• امروز : دوشنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 8 September - 2025
کل اخبار 6553

صدای حوزه امروز

دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم آیا روحانیت توانسته با تحولات جامعه همگام شود؟ آیا سرمایه اجتماعی روحانیت رو به افول است؟ لزوم اتخاذ رویکرد کیفی در گزارش های تبلیغی / کار خودجوش شما در صدای حوزه بسیار باارزش است! پاسخگویی به روش مرکز خدمات! شروع فعالیت های فرهنگی با دختران اغتشاشگر/ یک سال در مسجد ممنوع‌المنبر شدم موسیقی عرفانی یا عرفان موسیقی؛ مسأله اینست! پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر طلبه خبرنگاری که شیفته آموختن بود / روزت مبارک محمد جان! عدالت آموزشی و چالش‌های ساختاری در حوزه علمیه از منظر استاد وکیلی آیا انبیای الهی مشاهده این همه رنج و مصیبت مردم مظلوم غزه را تحمل می کردند؟ کانون‌های عظیم تبلیغی؛ مأموریت‌های سه‌گانه و واقعیت امروز خطر جایگزینی اجتماعی در کمین روحانیت

12
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

وحدت یعنی حرکت حوزه و دانشگاه در یک افق هماهنگ و همسو/ تعاملات حوزه و دانشگاه به معنای وحدت نیست

  • کد خبر : 24295
  • 15 شهریور 1400 - 12:25
وحدت یعنی حرکت حوزه و دانشگاه در یک افق هماهنگ و همسو/ تعاملات حوزه و دانشگاه به معنای وحدت نیست
نگاه معرفت شناختیِ حوزه و دانشگاه باید بر اساس یک مبنا باشند. هم حوزه و هم دانشگاه، دو مفهوم علمی هستند ولی علم در این دو، معنایی واحد ندارد و لذا باید سعی کنیم با مباحثات علمی، میانِ حوزه و دانشگاه به یک وحدتِ معرفتی برسیم.
به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه درباره چیستی و چگونگی وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: درباره وحدت حوزه و دانشگاه تلقی‌هایی نادرست وجود دارد ولی معانی مختلفی را می‌توان برای آن مطرح کرد.

وی افزود: حوزه و دانشگاه برای رشد جامعه جهت گیری‌هایی دارند و باید به یک همسویی برسند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین تاکید کرد حوزه و دانشگاه هیچ ارتباط معناداری، از آغاز با یکدیگر نداشتند و پس از بروز انقلاب، تعاملاتی میان حوزه و دانشگاه ایجاد شده است که به معنای وحدت نیست.

به گفته حجت الاسلام ذوعلم، وحدت بدین معناست که حوزه و دانشگاه باید در یک افق هماهنگ و همسو با یکدیگر حرکت کنند.

وی با بیان اینکه نگاه معرفت شناختیِ حوزه و دانشگاه باید بر اساس یک مبنا باشند، گفت: هم حوزه و هم دانشگاه، دو مفهوم علمی هستند ولی علم در این دو، معنایی واحد ندارد و لذا باید سعی کنیم با مباحثات علمی، میانِ حوزه و دانشگاه به یک وحدتِ معرفتی برسیم.

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد این وحدت تاکید کرد که هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی بار دیگر لزوم ایجاد یک وحدتِ معرفت شناختی را میانِ حوزه و دانشگاه متذکر شد و افزود: دو نهادِ علمی حوزه و دانشگاه از دو خاستگاه متفاوت برآمده‌اند که خود به خود موجب شکاف در جامعه شده است.

حجت الاسلام ذوعلم تصریح کرد: این شکاف جامعه را نیز به شکافی معرفتی شوق می‌دهد که به انفجار ملی انجامیده و به آینده تمدنی ایران بزرگ، آسیب وارد خواهد کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: حوزویان باید با افق‌های جدید دانشگاهی آشنا شوند ولی نباید به همین مسئله بسنده کرد چراکه یک مراوده فردی و انفرادی را رقم می‌زند.

حجت الاسلام ذوعلم گفت: ما به نظریه‌ای فراتر نیاز داریم که تامین کننده‌ی وحدتِ معرفتی باشد و تصور می‌کنم در این زمینه باید مصداقی سخن گفت.

نویسنده کتاب فرهنگ معیار به اقدامات استاد جوادی آملی در این زمینه اشاره کرد و افزود: ایشان در بحث معرفت دینی و منزلت عقل اقداماتی صورت داده‌اند که مقدمه‌ای برای وحدتِ معرفتی حوزه و دانشگاه فراهم آورده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=24295
  • منبع : پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.