• امروز : دوشنبه - ۲۶ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 17 November - 2025
کل اخبار 6615

صدای حوزه امروز

فقه الجهاد/ امنیت و آسایش در پرتو مبارزه و اِعمال قدرت رسالت حوزه علمیه، تمدن‌سازی یا مجتهدپروری نگاهی به نظام آموزشی و منابع درسی حوزه علمیه نجف نظام آموزشی و منابع درسی حوزه علمیه نجف تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی وقتی تبلیغ دین، اولویت اول یک روحانی می شود! افتتاحیه گردهمایی آموزشی-توجیهی معاونین تبلیغ استان‌ها و رابطین خواهر مدارس امین بیانیه ی حوزه علمیه کرمان جهت برخورد قانونی با عوامل و مسببان این هنجارشکنی امتدادهای کلامی و الهیاتی غزه! آگهی انجام نماز و روزه و نوشتن وصیت نامه و خواندن زیارت عاشورا و خواندن اذکار مخصوص برای رسیدن به حاجات و انجام مشاوره توسط یک امام جماعت! بحران جذب در حوزه؛ وقتی ۱۶۰ هزار طلبه، سفیران خاموش‌اند اعتراض صریح مداح معروف به موازی کاری نهادهای تبلیغی و لزوم طرحی نو! مسجدی که با ورزش و معنویت جوانان را جذب کرد جایگاه روحانیت در حال و آینده نظام مرجعیت جامعه ایران/ روحانیت تقاص مسئولیت‌پذیری را می‌دهد!

0
یادداشت؛

فقه الجهاد/ امنیت و آسایش در پرتو مبارزه و اِعمال قدرت

  • کد خبر : 47913
  • 26 آبان 1404 - 10:43
فقه الجهاد/ امنیت و آسایش در پرتو مبارزه و اِعمال قدرت
رسیدن به «صلح و آرامش» از طریق به‌کارگیری همه ظرفیتها و امکانات در مبارزه و جنگیدن با دشمنان و مقابله با تهدیدات و نهراسیدن از آنها، ممکن خواهد بود.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام محصن رضایی، طی یادداشتی به بررسی فقه الجهاد در بابا اینکه امنیت و آسایش در پرتو مبارزه و اعمال قدرت پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

در متون دینی موضوع جهاد و مسائل پیرامون آن بسیار فراوان مطرح شده است. در برخی ادله تاکید شده که امنیت، آسایش، صلح و همه برکات در پی قوی شدن و اِعمال قدرت و مبارزه با دشمنان به دست می‌آید. در ذیل به یکی از این ادله اشاره می‌شود:

عن ابی عبدالله(ع) قال: قال رسول الله(ص): اَلْخَیْرُ کُلُّهُ فِی اَلسَّیْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ اَلسَّیْفِ وَ لاَیُقِیمُ اَلنَّاسَ إِلاَّ اَلسَّیْفُ وَ اَلسُّیُوفُ مَقَالِیدُ اَلْجَنَّهِ وَ اَلنَّارِ./ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۱۹۰

امام صادق از پدرانش علیهم السلام روایت نموده که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: همه نیکی، در شمشیر و زیر سایه شمشیر است و مردم را چیزی جز شمشیر درست ننماید و شمشیرها کلیدهای بهشت و دوزخ هستند.

«اَلْخَیْرُ کُلُّهُ فِی اَلسَّیْفِ»: «سیف» کنایه از سلاح، قدرت، جهاد و مبارزه است. این بخش از روایت بسیار مهم است؛ چرا که اولا تمامیِ خیر را مبتنی بر اِعمال قدرت و مبارزه می‌داند ثانیا اشاره به یک قاعده کلی و طبیعی دارد که نه تنها مومنین و مسلمین بلکه هر قوم و ملتی اگر روحیه انفعال و تسلیم نداشته باشد بلکه با تهدیدات داخلی و دشمنان بیرونی مبارزه کند و ایستادگی و صلابت خود را به نمایش بگذارد، «خیر، برکت، امنیّت و آسایش» را به ارمغان خواهد آورد.

رسیدن به «صلح و آرامش» از طریق به‌کارگیری همه ظرفیتها و امکانات در مبارزه و جنگیدن با دشمنان و مقابله با تهدیدات و نهراسیدن از آنها، ممکن خواهد بود.

«تَحْتَ ظِلِّ اَلسَّیْفِ»: این بخش از روایت غیر از تعبیر قبل است و به معنای «بازدارندگی» است. یعنی یک حکومت و نظام سیاسی آنقدر باید قدرت و توان خود را در تمامی زمینه‌های نظامی، علمی، سیاسی، اقتصادی و … بالا ببرد و خود را قوی و مجهّز کند که در جامعه کسی توان فتنه‌گری، اخلال در نظام، به هم ریختن نظم عمومی و سلب امنیت از مردم را نداشته باشد، همچنین در عرصه بیرونی نیز دشمن به فکر تجاوز نیفتد و از تهدید کردن منصرف شود. این هم یک قانون کلی برای همه جوامع و ملتهاست. پس افزایش قدرت و ظرفیتهای مختلف، موجب بازدارندگی شده و امنیت و آسایش را به دنبال می‌آورد.

«و لاَیُقِیمُ اَلنَّاسَ إِلاَّ اَلسَّیْفُ»: سامان یافتن امور جامعه و سر به صلاح شدن ملتها و همچنین رفع تهدیدات دشمن جز از طریق «ابراز و اِعمال قدرت و اقتدار» یک حکومت ممکن نیست. طبع انسانها معمولا به دنبال راحت‌طلبی و سلب مسوولیت از خود هستند و اگر احساس کنند یک نظام سیاسی ضعیف است، به قوانین و مقررات، هنجارها و نظامات اجتماعی تن نخواهند داد. دشمن بیرونی نیز در صورتی از جنگ منصرف می‌شود و کنار می‌کشد که قدرت، توان، ظرفیت‌های عملیاتی و سلاح نابودگر را در عمل به چشم خود ببیند.

«وَ اَلسُّیُوفُ مَقَالِیدُ اَلْجَنَّهِ وَ اَلنَّارِ»: استفاده از قدرت باید تحت «ضوابط و قواعد دینی» صورت گیرد؛ حکومتی که صاحب قدرت است و از آن استفاده می‌کند؛ اگر بر اساس معیارها و مبانی و چارچوبهای دینی عمل کند، رضایت خداوند و بهشت را کسب خواهد کرد و اگر خارج از معیارها و چارچوبهای شرعی عمل کند جهنم، غضب و عقوبت الهی را به دنبال خواهد داشت.

این تعبیر نشان می‌دهد که «قدرت» هم می‌توان «مطلوب» باشد و هم «نامطلوب». اینکه برخی مکاتب غربی و بعضی از غربگرایان قائلند «قدرت» ذاتاً «فسادآور» است، به هیچ وجه صحیح نیست و با مبانی دینی سازگار نمی‌باشد. دین پیروان خود را دستور داده با تشکیل حکومت، کسب قدرت کنند اما از این قدرت در جهت امنیت، آسایش، رضایت الهی و کمال انسانها استفاده نمایند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=47913
  • نویسنده : حجت الاسلام محسن رضایی

مطالب مرتبط

26آبان
زندان، میدانِ مطهری نبود: آخوند شاهنشاهی یا آخوند زیرک؟!
یادداشتی در واکنش به سخنان ابراهیم فیاض نسبت به شهید مطهری؛

زندان، میدانِ مطهری نبود: آخوند شاهنشاهی یا آخوند زیرک؟!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.