به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام صابر جعفر زاده با انتشار یادداشتی، به بررسی الگوی مناسب تعامل مردم با ولی فقیه پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:
ولایت فقیه ریشه در نگاه اسلام حداکثری و جاودانه دانستن دین مبین اسلام دارد. این نظریه توسط امام خمینی(ره)، ابداع نه، بلکه احیاء گردید. قرون متمادی که شیعه در ضعف میزیست و همیشه شهروند درجه دوی جامعۀ اسلامی به شمار میآمد، مانع از این میشد که با وجود ادلۀ روایی و عقلی، فقیهی به خود اجازه دهد که به فکر عملیاتی کردن این نظریه بیافتد. همین باعث شده است این بحث از حیث محتوایی دچار خلأهایی در مقام اجرا گردد.
امروزه پس از گذشت بیش از ۴۰سال از عمر نظام اسلامی ایران که مبتنی بر نظریۀ ولایت فقیه است، شاهد بروز تنشها و چالشهای جدی در سطح جامعه (اعم از توده مردم و نخبگان) هستیم. برخی از این چالشها را نمیتوان حاصل برنامهریزی دشمن برای تضعیف نظام دانست، بلکه عمدتاً این بحرانها از سوی افراد دغدغهمند و علاقمند به انقلاب بروز پیدا میکند!
الگوی مناسب تعامل مردم با ولی فقیه چگونه است؟
الگوی مناسب تعامل مردم با ولی فقیه چگونه است؟ این سوال کلی خود به ده ها سوال فرعی تقسیم میشود که لازم است حوزههای علمیه و سردمداران فقه حکومتی پیرامون این سوالات کرسی های تحقیق و تدریس راه بیاندازند.
چند نمونه از سوالات فرعی مرتبط با این سرفصل عبارتند از:
- میزان تبعیت مردم از اوامر ولی فقیه تا چه حدی باید باشد؟
- مردم در چه اموری باید از ولی فقیه تبعیت کنند؟
- ولی فقیه در چه حیطههایی حق ورود حاکمیتی یا به اصطلاح فقهی حق صدور اوامر مولوی دارد؟
- مردم در برابر اشتباهات ولی فقیه چه رفتاری باید نشان دهند؟
- نخبگان و کارشناسان در صورت اختلاف نظر فاحش با ولی فقیه، چه وظیفهای دارند؟
- مردمی که از این اختلافات آگاه میشوند، چه رفتاری باید از خود نشان دهند؟
- تبیین نظریات، اقوال و فرمایشات رهبری بر عهدۀ قشر خاصی هست یا هر کسی باید به فهم خود عمل کند؟
- مخالفت نظری با ولی فقیه و اعلام و ترویج آن اشکالی دارد یا خیر؟
- و….
ابهام در این مسائل و خلأ تئوریک موجود در عرصۀ عملیاتیِ نظریۀ ولایت فقیه، باعث خواهد شد تا به مرور زمان، دو قطبیها، انشقاقها، تکفیرها و تهمتزنیها و…. در جامعۀ اسلامی به بهانه دفاع از ولایت فقیه رواج پیدا کند که در این صورت دشمنان برای ساقط کردن این نظام مقدس، به هیچ تلاشی نیاز نخواهند داشت!
نمونهای از این اختلافات و دوقطبیهای وحشتناک را در دو موضوع کرونا و عدالتخواهی به وضوح دیدیم و دیدید، که نشان میدهد حتی امروز هم برای حل این مسائل و تدوین و تکمیل نرمافزار ولایت فقیه دیر است.
یعنی واقعاً در این موضوعات تا حالا حوزه ای ها کاری نکردن؟!
واقعاً متأسفم
خیلی جالبه که الان برخی از اساتید و مجموعه های مدعی انقلابی گری نیروی متخصص تربیت می کنند با این تفکر که:
تبعیت از ولایت فقیه وظیفهٔ عوام و انسان هایی است که به مرحلهٔ تعقل نرسیده اند!! شما باید آنقدر رشد کنید که خودتان همه چی رو تحلیل کنید تا پشت پرده فرمایشات رهبری رو بفهمید و عمل کنید!!
مثلاً در قضیه واکسن کرونا رهبری هرچند گفت بزنید ولی شما باید خودتان میفهمیدی که ایشان مجبور بود!!! فلذا نباید واکسن میزدید!!!
.
میخوایید آدرس بدم؟! میدونم شاید شوکه بشید ولی اینها از فرمایشات استاد فلاح شیروانی در موسسه تمدن توحیدی هست!!
زیبا نیست؟!
یعنی شما میگید عدالتخواه های باسوادی مثل اشتری و گودرزی و… نمی دونن چطور با ولایت فقیه تعامل کنند؟ فقط شما بلدید؟!
شما اگه یه دور نهج البلاغه خونده بودی میفهمیدی که جواب همه این سوالات توی اون هست . ما با یه جمع از رفقا (باسواد دانشجو اکثراً در سطح مهندسی) دو ساله داریم نهج البلاغه رو مطالعه میکنیم انصافاً اسلامی که نهج البلاغه میگه با اون چیزی که شما میگی فرق داره! برید نهج البلاغهه بخونید
خانم منیره، ممنون از توجه و مطالعه این یادداشت، به نظرم تذکر چند نکته لازم است:
دوران حکومت امیرالمومنین(ع) ۵ سال از ۶۰ سال عمر بابرکت ایشان بود که نهج البلاغه نمایانگر تنها بخش کوچکی از این ۵ سال است.
پس قبول کنید که فقط با خواندن نهج البلاغه امکان استخراج الگوی تعاملی وجود ندارد.
نکته بعد اینکه، بنده هنوز ندیده ام که کسی به رفتارهای امیرالمومنین(ع) در مقام یک شهروند! نه حاکم، توجهی کرده باشد!!
چرا مدل رفتاری امام علی(ع) در دوران خلفاء مخصوصاً عثمان، مورد مطالعه قرار نمی گیرد تا بدانیم شخصیتی مانند ایشان در حکومت اسلامی(ولو طاغوتی و غیر مشروع!!) چگونه با حاکمیت و انحرافات آن برخورد می کردند؟!
به نظرم مطالعۀ این بخش از زندگی حضرت، که اتفاقاً بخش اعظمی از زندگی سیاسی ایشان بود، به نفع عدالتخواهان قلابی امروزی نیست!!