به گزارش خبرنگار صدای حوزه، همین دیروز، بار دیگر ائمه جمعه، سوژه داغ بخشی از شبکههای اجتماعی معاند شد تا همچون سابق، افکار عمومی را نسبت به حوزه و روحانیت سمت و سو داده و پروژه ترور دین و دینداری را عمیقتر دنبال کنند. در همین رابطه یادداشتی نوشته شده که در مطلب بعدی مطالعه می نمایید:
یکی از سوژه های شبکههای معاند، ائمه جمعه محترم هستند. همین دیروز در یکی از همین شبکههای اجتماعی مرتبط به معاندین با این عنوان چالش و سوالی مطرح کرده بودند که نظر شما در مورد اظهارات امروز ائمه جمعه چیست؟ پنج شش مورد از امامان جمعه را نیز برجسته کرده و با تکنیکهای تیترزنی، سمت و سوی خاصی هم به خبر داده بودند و به معنای واقعی ماساژ پیام و سوژه صورت گرفته بود.
اما مساله چیست و چه باید کرد؟ آیا بی تفاوت باشیم و از کنار این دادهها گذر کنیم و گذر زمان را ناجی بخوانیم؟ آیا افکار عمومی با این مسائل مواجه نمیشوند؟ آیا درگیری و دربرگیری این چالشها در حدی نیست که بهانهای برای تامل بیشتر مسئولین ائمه جماعت و شورای سیاستگذاری مربوطه شود؟ آیا بیش از ده پانزده هزار کامنت برای چنین سوژه های کافی نیست تا بازخوانی دوبارهای نسبت به تریبون های راهبردی منتسب به دین و حکومت دینی جهت تقویت و غنیسازیشان داشته باشیم؟
اما نسبت به محتوای پستها باید اذعان داشت که انگار هرچقدر انقلابیتر باشید بیشتر در معرض ترور شخصیت هستید. در این همین رابطه نکته ای که بلحاظ رسانهای حائز اهمیت است و باید خطاب به ائمه محترم جمعه بگوییم اینکه اگر خودتان را روایت نکنید، روایت میشوید. در عصر رسانه، تصویرسازی و چهرهپردازی با اولین روایتها رقم میخورد.
تقطیع و برش و انتخاب عبارتهای حساسیتزا و خلاف انگارههای افکار عمومی در تیترهای خبری، تکنیکی است که از آن طریق، شخصیتهای انقلابی را مقابل ذهنیتهای جامعه قرار میدهند.
۴ توصیه ی رسانه ای به ائمه جمعه برای مقابله با سوژه سازی شبکه های ماهواره ای
سوادرسانهای توصیه میکند که اولا محتوای گفتارهای ائمه جمعه، سناریوهای قویتر و هدفمندتری داشته باشد. مساله محورتر و نزدیکتر به دردهای مردم بوده و باگهای اجتماعی در خطبه های مرتبط، طرح و تبیین شوند.
ثانیا تیم رسانهای حرفه ای، نسبت به فرازهای مختلف خطبهها ضریب درستی بدهند و روایتهای دقیق با فرمتهای رسانهای متنوعی را ارائه نمایند. فقط به کلیشه های مطروحه در خبرگزاریها اکتفا نشود و پیجهای شخصی و تیم موازی و همسو نیز داشته باشند.
ثالثا نشست و برخاست ائمه جمعه با مردم و نخبگان و صاحبان اندیشه بصورت مستمر و موثر و نقطهزن بیشتر شده و از جنبه رسانه ای نیز برخوردار باشد تا بخشی از شبهات مطروحه براحتی و در لایه اول خنثی گردد و لجنه مردمی و پایگاه اجتماعی نیز شکل بگیرد. هرچقدر ائمهجمعه مردمیتر باشند، ترور شخصیت آنها در شبکههای معاند، نتیجه مثبت خواهد داشت اگر پیوست رسانهای هم بعلاوه شود.
رابعا حواشی را کنترل نمایند و سادهزیستی و مراقبت از اعضای خانواده را پیشه کنند. اسیر جنگ روانیهای کوچه و خیابان و مجازی و حقیقی نشوند تا نفوذ و برداجتماعی خود را مدیریت نمایند.
الغرض که مبارزه و تبلیغ و تبیین امروز با رسانه گره خورده و ضروری است که ائمه جماعات آنرا جدی بگیرند و تیم رسانهای حرفهای و همفکر را هزینه ندانسته بلکه واجب تعینی تلقی نمایند.