• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
در گفت و گو با حجت الاسلام رفیعی مدیر حوزه امام زین العابدین(ع) مطرح شد:

“اردوی جهادی” با طعم بازسازی مکان یک مدرسه علمیه

  • کد خبر : 23638
  • 11 شهریور 1400 - 13:18
“اردوی جهادی” با طعم بازسازی مکان یک مدرسه علمیه
بالا زدن آستین همت توسط طلاب مدرسه برای بازسازی و مرمت این مکان، نکته جالب توجه مدرسه علمیه امام زین العابدین (علیه السلام) بود که توجه ما را به خود جلب کرد.

اشاره؛

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حوزه علمیه امام زین العابدین (علیه السلام) تحت اشراف آیت الله اراکی، یکی از مدارس تازه تاسیس حوزه علمیه می‌باشد. این مدرسه در سال جاری تحصیلی تصمیم به نقل مکان مدرسه به محیطی بهتر از یک خانه مسکونی گرفت و در سال تحصیلی پیش‌رو، به آستان مقدس امامزاده جمال‌الدین (شاه جمال) منتقل خواهد شد.

نکته جالب توجه، بالا زدن آستین همت توسط طلاب مدرسه برای بازسازی و مرمت این مکان بود که توجه ما را به خود جلب کرد. امامزاده جمال‌الدین در ورودی شهر مقدس قم و یکی از امامزاده‌های باصفای این شهر است که در سال‌های اخیر و با بازسازی و مرمت، شکل و شمایل بهتری به خود گرفته است.

در ضلع شرقی امامزاده  و از قدیم‌الایام حجره‌های متعدد برای استفاده‌هایی از جمله زائرسرا تعبیه شده بود اما با تاسیس زائرسرای مجهز امامزاده، این مکان تقریبا بلااستفاده مانده بود. این محل اکنون با همکاری سازمان اوقاف در اختیار حوزه علمیه امام زین العابدین (علیه السلام) قرار گرفته است.

ورود ما به این بخش و مواجه با طلابی که لباس بسیج سازندگی بر تن داشتند و با لبخند گرمشان خستگی را خسته کرده بودند بسیار شیرین بود. هرکس مشغول کاری بود؛ از رنگ‌کاری تا جمع‌آوری نخاله‌ها و زیباسازی محیط. کادر مدرسه از جمله مدیر محترم مدرسه نیز پا به پای طلاب مشغول فعالیت بودند و جمعی صمیمی را تشکیل داده بودند.

در مصاحبه با حجت الاسلام رفیعی متوجه شدیم که اردوی جهادی که قرار بود در یکی از مناطق محروم برگزار شود، با توجه به نقل مکان و نیاز مدرسه به بازسازی و مرمت، در همینجا برگزار شده است. وی از ضرورت بهره‌مندی دیگر مدارس از ظرفیت‌های مغفول فضای امامزاده‌ها و مساجد با ما سخن گفت.

طلاب جهادی نیز از فضای معنوی و دلباز امامزاده و نشاطی در این محیط وجود دارد گفتند و آسیب‌هایی که در مدارس با ساختمان‌های نه چندان استاندارد و مغایر با معماری اسلامی ایرانی دارند را برشمردند.

در ادامه مصاحبه خبرنگار صدای حوزه با مدیر محترم مدرسه حجت الاسلام رفیعی را ملاحظه می‌کنید. 

صدای حوزه – با عرض سلام و خداقوت، لطفا در مورد شکل‌گیری مدرسه و مکان قبلی آن توضیحاتی بفرمائید.

مدرسه علمیه امام زین العابدین (علیه السلام) جزو مدارس جدیدالتاسیس بوده که چهار سال است تحت اشراف آیت الله اراکی با نظرات و منویات ایشون اداره می‌شود.

ابتدا مدرسه در ابتدای خیابان سالاریه بود، ولی ما فضای معنوی امامزاده جمال الدین را بررسی و با سازمان اوقاف رایزنی‌هایی کردیم که الحمدالله با استقبال خوبی مواجه شد و موافقت کرده و زمینه‌هایی را برای این امر فراهم کردند.

صدای حوزه – نکته جالبی که نظر مارا به سمت این مدرسه جلب کرد این بود که برای آماده‌سازی فضای داخلی مدرسه، بازسازی و تعمیرات، خود طلبه ها دست به کار شده‌اند. آیا این موضوع از سوی شما بود یا پیشنهاد خود طلاب بود و الان در چه مرحله ای هستند؟

در واقع ما بخاطر اهداف مثبتی که در اردوهای جهادی می‌باشد از مدتی پیش تصمیم به برگزاری این اردوها برای طلاب مدرسه داشتیم که این تصمیم با انتقال به مجموعه امامزاده جمال الدین مصادف شد. با مشورتی که صورت گرفت نتیجه این شد که می‌شود اردوی جهادی را در همین نقل و انتقال انجام بدهیم.

الحمدالله این کار با همکاری بسیج مدرسه انجام شد و بسیار هم خوب پیش رفت. مثلا ما زمان دو هفته ای برای این کار در نظر گرفته بودیم اما الان یک ماه است که ادامه دارد.

از طرفی هم با کمبود بودجه مواجه بودیم و هم مدیریت در صحنه ام لازم بود که خداراشکر با استقبال خوبی روبرو شدیم و همه‌ کادر مدرسه و بچه ها از ابتدا تا الان حضور فعال داشتند.

اقدام جالب مدرسه در برگزاری کلاس مهارت آموزی در طول سال

صدای حوزه –  تا الان چه اقداماتی در این اردوی جهادی صورت گرفته؟

بازسازی حجرات، فضاسازی‌ها، رنگ آمیزی‌ها، لوله کشی ها و هر تعمیر دیکری که نیاز بود را بچه‌ها به بهترین نحو انجام دادند.

پیش‌تر پنجشنبه ها کلاس هایی با عنوان مهارت آموزی در مدرسه با حضور استاد حاج آقا دادسرشت برگزار می‌کردیم و در کنار مباحث مورد نیاز، آموزش‌های مهارتی انجام می‌شد. در این اردوی جهادی بچه ها به صورت ملموس این مهارت ها را احساس کردند و آموزش هایی که دیده بودند را بکار گرفتند و من پیشنهاد می‌کنم مدارس دیگر هم بحث های مهارتی را در برنامه آموزشی خود داشته باشند.

ضرورت بهره‌مندی حوزه‌های علمیه از ظرفیت امامزاده های و مساجد

صدای حوزه – با وجود فضای سبز و معماری سنتی این مکان، پیشنهاد شما برای دیگر مدارس علمیه چیست؟ که هم ازفضای اموزشی آپارتمانی فاصله بگیرند و هم به ایده‌آل معماری اسلامی نزدیک بشویم

در فضاهای ساختمانی مدارس و محیط های بسته آموزشی، محصلین از لحاظ روانی و فکری خسته می‌شوند.

ظرفیت بقاع متبرکه و امامزاده‌ها، یک موقعیت خیلی خوبی است مانند همین مکان، که یک ظرفیت نهانی بود و ما از آن استفاده کردیم.

این مکان‌ها ممکن است در محله های مختلفی وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است امام جماعت یک محله تشخیص دهد مسجد وسیع محله می‌تواند در اختیار حوزه علمیه قرار بگیرد.

در کل می‌توان از ظرفیت مساجد و امامزاده‌ها استفاده‌های خوبی کرد. فضاهای معنوی گزینه‌های مناسبی برای احداث مدارس علمیه هستند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مدارس علمیه‌ کهن ما، وسعت آنها بوده است مانند مدرسه‌ قدیمی شهر قزوین که بسیار دیدنی است. برپایی اینگونه فضاها سختی زیادی به همراه دارد اما ارزش آن بیشتر از سختی‌هایی است که در پی دارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23638
  • نویسنده : محمدعلی بهلول زاده

مطالب مرتبط

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

06شهریور
اولین دوره مهارتی اربعین ویژه استادان و طلاب زبان‌دان برگزار می‌شود
به همت مرکز آموزش زبان و آموزش‌های تخصصی بین‌الملل؛

اولین دوره مهارتی اربعین ویژه استادان و طلاب زبان‌دان برگزار می‌شود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.