به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری صدای حوزه، شرایط انتخاباتی کشور، شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بیگانه را نیز به تکاپو و تغییر رفتار وا داشته و آرایش رسانه ای و محورهای خبری شان را بشدت متفاوت، رادیکال و صریح کرده است. همان هایی که تا دیروز در لفافه و کمتردریده سخن می گفتند، با نزدیک تر شدن به موعد انتخابات، بی پرده و بدون سانسور و کاملا مستقیم سخن می گویند.
دیگر از سیاهنمایی و اهریمن سازی و تولید بحران های کاذب بطور شفاف و بدون پارازیت، ابایی ندارند و پروپاگاندا را بطور حداکثری عملیاتی می کنند. چهار شبکه فارسی زبان بی بی سی، من و تو، صدای آمریکا و ایران اینترنشنال، بطور شبانه روزی و در مدل های مختلف خبری، مستند و تحلیلی، مشغول روایت سازی تحریف آلود و مهندسی منفی افکارعمومی هستند. در ۲۴ ساعت گذشته، آنچه که با عنوان محورهای تحلیلی شبکه های معاند، طبقه بندی شده به شرح زیر است:
- تخریب چهره آیت الله رئیسی با اتهام جاه طلبی و سودای رهبری داشتن ایشان
- دعوت به اعتراضات مدنی و استارت زدن تئوری فضای اغتشاشاتی با القای اینکه مردم از شرایط کلی کشور از نارضایتی به مرحله نخواستن رسیده اند.
- بحرانی جلوه دادن وضعیت جمهوریت در کشور با این تعبیر که نظام، ثبات را به مشارکت ترجیح می دهد.
- تبدیل کلیدواژه “مشارکت پایین” به یک کلیشه انتخاباتی با تکنیک تکرار و برجسته کردن برخی نظرسنجی ها و تفاسیر سوگیرانه از آنها
- القای فرمالیته و نمایشی بودن انتخابات و اینکه گزینه ریاست جمهوری از قبل معلوم است و شرکت در انتخابات هیچ فایده ای ندارد که در نتیجه باعث دلسردی، تردید، بی اعتمادی و بی انگیزه بودن در کنشگری و شرکت در انتخابات می شوند.
- تخریب چهره رهبر معظم انقلاب با این تفسیر از بیانات اخیر ایشان که مخالف منتقدین نظام است و القای تصویری دیکتاتورمآبانه از او که باعث تحریک افکارعمومی و زدودن چهره مردمی ایشان و کاهش برش کلامشان شود.
- برجسته کردن گزاره “مهندسی انتخابات” و تخریب چهره ی شورای نگهبان و تلاش برای مخدوش ساختن نظارت استصوابی در افکارعمومی
- تحریک نامزدهای ردصلاحیت شده برای کنشگری و احقاق شخصیت و اعاده حیثیت از چهره سیاسی و اجتماعی شان که به نوعی چندکاناله کردن و تکثیر فازهای اعتراضی در فضای عمومی و ساختاری است.
- تلاش برای تحریم انتخابات و کاهش مشارکت و لکه دار کردن چهره دمکراتیک نظام و رو به افول نشان دادن وضعیت کشور با تشکیل و برجسته کردن کمپین های “رای بی رای” و “نه به جمهوری اسلامی”
- ارائه و القای تصویری تند و رادیکال و ناکارآمد و شعارزده از دولت آینده و رغبت زدایی از فضای رای و انتخاب
- تحریک اهل سنت علیه نظام و انتخابات و تولید گسل اجتماعی برای کاهش مشارکت
- طرح مساله زنان و تضییع حقوق آن ها خصوصا در دولت آقای رئیسی و تولید شکاف جنسیتی برای کاهش مشارکت و بی انگیزه کردن زنان جهت حضور در صحنه انتخابات با انگاره سازی منفی