اشاره؛
به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حوزه علمیه امام زین العابدین (علیه السلام) تحت اشراف آیت الله اراکی، یکی از مدارس تازه تاسیس حوزه علمیه میباشد. این مدرسه در سال جاری تحصیلی تصمیم به نقل مکان مدرسه به محیطی بهتر از یک خانه مسکونی گرفت و در سال تحصیلی پیشرو، به آستان مقدس امامزاده جمالالدین (شاه جمال) منتقل خواهد شد.
نکته جالب توجه، بالا زدن آستین همت توسط طلاب مدرسه برای بازسازی و مرمت این مکان بود که توجه ما را به خود جلب کرد. امامزاده جمالالدین در ورودی شهر مقدس قم و یکی از امامزادههای باصفای این شهر است که در سالهای اخیر و با بازسازی و مرمت، شکل و شمایل بهتری به خود گرفته است.
در ضلع شرقی امامزاده و از قدیمالایام حجرههای متعدد برای استفادههایی از جمله زائرسرا تعبیه شده بود اما با تاسیس زائرسرای مجهز امامزاده، این مکان تقریبا بلااستفاده مانده بود. این محل اکنون با همکاری سازمان اوقاف در اختیار حوزه علمیه امام زین العابدین (علیه السلام) قرار گرفته است.
ورود ما به این بخش و مواجه با طلابی که لباس بسیج سازندگی بر تن داشتند و با لبخند گرمشان خستگی را خسته کرده بودند بسیار شیرین بود. هرکس مشغول کاری بود؛ از رنگکاری تا جمعآوری نخالهها و زیباسازی محیط. کادر مدرسه از جمله مدیر محترم مدرسه نیز پا به پای طلاب مشغول فعالیت بودند و جمعی صمیمی را تشکیل داده بودند.
در مصاحبه با حجت الاسلام رفیعی متوجه شدیم که اردوی جهادی که قرار بود در یکی از مناطق محروم برگزار شود، با توجه به نقل مکان و نیاز مدرسه به بازسازی و مرمت، در همینجا برگزار شده است. وی از ضرورت بهرهمندی دیگر مدارس از ظرفیتهای مغفول فضای امامزادهها و مساجد با ما سخن گفت.
طلاب جهادی نیز از فضای معنوی و دلباز امامزاده و نشاطی در این محیط وجود دارد گفتند و آسیبهایی که در مدارس با ساختمانهای نه چندان استاندارد و مغایر با معماری اسلامی ایرانی دارند را برشمردند.
در ادامه مصاحبه خبرنگار صدای حوزه با مدیر محترم مدرسه حجت الاسلام رفیعی را ملاحظه میکنید.
صدای حوزه – با عرض سلام و خداقوت، لطفا در مورد شکلگیری مدرسه و مکان قبلی آن توضیحاتی بفرمائید.
مدرسه علمیه امام زین العابدین (علیه السلام) جزو مدارس جدیدالتاسیس بوده که چهار سال است تحت اشراف آیت الله اراکی با نظرات و منویات ایشون اداره میشود.
ابتدا مدرسه در ابتدای خیابان سالاریه بود، ولی ما فضای معنوی امامزاده جمال الدین را بررسی و با سازمان اوقاف رایزنیهایی کردیم که الحمدالله با استقبال خوبی مواجه شد و موافقت کرده و زمینههایی را برای این امر فراهم کردند.
صدای حوزه – نکته جالبی که نظر مارا به سمت این مدرسه جلب کرد این بود که برای آمادهسازی فضای داخلی مدرسه، بازسازی و تعمیرات، خود طلبه ها دست به کار شدهاند. آیا این موضوع از سوی شما بود یا پیشنهاد خود طلاب بود و الان در چه مرحله ای هستند؟
در واقع ما بخاطر اهداف مثبتی که در اردوهای جهادی میباشد از مدتی پیش تصمیم به برگزاری این اردوها برای طلاب مدرسه داشتیم که این تصمیم با انتقال به مجموعه امامزاده جمال الدین مصادف شد. با مشورتی که صورت گرفت نتیجه این شد که میشود اردوی جهادی را در همین نقل و انتقال انجام بدهیم.
الحمدالله این کار با همکاری بسیج مدرسه انجام شد و بسیار هم خوب پیش رفت. مثلا ما زمان دو هفته ای برای این کار در نظر گرفته بودیم اما الان یک ماه است که ادامه دارد.
از طرفی هم با کمبود بودجه مواجه بودیم و هم مدیریت در صحنه ام لازم بود که خداراشکر با استقبال خوبی روبرو شدیم و همه کادر مدرسه و بچه ها از ابتدا تا الان حضور فعال داشتند.
اقدام جالب مدرسه در برگزاری کلاس مهارت آموزی در طول سال
صدای حوزه – تا الان چه اقداماتی در این اردوی جهادی صورت گرفته؟
بازسازی حجرات، فضاسازیها، رنگ آمیزیها، لوله کشی ها و هر تعمیر دیکری که نیاز بود را بچهها به بهترین نحو انجام دادند.
پیشتر پنجشنبه ها کلاس هایی با عنوان مهارت آموزی در مدرسه با حضور استاد حاج آقا دادسرشت برگزار میکردیم و در کنار مباحث مورد نیاز، آموزشهای مهارتی انجام میشد. در این اردوی جهادی بچه ها به صورت ملموس این مهارت ها را احساس کردند و آموزش هایی که دیده بودند را بکار گرفتند و من پیشنهاد میکنم مدارس دیگر هم بحث های مهارتی را در برنامه آموزشی خود داشته باشند.
ضرورت بهرهمندی حوزههای علمیه از ظرفیت امامزاده های و مساجد
صدای حوزه – با وجود فضای سبز و معماری سنتی این مکان، پیشنهاد شما برای دیگر مدارس علمیه چیست؟ که هم ازفضای اموزشی آپارتمانی فاصله بگیرند و هم به ایدهآل معماری اسلامی نزدیک بشویم
در فضاهای ساختمانی مدارس و محیط های بسته آموزشی، محصلین از لحاظ روانی و فکری خسته میشوند.
ظرفیت بقاع متبرکه و امامزادهها، یک موقعیت خیلی خوبی است مانند همین مکان، که یک ظرفیت نهانی بود و ما از آن استفاده کردیم.
این مکانها ممکن است در محله های مختلفی وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است امام جماعت یک محله تشخیص دهد مسجد وسیع محله میتواند در اختیار حوزه علمیه قرار بگیرد.
در کل میتوان از ظرفیت مساجد و امامزادهها استفادههای خوبی کرد. فضاهای معنوی گزینههای مناسبی برای احداث مدارس علمیه هستند.
یکی از اصلیترین ویژگیهای مدارس علمیه کهن ما، وسعت آنها بوده است مانند مدرسه قدیمی شهر قزوین که بسیار دیدنی است. برپایی اینگونه فضاها سختی زیادی به همراه دارد اما ارزش آن بیشتر از سختیهایی است که در پی دارد.