به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام علی کشوری طی یادداشتی به بررسی الگوهای انتشار خبر پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الگوی فقهی تنظیم و تحلیل خبر
برای انتشار خبر، الگوهای متفاوتی متصور است. در “الگوی فقهی تنظیم و تحلیل خبر” به تبیین سه نوع الگو برای نشر خـبر پرداخته ایم: الگوهای مدرن نشر خبـر(رسانه ها)، الگوهای مردم پایه و الگوهای غریبه سه نوع روش برای نشر یک خبـر است؛ که میزان کارآمدی این الگوها بر اساس “قاعده تحریک فکر مخاطب” ارزیابی می شود.
درباره ویژگی های الگوهای سه گانه نشر و تحلیل خبـر بحث های متنوعی استنباط کرده ایم؛ که آنها را در “نشست تخصصی الگوی تنظیم، نشر و تحلیل خـبر” به صورت تفصیلی تبیین خواهیم نمود. به عنوان مثال رسانه های مدرن را ضد تفکر می دانیم و در دوران انتقال به تمدن اسلامی؛ الگوی ترمیم این رسانه ها را تبیین کرده ایم.
بخشی از “الگوی ترمیم رسانه های مدرن”؛ روش تنظیم خبـر در این رسانه ها بر اساس سازه های سه گانه تفکر -در مقایسه با روش تنظیم خبر بر اساس الگوی معیوب ارزشهای خبـری- است. (سازه های تحریک فکر ، سه مسئله سوال، اصطلاح و ارجاع است و حذف هر کدام از آنها در فرآیند نگارش یک خبـر به تضعیف تفکر می انجامد!)
درباری ویژگی و ساختار نشر خبـر در بخش “الگوهای مردم پایه نشر خبـر” و درباره “الگوهای غریبه نشر خبـر” بحث های جدیدی را مطرح خواهیم نمود. متأسفانه مدیریت خبـر در صدا و سیما و سایر بخش های جمهوری اسلامی از روش های مرسوم و معیوب خبـر استفاده می کنند و بالتبع این نوع از خبر نویسی، تفکر در جامعه ایران تضعیف شده است!
لطفا این الگوهای سه گانه را بیشتر شرح دهید