• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8

حکایت زندگی بدون حمایت مبلغین

  • کد خبر : 22557
  • 01 شهریور 1400 - 10:40
حکایت زندگی بدون حمایت مبلغین
اساتید اخلاق می‌گفتند برای مدرک درس نخوانید. بنده هم بدون توقف دروس خارج را خواندم و شفاهی‌ها را قبول شدم اما دنبال مدرک و پایان‌نامه نرفتم.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، یکی از کاربران کانال ایتای مناهج در ارتباط با زندگی مبلغین نوشت:

درس خواندم. حدودا روزی ۱۲ ساعت بدون احتساب کلاس‌ها. از نوجوانی دروس مرحوم آیات معرفت، مصباح یزدی، جوادی آملی، اشتهاردی، مشکینی و …؛ بعدها هم دروس آیات وحید، شبیری، شاهرودی و … را شرکت کردم.

اساتید اخلاق می‌گفتند برای مدرک درس نخوانید. بنده هم بدون توقف دروس خارج را خواندم و شفاهی‌ها را قبول شدم اما دنبال مدرک و پایان‌نامه نرفتم.

در قم خانه نبود. یعنی بود اما گران بود و ما هم فقط شهریه را داشتیم. اهل دستفروشی، دلالی، کار در مغازه و … هم نبودم، چون برای این کارها سال‌ها نان امام زمان را نخورده بودم. مهدیه و امثالهم هم به “از مابهترون” تعلق داشت نه ما. از گرانی و کم بودن شهریه مجبور شدیم از قم بیرون بزنیم.

آمدیم یک روستا مشغول به رسالت طلبگی شدیم. از تبلیغ چهره به چهره تا منبر و روضه تا جذب کمک‌های مردمی برای بی‌بضاعت‌ها؛ کلاس‌های ترک اعتیاد و تحکیم خانواده. کارمان شد ممانعت از طلاق و خودکشی و ترک‌دادن بیماران اعتیاد. اینجا وجوهات را جمع می‌کنیم و به قم می‌آوریم. چون می‌دانم طلبه‌هایی هستند که امید سر ماهشان همین وجوهات است.

فرزندانم از امکاناتی که طلاب قمی دارند محروم‌اند. با این همه دشمنی که برخی مردم با خانواده روحانی دارند اینجابودن سخت است اما چه کنیم؟

طلبه شدیم که تبلیغ کنیم نه اینکه کارمند دولت شویم. اینجا روستاهای زیادی هست که روحانی ندارند و امثال من همزمان باید در چند روستا فعالیت داشته باشد.

مردم چیزی نمی‌دهند چون فکر می‌کنند جمهوری اسلامی به ما حقوق نجومی می‌دهد.

برای تغسیل کرونا از شهرستان همجوار با ما تماس می‌گیرند؛ حتی با وجود ورّاث بسیار برای آن مرحوم. اما واکسن به ما تعلق نمی‌گیرد. حتی در اطلاعیه ای دیدم که اساتید و طلابِ مشغول به تحصیل از ما مقدم‌تر بودند.

تلاش مبلغین بدون هیچ مزایایی…

حقوقی در آن حدّ نیست که حتی بتواند هزینه خوراک باشد. اما همان را هم با هزار بهانه و منّت می‌دهند.

در جلسات با مسئولین که می‌نشینیم و از حق مردم دفاع می‌کنیم چنان پرستیژی داریم، کأنّ کفو ایشانیم اما نمی‌دانند که درآمد ما حداقل یک‌پانزدهم تا یک‌سی‌ام ایشان است.

تنها وظیفه مراکز مسئول، دادن ماهنامه تبلیغی است که هیچ استفاده‌ای برای من ندارد. این روزها از هر گوشه ای، فریادی برای ساز و کار تبلیغ کشور به گوش می‌رسد که خیلی‌هایش فایده‌ای جز افزایش شهرتِ نگارنده ندارد. دستمان به جایی بند نیست و مسئولین حوزه علمیه هم کاری به ما ندارند.

و اگر نبود شرم از امام عصر -ارواحنا فداه- ما هم به قم بر می‌گشتیم و مشغول به دلالی یا کار آزاد دیگری می‌شدیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22557
  • منبع : manahejj@

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. خداقوت، کاملا صحبتهای شما صحیح ومتین است، بلاخره یکی شهامت بخرج داد تاصدای مبلغین مظلوم حداقل دریک متن به دیدبرخی مسئولین برسد.

  2. در این میان نقش بی بدیل سازمان تبلیغات واوقاف نادیده گرفته شده ! که چگونه فضاهای تبلیغی بسیار مناسب را اختصاص دادند به اساتید و روحانیون شاغل تا بلکه تبلیغ را هم به شغل دوم این عزیزان تبدیل کنند. لازم می بینم از همه آنهایی که کمر همت بستند که مساجد را تبدیل کنند به خانه سالمندان و یک نمازخانه صرف ، از همه آنهایی که انگیزه و شور تبلیغ را در طلاب جوان خشکاندند ، یادی کنم .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.