• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

3
کاربران ایرانی و فضای مجازی؛

در سال ۱۴۰۰، کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی به دنبال چه موضوعاتی بوده اند؟

  • کد خبر : 39689
  • 29 اسفند 1400 - 14:25
در سال ۱۴۰۰، کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی به دنبال چه موضوعاتی بوده اند؟
«انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰» و «کرونا و واکسیناسیون» دو موضوع اصلی هر سه بستر (تلگرام، توییتر و اینستاگرام) بوده است.

به گزارش صدای حوزه، مرکز پژوهشی بتا با بررسی داده‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در سه بستر اینستاگرام، تلگرام و توییتر، توانسته ۱۵ موضوع برتر سال ۱۴۰۰ (از حیث تولید محتوای کاربران و لایک) را بدست بیاورد.

مرکز پژوهشی بتا این ۱۵ موضوع را به روش زیر بدست آورده است:

مرحله اول: تجمیع داده‌ها، آنالیز و دسته‌بندی آن‌ها

مرحله دوم: دنبال کردن هشتگ‌های پرتکرار، موضوعات مورد توجه کاربران و تحلیل کارشناسی

«انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰» و «کرونا و واکسیناسیون» دو موضوع اصلی هر سه بستر (تلگرام، توییتر و اینستاگرام) بوده است.

مباحث مربوط به کووید۱۹ در  اینستاگرام و تلگرام رتبه اول و انتخابات ریاست جمهوری و حواشی آن در توییتر رتبه اول را کسب کرده است.

 

 

اما رتبه سوم در هر سه بستر متفاوت است. در توییتر «تجمعات اجتماعی و اقتصادی»، در اینستاگرام «حمله‌ روسیه به اوکراین» و در تلگرام «مذاکرات هسته‌ای» سه موضوعی هستند که رتبه سوم در این بسترها را کسب کردند.

«سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی» در توییتر رتبه چهارم را کسب کرده است. این موضوع در اینستاگرام به دلیل حذف پست‌ها کمتر دیده شده اما در تلگرام رتبه هشتم در نمودار را دارد.

 اما «طالبان» موضوع مورد توجه سه بستر مورد بررسی است. موضوع طالبان در تلگرام، توییتر و اینستاگرام به ترتیب در رتبه چهارم، پنجم و ششم نمودار قرار دارد.

«خاموشی‌ها و قطعی برق» موضوع بعدی مورد توجه کاربران فضای مجازیست که این موضوع در اینستاگرام و تلگرام بیشتر از توییتر تولید محتوا داشته که اغلب در تلگرام به اعلام ساعت خاموشی‌ها پرداخته شده است.

«سربازی و قوانین خرید خدمت» از موضوعاتی‌ست که کاربران اینستاگرام بیشتر از تلگرام و توییتر به آن توجه کردند. و رتبه‌ی پنجم بعد از قطعی برق و بعد از موضوع طالبان مورد توجه بوده است.

۱: کرونا و واکسیناسیون

از میان حدود ۸۰۰ میلیون توییت تولید شده در سال ۱۴۰۰، بیش از ۸ میلیون توییت مرتبط با کرونا و از میان یک میلیارد پست منتشرشده در اینستاگرام بیش از ۴ میلیون پست و در نهایت از میان ۹۰۰ میلیون پست تلگرامی منتشرشده  حدود ۳۱ میلیون پست به مسئله‌ کرونا و واکسیناسیون اختصاص داشته‌اند.

کانا‌ل‌های تلگرامی در این میان نقش بیشتری در تولید محتوا داشته که نشان از گستردگی اخبار پیرامون کرونا دارد.

مسئله بحران همه‌گیری کرونا در کشور و واکسیناسیون از مسائل مهم و چندوجهی سال ۱۴۰۰ بوده است. انتقاد از سیاست‌ها و عملکرد دولت در مدیریت کرونا و واردات و تزریق واکسن، به خصوص در ۶ ماه اول سال، اخبار مرتبط با کرونا در موج‌های مختلف آن در مقاطع زمانی متفاوت یا اطلاع‌رسانی مراحل واکسیناسیون، تاکید بر تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، درخواست برای واردات واکسن و تجربیات شخصی در واکسیناسیون کرونا از موارد مورد اشاره کاربران در این حیطه بوده است.

همچنین اخبار سرعت گرفتن واکسیناسیون و اخبار وابسته به آن مانند محدودیت‌های کرونایی و اخبار مربوط به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، واکنش‌ها به واکسن داخلی علی‌الخصوص بعد از تزریق واکسن داخلی برای رهبر انقلاب و اخبار و واکنش به جریان‌های ضدواکسن از سایر موضوعات اشاره شده در این حیطه است.

۲: انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران از مهم‌ترین و پرتکرارترین موضوعاتی بوده است که کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته‌اند. تولید محتوای تحلیلی، تبلیغات انتخاباتی و واکنش‌های کاربران فضای مجازی از ابتدای سال ۱۴۰۰ به مرور با نزدیک شدن به انتخابات افزایش یافت.

۱۸ میلیون توییت از سوی کاربران توییتر، بیش از ۹ میلیون پست تلگرامی و ۵ میلیون پست اینستاگرامی در خصوص موضوع انتخابات ریاست جمهوری تولید شده است.

۳: تجمعات و اعتراضات

در طول سال ۱۴۰۰ تجمعات و اعتراضات اقتصادی – معیشتی و اجتماعی متعددی خبرساز و موجب توجه کاربران فضای مجازی شد. در بین این تجمعات و اعتراضات به ترتیب اعتراضات خوزستان، اعتراضات معلمین و بازنشستگان آموزش و پرورش، اعتراض اساتید دانشگاه علی‌الخصوص اساتید دانشگاه آزاد، اعتراضات بی‌آبی اصفهان و سیستان پرتکرارترین موضوعات در این بخش بوده‌اند.

براساس نتایج بدست آمده در مرکز پژوهشی بتا، این موضوعات مجموعاً منجر به تولید بیش از ۴ میلیون توییت، حدود ۸۶۰ هزار پست اینستاگرامی و بیش از ۷۷۷ هزار پست تلگرامی در مقاطع مختلف سال ۱۴۰۰ شده است.

۴: حمله طالبان به افغانستان

حمله‌ طالبان به افغانستان و سقوط کابل و دولت اشرف غنی در افغانستان از جمله مسائلی بود که توجه کاربران فارسی زبان را در فضای مجازی به خود جلب کرد. در تابستان ۱۴۰۰ با خروج نیروهای ناتو و تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، طالبان شهرهای افغانستان و کابل را به تصرف خود درآورد.

براساس نتایج بدست آمده در بستر توییتر بیش از  ۳/۱ میلیون پست، در بستر اینستاگرام بیش از ۶۲۵ هزار پست و در بستر تلگرام نیز حدوداً ۶/۲ میلیون پست در خصوص موضوع حضور طالبان در افغانستان تولید شده است.

۵: مذاکرات هسته‌ای

 مذاکرات هسته‌ای وین در پایان دولت روحانی و تداوم مذاکرات و نقش پررنگ آن در سیاست خارجی کشور موجب شد مذاکرات هسته‌ای به یکی از موضوعات پرتکرار در شبکه‌های اجتماعی مجازی تبدیل شود.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به انتشار اخبار پیشرفت مذاکرات احیای برجام پرداخته و برخی نیز در مورد عملکرد دولت روحانی در روزهای پایانی‌اش در مذاکرات محتوا تولید کرده‌اند. تلاش تیم مذاکره کننده جدید در دولت رئیسی و بحث و اختلاف نظر پیرامون واقعیت برجام و اختلافات سیاسی داخلی بر سر آن از دیگر مسائلی بودند که مورد توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

 براساس نتایج بدست آمده در مرکز پژوهشی بتا، بیش از ۶۰۰ هزار توییت، حدود ۲۵۷ هزار پست اینستاگرامی و در نهایت بیش از ۳ میلیون پست تلگرامی پیرامون این موضوع تولید شده است.

۶: قطعی‌های برق

یکی از موضوعاتی که در سال ۱۴۰۰ مورد توجه کاربران بوده ، قطعی‌های مکرر برق بوده است. قطع شدن‌های مکرر برق، عدم اطلاع‌رسانی قطعی برق و یا اطلاع‌رسانی نادرست از ساعت‌های خاموشی، صحبت از مشکلات مردم در مواجهه با قطعی برق، بی‌کفایت تلقی شدن مسئولین در اثر قطعی برق و انتقادات و نارضایتی از این خاموشی‌ها از جمله مسائلی بوده که توسط کاربران در فضای مجازی مطرح شده است.

براساس نتایج بدست آمده، چیزی حدود ۹۰۰ هزار توییت، بیش از ۷۹۰ هزار پست اینستاگرامی و حدود ۲ میلیون پست در بستر تلگرام پیرامون این موضوع منتشر شده است.

۷: شهادت سردار سلیمانی

در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی، کاربران در فضای مجازی با رویکردهای گوناگون به این موضوع واکنش نشان دادند. پرداختن به بزرگداشت سردار سلیمانی و توجه به جایگاه سردار سلیمانی در کشور و مطالبه انتقام سخت از موارد مورد توجه کاربران به این موضوع بوده است.

براساس نتایج بدست آمده، بیش از ۲ میلیون توییت، حدود ۱۷۱ هزار پست اینستاگرامی و بیش از یک‌میلیون پست تلگرامی پیرامون این موضوع منتشر شده است.

۸: سربازی و قوانین خرید خدمت

مسئله سربازی و حواشی مرتبط با آن از جمله صحبت از سختی‌های سربازی، انتقاد از نحوه اجرای سربازی، صحبت از شرایط خرید سربازی، پیشنهادها برای اجرایی شدن سربازی حرفه‌ای و … موجب توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع در سال ۱۴۰۰ شده است. همچنین ارائه شدن طرح‌های مختلف برای تغییر در نوع سربازی و قوانین خرید خدمت سربازی که در این سال مطرح شد از مسائل مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی بوده است.

طبق یافته‌های مرکز پژوهشی بتا ۱ میلیون توییت، حدود ۶۵۰ هزار پست اینستاگرامی و بیش از ۱ میلیون پست در کانال‌های تلگرامی پیرامون موضوع سربازی و قوانین مصوب مرتبط با خدمت در این بسترها منتشر شده است.

۹: حمله نظامی روسیه به اوکراین

در اسفند ۱۴۰۰ خبر حمله نظامی روسیه به اوکراین موجب واکنش گسترده‌ رسانه‌ها شد و همچنین واکنش کاربران فضای مجازی را نیز در پی داشت.

از یک سو پیگیری اخبار و اتفاقات جنگ و پیشروی روسیه در اوکراین و گمانه‌زنی پیرامون آینده جنگ و تحولات سیاسی در دنیا از موارد مورد توجه کاربران بوده است.

برخی از کاربران نیز در خصوص مقصران جنگ و موضع ایران نسبت روسیه به بحث و جدل پرداخته و در نهایت نیز بخشی از کاربران با مقایسه واکنش به جنگ اوکراین با سایر جنگ‌ها به تفاوت رفتار با غربی‌ها و اروپایی ها و مردم خاورمیانه در موضوع جنگ پرداختند.

بر اساس آمار به دست آمده در رابطه با موضوع مذکور حدود ۱ میلیون توییت و ۵۰۰ هزار پست اینستاگرامی و بیش از ۵/۱ میلیون پست در کانال‌های تلگرامی منتشر شده است.

۱۰: افشای فایل صوتی ظریف

در اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۰، فایل صوتی محرمانه مصاحبه ظریف وزیر سابق امور خارجه با سعید لیلاز منتشر شد که موجب واکنش‌های فراوانی در شبکه‌های مجازی شد.

نظرات کاربران در خصوص محتوای گفتگوی این فایل صوتی، اخبار و واکنش‌های بین‌المللی به این صوت و گمانه‌زنی پیرامون نحوه لو رفتن این فایل در بین کاربران از مسائل مورد توجه در شبکه‌های اجتماعی بوده است.

براساس نتایج بدست آمده در مرکز پژوهشی بتا بیش از ۱ میلیون توییت، حدود ۴۱۲ هزار پست اینستاگرامی و بیش از ۶۶۰ هزار پست تلگرامی، پیرامون این موضوع تولید شده است.

۱۱: رویدادهای ورزشی

در سال ۱۴۰۰ رویدادهای متفاوت ورزشی خبرساز موجب توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی شد. در این بین المپیک ۲۰۲۱ توکیو، مراحل مقدماتی جام جهانی فوتبال و جام جهانی کشتی اسلو از مهم‌ترین رویدادها بوده است.

کاربران فضای مجازی ایران با بازتاب اخبار ورزشی و عملکرد ورزشکاران ایرانی در این تورنمنت‌ها، تقدیر و حمایت از ورزشکاران مدال‌آور علی‌الخصوص بابت مدال طلای جهانی حسن یزدانی در رقابت‌های کشتی و صعود تیم ملّی فوتبال ایران به جام جهانی قطر به تولید محتوا پیرامون رویدادهای ورزشی بین‌المللی در بسترهای مختلف فضای مجازی پرداختند.

براساس نتایج بدست آمده، حدود ۱۰۰ هزار توییت، ۳۲۰ هزار پست اینستاگرامی و بیش از ۱٫۵ میلیون پست تلگرامی پیرامون این موضوع منتشر شده است.

۱۲: طرح صیانت

یکی دیگر از مسائلی که موجب واکنش‌های گسترده کاربران در طول سال ۱۴۰۰ نسبت به خود شد، مطرح شدن طرح موسوم به طرح صیانت بوده است.

واکنش‌ها با مطرح شدن کلیات این طرح آغاز شد اما این واکنش‌ها با ارائه شدن پیش‌نویس این طرح در تیرماه سال جاری و اصل ۸۵ شدن این طرح و در نتیجه واکنش گسترده رسانه‌ها توجه به این موضوع به اوج خود رسید.

در اسفندماه نیز با خبر تصویب این طرح در کمیسیون مشترک مجددا واکنش‌ها به این طرح اوج گرفت که چندی بعد تصویب این طرح را غیرقانونی دانسته و آن را لغو کردند.

با وجودی که این موضوع در اوایل اسفندماه ۱۴۰۰ در فضای مجازی اوج گرفت اما رتبه‌ دوازدهم بین ۱۵ موضوع برتر در سال ۱۴۰۰، می‌تواند نشان از توجه بالای کاربران به تصویب این قانون باشد.

در فضای مجازی کاربران با نگرانی و نارضایتی بابت احتمال تصویب این طرح  واکنش نشان دادند. پیگیری و بازنشر اخبار مربوط به طرح صیانت، برابر دانستن این طرح با مسدودسازی اینترنت، اشاره به لطمه اقتصادی کسب‌وکارها در صورت تصویب این طرح و فرایند خاص تصویب این طرح از جمله واکنش‌ها و موضوعاتی بوده است که کاربران در این موضوع مطرح کرده‌اند.

براساس نتایج بدست آمده، حدود ۷۷۰ هزار توییت، بیش از ۳۰۰ هزار پست اینستاگرامی و حدود ۸۱۰ هزار پست تلگرامی پیرامون این موضوع منتشر شده است.

۱۳: قرارداد ۲۵ ساله همکاری ایران و چین

از ابتدای سال ۱۴۰۰ با تصویب و پیش رفتن قرارداد ۲۵ ساله همکاری ایران و چین واکنش‌ها و اخبار متعددی پیرامون این قرارداد بین کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح و منتشر شده است. از موضع‌گیری  علیه این قرارداد و مقایسه آن با قراردادهای ایران در گذشته و حمایت و اخبار متعدد پیرامون جزئیات این قرارداد از مسائلی بوده است که توجه کاربران ایرانی را در سال گذشته به خود جلب کرده است.

براساس نتایج بدست آمده در مرکز پژوهشی بتا، بیش از ۷۰۰ هزار توییت، ۲۳۳ هزار پست اینستاگرامی و حدود ۲۱۲ هزار پست تلگرامی پیرامون این موضوع منتشر شده است.

۱۴: تعویق کنکور

موضوع تعویق کنکورها در سال ۱۴۰۰ با توجه به شیوع موج‌های مختلف کرونا در بازه‌های متفاوت سال و سابقه به تاخیر افتادن کنکورها در سال ۹۹ موجب توجه کاربران فضای مجازی به بحث‌هایی پیرامون این موضوع شد. دست به دست شدن اخبار مربوط به احتمال تعویق کنکورها یا رد آن و مطالبه تعویق کنکور از سوی کاربران از جمله مسائلی بوده است که توجه کاربران به این موضوع را برانگیخته است.

براساس نتایج بدست آمده در مرکز پژوهشی بتا، بیش از ۸۰۰ هزار توییت، ۱۲۳ هزار پست اینستاگرامی و حدود ۱۸۶ هزار پست تلگرامی پیرامون این موضوع منتشر شده است.

۱۵: حمله سایبری و هک سامانه‌ها

در طول سال ۱۴۰۰ وقوع چند حمله سایبری به کشور موجب شد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی به موضوع هک سامانه‌ها جلب بشود. هک دوربین‌های زندان اوین در شهریور ۱۴۰۰، حمله سایبری به سامانه سوخت در آبان ۱۴۰۰ و هک شبکه یک صداوسیما در بهمن سه اتفاق مورد توجه در این سال بوده است.

این حوادث با مسائلی چون توجه به ضعف کشور در مقابله با حملات سایبری، تأکید رئیسی بر حل اختلال در سامانه سوخت و اخبار مرتبط با این اختلال،، توجه به شرایط موجود در برخی زندان‌های کشور و واکنش‌ها به هک شبکه ۱ سیما توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.

براساس نتایج بدست آمده در مرکز پژوهشی بتا، حدود ۱۵۰ هزار توییت، ۴۶ هزار پست اینستاگرامی و بیش از ۷۰ هزار پست تلگرامی پیرامون این موضوع منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

آیا شبکه های اجتماعی مزایایی هم برای جوانان دارند؟

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39689
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

08دی
آیا فرهنگ کافه نشینی می تواند جایگزین شبکه های اجتماعی باشد؟
تأملی در چرایی افزایش کافه ها و اشاره به جای خالی "پاتوق های مذهبی خوش فرم" در شهر؛

آیا فرهنگ کافه نشینی می تواند جایگزین شبکه های اجتماعی باشد؟

01خرداد
نماز اول وقت پیرمرد دست‌فروش
روایتی جالب از یک کاربر شبکه های اجتماعی؛

نماز اول وقت پیرمرد دست‌فروش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.