• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4

تأثیر کنشگرانه یا تأثر منفعلانه؟

  • کد خبر : 24974
  • 22 شهریور 1400 - 11:00
تأثیر کنشگرانه یا تأثر منفعلانه؟
نخبگان فرهنگی و دینی در عصری مدرن و با ساز و کارهای نوین جهانی و فرهنگی مواجه شده‌اند؛ میدان وسیعی که چالش‌های گفتمانی و داربی‌های رسانه‌ای پیروزی یا عقب‌نشینی را مشخص می‌کند.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه،  علی کردانی در کانال ایتای رسانه نخبگان نوشت:

نخبگان فرهنگی و دینی در عصری مدرن و با ساز و کارهای نوین جهانی و فرهنگی مواجه شده‌اند؛ میدان وسیعی که چالش‌های گفتمانی و داربی‌های رسانه‌ای پیروزی یا عقب‌نشینی را مشخص می‌کند.

آرایش جهان به گونه‌ای پیش می‌رود که ظاهراً پیروزی از آن کسی نیست که کلامش متین و مطلوب باشد، بلکه هر چه بیشتر رسانه و مخاطب را دریافته باشی اقبال‌ها به سوی تو خواهد آمد.

فضای رسانه فضای عجیبی شده؛ عجیب آنکه جبهه حق برای حقانیتش «منفعل و کهنه» عمل می‌کند اما جبهه باطل در باطلش «تهاجمی و مدرن» می‌تازد.

بدبختی آن‌جا بیشتر می‌شود، که «نابلدان رسانه‌ای» بسیار دلسوزند و «کاربلدان رسانه‌ای» کم می‌سوزند؛ اینجاست که «دلسوزِ نابلد» کار را خراب می‌کند، چون تخصص ندارد و «متخصص کاربلد» کار را رها می‌کند چون دغدغه ندارد؛ نتیجه آن می‌شود که پیمودن مسیر ظلم و تهاجم فرهنگی برای «ابرهه‌ زمان» هموار می‌شود؛ در همین زمینه رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ «آرایش دشمن، آرایش جنگی است؛ در میدان‌های سیاسی، اقتصادی و فضای مجازی.»

بنابراین خاکریز فضای مجازی «ابابیلی» می‌خواهد که بر سر ابهت «ابرهه زمان» پدیدار شده و سپاه منسجم دشمن را در هم بکوبد.

اما اینکه ساز و کار ابابیل‌سازی رسانه‌ای چگونه است؟ و چگونه باید بر رسانه‌های بیگانه آوار شد؛ نیازمند تأمل، پژوهش و استفاده از نظرات «نخبگان رسانه‌ای و فرهنگی» دارد؛ نخبگانی که چاشنی مخاطب‌شناسی را نیز در کارنامه داشته باشند.

امروزه اسلام و مسلمین در «مظلومیت رسانه‌ای» به سر می‌برند و راه برون‌رفت از چنین مظلومیتی «حاکمیت رسانه‌ای» است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی مردم شده اما افسران فرهنگی و جنگ نرم حاکم بر فضای مجازی نیستند.

از این رو رهبر انقلاب فرمودند؛ «جوان‌ها امروز در فضای مجازی فعالند؛ فضای مجازی می‌تواند ابزاری باشد برای زدن توی دهن دشمنان.»

هرگاه توانستیم حداقل نیمی از تأثیرگذاری رسانه جهانی را بر عهده بگیریم، آن زمان تازه جنگ برابر و کارهای بزرگ‌تر شروع می‌شود؛ اما تا زمانی که اسکلت اصلی و میدانِ رسانه‌ای در دست نامحرمان است و ما در میدان طراحی‌شده آنان به بازی آمده‌ایم و بر بَنای پی‌ریزی شده آن‌ها ساختمان می‌سازیم، خبری از پیروزی و بهروزی وجود نخواهد داشت.

امروزه ساده‌ترین و بدیهی‌ترین گزاره‌ها، دستخوش تحریفات و تهاجم‌ دشمنان قرار گرفته است؛ با وجود این در فضای رسانه نسبت به بیگانگان محکومانه می‌نویسیم نه حاکمانه، و‌ نسبت به دوستان حاکمانه می‌نویسیم نه برادرانه!

با توجه به فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند؛ «همه دنیا و همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اِعمال مدیریت می‌کنند.» اگر بخواهیم بر فضای مجازی «اعمال مدیریت» داشته باشیم، باید زیرساخت‌ها را طوری طراحی کنیم تا منجر به «رفتار کنشگرانه و فعالانه» شود؛ در همین راستا اشاره‌ای به برخی روش‌های کنشگرانه خالی از لطف نیست.

معرفی چند روش برای تاثیر کنشگرانه:

_مخاطب‌شناسی و آسیب‌شناسی‌ای که برگرفته از جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و مذهب‌شناسی باشد

_اخلاص در گفتار و میدان نبرد

_شجاعت و اهل جسارت بودن

_عقلانیت، پرسیدن و پی‌گیری خط عقلانیت از عاقلان و معتدلان رسانه‌ای

_نگاه منظومه‌ای به افراد و جریان‌ها نه تک‌بعدی و یک‌جانبه‌ای

_هجوم از ما و دفاع از دشمن، سوال از ما و پاسخ از دشمن نه برعکس

_اخلاق رسانه‌ای و رعایت جوانب احتیاط و تقوا

_مطالعه قبل از مواجهه، مطالعه برای مواجهه و مواجهه برای ابهت‌شکنی

_طراحی میدان مقابله از جانب ما

_تزریق ادبیات تهدیدیِ مبتنی بر واقعیات در مقابل دشمن

_تجهیز اطلاعاتی، علمی و فرهنگی کاربران

_خوراک‌دهی به مخاطبان رسانه‌ای بر اساس نیاز‌های فطری و عصر مدرن

_تلقین احساس شخصیت به جامعه خودی

_پیشگیری قبل از درمان، ویروس‌شناسی قبل از تکثیر

_یک‌صدایی در مواضع حیاتی و بزنگاه‌ها

در پایان به جمله‌ای مهم از سخنان رهبری که در اولین دیدار دولت سیزدهم بیان کردند اشاره خواهیم داشت.

ایشان فرمودند؛ «ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور به بازسازی انقلابی نیاز دارد.».

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=24974
  • نویسنده : علی کردانی
  • منبع : najmnews@

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.