• امروز : سه شنبه - ۱۲ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 1 April - 2025
کل اخبار 6448

صدای حوزه امروز

داستان راستان بوستان! اولین نشست صمیمی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با رسانه‌های حوزوی تبارشناسی سکولاریسم در حوزه‌های علمیه امپراطوری معاونت آموزش بر حوزه/ چرا تغییر سخت است و چگونه باید پیش برویم؟ تنظیمات دروس حوزه طوریست که هیچ احتیاجی به قرآن ندارند! + واکنش ها زیر و بم اشتغال طلاب و چند نکته باریک‌تر از مو چرا ما پزشک اطفال داریم اما آخوند اطفال نداریم؟/ منبر را به هرکسی ندهید لزوم ارائه مدل اجرایی دقیق جهت ورود هیأت های مذهبی به اقتصاد اولین دیدار همسر با لباس روحانیت یا مزاحمت یک آخوند برای یک زن متأهل؟! حکمت متعالیه در خدمت انقلاب تبارشناسی تربیت چهره‌های انقلابی در گفتمان حوزه‌های علمیه از مدرسه‌ی عرفان تا کوچه‌های انقلاب/ زنانی که تاریخ را در حاشیه‌ی تاریخ نوشتند حمله طلبه ها به حوزه علمیه دروغ است/ دعوا بر سر مسجد نیست و اداره آن در اختیار اشرفی اصفهانی است جامعه الزهرا تصمیم بگیرد: تبلیغ اولویت اول است یا دوم؟!

9
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مبشری‌عارف، استاد حوزه و دانشگاه:

فقیهی که از عرف بهره‌ گیرد مصداق «العالم بزمانه» است

  • کد خبر : 23930
  • 12 شهریور 1400 - 12:38
فقیهی که از عرف بهره‌ گیرد مصداق «العالم بزمانه» است
اگر فقیهی از ابزارها و عرف‌ها به عنوان یک نشانه و اماره در استنباطات خود کمک بگیرد این فقیه همان فقیهی است که به تعبیر حقیر شاید مصداق «العالم بزمانه» باشد. امام راحل نیز عرف‌شناسی را جزء شرایط اجتهاد می‌دانند. امروزه نیز به خاطر عنصر زمان و مکان، امارات نسبت به له یا علیه افراد تغییر کرده است.
به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مبشری‌عارف، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگویی، به بررسی فقهی رسانه از دیدگاه فقه امامیه پرداخت و اظهار کرد: نکته‌ای که برای مکلف در نظر شارع در بحث فقهِ رسانه جنبه کاشفیت دارد، مسئله عرف‌شناسی است. ما وقتی انواع عرف را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که بعضی از عرف‌ها تحت عنوان عرفِ غالب یا عرفِ یک بلد یا عرفِ یک محل مطرح است. در هر صنفی برخی از عرفیات وجود دارد که مقام آنها، کاشفیت آن موضوع است. اگر یک فقیه و اسلام‌شناس بخواهد بر اساس عرف، مناط مستقلی را به دست بیاورد قطعاً به خطا می‌رود چراکه حجیت عرف به صورت تبعی می‌تواند به ما کمک کند.

لزوم استفاده از عرف در استنباط فقهی

وی اظهار کرد: به همین دلیل اگر فقیهی از ابزارها و عرف‌ها به عنوان یک نشانه و اماره در استنباطات خود کمک بگیرد این فقیه همان فقیهی است که به تعبیر حقیر شاید مصداق «العالم بزمانه» باشد. امام راحل نیز عرف‌شناسی را جزء شرایط اجتهاد می‌دانند. امروزه نیز به خاطر عنصر زمان و مکان، امارات نسبت به له یا علیه افراد تغییر کرده است.
مبشری‌عارف افزود: برخی از فیلم‌ها یا صوت‌ها، اگرچه می‌تواند به سبب همان دستکاری‌هایی که افراد انجام می‌دهند مخدوش باشد اما این دلیل نمی‌شود که ما حجیت را ساقط کنیم. توجه داشته باشیم که در زمان شارع، وقتی که حجیتِ خبر واحد را در اصول بررسی می‌کنیم همان انسانی که به عنوان شاهد در محکمه می‌تواند ورود پیدا کند همانطور که از طریق قسم یا بینه یا از طریق عرفِ متشرعین یا صالحین او را تایید یا رد می‌کنیم ولی از حجیت ساقط نمی‌کنیم ولو اینکه انسان‌های فاسق هم زیاد باشند که دروغ می‌‌گویند.

عوامل فسق در جهان امروز

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در آیه ششم سوره حجرات آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَهٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید اگر فاسقى برایتان خبرى آورد نیک وارسى کنید مبادا به نادانى گروهى را آسیب برسانید و بعد از آنچه کرده‏‌اید پشیمان شوید» امروز مناط فسق می‌تواند همین افرادی باشند که این فیلم‌های مجهول را درست می‌کنند. در واقع همانطور که اگر یک فرد عادل، یک فیلم را درست می‌کند و بر اساس عدالت آن شخص، این فیلم می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد، نسبت به فسق هم همینطور است.
استاد دانشکده علوم پزشکی تهران تصریح کرد: پس نمی‌‌توانیم به صرف اینکه مسئله‌ای می‌تواند توسط افرادی فاسق خراب شود همه مطلب را تحت شعاع قرار دهیم لذا می‌طلبد در مناط استنباط ابزارها و مواردی که برای اماره یا استنباطی که در موضوعی می‌خواهیم به دست بیاوریم همان موضوعی که در اصول، نسبت به حجیتِ خبر واحد یا شهادت شهیدین و عدول، مطرح شده را با فحص متخصصین در امر، به ابزارهای فعلی منتقل کنیم. 
 
مبشری‌عارف افزود: اگر بخواهیم در  جامعه امروزی مثالی بزنیم می‌شود به دوربین‌های راهنمایی و رانندگی که امروز به دست حکومت و افراد تحت نظر حاکمیت نصب می‌شود، اشاره کرد. این دوربین‌ها می‌تواند برای اخذ یا کشفِ خلافِ متخلف، در مقام کاشفیت باشد. حال اگر همین دوربین در دست متجاهر به فسق یا سلطان جائر یا فاسق باشد به وصف فسق و جور او، دیگر آن را قبول نمی‌کنیم. 
 
لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23930
  • منبع : ایکنا

مطالب مرتبط

26اسفند
نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری
در اولین نشست صمیمی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با رسانه‌های حوزوی مطرح شد؛

نقش آفرینی رسانه‌های حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری

20شهریور
تصویرسازی منفی و مستمر اینترنشنال از حوزه و روحانیت
21آذر
این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!
واکنش حجت السلام والمسلمین خسروپناه به ادعای جاهلانه برخی مدعیان فقه و فلسفه؛

این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.