• امروز : یکشنبه - ۱۸ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 9 November - 2025
کل اخبار 6602

صدای حوزه امروز

نظام آموزشی و منابع درسی حوزه علمیه نجف تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی وقتی تبلیغ دین، اولویت اول یک روحانی می شود! افتتاحیه گردهمایی آموزشی-توجیهی معاونین تبلیغ استان‌ها و رابطین خواهر مدارس امین بیانیه ی حوزه علمیه کرمان جهت برخورد قانونی با عوامل و مسببان این هنجارشکنی امتدادهای کلامی و الهیاتی غزه! آگهی انجام نماز و روزه و نوشتن وصیت نامه و خواندن زیارت عاشورا و خواندن اذکار مخصوص برای رسیدن به حاجات و انجام مشاوره توسط یک امام جماعت! بحران جذب در حوزه؛ وقتی ۱۶۰ هزار طلبه، سفیران خاموش‌اند اعتراض صریح مداح معروف به موازی کاری نهادهای تبلیغی و لزوم طرحی نو! مسجدی که با ورزش و معنویت جوانان را جذب کرد جایگاه روحانیت در حال و آینده نظام مرجعیت جامعه ایران/ روحانیت تقاص مسئولیت‌پذیری را می‌دهد! جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید

11
فیسبوک و مدیریت اطلاعات دریافتی مخاطبان؛

فیسبوک چگونه کاربران را به سمت افراط‌گرایی سوق می‌دهد؟

  • کد خبر : 29988
  • 11 آبان 1400 - 15:48
فیسبوک چگونه کاربران را به سمت افراط‌گرایی سوق می‌دهد؟
اسناد داخلی و مکالمات با افشاگران فیسبوک نشان می‌دهند که چگونه رویکردهای مختلف در الگوریتم می‌تواند به طور چشمگیری طبقه‌بندی‌هایی را که احتمال نمایش داده شدن دارند، تغییر دهد.

 به گزاش صدای حوزه، واشنگتن پست نوشت: الگوریتم خبری فیسبوک به خاطر دامن زدن به درگیری فرقه‌ای، سوق دادن کاربران به سمت افراط‌گرایی و توطئه‌پردازی و تشویق سیاستمداران به اتخاذ مواضع تفرقه‌افکنانه‌تر، مورد سرزنش قرار گرفته‌ است.

اما این الگوریتم دقیقاً چگونه کار می کند؟ برای پاسخ به این سئوال باید گفت که زمانی که عبارت «الگوریتم» -حتی با معانی افسانه‌ای- به کار برده می‌شود، در ساده‌ترین حالت به معنای سیستمی است که بر مبنای پیش‌بینی‌هایی درباره ترجیحات و تمایلات هر یک از کاربران، تصمیم می‌گیرد که موقعیت یک پست در بین درجگاه خبری کجا باشد؟

فیسبوک داده‌های فراگیر را بر مبنای جایگاه واقعی آنها در درجگاه هر کاربر فرضی یا در کل فیسبوک منتشر نمی‌کند. بلکه درجگاه هر کاربر تا حد بالایی شخصی‌سازی شده است. اما اسناد داخلی و مکالمات با افشاگران فیسبوک نشان می‌دهند که چگونه رویکردهای مختلف در الگوریتم می‌تواند به طور چشمگیری طبقه‌بندی‌هایی را که احتمال نمایش داده شدن دارند، تغییر دهد.

۱۲ سال است همه چیز در فیسبوک تغییر کرده است

زمانی که فیسبوک درجگاه خبری را در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی کرد، نسبتاً ساده بود. این درجگاه فهرست شخصی‌سازی‌شده‌ای از فعالیت‌های به‌روز دوستان را نشان می‌داد؛ مثلاً «آتالی عکس پروفایلش را تغییر داد» و «جیمز به گروه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا پیوست».

در آغاز سال ۲۰۰۹، الگوریتم رتبه‌بندی تقریباً مشخصی ترتیب داستان‌های هر کاربر را مشخص می‌کرد و اطمینان حاصل می‌کرد که چیزهای پرسروصدا -مثل اخبار «قطع رابطه» یک دوست در نزدیکی بالای صفحه نمایش داده شوند.

در طول دوازده سال گذشته، تقریباً همه چیز درباره‌ی الگوریتم درجگاه خبری تغییر کرده است؛ اما اصل قراردادن چیزهای پرسروصدا -یا حداقل چیزهایی که با احتمال بیشتری در هر کاربر فرضی ایجاد علاقه کنند- در بالای صفحه، حفظ شده است.

به گفته جیسون هیرش، رئیس بخش راستی‌آزمایی شرکت فیسبوک، این الگوریتم تا حدی پیچیده شده است که امروزه می تواند بیش از ده هزار سیگنال مختلف را برای پیش‌بینی خود درباره‌ی احتمال درگیر شدن یک کاربر با صرفاً یک پست، دریافت کند.

با این حال، دیگر سیستم رتبه‌بندی درجگاه اخبار کاملاً رازآلود نیست. [اما همچنان] عنصرهای حیاتی کاملاً تحت کنترل کارکنان انسانی [و نه الگوریتم] فیسبوک است و به نبوغ، شهود و در نهایت قضاوت ارزشی آنها بستگی دارد [که تصمیم بگیرند چه پستهایی نمایش داده شود].

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=29988
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

17بهمن
سواد رسانه‌ای یا زندگی مبارزاتی؟!
نوشته ای برای بیداری راویان جهاد دور از جهاد؛

سواد رسانه‌ای یا زندگی مبارزاتی؟!

24آذر
پوکر کی حلال میشه؟!
موقعیت های برساخته رسانه ای علیه تصویر روحانیت:

پوکر کی حلال میشه؟!

13آذر
خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی؛ فرصت همزبانی در عصر جدید!
در پیش نشست همایش بین‌المللی خانواده مقاوم، مطرح شد؛

خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی؛ فرصت همزبانی در عصر جدید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.