• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

0

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی

  • کد خبر : 44600
  • 30 فروردین 1403 - 14:20
شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی
به گزارش صدای حوزه اواخر ماه رمضان امسال به سفارش پایگاه فرهنگی، اجتماعی آحاد با حجت الاسلام مصطفی حاجی حسینلو برای تهیه گزارشی از فعالیت هایش تماس گرفتیم و امروز که این مطلب را منتشر می کنیم در کمال ناباوری مطلع شدیم این روحانی جوان و جهادی به همراه دو دختر کوچکش در جاده خوی به سمت تبریز دچار سانحه شده و از از دنیا رفته اند. فوت این روحانی جوان به همراه دو فرزندش موجی از غم و اندوه را در میان همه آنهایی که وی و شهیدانه را می شناختند پراکنده کرده است. جهت علو درجات این طلبه خوش فکر و مخلص فاتحه ای قرائت می کنیم...

به گزارش صدای حوزه اواخر ماه رمضان امسال به سفارش پایگاه فرهنگی، اجتماعی آحاد با حجت الاسلام مصطفی حاجی حسینلو برای تهیه گزارشی از فعالیت هایش تماس گرفتیم و امروز که این مطلب را منتشر می کنیم در کمال ناباوری مطلع شدیم این روحانی جوان و جهادی به همراه دو دختر کوچکش در جاده خوی به سمت تبریز دچار سانحه شده و از از دنیا رفته اند. فوت این روحانی جوان به همراه دو فرزندش موجی از غم و اندوه را در میان همه آنهایی که وی و شهیدانه را می شناختند پراکنده کرده است. جهت علو درجات این طلبه خوش فکر و مخلص فاتحه ای قرائت می کنیم…

متن گزارش:

دغدغه و پشتکار نسبت به هر مسئله‌ای که وجود داشته باشد گویی همت و توان آدمی دوچندان می‌شود و پیرو تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، نهال‌های امید شروع به جوانه زدن می‌کنند.

اینکه این دغدغه از کجا شکل گرفته یک حرف است، اما اینکه این دغدغه‌مندی تا چه حد می‌تواند برکات و اثرات مثبت از خود برجای بگذارد حرفی دیگر و مهمتر است، درست مثل اثراتی که دغدغه‌مندی حجت الاسلام حاجی حسینلو برای انجام کارهای فرهنگی موثر برجای گذاشته است.

 

پادکست و گزارش صوتی شهیدانه را اینجا گوش کنید.


به نظر می رسد سبک کار فرهنکی این روحانی جهادی می تواند مصداق خوبی برای کارهای کوچک مردمی باشد که با محوریت یک جوان متعهد انقلابی و به شکل مستمر و بی اتکا به سازمان یا نهاد خاصی شکل گرفته و در ادامه موفق به جلب مشارکت های مردمی و اثرگذاری شده است.

این فعال فرهنگی همچون همه آدم‌ها در مسیرش با موانع بسیاری روبه رو بوده که همچنان نیز برخی از این موانع وجود دارند اما حاصل این صبوری و متوقف نکردن تلاش‌هایش این بوده که اکنون صاحب بزرگترین هیئت خانوادگی شهرستان خوی است و شدیدا قائل به استمرار فعالیت‌های فرهنگی است و روز به روز فعالیت‌های خود را نه تنها متوقف نمی‌کند، بلکه گسترش می‌دهد و بنا دارد تا آخرین نفس این راه را ادامه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه به نقل از نشریه اینترنتی نفس عمیق، حجت الاسلام مصطفی حاجی حسینلو متولد سال ۱۳۶۴ و از روحانیون فعال فرهنگی در شهرستان خوی است که در اردیبهشت سال ۹۵ با راه اندازی هیئتی به نام “شهیدانه” فعالیت جدی فرهنگی و اجتماعی خود را آغاز کرد و مدت کمی است که علاوه بر این هیئت، مسجدی را نیز در اختیار گرفته و در آن رسالت تبلیغی خود را پیش می‌برد.

او خود نیز از زمره فرزندان شهداست که پدرش سردار “علی حاجی حسینلو” فرمانده محور عملیاتی لشکر۱ عاشورا بود که در عملیات والفجر ۸ اروند رود در سال ۶۴ به مقام شهادت نائل شد.

مزار شهدا نباید مثل قبرستان عادی باشد!

این فعال فرهنگی درباره هدف خود از راه اندازی هیئت شهیدانه می‌گوید: در فضای کلی فرهنگی کشور احساس کردم که متاسفانه گلزارهای شهدا در حال تبدیل شدن به یک قبرستان صرف هستند لذا با مشورت با دوستان به این تصمیم رسیدیم که گلزار شهدا را به مرکز فرماندهی فرهنگی شهر برای ترویج فرهنگ شهادت و دفاع مقدس تبدیل کنیم که در اردیبهشت سال ۹۵ رسما اولین جلسه هیئت را با حضور ده نفر برگزار کردیم و از آن سال به بعد ما ماه‌های محرم، ایام فاطمیه و شب‌های قدر برنامه داریم و اکنون نیز در ماه رمضان افطاری ساده داریم و گلزار شهدای ما با مجموع برنامه‌های هیئت پویا شده است.

مکان برگزاری مراسمات این هیئت، داخل حسینیه گلزار شهداست که هربار برای برنامه‌های خود دکوری را طراحی می‌کنند و اگر آب و هوا شرایط مطلوبی داشته باشد در محوطه گلزار برنامه‌ها برگزار می‌شوند.

اوج گیری در ایام کرونا

به گفته حاج آقا حاجی حسینلو فعالیت این هیئت حتی در ایام کرونا نیز متوقف نشد و در فضای باز برنامه‌ها برگزار می‌شد و حتی در این دوره به دلیل تعطیلی بسیاری از هیئت‌ها، فعالیت این هیئت توسعه پیدا کرد.

فعالیت دیجیتالی

حاج آقا حاجی حسینلو ذیل این هیئت، فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است که از جمله آن نوشتن دو نرم افزار ویژه‌ی شهدا توسط بچه‌های هیئت است که یکی از این نرم افزارها دربرگیرنده وصیت نامه شهدای خوی و دیگری نرم افزاری با عنوان شهدای شهرستان خوی است که به معرفی اجمالی همه شهدای شهرستان خوی می‌پردازد که از طریق آن می‌توان اطلاعات اولیه شهدا را دریافت کرد.
این طلبه پرتلاش به همراه اعضای کادر هیئت، برای تکمیل اطلاعات این نرم افزارها تحقیقات بسیاری را انجام داده است و خروجی این نرم افزار حاصل تلاش‌های بی وقفه آنان می‌باشد.

از دانشگاه امام صادق ع تا گلزار شهدای خوی

دغدغه انجام کارهای فرهنگی در زمان دانشجویی در دانشگاه امام صادق(ع) در وجود او شکل گرفت، دانشگاهی که فضای معنوی خوبی در آن حاکم بود و خود نیز آن زمان در دفتر اعزام مبلغ دانشگاه به فعالیت می‌پرداخت، توصیه مکرر اساتید به انجام  فعالیت‌های جهادی دانشجویان این دانشگاه، حجت الاسلام حاجی حسینلو را نیز در این مسیر قرار دارد‌‌.
او بیان می‌دارد: در آن دوره بسیج دانشجویی دانشگاه هفته‌ای یکبار وسیله ایاب و ذهاب بچه‌ها را فراهم می‌کرد و ما را به زیارت شهدای بهشت زهرا می‌برد. ما توفیق داشتیم در این برنامه شرکت می‌کردیم و فضایی هم که در خانواده خودمان به دلیل شهادت پدرم حاکم بود ما را به این سمت سوق داد و بدون شک دعای پدر و مادرم نیز تاثیرگذار بوده که به‌ این‌ مسیر کشانده شدم.
حالا کارهای شهدایی حجت الاسلام حاجی حسینلو در شهر خوی زبانزد است و اگر کسی بخواهد در سطح شهرستان مراسمی برای شهدا برگزار کند برای برنامه ریزی، تامین دکور و بحث نرم افزار و سخت افزاری به او مراجعه می‌کنند و این هیئت همواره نقشی اگرچه کوچک در تمامی فعالیت‌های شهدایی شهرش ایفا می‌کند.

ابعاد تشکیلاتی شهیدانه

تعداد اعضای ثابت کادر هیئت شهیدانه، حدود ۱۳ نفر است اما جمعیت عظیمی از شهرستان از برنامه‌های این هیئت استفاده می‌کنند به طور مثال با وجود اینکه این هیئت در ۵ کیلومتری شهر قرار دارد خانواده‌ها به دلیل فضای دلنشین این هیئت در گلزار شهدا رغبت بسیاری به حضور در برنامه‌ها دارند بطوریکه در ماه محرم حدود ۹۰۰ نفر در برنامه‌های این هیئت شرکت می‌کنند.

فقط قشر مذهبی مخاطب ما نیستند

حجت الاسلام حاجی حسینلو نقطه مثبت این هیئت را در حضور افرادی با تفکرات و دیدگاه‌های مختلف در مراسمات هیئت می‌داند و در این راستا توضیح می‌دهد: حتی قشر خاکستری که شاید چندان قائل به حجاب نباشند، نیز در مراسمات ما حضور دارند و تنها قشر مذهبی مخاطب ما نیستند چون فضا، فضای راحت و شهدایی است و گاهی حتی افراد بسیاری به من خرده می‌گیرند که چرا چنین افرادی در هیئت حاضر می‌شوند اما اعتقاد من این است که شهدا برای همه هستند و هرکس با هر دیدگاهی باید بتواند از این مراسمات بهره گیرد و از این رو محدودیتی در هیئت نداریم.

آن‌ها حتی بخشی از هیئت را به کودکان اختصاص داده‌اند و گاهی برخی از خانواده‌ها فقط فرزندان خود را می‌آورند که در مراسمات حسینیه کودک این هیئت حضور داشته باشند که حسینیه کودک همزمان با حسینیه بزرگسالان برپاست و یکی از روحانیون متخصص حوزه کودک (حجت الاسلام مهدی غم پرور) با بچه‌ها کار می‌کند.

یکی از کارهای هیئت شهیدانه شناسایی هیئت‌های موجود و یافتن خلا‌های این هیئت‌هاست تا بتوانند در هیئت خود این خلا‌ها و مشکلات را برطرف کنند و مهمترین نقطه مثبت و قابل توجه هیئت شهیدانه این است که از همان بدو شروع به شکل خانوادگی برگزار شده و اکنون عنوان بزرگترین هیئت خانوادگی شهر را کسب کرده است.

اهدای چادر به حجاب اولی ها توسط مادران شهدا

هیئت شهیدانه تلاش بسیاری برای به روز بودن برنامه‌های خود دارد و در این راستا ابتکاراتی را به خرج داده مثلا امسال در ماه محرم برای ترویج عفاف و حجاب، هرشب با دعوت از یکی از مادران شهدای شهرستان به یکی از دخترانی که به تازگی حجاب را برگزیده یک چادر مشکی توسط این مادر شهید هدیه می‌شد و قسمتی از وصیت نامه شهدای خوی که توصیه به حجاب داشتند برای جمع حاضر قرائت می‌شد و همزمان با قرائت این وصیت نامه، مادر شهید چادر را بر سر دختر حجاب اولی می‌کرد و فضای معنوی خوبی در هیئت حاکم می‌شد؛ دغدغه حاج آقا حاجی حسینلو در زمینه حجاب موجب شده که امسال قریب به ۱۶ میلیون تومان چادر مشکی تهیه و به بانوان هدیه کند.

حمایت از مستمندان و کمک به رفاه آنان از دیگر خدمات هیئت شهیدانه است که در این راستا صندوق کوچک خیریه‌ای راه اندازی شده که اعضای آن، ماهانه مبلغی را واریز می‌کنند که با این مبالغ بسته‌های معیشتی برای نیازمندان تهیه و در مناسبت‌های مختلف به آنان اعطا می‌شود و یا اگر نیازمندی توان پرداخت اجاره بهای منزل خود را ندارد از این طریق به او کمک می‌شود.

هیأت مردمی

اعتبارات این هیئت تنها از طریق کمک‌های مردمی فراهم می‌شود و یکی از افتخارات حجت الاسلام حاجی حسینلو به عنوان مسئول هیئت شهیدانه این است که زیر پرچم هیچ اداره و سازمانی نیست و با وجود اینکه خود کارمند بنیاد شهید است یک ریال از بودجه فرهنگی هیچ نهادی حتی بنیاد شهید صرف اقدامات این هیئت نکرده است.
این روحانی تلاشگر در این باره می‌گوید: الحمدالله کمک‌های مردمی به ما می‌رسد و گاهی ممکن است دیر شود اما با این وجود کار پیش می‌رود ما نیاز سنجی می‌کنیم و براساس خلا‌هایی که وجود دارد، طرح تولید و اجرا می‌کنیم و بعد به دنبال فراهم کردن هزینه‌های آن می‌رویم که اینکار اگرچه دشوار است و همواره در تامین هزینه‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم ولی الحمدالله همیشه طرح‌هایی که اجرا شده اعتبارات آن بعد از اجرای طرح تامین شده است.

فرهنگ مردمی راه علاج مشکلات کشور

حاج آقا حاجی حسینلو معتقد است پررنگ ترین مشکل جامعه در زمینه فرهنگی است که باید فرهنگ کشور را تقویت کرد البته نه فرهنگ اداری و سازمانی بلکه فرهنگ مردمی باید تقویت شود؛ چرا که اگر نهادهای فرهنگی مردمی تقویت‌ شوند همانند دوران انقلاب بسیاری از مشکلات ما مرتفع می‌شود‌.
او الحق و الانصاف تمام همت خود را به کار بسته تا کارهای مورد نیاز را به فراخور نیاز منطقه خود انجام دهد و در جهت گسترش و استمرار اقدامات خود تلاش بسیاری دارد و هرسال یک کار جدید را به اقدامات قبلی هیئت اضافه می‌کند مثلا تا سال گذشته در ماه مبارک رمضان فقط در روزهای پنجشنبه سفره ساده افطاری پهن می‌شد اما امسال این سفره هرشب در گلزار پهن است و از روزه‌داران پذیرایی می‌شود.
روضه، مناجات‌خوانی و قرائت و تفسیر قرآن از جمله برنامه‌های این هیئت برای ماه مبارک رمضان امسال است و برای عید غدیر نیز هرساله این هیئت برنامه‌های ویژه دارد مثلا ظهر عید غدیر خطبه غدیر خوانده می‌شود و سپس جشنی برگزار می‌شود و ناهار میان جمع حاضر توزیع می‌شود؛ در ماه محرم نیز سفره اباعبدالله به همت اعضای کادر این هیئت و از طریق کمک‌های مردمی پهن می‌شود.

حجت الاسلام حاجی حسینلو با وجود تمام مشکلاتی که بر سر راهش قرار دارد از جمله کمبود فضا و امکانات و سیستم و با وجود اینکه از عدم حمایت و حتی سنگ اندازی برخی از نهادهای فرهنگی شهرش گله‌مند است، اما همچنان تصمیم دارد با قدرت به فعالیت‌های خود ادامه دهد و هیچ چیز نمی‌تواند دغدغه فرهنگی را از او دور کند و اقداماتش را متوقف سازد و بنا دارد راه پدر خود را ادامه دهد و می‌گوید: ان شاالله تا شهادت به این کارها ادامه خواهیم داد.

همانطور که در این ویدئوها مشاهده می کنید امسال که او و دوستانش تصمیم گرفته اند برنامه مناجات خوانی و منبر و افطاری را دم غروب اجرا کنند گاه پیش می آید که بخاطر برودت هوای خوی و همچنین دوری مزار شهدا از مرکز شهر و جا نیوفتادن این برنامه، شرکت کننده ای وجود ندارد اما او و مداح هیأت برنامه را تعطیل نمی کنند و استمرار خود را از دست نمی دهند و همین روحیه منجر می شود به اینکه در ادامه و یا در سایر برنامه های شهیدانه، جمع قابل توجهی از مردم در برنامه ها شرکت می کنند.

کانال شهیدانه در ایتا را اینجا می توانید نبال کنید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=44600
  • منبع : نشریه اینترنتی نفس عمیق

مطالب مرتبط

20اسفند
گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است!
12اسفند
آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات
حجت الاسلام محسن مهدیان طی یادداشتی بررسی کرد؛

آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.