به گزارش صدای حوزه، کتاب «جنگ روایت ها» بازاندیشی در شناخت و عملکرد رسانه های معاند، تالیف معصومه نصیری با مقدمه دکتر حسن بشیر و به اهتمام معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران ـ رادیو گفت و گو منتشر شد.
سرفصل های کتاب جنگ روایت ها
بر اساس این گزارش، «چیستی جنگ روایتها و روشهای قلب واقعیت درباره ایران»، «نگاه به جنگ رسانهای علیه ایران با تأکید بر تشریح تکنیکهای رسانهای»، «واکاوی گفتمان جبههی معارض علیه جمهوری اسلامی»، «واکاوی جنگ شناختی و هیبریدی علیه ایران و رویکرد جمهوری اسلامی در قبال آن»، «آسیبشناسی و ارائه راهبرد جریان رسانهای ایران در قبال رسانههای معارض»، «گونه شناسی و جریان شناسی رسانهای علیه جمهوری اسلامی ایران» و «بررسی کارنامه رسانههای معاند در قبال جمهوری اسلامی ایران» سرفصل های کتاب جنگ روایت ها هستند.
دکتر حسن بشیر در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است: « پاسخگویی به روایتهای رسانهای رسانههای معاند و کلیه رسانههایی که تلاش میکنند گفتمان و روایت خود را از حوادث و مسائل جهانی بهعنوان روایت غالب قلمداد کنند و افکار عمومی جهان را تسخیر کنند، راه مقابله نباید در مواقع لازم فراموش شود، اما مهمتر از آن راهاندازی ضدجریان هایی است که میتوانند گفتمان سازی کرده و روایتهای غالب خود را درصحنههای ملی، منطقه و جهانی منتشر نمایند.
بنابراین، میتوان به چند نکته بهعنوان راهحلهای کلان برای آینده در اینجا مطرح کرد که در طی زمان نیز میتوانند غنیسازی شوند.
- تفکیک راهحلهای مقابلهای با راهحلهای ایجاد ضد جریانها
- تاکید بیشتر روی ایجاد ضد جریانها بهجای جریانهای تقابلی
- فهم و شناخت دقیق و عمیق گفتمانهای مقابل که بر پایه آنها روایتها ساخته میشوند.
- تلاش در گفتمان سازیهای کلان و موردی برای ایجاد جریان سازی هدفمند.
- تقویت و بهکارگیری راههای گوناگون نشر گفتمان هدفمند در سطح جامعه.
- شناخت هر چه عمیقتر و کارآمدتر فضای مجازی برای فهم چگونگی جریان سازی مؤثر.
- توانمندسازی جامعه در برابر جنگ روایتها با بهکارگیری راههایی از قبیل «آموزش سواد رسانهای» در سطح وسیع جامعه.
- بهکارگیری عملیات روانی هدفمند برعلیه دشمنان.
- بهکارگیری رسانههای غیر ایرانی برای گفتمان سازی، جریان سازی و روشنگری خبری.
- تنوع سازی در طرح روایتهای رسانهای خودی در برابر دشمنان.
کتاب «جنگ روایت ها» از طریق لینک https://fidibo.com/book/123408 در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.