به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام علی مهدیان، به سخنان پربازدید حجت الاسلام رمضانی درباره اینستاگرام نقدی با عنوان “مجازی مقدس” منتشر کرده است که در ادامه مطالعه می نمایید:
دیدم کلیپی از یکی از سخنرانان خوشفکر و خوش سخن در فضای مجازی چرخیده درباره ذات فضای مجازی. آن سخنران محترم آنقدر که من متوجه شدم استدلالش این است که هر ابزاری که ساخته میشود مناسب با یک جامعه و یک سبک زیست و حیات و مهمتر اینکه نتیجه یک هویت خاص است.
فضای مجازی محصول یک هویت و عقلانیت دنیا گرا و لذت جو است، هویتی کم حوصله، دور از تعمیق و تفکر، دور از روح معنوی انسانی، تنوع طلب، که هیچ خط قرمزی ندارد و هیچ چیزی برایش مهم نیست جز لذت آنی خودش و… این چنین ابزاری با چنین ذات و روحی و چنین الزاماتی، چیز خوبی نیست و باید از آن دور شد، و به اقتضائاتش تن نداد.
این سخن بهره ای از واقعیت دارد ولی در مجموع غلط است. بله به تعبیر قرآن “نجنی من فرعون و عمله” باید از تمدن فرعونی نجات یافت، اما چگونه؟ این پرسش حیاتی است که سالها است نوع درگیری ما با تمدن غرب را صورتبندی کرده است.
اولا روایاتی درباره طینت وجود دارد که بین ذات جبهه طاغوت و برخی اعمال آنها تفاوت میگذارد، این روایات بیان میکنند که به مرور در طول زمان حسن افعال و اخلاق جبهه کفر به مومنین میرسد و بر عکس. این البته نتیجه یک اتفاق ارادی و مجاهدت است. اما محقق خواهد شد. این یعنی آن سخن مستدل نیست. هویت جبهه کفر را در آیت الکرسی ببینید که به مرور از نور خارج میشود به سمت ظلمت، این یعنی ضلع نورانی در آن جبهه هست ولو به استضعاف کشیده میشود و به مرور نابود میشود. اساس اراده طاغوت است که باید مقابلش ایستاد. اراده طاغوت است اولا که ذات میسازد.
ثانیا اگر بنا بود نوع تعامل ما بر پایه استدلال فوق باشد اساسا جبهه انبیا نباید با مردم مواجه میشد، چون سبک زندگی و ادبیات و سنتهای حیات آنها بر پایه یک روح و هویت ضعیف و ذلیل و دنیا طلب شکل گرفته بوده و انبیا برای هدایت آن آمده اند. پس نباید با زبان آنها و سبک زیست آنها مماس شوند.
اما از همه مهمتر نحوه جنگ و نجات است که بر پایه نسبتی است که معنویت با دنیا دارد. و باعث میشود دچار اندیشه فرار نشویم بلکه وارد اندیشه تقوا و مبارزه شویم. دنیا که برای طاغوت مبدا و غایت تمایلات او است، برای موحدین آخرت جو، فعل خدا است، راه عبور و حرکت به آخرت است. دنیا خوب است اما با عمق معنویش. این رویکرد باعث میشود قوه هضم هر تمدنی به جبهه مومنین داده شود.
امام ره تمام علوم دانشگاهی را متوجه به سطحی از عالم میداند و معتقد است ما بنا است این سطح را به سمت معنویت و توحید سوق دهیم. جبهه مسلمین مانند پیغمبری که در جامعه کفر وارد میشود و با آنها در بازار و خانه و محله زندگی میکند وارد تمدن غرب میشود. اما آن را هم معنای دیگر میدهد و هم به مرور در صورت خارجی هم هضم میکند.
این کاری است که امروز انقلاب اسلامی میکند، نگاه کنید ببینید با جنگ تلخ محصول غرب و ابزارهایشان چه کردیم، اندیشه انقلاب ساختن یک هویت در فضایی انتزاعی و دور از دنیای امروز نبود، بلکه در بستر همین دنیا و همین تمدن فرعونی متولد شد و آن را به چالش کشید.
توصیه به حضور جوانان و نوجوانان در فضای مجازی
من توصیه میکنم به حضور جوان و نوجوان مان به فضای مجازی، هر چند توصیه بکنیم یا نکنیم این اتفاق افتاده و این سخنان ما طبق معمول فقط جمع متدین تر و موثرتر را مشکوک میکند به حضور، اما حتما دست جوانم را به اندیشه دینی و به عینیت جامعه و خصوصا به جهت گیری ولایی و نزاع با طاغوت متصل میکنم و او را وادار میکنم در این محیط وارد شود و بجنگد.
او میتواند سخنی در اندازه یک دقیقه بلکه چند ثانیه تولید کند که به عمق قلب مخاطب نفوذ کند و او را تغییر دهد، او میتواند محیط مجازی را نیز تسخیر کند و تبدیل به یک محیط مقدس و متناسب با زیست توحیدی کند. بله راه زیاد است اما قدم اول حرکت است نه سکون و نه فرار.























