• امروز : دوشنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 6 October - 2025
کل اخبار 6581

صدای حوزه امروز

بحران جذب در حوزه؛ وقتی ۱۶۰ هزار طلبه، سفیران خاموش‌اند اعتراض صریح مداح معروف به موازی کاری نهادهای تبلیغی و لزوم طرحی نو! مسجدی که با ورزش و معنویت جوانان را جذب کرد جایگاه روحانیت در حال و آینده نظام مرجعیت جامعه ایران/ روحانیت تقاص مسئولیت‌پذیری را می‌دهد! جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام! دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم آیا روحانیت توانسته با تحولات جامعه همگام شود؟ آیا سرمایه اجتماعی روحانیت رو به افول است؟ لزوم اتخاذ رویکرد کیفی در گزارش های تبلیغی / کار خودجوش شما در صدای حوزه بسیار باارزش است! پاسخگویی به روش مرکز خدمات!

15

روش تثبیت مطالب حفظی

  • کد خبر : 6936
  • 27 اسفند 1399 - 14:46
روش تثبیت مطالب حفظی
از این روش تثبیت محفوظات می‌توانید در تمامی رشته‌ها، خصوصاً حفظ قرآن و نهج البلاغه استفاده نمایید.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام مهدی درستی در کانال شخصی خود یادداشتی را با عنوان «روش تثبیت مطالب» منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

متاسفانه در حوزه علمیه روش قاعده مندی برای تثبیت مطالب به طلاب آموزش نداده اند و تنها کلام شیخ طوسی ره را بر زبان می آورند:《الدرس حرف و التکرار ألف》؛ در حالی که《ألف》اگر توصیفی باشد و غیر روشمند، حرفی اشتباه است؛ اما اگر از باب تمثیل گفته شده باشد، موردی ندارد.

برای تثبیت مطالب و برنگشتن دوباره به کتب درسی، باید روش های علمی و محققانه مرور را اجراء نماییم تا از اسراف وقت در رجوع به مطالب خوانده شده دوری کنیم.

برای انتقال داده ها از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت و تثبیت مطالب خوانده شده در هر علمی، باید به روش ذیل عمل کنیم: (با انجام دقیق عملیات مرور، در صورت عدم عارضه بیماری آلزایمر، داده های ذهنی، مادام العمر در نفس شما تثبیت می شوند)

قبل از هر چیزی باید بدانیم که مرور مباحث دو صورت دارد:

۱.خواندن و مطالعه مجدد کل مباحث و تاکید بیشتر بر نکات مهم؛
۲.مطالعه خلاصه ها و یادداشت ها؛

روش دوم تاثیر بیشتری در ذخیره اطلاعات دارد.

البته باید بدانیم که مرور کردن قبل از تسلط بر مباحث، ایجاد استرس کرده و خود موجب فراموشی می شود.

ما باید بدانیم که مرور را در چه زمانی، چگونه و با چه روشی انجام دهیم.

مراحل مرور، زمان و تعداد عملیات در هر دوره به شرح ذیل است:

  1. اولین مرور: حین مطالعه؛ راهبرد 👈 یادداشت برداری، توضیح دادن مباحث برای خودمان؛ مشخص کردن نکات مهم با خط کشی، مثل ماژیک فسفری؛

۲. دومین مرور: ۲۴ الی ۳۶ ساعت پس از مطالعه؛ راهبرد 👈 بازخوانی مباحث مهم مطالعه شده؛ حل تمرین های مرتبط با هر بحث؛ مرور ذهنی مطالب مطالعه شده روز گذشته قبل از استراحت شبانه؛

۳. سومین مرور: یک هفته الی ۱۰ روز پس از مطالعه؛ راهبرد 👈 بازخوانی مباحث مهم مطالعه شده؛ حل تمرینات اشکال دار جلسه قبل؛ علامت زدن قسمت های فراموش شده؛

۴. چهارمین مرور: دو هفته الی ۲۰ روز پس از مطالعه؛ راهبرد 👈 بازخوانی مباحث مهم مطالعه شده؛ مطالعه قسمت های فراموش شده جلسه قبل؛ بررسی تمرین های اشکال دار و مهم؛

۵. پنجمین مرور: یک ماه الی ۴۰ روز پس از مطالعه؛ راهبرد 👈 مرور یادداشت ها و خلاصه دروس؛ حل تمرینات اشکال دار قبلی؛ مرور قسمت های فراموش شده قبلی و مطالب فرّار.

طلاب گرامی که یک عمر را (۱۰ سال تحصیل) در حوزه سپری می کنند، باید این روش را در یادگیری مطالب بکار برده تا مبتلا به اسراف وقت که حرمت شرعی دارد، نشوند.

از این روش می توانید در تمامی رشته ها، خصوصاً حفظ قرآن و نهج البلاغه استفاده نمایید.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.