• امروز : جمعه - ۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 21 June - 2024
کل اخبار 6274اخبار امروز 0
3
درباره دعوت از آیت‌الله اعرافی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری؛

معرفی جناب آقای اعرافی به‌عنوان گزینه ریاست‌جمهوری یک اشتباه راهبردی است

  • کد خبر : 44895
  • 05 خرداد 1403 - 16:52
معرفی جناب آقای اعرافی به‌عنوان گزینه ریاست‌جمهوری یک اشتباه راهبردی است
دعوت از جناب آقای اعرافی برای ریاست جمهوری مبتنی بر یک موازنه ناصحیح است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه، حسین ایزدی طی یادداشتی به بررسی اشتباه بودن معرفی آیت الله اعرافی از سوی طلاب برای ریاست جمهوری و مقایسه ایشان با رئیس جمهور شهید، پرداخته است که در ادامه میتوانید مطالعه نمایید:

متأسفانه از دیشب چندین متن به‌عنوان دعوت از آیت‌الله اعرافی برای شرکت در انتخابات منتشر شده است. چندنکته دراین زمینه: برای دعوت از یک فرد برای یک مسئولیت باید شناخت کافی از آن فرد و آن مسئولیت داشت.

دعوت از جناب آقای اعرافی برای ریاست جمهوری مبتنی بر یک موازنه ناصحیح است.

معدل مدیریت جناب آقای اعرافی در حوزه به نسبت مدیران قبلی حوزه، قطعاً معدل بالاتری است. ایشان برجستگی‌های مهمی هم دارند که می‌توان برشمرد اما مقارنه بین این امور و تناسب جناب شان با ریاست‌جمهوری غلط است. مواردی به اختصار:

۱٫ عرصه حکمرانی عرصه پیچیده‌ای است. تجربه اداره سازمان حوزه، برای اداره کشور کفایت نمی‌کند. یعنی کسی‌که بهترین مدیر حوزه بوده باشد، الزاماً بهترین مدیر در سطوح عالی حکمرانی هم نیست، چه برسد به بهترین رئیس جمهور!
نمونه‌ای از جنس مسائل و پیچیدگی‌های حکمرانی:
مسئله اقتصاد
مسئله صنعت
مسئله تعامل با قوا
مسئله سیاست خارجی
مسئله مدیران اجرایی
مسئله شناخت دستگاه حاکمه
صدها مسئله دیگر، گذشته از بحرانها و اقتضائات آنی و فوری کلان.

جناب اعرافی همه تجربیات خود را در حوزه داشته‌اند. مدیریت ۳ مرکز آموزشی و پرورشی حوزوی که البته در سبک مدیریت و موفقیت در همان‌ها هم امکان سخن بسیار است. اما برفرض فقدان هرگونه مشکل مدیریتی، ایشان نهایتاً و با اغماض می‌تواند گزینه مناسبی برای وزارت علوم باشد، نه ریاست‌جمهوری!

۲٫ وی تجربه حضور در مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌ها، مدیریت‌های اجرایی کشور و… را ندارد. وی عضو جدید شورای نگهبان و مجلس خبرگان محسوب می‌شود و نه از اعضای قدیمی. هرچند عضویت در خبرگان تلازمی با شناخت محیط اجرا ندارد. وگرنه با این استدلال باید از آیت‌الله جنتی به‌عنوان گزینه اصلح سخن به میان آورد.

۳٫ نحوه اداره کشور براساس شناخت سیستم حکمرانی و همراهی قوای مختلف و ارکان مدیریتی محقق می‌شود. جناب اعرافی هیچ جایگاهی نزد این عناصر ندارند و به سادگی نخواهند توانست هماهنگی لازم را محقق کنند.

۴٫ مقایسه اعرافی و رئیسی یک مقایسه بلاوجه است. رئیسی تجربه گسترده‌ای در حاکمیت داشته است:

  • ۱۰ سال رئیس سازمان بازرسی
  • ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه
  • ۳سال ریاست قوه قضائیه
  • تولیت آستان قدس رضوی (سازمان بزرگ اقتصادی در خاورمیانه)
  • ولی جناب اعرافی صرفاً مدیریت حوزه‌های علمیه منهای حوزه خراسان و تهران و اصفهان را در اختیار داشته‌اند!

۵٫ جناب اعرافی برای مردم و جمهور گزینه امتحان پس‌نداده و غیرقابل تکیه و اعتمادی است. ایشان به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند اجماع‌ساز باشد. نه بین مردم و نه بین نخبگان سیاسی جبهه انقلاب.

۶٫ وی فاقد هرگونه شناخت جزیی و به‌تبع طرح عملی برای مدیریت کشور در حوزه اقتصاد و صنعت و مسکن و… است. با استدلال به تجربه اندک ستادهای راهبری حوزه، که درمواردی فوق‌العاده نیز غلط یا ضعیف بوده، نمی‌توان کسی را راهی پاستور کرد.

۷٫ جناب اعرافی نمی‌تواند یک #مدیر_مردمی موفق باشد. چه اینکه طی سالیان متمادی مدیریت حوزوی یکی از آسیب‌های جدی مدیریت ایشان عدم ارتباط وثیق با بدنه و امکان تعامل ساده طلاب با ایشان است. البته پیامک پاسخ دادن امری قابل تقدیر است که نمی‌توان آن را نمونه مدیریت مردمی برشمرد.

۸٫ نفس معرفی جناب آقای اعرافی آن هم از سوی طلاب، به‌عنوان گزینه ریاست‌جمهوری یک اشتباه راهبردی است.

  • اولاً سیره امام خمینی عدم ریاست‌جمهوری فرد روحانی مگر در شرایط ضروری است و الان باتوجه به حضور چهره‌های مختلف انقلابی چنین ضرورتی وجود ندارد.
  • ثانیاً پیامی که ما به جامعه می‌دهیم، پیام صنفی است نه پیام ملی. جامعه معنای نامناسبی از این معرفی دریافت خواهد کرد و گسل‌های متعددی فعال خواهد شد.
  • ثالثاً به‌دلیل ناشناخته‌بودن ایشان در بین حتی عموم انقلابی‌ها، فضلاً از عموم مردم و مسئولان، این فرصت کوتاه به‌جای اجماع سازی منتهی به اجماع سوزی و دعوای درون جبهه‌ای می‌شود.

۹٫ ابهامات دیگری درباره ایشان وجود دارد که فعلاً نیازی نیست از آن سخن بگوییم. این نقدها نفی‌کننده ظرفیت ایشان و توانمندی‌شان برای مدیریت حوزوی نیست. قدردان زحمات ایشان هستیم و خیرخواهانه این دعوت را به ضرر ایشان، حوزه و جامعه می‌دانیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44895
  • نویسنده : حسین ایزدی

مطالب مرتبط

31خرداد
ایجاد نزاع و برجسته کردن نقاط ضعف نامزدهای جبهه انقلاب مصداق تفرقه و حرام شرعی است/ لزوم ایجاد تشکیلات ولایی جامع برای کادرسازی متناسب با انقلاب
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار اعضای انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ایجاد نزاع و برجسته کردن نقاط ضعف نامزدهای جبهه انقلاب مصداق تفرقه و حرام شرعی است/ لزوم ایجاد تشکیلات ولایی جامع برای کادرسازی متناسب با انقلاب

29خرداد
نکاتی در تحلیل مناظره‌های انتخاباتی
29خرداد
مدال‌آوران میدان محبت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.