• امروز : جمعه - ۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 21 June - 2024
کل اخبار 6274اخبار امروز 0
3
تأملی کوتاه در بودجه و عدم شفافیت مالی غالب نهادهای مذهبی و حوزوی؛

تبیین، نظارت، شفافیت و خروجی های محسوس، لازمه دفاع از بودجه نهادهای مذهبی!

  • کد خبر : 44810
  • 27 اردیبهشت 1403 - 18:14
تبیین، نظارت، شفافیت و خروجی های محسوس، لازمه دفاع از بودجه نهادهای مذهبی!
خلاصه اینکه راه پاسخ به حرف و حدیث ها، اظهارات کلی نیست و باید عملا نشان داد این بودجه ها چه مابه‌ازاهایی دارند و چه دلایل محکمی پشت سر این بودجه ها وجود دارد؛ مردم نباید حس کنند هر کس قدرت چانه زنی بالاتری دارد می تواند سهم بیشتری از کیک بودجه داشته باشد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه، حمید خیبری طی یادداشتی به بررسی بودجه های نهادی های مذهبی و حوزوی و عدم شفافیت مخارج این بودجه ها، به دلیل آنکه هرساله در موعد اعلام بودجه ها، هجمه های فراوان به سمت این بودجه ها و زیر سوال بردن کل مراکز حوزوی میشود، پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

هر سال این بساط را داریم؛ بودجه نهادهای مذهبی و اما و اگرهای فراوان؛ برخی از ان قلت کننده ها می گویند اصلا نباید سهم نهادهای مذهبی در این حد باشد و برخی معتقدند این نهادها خروجی هایی متناسب با چنین بودجه ای ندارند.

ما کجای ماجرا ایستاده ایم؟!

ما اختصاص بودجه به نهادهای مذهبی را امری طبیعی و لازم می دانیم به شرطی که با نظارت دقیق و خروجی های محسوس و واقعی همراه باشد. ما در واکنش به گروه دوم از منتقدان که بر کیفیت خروجی این نهادها تمرکز دارند می گوییم جانا سخن از زبان ما می گویی هر چند نیت ما و آنها از انتقاد شباهتی به هم نداشته باشد؛ او انتقاد می کند که این بودجه کلا قطع شود و ما صدایمان را بلند می کنیم که بهره وری و کیفیت بالا برود.

مابه‌ازای بودجه‌های میلیاردی؟

مثلا دیروز روزنامه اصلاح طلب اعتماد طی گزارشی به بررسی این بودجه های فرهنگی پرداخته و مشخصا روی چند مورد متمرکز شده است مثل:

  • دبیرخانه مجلس خبرگان جهت ۱۲۰ جلسه با عنوان «برگزاری جلسات کمیسیون‌ها و اجلاس» در سال ۱۴۰۳
  • قرارگاه فرهنگی- اجتماعی بقیه‌الله جهت تولید تعداد ۵۰ هزار محتوای فرهنگی
  • اوقاف جهت اداره بقاع متبرکه و اماکن مذهبی و موقوفات کشور و برگزاری مسابقات قرآنی و دینی ملی و بین‌المللی
  • دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت رصد سبک زندگی ملت!
  • دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه / در جدول ۲-۷، پیش‌بینی شده که ۵۱۷ هزار «نفر-روز» برای «شناسایی و اعزام مبلغ و مبلغه و گروه‌های تبلیغی در مناسبت‌های تبلیغی و دینی» محقق شود. برای «آموزش دانشجو و طلبه در حوزه علوم اسلامی انسانی» نیز یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر-ساعت پیش‌بینی شده است./ ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای «ساماندهی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و ترویجی و حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی»
  • شورای عالی حوزه‌های علمیه /پیش‌بینی می‌شود که تعداد ۹۳ هزار و ۵۰۰ طلبه، در برنامه «حمایت از فعالیت‌های مشاوره‌ای»، مشاوره دریافت کنند. در برنامه «حمایت از طرح‌های تبلیغی حوزه» نیز پیش‌بینی شده که از ۳۹ هزار طلبه مبلغ استفاده شود./برای «حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی ترویجی ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه» و «اجرای طرح امین و طرح هجرت» که ذیل شورای عالی حوزه‌های علمیه قرار است اجرا شود، به ترتیب مبلغ ۲۰۰ و ۸۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
  • مرکز خدمات حوزه‌های علمیه / پیش‌بینی شده تعداد ۱۰۶ هزار «طلبه بیمه‌شده»، تحت «پوشش بیمه بازنشستگی طلاب و روحانیون» قرار بگیرند. همچنین بناست ۲۲۰ هزار طلبه «کمک هزینه معیشتی طلاب» دریافت کنند./۱۳ هزار و ۵۰۰ خانوار نیز از «مستمری معمرین، ازکارافتادگان و خانواده مرحومین طلاب و روحانیون» برخوردار خواهند بود./طبق جدول ۷ بودجه ۱۴۰۳، «مرکز خدمات حوزه‌های علمیه» مبلغ ۷ هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان بودجه دارد.
  • موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
  • سازمان تبلیغات
  • جامعه ‌المصطفی

 

این روزنامه در ادامه جهت تکمیل جنگ روانی خود، نوشته طبق جداول بودجه، به طور متوسط هر خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال مستمری دریافت می‌کنند که معادل یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان در ماه می‌شود!

شرح جزئیات مبالغ بودجه و همچنین وظایف تعریف شده برای هر کدام از آنها در این مجال نمی گنجد اما آنچه مسلم است اینست که اولا بسیاری از این اعداد و ارقام عملا محقق نمی شوند و به اصطلاح اینها ارقام مصوب هستند نه ارقام تخصیص یافته و در اجرا غالبا بخش زیادی از این مبالغ پرداخت نمی شوند.

اما بجاست جنبش شفاف سازی از همین نهادها آغاز شود؛ مثلا سازمان تبلیغات بگوید “حمایت از حلقه‌های میانی” دقیقا شامل چه نوع گروه هایی می شود و بعد از تشخیص، مصادیق را هم اعلام کند. شورای عالی حوزه های علمیه گزارش دهد چند نفر از طلاب و با چه کیفیتی مشاوره دریافت کردند و چند نفر و با چه سازوکاری به تبلیغ رفتند و ارزیابی ها چه می گویند؟

خلاصه اینکه راه پاسخ به حرف و حدیث ها، اظهارات کلی نیست و باید عملا نشان داد این بودجه ها چه مابه‌ازاهایی دارند و چه دلایل محکمی پشت سر این بودجه ها وجود دارد؛ مردم نباید حس کنند هر کس قدرت چانه زنی بالاتری دارد می تواند سهم بیشتری از کیک بودجه داشته باشد!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44810
  • نویسنده : حمید خیبری

مطالب مرتبط

31خرداد
ایجاد نزاع و برجسته کردن نقاط ضعف نامزدهای جبهه انقلاب مصداق تفرقه و حرام شرعی است/ لزوم ایجاد تشکیلات ولایی جامع برای کادرسازی متناسب با انقلاب
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار اعضای انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ایجاد نزاع و برجسته کردن نقاط ضعف نامزدهای جبهه انقلاب مصداق تفرقه و حرام شرعی است/ لزوم ایجاد تشکیلات ولایی جامع برای کادرسازی متناسب با انقلاب

29خرداد
نکاتی در تحلیل مناظره‌های انتخاباتی
29خرداد
مدال‌آوران میدان محبت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.