• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
پیشنهاد به شورای عالی حوزه علمیه؛

برای فردای حوزه، افراد قوی با دانش‌ها و مهارت‌های لازم مدیریتی تربیت شوند

  • کد خبر : 25967
  • 31 شهریور 1400 - 16:27
برای فردای حوزه، افراد قوی با دانش‌ها و مهارت‌های لازم مدیریتی تربیت شوند
«باید مجموعه‌ای در حوزه ایجاد شود و اقدام به تربیت و کادر سازی برای نظام در دو رده علم و مهارت‌آموزی برای پذیرش مسئولیت‌های مختلف کند.»

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، علی مهدوی در کانال ایتای مناهج نوشت:

«باید مجموعه‌ای در حوزه ایجاد شود و اقدام به تربیت و کادر سازی برای نظام در دو رده علم و مهارت‌آموزی برای پذیرش مسئولیت‌های مختلف کند.»
این مطلب، فرمایش آیت‌الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه است. اعترافی که گویای ۴۲ سال غفلت حوزه‌های علمیه نسبت به نظام اسلامی است و خبر تلخی از کم‌کاری‌ها در عرصه کلان سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه دارد؛ با وجود اینکه یکی از مطالبات امامان انقلاب، طی چهار دهه گذشته همین بوده است.

اما از این مطالبه هم که بگذریم،
حوزه برای کادرسازی و تربیت نیرو در امورات داخلی خود هم گرفتار غفلت و کم‌کاری بوده است!!
براستی شورای عالی چه سیاست‌گذاری و مصوباتی برای تربیت نیرو جهت اداره حوزه داشته است؟
طی این چند دهه چند مجتهد مدیر توانسته‌ایم تربیت کنیم؟
مدیران کلانی که بتوانند طرح‌های راهبردی و عملیاتی برای تحول حوزه‌های علمیه ارئه کنند و قدرت تحقق منویات و اوامر امام حوزه و مراجع معظم را داشته باشند؛

نه افرادی که نه تنها ابتکار عمل و خلاقیتی در تحول حوزه به سمت مطلوب ندارند؛ بلکه هرکجا کم می‌آورند دست به دامن کپی کردن قوانین دانشگاه می‌شوند و روز به روز حوزه‌ها را به دانشگاه شبیه‌تر می‌کنند و از اصالت‌های حوزوی، دورتر!!
نه افرادی که بجای غنا بخشیدن و ارزش دادن به مدارج علمی و مدارک تحصیلی حوزوی، خروجی عملکردشان روز به روز به مدارک دانشگاهی، ارج و عظمت بیشتری می‌بخشد و طلاب را به کوچ از حوزه به سمت دانشگاه سوق می‌دهد؛
نه افرادی که وقتی از آنها درباره خروجی حوزه مطالبه می‌شود، پاسخ بگویند حوزه‌ها هم مثل دانشگاه فقط مأموریت تدریس علوم را دارند نه بیشتر!! (براستی چه قیاس ضعیف و باطلی)
نه افرادی که پیش از مسؤولیت و بعد از مسؤولیتشان هیچ فرقی به حال حوزه نداشته است و طرحی نو نداشته‌اند که ارائه کنند.

بد نیست نگاهی به خروجی حوزه‌ها در عصر حکومت اسلامی داشته باشیم!! امروز خروجی حوزه‌ها دیگر مجتهدها نیستند؛ بلکه دکتر حجت‌الاسلام‌هایی هستند که بسیاری از آنها در حقیقت نه دکترند نه حجت الاسلام.

مطالبه امروز حوزویان از شورای محترم عالی این است که اگر امروز توان ارائه طرح‌ها و سیاست‌های کلان برای بهبود حوزه‌ها وجود ندارد؛ لااقل سیاست و برنامه‌ای تدبیر شود که طی آن برای فردای حوزه افراد قوی با دانش‌ها و مهارت‌های لازم مدیریتی تربیت شوند.
امروز آحاد حوزویان اعم از استاد و طلبه و حتی غیر حوزویان از جامعه مدرسین و شورای عالی مطالبه‌گر #بایدها هستند و این بزرگواران باید پاسخگو باشند.

در آخر اضافه می‌کنم حوزه‌ها نقاط قوت و کمک‌های قابل توجهی به نظام هم داشته‌اند؛ اما این نوشتار به دنبال بررسی و نقد نقاط ضعف است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=25967
  • نویسنده : علی مهدوی
  • منبع : manahejj@

مطالب مرتبط

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.