به گزارش صدای حوزه، همایون اسعدیان در مصاحبه تاریخ شفاهی خود در موزه سینما درباره اکران فیلم «طلا و مس» در جشنواره ونکوور کانادا گفته است “در یک ربع اول نمایش فیلم در سالن احساس میکردم که شاید به خاطر طلبه بودن، مورد نقد قرار بگیریم اما وقتی ۲۰ دقیقه از نمایش فیلم گذشت تصورها بر این شد که دارند فیلمی عاشقانه میبینند و باعث خوشحالی من بود.”
وی همچنین گفته است که برای نقش طلبه این فیلم مشاوری از “قم” داشته است که آقای رضاداد به او معرفی کرده بود تا برای مسائل طلبهها به او مشاوره بدهد.
اسعدیان در این باره افزوده است ” زمانی که خانه سیدرضا را میخواستیم بسازیم به طراح صحنه گفته بودم خانه را بچیند و از دوست طلبهمان که از قم میآمد خواستم نگاه کند و هرچه به خانه یک طلبه شباهت ندارد را بگوید که او به خوبی ما را راهنمایی کرد. به طراح صحنه هم گفته بودم هیچ مخالفتی با او نکند و هرچه او میگوید، انجام بدهد.
تمام نیروهایمان را به کار گرفته بودیم تا یک تصویر واقعی سالم ایرانی را نشان دهیم که نتیحه خوبی به دنبال داشت.”
“طلا و مس” در سال ۱۳۸۹ در ایران اکران عمومی شد و اسعدیان درباره فروش این فیلم گفته است “در گیشه فروش خوبی داشت و یکی از پرفروشترین فیلمها در شبکه نمایش خانگی بود.”
این وظیفه روحانیت است
آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۵ شهریورماه همان سال در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودهاند “دویست سیصد نفر از هنرمندهای مطرح کشور در بخشهای مختلف اینجا آمدند – پارسال بود یا کی بود – و با من ملاقات کردند. یک مقداری آنها صحبت کردند، یک مقداری ما صحبت کردیم.
بعد من به نکتهای توی همان مجلس توجه کردم و همانجا هم گفتم اگر شماها که فیلمسازید یا هنرمندید یا بازیگرید یا کارگردانید، از من بپرسید که ما میخواهیم فیلم دینى درست کنیم، درباره چه موضوعى فیلم دینى درست کنیم؟ فرض کنید در باب حجاب میخواهیم مثلًا فیلم بسازیم، محتواى این چه باشد، از کجا شروع کنیم، چى بیان کنیم به مردم؟
اعتقاد مردم را درباره مسئله توحید یا مسئله نبوت یا مسئله ولایت یا مسئله ولایت فقیه یا مسئله امام (رضوان اللَّه علیه) میخواهیم تقویت کنیم، موضوع و محتوا چه باشد؟ این آدمى که در محیط غیر دینى پرورش پیدا کرده، هرگز علم دین نخوانده، خیلىشان با قرآن آشنا نیستند، با نهجالبلاغه و حدیث آشنا نیستند، چه میدانند چه باید بیاید در محتواى این فیلمها.
ما که میدانیم، باید آماده کنیم و کمک کنیم. وقتى ما توانستیم این فکرها را منظم کنیم، مرتب کنیم، منطقى کنیم، قابل فهم کنیم، باورپذیر کنیم، آن را در مجموعههایى در اختیار گذاشتیم، این هنرمند وقتى میخواند، خودش تحت تأثیر قرار میگیرد.
لذا هنرمندى که سابقه دینى و ریشه دینى دارد، انسان مىبیند فیلم خوبى هم اتفاقاً میسازد؛ که البته بهندرت مواردى پیش مىآید.پس کار ما است، کار روحانیت است که در این زمینه این کمبودها را برطرف کند.”
سوابق مستند سازی
کارگردان طلا و مس همچنین در مصاحبه خود گفته است “قبل از اینکه فیلم سینمایی بسازم با تهیهکنندگی منوچهر محمدی پنج مستند برای شبکه شاهد درباره خانواده شهدای اطراف روستاهای اصفهان ساختیم.
با منوچهر محمدی سوار یک آمبولانس میشدیم و به روستاها میرفتیم. با ۶۰ خانواده شهدا گفتوگو کردیم از بین آنها پنج انتخاب کردیم و پنج فیلم مستند داستانی درباره آنها ساختم.”
«طلا ومس» در سال ۱۳۹۰ نیز دو جایزه بزرگ چهاردهمین جشنواره فیلم “دین امروز” را با عناوین “در روح ایمان” و “جایزه هیأت داوری مجمع جهانی کاتولیک” دریافت کرد.
هیأت داوران این جشنواره در انگیزه اعطای جایزه به فیلم «طلا و مس» اعلام کرده بود “فیلم به مردی میپردازد که در میانه مشکلات زندگی از سویی و میل به تحصیل علوم دینی از سوی دیگر، در نهایت با بهرهگیری از عشق، ایمان و امید به آرامشی عمیق و غنایی معنوی دست مییابد.
سینمای امروز ما بیشتر درگیر انسانهای شکست خورده است/ پهلوان بجای رمبو و هیرو، سینما را ایرانی تر می کندفیلم در عین سادگی و با شیوهای متقاعد کننده نشان میدهد که چگونه مشکلات روزمره زندگی میتواند انسان را به مسیری روحانی رهنمون سازد.”
هیأت داوری مجمع جهانی کاتولیک نیز دلیل اهدای جایزه خود به “طلا و مس” را چنین عنوان میکند که “کارگردان ایرانی با استفاده از زبانی سینمایی که بر جوهر و ذات انسان تکیه دارد، نشان میدهد که ایمان را نه تنها در کتابها و مدارس، بلکه از آن بالاتر در زندگی و عشق یافت.”
طلا و مس سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را با بازی نگار جواهریان از بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۸ و تندیس بهترین بازیگر زن نقش اول را از چهاردهمین جشن خانه سینما در سال ۱۳۸۹ به خود اختصاص داد.