• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 6293اخبار امروز 0
6
پرده برداری از هدف بازی های المپیک؛

ابرقدرت سازی و فرهنگ سازی در المپیک

  • کد خبر : 45093
  • 22 مرداد 1403 - 19:26
ابرقدرت سازی و فرهنگ سازی در المپیک
می‌دانم که تنها دلیل پشت پرده اِبراز قدرت نیست، بلکه ده ها هدف دیگر مانند ترغیب فرهنگ غربی، ترویج ورزش های غربی، ترویج کم پوششی و ... هم وجود دارد.

به گزارش صدای حوزه، طی یادداشتی تلاش بلوک شرق و غرب برای ابرقدرت سازی و نشان دادن اقتدار خود در جهان حتی با استفاده از مدال های المپیک پرداخته شده است که در ادامه ملاحظه می نمایید:

*یکم.* امریکا وچین ابرقدرتند. شک دارید؟ به نتایج المپیک نگاه کنید! این دو کشور با فاصله، در صدر قرار گرفته اند و دست نیافتنی هستند. شما دوره های اخیر را ببینید: فاصله آن‌دو با کشور سوم زیاد است. مثلا در ۲۰۲۰ امریکا ۳۹ طلا، چین ۳۸ طلا و سپس ژاپن(میزبان) ۲۷ طلا، و بعد انگلیس و روسیه و استرالیا با ۲۲ و ۲۰ و ۱۷ طلا، و بعد از آن هلند و فرانسه و آلمان و ایتالیا با ۱۰ طلا قرار دارند.

اصلا از اوائل المپیک هم معلوم است چه کشوری برتر است. از همان روزهای اول امریکا و چین بالاتر از دیگران قرار میگیرند.

*دوم.* خب حالا امریکا و چین طلاهایشان را در چه رشته‌هایی به دست آورده اند؟

  •  امریکا: ۱۱طلا در شنا(۲تا هم در دیگر ورزش‌های آبی)، ۷تا در دومیدانی، و سپس ۳تا در کُشتی.
  • چین: ۷تا در شیرجه(۵تا هم در دیگر ورزش‌های آبی)، ۷تا دروزنه برداری، ۴تا در ژیمناستیک و تیراندازی و تنیس‌روی‌میز.
  • انگلیس: ۶تا در دوچرخه سواری، ۴تا در شنا، ۳تا در قایق رانی بادبانی.
  • استرالیا: ۹تا در شنا، ۶تا در انواع قایق رانی.

*سوم.* کاملا بطور “اتفاقی” در رشته‌ای که این کشورها قوی اند، مدالهای زیادی توزیع میشود. مثلا:

  • در بین رشته‌های دو و میدانی، تنها در “دو”(دویدن) ۳۴ مدال طلا توزیع میشود (۱۰۰ و ۲۰۰ و ۴۰۰ و ۸۰۰ متر و نیز ۱٫۵ و ۵ و ۱۰ کیلومتر و ماراتون و پیاده روی سرعت و دوصحرایی و چند تا دو با مانع و دو امدادی، بخش مردانه، زنانه و برخی مختلط!)
  •  تنها در “یکی” از ورزش‌های آبی (یعنی شنا) ۳۵ مدال طلا توزیع میشود (کرال سینه، کرال پشت، قورباغه، پروانه، مجموع ۴ نوع گذشته، آزاد، امدادی؛ برخی بصورت ۵۰ و ۱۰۰ و ۲۰۰ و ۴۰۰ و ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر؛ بخش مردانه، زنانه و برخی مختلط). این به جز ورزش‌های آبی دیگر است. مثلا در شیرجه هم جداگانه ۸ مدال دیگر توزیع می شود.
  •  در یکی از زیررشته‌های قایق رانی (یعنی قایق رانی با قایق کانو، آن هم به روش اسپرینت/سرعت) ۱۲ مدال طلا توزیع می شود، و در رشته دیگر پاروزنی ۱۴ مدال طلا توزیع میشود، و در قایق رانی بادبانی ۱۰ مدال طلا.
  •  تنها در “یکی” از رشته های ژیمناستیک(یعنی ژیمناستیک هنری) ۱۸ مدال طلا توزیع میشود
  •  در یکی از ۴ رشته دوچرخه سواری (یعنی دوچرخه سواری در پیست) ۱۲ مدال طلا توزیع میشود.

*چهارم.* حالا مدل‌دهی کدام رشته‌ها همان ابتدای المپیک شروع می شوند؟ اتفاقا ورزش‌های آبی. مثلا المپیک امسال، در همین “یک” ورزش‌ آبی (یعنی شنا) از روز دوم، در ۹ روز اول روزانه ۴ مدال طلا توزیع می شود. یعنی همان ابتدای المپیک ابرقدرت را بالا می کشد، اما مدال‌های کُشتی تازه از روز دهم المپیک شروع میشود. در نتیجه‌ی این زمانبندی چین ۳تا طلا در روز اول و ۳ تا طلا در روز دوم به دست آورده، و امریکا هم ۴ تا و ۳ تا در دو روز اول گرفته است. یعنی باعث شده از همان ابتدای المپیک این کشورها جلو بیفتند.

*پنجم.* حالا در والیبال و هندبال و فوتبال با این همه تلاش واین همه بازیکن مجموعا چندمدال توزیع میشود؟ هر ورزش ۲ مدال(مردان و زنان). آن وقت “یک” ورزشکار چینی در شنا ۶ مدال گرفته، یا دو ورزشکار امریکایی (و نیز دو ورزشکار استرالیایی) در شنا هر کدام ۵ مدال گرفته‌اند. همه هم در شنای زنان. یعنی این ۵ نفر روی هم ۲۶ مدال شنای زنان را گرفته اند. در ژیمناستیک هنری هم اوضاع نزدیک به همین است: مثلا یک زن امریکایی ۴ مدال در این رشته را کسب کرده است، همچنین یک زن برزیلی و یک مرد ژاپنی.

*ششم.* حالا اگر کُشتی و تکواندو را اولین ورزشهای المپیک برای مدال‌دهی قرار میدادند چه میشد؟ ایران از اول المپیک در اوائل جدول قرار میگرفت و اسمش در جدول مدال‌ها در دنیا شنیده میشد. حالا اگر تعداد وزنهای کُشتی را افزایش میدادند چه میشد؟ حالا اگر وزنه برداری بجای هر وزن یک مدال، هر وزن ۳ مدال میداشت (تک ضرب، دو ضرب، مجموع) چه می شد؟ حالا اگر رشته چوگان و کُشتی پهلوانی وکُشتی با چوخه هم جزء رشته های المپیکی می بود چه میشد؟ اگر ورزش‌های زورخانه ای را هم اضافه میکردند (مثل ژیمناستیک) چه میشد؟ …

مثلا رشته بستکبال راکه خودشان قوی هستند،یک بسکتبال دیگرهم اضافه کرده اند: بسکتبال ۳نفره! یاتنیس وبدمینتون وتنیس روی میزبجای ۲ مدال یاحداقل ۴ مدال، ۵ مدال دارد(تک نفره مردانه و زنانه، دونفره مردانه و زنانه و مختلط).
یا مثلا درنظربگیرید که گلف، راگبی، اسکیت بورد، سنگ نوردی، موج سواری وحتی رقص بریک هم دررشته‌های ورزشی المپیک حضور دارند!

تنها دلیل، ابرقدرت سازی نیست

*هفتم.* می‌دانم که طبعا برای این انتخابها، دلایل به ظاهر بی طرفانه و بلکه علمی‌ای ارائه می کنند، ولی کیست که نداند حقیقت جز این است و پشت پرده چه خبرهاست؟ می‌دانم که تنها دلیل پشت پرده اِبراز قدرت نیست، بلکه ده ها هدف دیگر مانند ترغیب فرهنگ غربی، ترویج ورزش های غربی، ترویج کم پوششی و … هم وجود دارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=45093
  • منبع : فرهنگ ورزش

مطالب مرتبط

20شهریور
پیامبرانی در اینستاگرام!
طی یادداشتی بررسی شد؛

پیامبرانی در اینستاگرام!

20شهریور
فرهنگ کلان گفتارها: نهادهای گفتار جمعی ساز!
عنوانی جالب در بین عناوین دروس خارج آیت‌الله محسن اراکی:

فرهنگ کلان گفتارها: نهادهای گفتار جمعی ساز!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.