تاریخی بعد از شهادت شهید جمهور و همراهانش است.

وی ادامه داد: ملت ایران در تشییع و بدرقه شهیدان خدمت، سنگ تمام گذاشتند و انقلاب به برکت اخلاص و خدمت شهید جمهور و همراهانش یک حیات دوباره‌ای پیدا کرده و فضای معنوی در میان مردم حاکم شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه قم با بیان اینکه صبر در بلاهای عمومی به معنای ایستادگی و پافشاری بر مسیر توحید و مسیر الهی است، اعلام داشت: مردم ایران از لحاظ عاطفی، مردم قدرشناسی هستند و در صحنه حاضر شدند ما باید از این فرصت در انتخابات تاریخی هشتم تیرماه استفاده کنیم و این اولین و آخرین حادثه نیست که انقلاب با آن مواجه شده است، منتها باید این اتفاق را به حماسه بزرگ تبدیل کنیم.

وی همزمان شدن انتخابات با چهلم شهیدان خدمت را فرصتی برای انتخاب رئیس جمهوری همچون آیت‌الله رئیسی دانست و گفت: اگر خدایی ناکرده رئیس جمهوری مثل شهید رئیسی را انتخاب نکنیم و غفلت و سستی و کوتاهی و سهل انگاری صورت بگیرد و انجام وظیفه نشود و رئیس جمهوری انتخاب شود که در مسیر این حرکت ملت نباشد ضربه جبران ناپذیری به انقلاب وارد می‌شود که کشور و انقلاب را نه ۴ سال بلکه ۲۰ سال عقب می‌اندازد.

آیت الله کعبی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مردم سالاری دینی است و برای رای مردم اعتبار ویژه قائل است و رای واقعی و حقیقی است و اینجاست که یکی از مسئولیت‌های حوزه و روحانیت، فعالین رسانه، نخبگان، علما و مبلغین و افراد تاثیر گذار جامعه این است که در دل مردم بروند و آن‌ها را روشن کنند تا یک رئیس جمهوری همچون شهید جمهور را انتخاب کنند.

وی مشارکت بالا را به سود نظام دانست و بیان داشت: با مشارکت بالا سرمایه اجتماعی نظام زنده می‌شود و مردم اعتبار نظام هستند البته ضمن اینکه باید مشارکت بالا برود انتخاب باید به سمت رئیس جمهور تراز برود و این اقتضا می‌کند از این فرصت باقیمانده به نحو احسن بهره مند شد و هرکس توان دارد به میدان بیاید و مردم را آگاه کند.

آیت‌الله کعبی با گلایه از برخی از نامزدها گفت: بعضی از نامزدها به گونه‌ای موضع گرفته‌اند که سران فتنه را احیا کردند و به آن‌ها انگیزه دادند که روی کار بیایند البته ضد انقلاب و معاندین و دشمنان انقلاب هنوز هم بر طبل عدم مشارکت می‌کوبند منتها چون یک فرصت تاریخی در سایه مردم سالاری اسلامی برای یک عده فراهم شده است و می‌دانند انتخابات در جمهوری اسلامی یک انتخابات واقعی است، بسیج شده‌اند تا گزینه مطلوبشان بالا بیاید و وحدت و هم افزایی در آن جبهه ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید در جبهه انقلاب هم باید وحدت ایجاد شود، بیان کرد: متاسفانه در جبهه خودی ستادهای انتخاباتی و پیروان آنان به تخریب متوسل شده‌اند ما بجای اینکه اصول حکمرانی شهید رئیسی را بیان کنیم تا دل‌های ملت هدایت شود نقاط ضعف نامزدهای جبهه انقلاب را به رخ هم می‌کشیم قطعا تخریب و برجسته کردن نقاط ضعف نامزدهای جبهه انقلاب و ایجاد نزاع میان جبهه انقلاب مصداق تفرقه و حرام شرعی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه قم اعلام داشت: در میدان جبهه اگر درگیری اتفاق بیفتد قدرتتان را از دست می‌دهید. ما در میدان جبهه در مقابل صهیونیست هستیم و نباید درگیر شویم البته خود نامزدها متوجه این مسئله هستند اما مخاطب ما برخی از طرفداران نامزدها هستند که به تخریب روی آورده‌اند.

وی افزود: نباید جامعه را در تردید نگه داشت که کدام گزینه اصلح است و همین تردید موجب شود خیلی از افراد فعالیت انتخاباتی نکنند و دیگران بیایند و مردم را با خود همسو کنند. ما باید بر تردید غلبه کنیم و به جای نزاع و درگیری به سمت مردم برویم و آن‌ها را همراه جبهه انقلاب کنیم.

وحدت در جبهه انقلاب، به معنای انصراف همه نامزدهای انتخابات نیست

آیت الله کعبی همچنین اذعان داشت: تلاش‌های زیادی برای وحدت جبهه انقلاب در حال انجام است، البته معنای این وحدت انصراف همه نامزدها به نفع یک نامزد و ایجاد دوقطبی نیست، بلکه بجای آن نامزدهای جبهه انقلاب باید همدیگر را تقویت کنند و مردم به سمت آنان روی بیاورند و در وهله آخر اگر اقتضا کند یک نفر به نفع دیگری کنار برود.

وی بر حرکت تشکل اساتید جوان و انقلابی حوزه علمیه تاکید کرد و گفت: این اساتید باید در صورت امکان حرکت کنند و چند هزار طلبه را همراه خود کنند و به سطح کشور اعزام شوند و بین مردم و اقشار گوناگون بروند و دل‌های مردم را همراه کنند.

آیت الله کعبی با بیان اینکه ظرفیت حوزه و روحانیت در ایجاد تحول در جامعه بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: ما این ظرفیت را معطل نگه می‌داریم خداوند به ما نعمات زیادی عطا کرده از جمله این نعمت‌ها این است که علی رغم تخریب‌هایی که نسبت به حوزه و روحانیت وجود دارد مردم همچنان سخنان روحانیت صادق، ساده زیست و پاکدست را معتبر می‌دانند.

وی فلسفه تبلیغ را حفظ نظام و آینده نظام دانست و بر آثار انتخابات بر آینده نظام تاکید کرد و گفت: ما به یک تحول ساختاری در کنشگری سیاسی در عرصه انتخابات نیاز داریم. در غرب کنشگری سیاسی بر اساس وجود احزاب است و چون احزاب بر محور قدرت شکل می‌گیرند، ثروت و قدرت و نفوذ جامعه را در خدمت قدرت خود بسیج می‌کنند لذا معمولا مردم نسبت به احزاب بی تفاوت می‌شوند و کنشگری سیاسی نمی‌کنند، ما باید جایگزینی برای احزاب بگذاریم چون مردم به سمت احزاب نمی‌روند و جایگزین احزاب تشکیلات ولایی است.

تفاوت های تشکیلات ولایی و حزبی

آیت‌الله کعبی تفاوت تشکیلات ولایی با احزاب سیاسی غربی را برشمرد و افزود: تفاوت نخست این است که محور تشکیلات ولایی عملیاتی کردن خط فرمان ولایت است و خط فرمان ولایت دارای منافع ملی است و برای اقتدار وحدت ملی و خدمت به جامعه است در حالیکه احزاب غربی نکته حرکتشان قدرت طلبی است، اما نگاه ولایی به انتخابات قدرت طلبی نیست، امانت محوری است.

وی به فرق امانت محوری و قدرت محوری اشاره و عنوان کرد: فرق این دو در این است که در امانت محوری قدرت ابزاری‌ است برای تحقق اهداف مقدس اما قدرت محوری این است که قدرت دارای قدرت است.

آیت الله کعبی با اشاره به دیگر تفاوت‌های تشکل ولایی و احزاب سیاسی غربی بیان داشت: تفاوت دوم این است که تشکیلات ولایی کارآمد محور است یعنی همه دست به دست هم می‌دهند و با تقسیم کار و توزیع نقش می‌خواهند کاری را باهم جلو ببرند درحالیکه در احزاب غربی افراد فکر می‌کنند چه جایگاهی در حزب دارند و چه چیزی عایدشان می‌شود، در حالیکه کسی در تشکیلات ولایی دنبال پست و مقام نیست.

وی اضافه کرد: تفاوت سوم این است که تشکیلات ولایی وظیفه محور است اما در احزاب فرد فقط می‌خواهد به قدرت برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه قم بیان کرد: احزاب غربی شعارشان این است که هرکس با ما نیست علیه ماست اما در تشکیلات ولایی جبهه‌ای عمل می‌شود و حزبی عمل نمی‌شود و به فکر منافع نظام هستند.

وی تفاوت دیگر احزاب سیاسی غربی با تشکیلات ولایی را در تک بعدی بودن احزاب سیاسی دانست و گفت: در احزاب سیاسی فقط به فکر انتخابات هستند و بعد از انتخابات دیگر به هیچ چیز کاری ندارند درحالیکه تشکیلات ولایی بعد از انتخابات هم در میدان حاضر هستند، مشورت می‌دهند و کار را جلو می‌برند تا مشکلات را حل کنند و هم افزایی نمایند.

آیت الله کعبی اذعان کرد: تفاوت دیگر این است که تشکیلات ولایی همه امت و همه اقشار و اصناف را می‌گیرد اما احزاب غربی این جامعیت را ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: اکنون ما احزاب غربی نداریم، اما تشکیلات ولایی را هم نداریم و بجای آن مجموعه‌ای برای حکمیت و حل اختلاف ایجاد شده که این به تنهایی دردی را دوا نمی‌کند چراکه با موعظه داستان حل نمی‌شود من فکر می‌کنم خلا وجود یک تشکیلات ولایی را داریم و آنوقت کار در تشکیلات ولایی عبادت خداوند و عمل صالح محسوب می‌شود همچون کاری که شهید بهشتی انجام می‌داد و می‌گفت حزب معبد من است چون کار برای اسلام است و حزب جمهوری اسلامی از منظر شهید بهشتی همون تشکیلات ولایی است که ما نیاز داریم.

آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من فکر می‌کنم بدنه حوزه، بدنه دلسوز و مخلصی است اما نیاز به تقسیم کار و توزیع نقش دارد و نیاز به متشکل شدن براساس منشور تاریخی امام راحل است لذا در این بزنگاه تاریخی توصیه این است که به فکر یک تشکیلات ولایی جامع باشید چون در هرحال برای تحول در حوزه و روحانیت و ایفای نقش تاثیرگذار در آینده انقلاب اسلامی، حوزه انقلابی باید حوزه تاثیرگذار، آینده نگر و برنامه ریزی باشد.

وی افزود: سخن من ناظر به آینده نظام و آینده روحانیت است این ایام می‌گذرد مهم این است که ما وظیفمان را انجام دهیم ما باید کادر متناسب با انقلاب تربیت کنیم کادر هم در خلا تقویت نمی‌شود کادر در دل تشکیلات و با کنشگری و فعالیت و حضور در میدان تربیت می‌شود مثل شهید رئیسی که در کنار رهبر انقلاب نفر اول حوزه و روحانیت در حاکمیت شد و اینکار به سادگی نبود ۴۵ سال فعالیت ممتد داشت و این فعالیت او را به اینجا رساند ما اگر بخواهیم درس بگیریم فعالیت‌هایمان نباید مقطعی و حاشیه‌ای و فرعی باشد، بلکه باید فعالیت‌های ما اصلی و متنی و تاثیرگذار باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه قم مطرح کرد: این نیست که سریع چیزی که در ذهن می‌آید عملیاتی کنیم جلسات مشورتی،اطلاعات، شناخت و ارتباط و… می‌خواهد.

وی در پایان تاکید کرد: ما کمتر از ده روز فرصت داریم و یک درصد آرا هم یک درصد است پس باید وارد میدان شد و برای انتخابات پیشرو و انتخاب فردی اصلح تبلیغ کرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=45028

مطالب مرتبط

02مهر
درسی که تعطیل نشد!
به بهانه تعطیلی درس فقه و اصول استاد سیدمجتبی خامنه‌ای؛

درسی که تعطیل نشد!

01مهر
«گردن زنی» در میلاد پیامبر مهر و رحمت!
انتقادی به تبلیغات گستره یک فیلم؛

«گردن زنی» در میلاد پیامبر مهر و رحمت!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.