به گزارش صدای حوزه، در پی اعلام انتخاب برترین حوزه علمیه کشور، واکنش هایی از طرف برخی طلاب به این خبر نشان داده شده است که در ادامه به برخی اشاره می کنیم:
حضرات آیات شورای عالی حوزه علمیه، مدیر محترم حوزه آیت الله اعرافی!
ضمن ابراز احترام به همه طلاب و حوزههای علمیه سراسر کشور و دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت در این مراکز مقدس پرورش سربازان امام زمان ارواحنا فداه، انتخاب برترین حوزه، از بین حوزههای علمیه، امری مهم و تعیینکننده در جهت الگوسازی و ارتقای سطح علمی، تهذیبی و انقلابی طلاب است لذا واجب است چنین انتخابی با داوری افرادی عادل و مجتهد و کارشناس بر اساس معیارهای کامل، جامع، دقیق و کارشناسی صورت گرفته و همه ابعاد به صورت دقیق اطلاع رسانی شود.
با احترام به طلاب و مسئولین حوزه مذکور ملاک این انتخاب چه بوده است؟ آیا شاخصهای علمی، تهذیبی و انقلابی و سایر شاخصه ها جز به جز با حوزه های دیگر سنجیده شده است؟
یا معیار پر کردن کلیشه ای فرمها در سایتی بوده که نوعا مشکل دارد؟ چرا در اجرای چنین مساله مهمی چنین اشکالات غیرقابل قبولی وجود دارد؟
بدیهی است انتخاب صرف یک حوزه به عنوان برترین حوزه کشور، با چنین روش نادرستی نادیده انگاری سایر حوزههای موفق و ظلمی به تلاشها و خدمات ارزشمند سایر مراکز علم و دین تلقی میشود فلذا مستدعیست در چنین انتخابی، موارد مذکور رعایت شده و به سابقه درخشان و عملکرد برجسته سایر حوزههای مطرح توجه کافی گردد و در این انتخاب الگوساز عدالت و شفافیت عملا رعایت شود./ حجت الاسلام سلمان رئوفی ، استاد سطوح عالی
گفتنی است چندی قبل اعلام شد مدرسه علمیه خاتم الانبیاء (ص) بابل در رتبه بندی مدارس علمیه سراسر کشور رتبه نخست را کسب کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امام جمعه بابل و تولیت مدرسه علمیه خاتم الانبیاء در این رابطه اظهار داشت:
مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) بابل بالاترین رتبه کشوری را هم در سطح یک، هم در سطح ۲ و هم در سطح ۳ آموزشی به دست آورد و خدا را بر این توفیق سپاسگزاریم و یقیناً این موفقیت ریشه در زحمات و تلاشهای مدیریت، اساتید و طلاب این مدرسه علمیه دارد. / این مدرسه علمیه که با ۱۷۲ طلبه و ۱۵ استاد در حال فعالیت میباشد، در زمینه آموزش، پژوهش و تهذیب، مقام اول را بهدست آورد.
پیام دیگری هم در همین زمینه به صدای حوزه رسیده که مشاهده می کنید:
یک نکته ای درباره انتخاب حوزه علمیه شهرستان بابل به عنوان مدرسه نمونه کشور میخواستم عرض کنم:
بنده معاون پژوهش یکی از استان های کشور هستم و سالهاست که در این عرصه خدمت می کنم و کاملاً در جریان فرایند این انتخاب ها هستم؛ واقعیت این است که حوزه علمیه (مرکز مدیریت) سالهاست که ارتباطش را با بدنۀ اصلی مدارس از دست داده است و تنها راه ارتباطی اش کاغذها، فرم ها و اعداد و ارقامی هست که هیچ راهی برای راستی آزمایی آن اندیشیده نشده است!
همین چند روز پیش فرم های وضعیت سنجی پژوهشی یک سال اخیر را به ستاد ارسال کردیم، فرض کنید بنده آنجا ادعا کنم که ۵ کرسی آزاد اندیشی و ۲۰ نشست علمی و ۱۰ کرسی علمی ترویجی و ۲۰ مجله علمی در سال گذشته برگزار و منتشر کرده ام، به نظر شما ستاد(قم) از کجا قرار هست بداند که من راست می گویم یا خیر؟!
یا فرض کنید به معاونین مدارس خودم دستور بدهم نمرۀ تمام پژوهش های طلاب را ۲۰ بدهند تا معدل پژوهشی استان بالا برود، چه کسی می فهمد یا خواهد فهمید؟!
البته اینکه آن مدرسۀ منتخب چگونه هم زمان توانسته در هر سه سطح آموزشی(۱و۲و۳) در هر سه حیطه(آموزش و تهذیب و پژوهش) آن هم فقط با ۱۵ استاد به مقام اول برسد، بسیار عجیب است! و انصافاً از دید یک کارشناس و فعال در حوزه علمیه، مجبورم آن را غیر واقعی و تخیّلی بنامم.
واقعیت این است که حوزه علمیه چنان غرق در بروکراسی فشل، خسته کننده و نابودگر اداری شده که معاونین و حتی مدیر محترم حوزه های علمیه اطلاعات واقعی و دقیق از کف میدان را دیگر ندارند.؛ در این آشفته بازار، معدود افراد باتجربه و عاقل به خوبی می دانند که این نوع انتخاب ها، هیچ مبنای علمی و واقعی ندارد!
امیدوارم حوزه علمیه به جای صفر و صدی نگاه کردن و گزارش های آماری غلط و عمدتاً مخدوش، راهی بیابد برای بازرسی های واقعی و میدانی تا حق به حق دار برسد!