به گزارش صدای حوزه، رئیس رسانه ملی با حضرات آیات مکارم شیرازی، علویگرگانی، بوشهری، جوادی آملی و اعرافی دیدار کرد.
دیدار رئیس رسانه ملی با حضرت آیتالله علویگرگانی
حضرت آیت الله علوی گرگانی در دیدار رئیس و معاونین رسانه ملی گفت: رسانه ملی بهترین مرکز تبلیغ اسلام ناب محمدی است.
ایشان ادامه دادند: امروز با صدا و سیما میتوان پیام اسلام ناب محمدی را به دنیا رساند.
حضرت آیتالله علوی گرگانی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) در این خصوص که صداوسیما دانشگاه عمومی است، ادامه دادند: سریالهای فاخری همچون امام علی (ع)، یوسف پیامبر (ص) و … نقش مهمی در ترویج موضوعات دینی و مذهبی ایفا میکنند.
حضرت آیت الله علوی گرگانی با تاکید بر اثربخشی رسانه ملی بر فرهنگ عمومی خواستار توجه بیش از پیش صدا و سیما به موضوعاتی همچون حجاب، عفاف و آگاهی بخشی به جامعه با تکیه بر آیات و روایات شدند.
ایشان خواستار تقویت هرچه بیشتر رسانه ملی در برابر هجمه رسانههای بیگانه شدند و با تاکید بر اینکه این رسانه با مجهز بودن به سلاح ایمان امکان غلبه بر همه رسانههای جهانی را دارد، گفتند: امیدوارم هرچه بیشتر خبرهای توفیق این رسانه را دریافت کنم.
دیدار رئیس رسانه ملی با حضرت آیتالله جوادی آملی
حضرت آیتالله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به اینکه رسانه ملی باید با روشهای علمی و هنری، ادب اسلامی را در جامعه ترویج کند، افزودند: باید به وزن علمی رسانه افزوده شود، چرا که مردم بیشتر وقت خود را با رسانه میگذرانند.
این مرجع تقلید با انتقاد از حجم بالای پخش تبلیغات بازرگانی تصریح کردند: البته بودجه مهم است و باید بودجه مورد نیاز رسانه ملی تأمین شود، اما اینکه دائم از آنتن، غذا و کفش و …تبلیغ کنیم درست نیست و به جایگاه رسانه لطمه میزند.
حضرت آیت الله جوادی آملی بر استفاده از جوانان در جامعه نیز تاکید کردند و گفتند: جوانان باید زیر نظر افراد باتجربه امور را پیش ببرند تا به بهترین شکل کارها به سرانجام برسد.
ایشان افزودند: باید با عمق بخشیدن به تحقیقات برنامهای، به مخاطبان رادیو و تلویزیون خوراک مناسب و قوی فکری ارائه کرد.
دیدار رئیس رسانه ملی با حضرت آیتالله حسینی بوشهری
آیت الله حسینی بوشهری در این دیدار با تاکید بر اهمیت جایگاه رسانه ملی در نظام اسلامی گفت: «همان گونه که امام راحل و مقام معظم رهبری تاکید داشته اند، ما رسانه ملی را یک دانشگاه عمومی می دانیم. طبعا اداره دانشگاه عمومی سخت و توقعات از آن نیز بسیار سنگین است».
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: «دانشگاه های متعارف، مخاطب خاص و مشخصی دارند اما وقتی از دانشگاه عمومی صحبت میکنیم، منظور آن است که مخاطبان آن، عموم افراد و همه اقشار جامعه اعم از باسواد و بی سواد و عالم و فاضل و همه طبقات هستند، بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی شود که میزان رضایت نسبی در عموم این طبقات دیده شود. و البته این هنر مدیر رسانه است که بتواند رضایت نسبی همه این طبقات و مخاطبان را به دست بیاورد، لذا اداره این دانشگاه عمومی، کاری سخت و هنرمندانه است«.
وی وجود عقبه پژوهشی و مطالعاتی برای اثرگذاری بهتر برنامه های صداوسیما را امری مهم دانست و گفت: «برای اینکه رسانه ملی، نقش موثرتری داشته باشد و بتواند تحول اجتماعی ایجاد کند، باید یک عقبه مطالعاتی بسیار سنگین به عنوان پشتوانه مجموعه برنامه های صدا و سیما وجود داشته باشد. این امر باعث می شود که صدا و سیما دچار حالت روزمرگی نشود و با مطالعه عمیق و سنگین به دنبال طرح ها و برنامه هایی مناسب و مفید باشد که در نهایت، منجر به جذب مخاطب بیشتر بشود».
امام جمعه قم، با اشاره به رویارویی نابرابر رسانه ملی با رسانه های جبهه دشمن، افزود: «امروز تعداد شبکه های رسانه ملی، بیشتر از گذشته است اما همچنان در مواجهه با رسانه های دشمن ، شاهد یک جنگ نابرابر هستیم که امیدواریم صداوسیما از نظر کمی و کیفی، بیش از پیش خود را در مقابل هجمه های دشمنان علیه نظام اسلامی، مجهر کند.»
آیت الله حسینی بوشهری امیدبخشی به مردم را از مهمترین وظایف رسانه ملی در شرایط دشوار کنونی دانست و تاکید کرد: «یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری این است که باید امید در جامعه زنده نگه داشته شود، و خوشبختانه رسانه ملی این قدم های بزرگ را برداشته و خدمات و موفقیت های نظام را به خوبی به مردم گزارش میدهد.»
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد حس ناامیدی و کاهش حضور مردم در انتخابات آتی، گفت: «رسانه ملی باید با ایجاد شور و امید، مردم را برای حضور پرشور در انتخابات پیشرو بسیج کند. البته در میزگردها باید مراقب باشید که درخصوص مسائل کشور و نیز دستاوردهای نظام که به دولت خاصی اختصاص ندارند، سیاه نمایی نشود. »
وی در ادامه با بیان نکاتی درخصوص فیلم ها و سریال های تلویزیونی، اظهار داشت: «ساخت سریال ها و فیلم ها یکی ازکارهای بزرگ صدا و سیما است. البته لازم است در ساخت این سریالها، ظرافت های دینی، به صورت هنرمندانه نمایش داده شود تا بتواند الگوی مناسبی برای مخاطبین باشد. در واقع بحث سرگرمی و جذب مخاطب، اگرچه امری لازم است اما نکته مهمتر آن است که خروجی فیلم ها و سریال ها، بتواند تحولی در زندگی مردم ایجاد کند.»
رییس جامعه مدرسین، چهره سازی را یکی از بسترهای تبلیغی صداوسیما دانست و گفت: «در انتخاب افرادی که ممکن است در صداوسیما به چهره و الگوی جامعه تبدیل شوند، باید دقت و حساسیت لازم را داشته باشید تا در نهایت این چهره ها، مطلوب دین و انقلاب باشند .» ایشان همچنین تاکید کردند: باید سابقه افرادی که نقش طلبه و روحانی را در فیلها و سریال ها را بازی میکنند، با شان روحانیت تناسب داشته باشد.
دیدار رئیس رسانه ملی با حضرت آیتالله اعرافی
حضرت آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه نیز در دیدار با رئیس رسانه ملی تأکید کرد: رسانه ملی یک رسانه انقلاب است که امروز در عمق کشورهای جهان فرهنگ مقاومت، ایثار، انسجام، وحدت، حکومت اسلامی توانسته نقش آفرینی کند و البته قابل ارتقا است.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه امروز قم به واسطه حضور مراجع معظم تقلید، حوزه علمیه و برپایی صدها کرسی درس، بحث و خطابه کانون توجه نه تنها جهان اسلام، بلکه تمام ادیان است، تأکید کرد: توجه به قم، توجه به نظام و انقلاب اسلامی ایران و جهان است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش به یکصدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع دبیرخانه ای تشکیل شده است که فرایند این یک قرن را در شش مقطع زمانی ترسیم و متناسب با آن فعالیت می کنند.
آیت الله اعرافی ادامه داد: دوره آیت الله حائری یزدی، دوره آیات ثلاث (صدر، حجت و خوانساری)، دوره آیت الله بروجردی، دوره نهضت امام خمینی، عصر پیروزی، امام و مراجع و ششمین دوره مربوط به دوران زعامت حضرت آقا و مراجع معظم تقلید، شش دوره این یک قرن را تشکیل می دهد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه قم در زمانی شکل گرفت که خفقان رضاخانی در جامعه حاکم بود و مانند داستان حضرت موسی(ع) که در خفقان فرعون خداوند موسی را در آن خفقان رشد و پرورش داد، مرحوم آیت الله حائری نیز در آن زمان اقدام به تاسیس و احیای دوباره حوزه کرد، بطوریکه در چهل سالگی امام را برای برقراری تحولی عظیم و بزرگ تحویل داد تا انقلاب شکوهمند اسلامی را رقم بزند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه به تفاهم نامه گذشته میان حوزه و رسانه ملی اشاره کرد و گفت: تفاهم نامهها تا با برنامه راهبردی و عملیاتی همراه و پیوست برنامهای نداشته باشند فقط در حد یک کاغذ باقی می مانند، اما اگر در قالب یک زبان مشترک و طی یک برنامه دو، سه و ۵ ساله پیاده سازی شود بدون تردید به دستاوردهای ارزشمندی خواهیم رسید همانند تفاهم نامه همکاری که حوزه با وزارت آموزش و پرورش دارد و به موفقیتهای مشترکی رسیدهایم.
دیدار رئیس رسانه ملی با حضرت آیتالله سعیدی
دیدار با آیتالله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس و نماینده ولیفقیه در استان قم در این دیدار با بیان اینکه بهرهمندی از ظرفیتهای قم موضوع بسیار مهمی است، اظهار کرد: ما امیدواریم بتوانیم با این ظرفیتها آموزههای دینی را در رسانه ملی نشر داده و در ترویج فرهنگ دینی مشارکت کنیم.
وی از ارائه سریال حضرت معصومه(س) به کارگردانی جواد افشار یاد کرد و افزود: تلاش ما این است که بتوانیم یک سریال فاخر تاریخی و تعیین کننده را ارائه دهیم؛ ریشههای رویدادهای تاریخی بعد از شهادت امام صادق علیهالسلام به دوران امام سجاد و امام باقر علیهمالسلام بر میگردد به همین علت یک نگاه عمیق و جامع تاریخی در این سریال درحال رقم خوردن است.
رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: ما تلاش میکنیم تا سریال حضرت معصومه(س) در ریل خود قرار گیرد و به نتیجه مطلوبی برسد.
وی مطرح کرد: صدا و سیما از سال ۹۶ با شرایط جدیدی روبرو شده و فضای مجازی گسترش قابل توجهی یافت دشمن از این بستر بهره گرفت و گاهی هم برای شورشهای سازمانیافته از فضای مجازی استفاده کرد اما این تلاشها هیچ نتیجهای به دنبال نداشت و با وجود اینکه گفته بودند که انقلاب اسلامی چهل سالگی خود را نمیبیند رهبر معظم انقلاب با آغاز چهل سالگی انقلاب، بیانیه گام دوم را اعلام کردند.
علیعسگری مهمترین رسالت صدا و سیما را معرفی دین به مردم دانست و عنوان کرد: رسیدن به این هدف کار سادهای نیست، اما پشتوانه صدا و سیما و حتی کشور و دنیای اسلام، قم است و امیدواریم بتوانیم در این شهر افرادی را پیدا کنیم که در امر رسانه توانمند باشند و ما را در سطح ملی یاری کنند.
وی ادامه داد: سریال حضرت معصومه(س) یک کار ماندگار و مؤثر در تاریخ خواهد بود و امیدواریم با مشارکت حوزه و ظرفیتهای موجود در قم به ویژه حرم مطهر حضرت معصومه(س) بتوانیم این سریال را به مردم ارائه دهیم.