به گزارش خبرنگار صدای حوزه، پایگاه خبری صدای حوزه یک ساله شد و جشنی به همین مناسبت در محل این پایگاه خبری برگزار شد، جشنی که بهانهای بود برای شنیدن دغدغههای برخی نخبگان و مخاطبان صدای حوزه و استفاده از دیدگاههای کارشناسان و صاحب نظران حوزوی و انتقال دغدغهها و چشم اندازهای مد نظر مدیران صدای حوزه به مخاطبین.
در ابتدای این مراسم گزیدهای از مصاحبهها و تولیدات رسانهای و اقدامات پایگاه خبری صدای حوزه برای مخاطبین به نمایش درآمد و گزارش عملکردی از یک سال فعالیت پایگاه خبری صدای حوزه ارائه شد.
در ادامه حجت الاسلام محمدلو سردبیر پایگاه خبری صدای حوزه با بیان اینکه صدای حوزه یک رسانه مستقل است، گفت: صدای حوزه با تلاش جمعی از طلاب و افراد دغدغهمند برای پوشش خلأهای موجود در میان رسانههای حوزوی تشکیل شده است.
وی در ادامه افزود: در این یکسال فعالیت با تحریریهای حرفهای و توانمند که در قم و برخی استانهای دیگر کشور مستقر و مشغول به فعالیت هستند تلاش کردیم تا ارتباطات گستردهای با صاحب نظران و اندیشمندان حوزوی و حکومتی داشته باشیم، تا هم از دیدگاه این افراد استفاده کنیم هم مسائل ناظر به طلاب و مشکلات و مسائل طلاب را به ایشان منتقل نماییم.
سردبیر پایگاه خبری صدای حوزه با بیان اینکه این رسانه یک رسانه انقلابی است، تصریح کرد: رسانه انقلابی رسانهای است که با سکولاریسم و تحجر سر سازش نخواهد داشت و از سویی با رویکردهای رادیکال و همچنین تندروی و هیجان زدگی و از طرفی محافظهکاری و کندروی میانهای ندارد.
بدون لکنت و با صراحت صدای طلاب را انعکاس میدهیم
وی در ادامه اظهار کرد: صدای حوزه با صراحت و بدون لکنت و سانسور صدای طلاب را منعکس میکند، در این پایگاه خبری به دنبال تقویت شأنیت و جایگاه اجتماعی حوزه علمیه، مراجع معظم تقلید، علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه در جامعه هستیم و هرکجا که شاهد باشیم شخصیتهای انقلابی حوزه علمیه یا مبانی و هویتها و ارزشهای اصیل حوزوی مورد هجمه و ترور واقع شدهاند با تمام توان ورود کرده و از ارزشها دفاع و احیاگر مبانی اصیل حوزه علمیه خواهیم بود.
حجت الاسلام محمدلو پایگاه خبری صدای حوزه را مکمل دیگر رسانه های حوزوی توصیف کرد و گفت: ما با رسانه های حوزوی رقیب نیستیم بلکه رفیق و مکمل رسانه های حوزوی و انقلابی هستیم و در تلاشیم تا سنگری برای انعکاس صحیح همراه با تحلیل و تبیین عالمانه اخبار بوده و سنگری در جنگ روایتها و عرصه جهاد تبیین باشیم.
سردبیر پایگاه خبری صدای حوزه در پایان از همه اعضای تحریریه این رسانه، مسؤولان کشوری و علما و شخصیتهای مختلفی که در این یک سال یاری رسان این پایگاه خبری بودند تقدیر و تشکر کرد.
حجت الاسلام قنبریان:اهمیت توجه به رکن وحی در جامعه نبوی
در ادامه این برنامه حجت الاسلام محسن قنبریان از اساتید برجسته حوزه علمیه در این مراسم با بیان اینکه جامعه نبوی سه رکن دارد که بعضا ما آن را دارای دو رکن تصور می کنیم، گفت: رکن پیامبر و حاکمیت الهی ایشان، رکن وحی و رکن مردم. رکن وحی را از بابی که همه ما قائل به اتحاد عقل و عاقل و معقول هستیم، بلکه در مبانی درست اصلا او است که جبرائیل را نازل میکند و چیزی جدای از وحی نیست، بجز وحی نمیگوید و همه وحی را میگوید.
وی در ادامه افزود: ممکن است به لحاظ کارکرد اجتماعی به اینکه وحی رکن سوم است توجه نکنیم، پیامبر اکرم(ص) به عنوان کسی که مبین احکام و در عین حال حاکم اسلامی و یک حاکم معصوم هم هست و مردمی که او را از سر ایمان و بعضی از سر نفاق پذیرفتند و شهروندان او هستند رکن دوم است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه کارکردی هم برای وحی در آیات الهی شاهد هستیم، اظهار کرد: این کارکرد یک کارکرد اجتماعی است، بسیاری از اوقات وحی زبان پیامبر اکرم(ص) به عنوان حاکم الهی میشود به ویژه در زمانهایی که کمی لکنت دارد، در آیه ۵۳ سوره احزاب وقتی در خانه پیامبر اکرم(ص) عده ای مینشینند و غذا میخورند و کارشان طول می کشد خداوند متعال میفرماید غذا را بخورید و بروید و اینجا وحی یک کارکرد ویژه اجتماعی پیدا میکند.
وحی به مانند رسانه پیامبر اکرم(ص) عمل میکند
حجت الاسلام قنبریان ادامه داد: یک اتاق فکری برای تهمت و بهتان علیه پیامبر اکرم(ص) درست میشود و در این شرایط وحی به عنوان یک رسانه ای برای ایشان کاربرد پیدا میکند، نمونهها در این زمینه بسیار است، کار به جایی میرسد که معلوم میشود منافقان از آشکار شدن حقایق درون خود از طریق وحی در هراس هستند و وحی الهی دقیقا یک رکن سومی است در یاری پیامبر اکرم(ص) و واقعا اثرگذار است.
وی با بیان اینکه گاهی وحی زبان جامعه میشود، تصریح کرد: گاهی وحی صدای بخشی جامعه ایمانی میشود و صدای مستضعفین میشود و آنها را یاری میکند. وحی ولو به حقیقت و ذات از پیامبر اکرم(ص) جدا نیست و اصلا او است فاعل وحی و همه چیز توسط نفس مستعد ایشان اتفاق میافتد، در عین حال به لحاظ کارکردهای خارجی و اجتماعی واقعا میشود یک رکن سومی تلقی بشود.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: درباره رسانههای حوزوی با دو ساحت میتوانیم به مسأله نگاه کنیم، اگر عظمت رسانه به عنوان رکنی که جایی کمک به آرمان های جامعه و صدای از پا افتادگان است، پیامبر اکرم(ص) میفرمایند صدای کسی که از پا افتاده است را به من برسانید و میفرمایند هرکسی این کار را برای حاکمان انجام بدهد پاهای او بر صراط نخواهد لغزید.
حوزه علمیه نیاز به رسانه در جایگاه دیده بان دارد
وی ادامه داد: نخستین ساحت رسانههای حوزوی نگاه به حوزه علمیه است، یعنی درون حوزه علمیه را نگاه میکند و واقعا موضوعی است که جای آن خالی است، به موازات گسترش و بزرگ شدن مدارس علمیه و دشمن و توطئه و دسیسه و ضعف و نقصان پیدا کردن به همان اندازه به یک دیدهبان نیاز دارد، وضع طلاب باید به شکل صحیح و درست رصد و گزارش بشود.
حجت الاسلام قنبریان با اشاره به اهمیت شفافیت وضعیت مخارج و مصارف حوزه از سوی رسانه های حوزوی، اظهار کرد: همه جا را نباید تأویل به مرجعیت برد، نه همه جا در دست مرجعیت است و نه همه جا عدالت درونی ایشان کفایت میکند برای مسائل، امروز میزان و حجم خمس منطقه ممنوعه است و این درحالی است که امامین انقلاب به این موضوع ورود کردهاند ولی ما از این مواضع ایشان عدول میکنیم.
استاد حوزه علمیه به اشرافیگری مذهبی در حوزه علمیه و عدم توجه برخی مسؤولان حوزه علمیه به معیشت طلاب اشاره کرد و گفت: پرداختن به این مسائل تبدیل به منطقه تاریکی است، نوعا خط اصیل مرجعیت از این اشرافیت و بی توجهی به مسائل طلاب مصون بوده است، آقازادگان و کسانی که وارد حاکمیت شده و بعد به حوزه برگشتهاند معمولا عامل این مشکلات هستند.
وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی حوزه علمیه مبنی بر ممنوعیت تأسیس مدرسه علمیه در قم است و در شهرستانها به اندازه یک دبستان باشد، اما شخصی که رییس جمهور سابق بود در قم مدرسه ای را توسعه داد و در آن استخر و جکوزی تأسیس کرد و بسیار بار منفی تولید میکند و گردن همه طلاب خواهد افتاد در حالی که ممکن است مصرف این برای طلاب نباشد و محل درآمدزایی مدرسه محسوب بشود.
فضا برای بیان دیدگاه در حوزه علمیه و رسانه های انقلابی فراهم نیست
حجت الاسلام قنبریان با بیان اینکه انقلابیترینهای ما میدانند که شهید مطهری گفته است در دانشکده الهیات مارکسیست هم حق سخن در قالب مناظره پیدا کند تا اتقان سخن دین در محاجات تبیین شود ولی الان چرا صدا و سیمای ما جای این مناظرات نیست، تصریح کرد: اما تنگترین جا برای این کار خود حوزه علمیه است، بدون تعارف باید بگویم رسانههای انقلابی حوزه علمیه تنگترین جا برای چنین رویکردی است.
وی با اشاره به اینکه حتی برخی اندیشمندان حوزوی هم حق اظهار نظر درون حوزه علمیه ندارند و امکان مطالبه مناظره با این افراد نیست، گفت: امروز آزادی در حوزه علمیه امر تشریفاتی است، واقعا در حوزه علمیه گفت وگو صورت نمیگیرد و رسانههای انقلابی هم اجازه نمیدهند، یعنی حتی اگر کسی به جایی برای مناظره هم برود آن محل را زیر سؤال خواهند برد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی نیز برخی افراد در این مسائل مبتلا به تفریط میشوند، اظهار کرد: امام علی(ع) هرگز به خوارج در حکومت خود پستی نداد ولی گاهی ما به افراد قدرت و جایگاه میدهیم یا اینکه اصلا به او اجازه نفس کشیدن نخواهیم داد و این افراط و تفریط وضعیت مطلوبی نیست.
وی وضعیت نقد و آزادی در حوزه علمیه را دارای شرایطی نامطلوب دانست و تصریح کرد: ما ۲۰ سال قبل از انحراف کسی چراغ انحراف او را روشن میکنیم و جملات لبه دار برای او میگوییم و این شرایط درستی نیست، گاهی ژست افراد انقلابی و اسلام فقاهتی است اما درون پر از شبهه است.
حجت الاسلام قنبریان با تأکید بر اهمیت ارائه گزارش در خصوص شرایط و زندگی طلاب، خاطرنشان کرد: طلاب همواره مظلوم واقع میشوند و با کمترین مزایا در کشور برخی از آنها بهترین خدمات را ارائه میدهند و لازم است کسی این فعالیتها را ببیند و انعکاس بدهد.
با چشم حوزوی باید به مسائل کشور نگاه کرد
وی ادامه داد: ما فوق العاده نیاز داریم با چشم حوزوی یعنی حکمت و فقاهت که دو علم اصلی حوزه علمیه است به مسائل کشور نگاه کنیم، این فرمایش رهبر معظم انقلاب که در سال ۷۴ میفرمایند نسبت حوزه علمیه و حکومت را تبیین میکنند باید مورد توجه قرار بگیرد، به اعتقاد رهبر معظم انقلاب معنای درست استقلال حوزه علمیه این است که از حکمت مستقل اما همراه حکومت باشد، حکومت را نصیحت و راهنمایی کرده و مقررات اسلامی را به آن بشناساند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت مطرح کردن اسلام در سطح جهانی و پرهیز از انحصارگرایی در فعالیت در حوزه تبلیغ اسلام، اظهار کرد: حوزه علمیه باید دلسوز نظام باشد و هرکجا هم لازم باشد موضع گیری سختتری داشته باشند، در عین حال که از دولت شهریه نمیگیرد اما اگر در حوزه عمرانی دولت باید کمکی میکرد انجام بدهد.
حجت الاسلام قنبریان در ادامه افزود: یک نگاه حوزوی یعنی حکمی و فقاهتی به مسائل جامعه نیاز داریم، که یک نهاد اجتماعی مستقل بمانیم که در عین حال ناظر به حکومت است، اینگونه مشخص میشود مسائل زیادی وجود دارد که باید به آن ورود کرده و در آن ارزشگذاری کنیم.
وی به اشاره رهبر معظم انقلاب در خصوص پیوست عدالت در سیاستها، اشاره کرد و گفت: یعنی یک دهه است که از زبان دیده بان انقلاب اسلامی، مسأله ما عدالت نیست بلکه عقب ماندگی از عدالت است، ۱۲ بار از سال ۸۹ مسأله عقب ماندگی از عدالت را مطرح کردهاند، بعضی وقتها به علت گذشتن زمان غیرقابل جبران میشود، ایشان میفرماید پیشرفت بدون عدالت باعث میشود عدالت غیرقابل جبران میشود.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه محرومیت در مناطقی از کشور نظیر سیستان و بلوچستان، چنین پدیدههایی را ناشی از عدم توازن در توزیع امکانات است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب صراحتا فرمودند ما نظریه عدالت را از حوزه علمیه میخواهیم و کتاب العدالت در حوزه علمیه بحث شود، یعنی مسألههای عدالت در عرصههای مختلف باید در کشور مورد بررسی قرار بگیرد و بحث شود ولی متأسفانه این محقق نشده و امروز به پیوست عدالت رسیدیم که به معنایی تقلیل محسوب میشود.