به گزارش صدای حوزه، امروزه با فرهنگ مدرن روبرو هستیم و برداشت خاصی از علم و دانش در دنیا مطرح است که بیشتر مبتنی بر نگاه تجربی و فناورانه علم است، به طوری که به نظر می رسد که نظام های اجتماعی مدرنیته همه دانشبنیان شده است.
اقتصاد قوی مساوی با زیر ساخت فرهنگی و اجتماعی قوی
آنچه که امروزه از رصد فضای سیاسی، حکومت ها و دولت ها و تسلط و قدرت سیاسی کشورها به دست می آید، این است که به سرمایه علمی در کشورهایی که قدرت سیاسی دارند، نگاه و توجه ای خاصی میشود به طوری که می توان گفت توسعه علمی در همه ابعاد در خدمت افزایش قدرت سیاسی قرار گرفته، ضمن آن که در حوزه فرهنگی نیز به همین نسبت بوده و توجه به علم و دانش و فناوریهای نوین، پیشرفت و توسعه فرهنگی را به همراه داشته است.
اما آنچه که مسلم است این بوده که زیر ساخت همه این مسائل برای تحقق قدرت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، نیازمند اقتصاد قدرتمند است.
شاید مهمترین نقطه تلاقی اقتصاد و توجه به علم و دانش در دنیای معاصر، مباحث مربوط به فناروی های اطلاعات و فضای مجازی و اینترنت باشد.
امروزه کشوری که توانسته سرمایه گذرای مادی و معنوی بیشتر و بهتری بر روی توسعه علم و دانش در عرصه فضای مجازی، اینترنت و فناوری اطلاعات کرده باشد، اقتصاد پویاتر، خلاقانه تر و با ارزش افزوده بهتری خواهد داشت که این اقتصاد قوی می تواند بالتّبع اجتماعی و فرهنگی قوی و پایدار شکل دهد.
مبتنی بر فناوریهای نوین می توانیم جلوی هدر رفت خیلی از این منابع را گرفت
فناوری اطلاعات و ارتباطات، هم ظرفیتهای ارتباطی زندگی بشر را توسعه داده و هم با ظرفیتهای اطلاعاتی خود، قوهی تحلیلی بشر را تقویت کرده؛ از سویی با دیجیتالیشدن حداکثری دادهها توسط فناوری اطلاعات، قدرت و امکان ذخیرهسازی و پردازش دادهها به طرز شگرفی متحولشده تا حدی که ماشینهای فناوری اطلاعات را به نقطهی «هوشمندی» رسانده است.
به اذعان کارشناسان کسب و کارهای نو و دیجیتال، بسیاری از موازی کاری ها در عرصه تولید علم به ما ضربه می زند چرا که هزینه قابل توجهی به کشور بار می کند، امروزه مبتنی بر فناوریهای نوین می توانیم جلوی هدررفت خیلی از این منابع را بگیریم و لذا باید جلوی موازی کاری ها در حوزه علمیه و دانشگاه گرفته شود تا بدین وسیله چرخه تولید علم به نحو مطلوب کامل شده و ما بتوانیم پژوهش ها را به شکل صحیح خود ارایه دهیم.
نکته حائز اهمیت این است که تولید علم بدون تبدیل شدن به صنعت، تولید و محصول، ارزش افزوده ای برای کشور نخواهد داشت، لذا باید مقالات علمی نخبگان جوان به محصول و تولید تبدیل شود.
ایران از جایگاهی والا در منابع انسانی برخوردار است اما متناسب با آن هنوز جایگاه زیبنده در تولید و سهم مناسب در بازار جهانی و رتبه برتر در صنایع برتر و استانداردها و کیفیت ندارد، وظیفه همه، همکاری برای پیمودن سریع این مسیر است.
ورود طلاب و جوانان به فناوری های نوین، تحریم های ظالمانه را دور می زند
امروزه جوانان خاصه طلاب و دانشجویان، با ورود به حوزههای اقتصادی و تلاش در عرصه توسعه اختراعات، فناوریهای نوین و تکنولوژیهای به روز میتوانند از تحریمهای ظالمانه عبور کرده و جامعه اسلامی را به عزت برسانند.
یکی از مهمترین موضوعات آیندهپژوهی در عصر دیجیتال، مطالعه و پیشبینی در خصوص آیندهی اینترنت و فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال است. تحلیل کارشناسان این است که فضای مجازی امتداد و بسط یافتهی فضای واقعی و در آن ممزوج و آثار و پیامدهای آن حقیقی است.
هوشمند سازی، اینترنت اشیا، بلاکچین ها، اقتصاد دیجیتال، کسب و کار نو و مبتنی بر فضای مجازی، رمز ارزها و مزرعه های اقتصادی، همگی از جمله مباحث جدیدی است که در هم تنیده با اقتصاد جهان فعلی است که امروزه به گوش جوانان زیاد شنیده میشود.
حجتالاسلام محمد قطبی، رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی قم در گفتوگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان پیرامون همین موضوع اظهار کرد: امروزه فضای مجازی و تکنولوژیهای نوین ظرفیت بسیار خوبی را برای فعالیت فراهم کرده است.
ما به دو دلیل تلاش داریم از استارتآپها، شرکتهای دانشبنیان، فناوریهای نوین در زمینههای مختلف بهره ببریم و آنها را توسعه دهیم.
نوآور و تابآور، شاخصه فناوری های نوین
دلیل اول آنکه استارتآپها و فناوریهای نوین؛ خلاقانه، بدیع و ابتکارات جدید دارند و دلیل دوم آنکه شرکتهای دانشبنیان اقتصادی و فرهنگی بار مالی بر دوش دولت ندارند و محل تأمین منابع مالی از عملکرد خودشان حاصل میشود.
این دو دلیل در کنار هم ما را به سمت حمایت از استارتآپ میرود که مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق را برایناساس تأسیس کردیم و شاخههای آن در کشور همراه با خانه فرهنگ و فناوری و در اصفهان، مشهد و قم راهاندازی نمودیم که در قالب آن ۵۰ گروه ایدهپرداز را در سطح کشور مبتنی بر فعالیتهای نوآور و تابآور احصاء کردهایم.
من تصور میکنم که بخش عمدهای از آینده جامعه وجهان بر روی همین استارتآپها مبتنی بر اقتصاد دیجیتال، تکنولوژی و فضای مجازی است.
در ادامه اشاره به ای به بحث ورود طلاب به این عرصهها کرد و گفت: ورود همه طلاب نه میتوانند و نه لازم است به این فضا وارد شوند، ولی بالاخره طلابی که وارد فضای تبلیغی شدهاند، میتوانند از ظرفیتهای فضای مجازی و اینترنت بهرهمند شوند.
بهعنوانمثال در سه حوزه علمیه بزرگ و بلند دامنه کشور چون اصفهان، مشهد و قم آنچه که قابل مشهود است، این بوده که طلاب خوشفکر و نوآور متعددی داریم که ایدههای خود را ثبت کرده و درصدد ترویج آن هستند.
این اتفاق افتاده است که طلاب چون دیگر جوانان به فضای جدید اقتصاد دیجیتال و بهرهمندی از تکنولوژی ورود کردهاند، لذا رویکرد ورود طلاب را یک رویکرد مثبت ارزیابی میکنم و آینده را روشن میبینم.
در پاسخ به این سؤال که آیا حوزههای علمیه به سمت اقتصاد دیجیتال خواهند رفت، گفت: شک نکنید که با پیشرفت جهان در این عرصه ناچار هستیم از ظرفیتهای جدید فضای مجازی و دیجیتال برای ترویج فرهنگ دینی استفاده کنیم، ابزار و ظرفیتهای آنها در اختیار بشر قرار گرفته است.
لذا این امر لازم است و به نظرم مراکز حوزوی باید بیش از این که تاکنون فعالیت کردهاند، به این سمتوسوی ها بروند و توسعه آموزش و توانمندی دهند و حمایت کنند.
ظرفیت ورود طلبهها به عرصههای جدید بهویژه تکنولوژیهای نوین، فناوریهای نو، بلاکچینها، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی را افزایش دهیم و حمایت کنیم.