• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

9

اهداف قیام عاشورا

  • کد خبر : 22109
  • 27 مرداد 1400 - 10:00
اهداف قیام عاشورا
حرکت عظیم سالار شهیدان در روز عاشورا، یک واقعه ی هیجانی و صرفا عاطفی نیست.گرچه عنصر احساس و عاطفه در آن عیان است،ولی اصل این حماسه بر پایه ی عقلانیت استوار است.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، مصطفی علیجانزاده در کانال ایتای زمانه نوشت:

حرکت عظیم سالار شهیدان در روز عاشورا، یک واقعه ی هیجانی و صرفا عاطفی نیست.گرچه عنصر احساس و عاطفه در آن عیان است،ولی اصل این حماسه بر پایه ی عقلانیت استوار است،که اهداف ذیل را دنبال می کند:

اصلاح امت

امام حسین (ع) در وصیتنامه‌ای کوتاه و بسیار پرمحتوا به برادرش محمد حنفیّه می‌نویسد:” من از سر هوا و هوس قیام نکردم و قصد ظلم به دیگران هم ندارم،( و در پی پست و مقام و مال دنیا هم نیستم) بلکه به منظور اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام.”

امر به معروف و نهی از منکر

امام حسین (ع) در وصیت نامه‌اش خطاب به محمد حنفیّه فرمود:” هدف من از قیام امر به معروف و نهی از منکر است.” در زیارت وارث می خوانیم :” شهادت می‌دهم که تو “امام حسین (ع)” نماز را بپا داشتی، و زکات را پرداختی و امر به معروف و نهی ازمنکر کردی و تا هنگام شهادت از خدا و رسولش اطاعت کردی.”

احیای سنت پیامبر اکرم (ص)

امام حسین (ع) می فرماید:” شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول خدا را از بین برده و بدعت را احیا کرده اند.” و درجای دیگر خطاب به برادرش محمد حنفیّه می فرماید:” می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و طبق سنت جد و پدرم عمل نمایم.”

حمایت از حق و مبارزه با باطل

امام حسین (ع) پس از رو به رو شدن با لشکر حرّ می فرمود:” ای یاران من! آیا نمی‌بینید که حق فراموش شده و وباطل صحنه جامعه را فرا گرفته است؟ در چنین شرایطی انسان مومن باید ( در مسیر زنده کردن حق و میراندن باطل) آماده لقای الهی باشد.”

تشکیل حکومت اسلامی

یکی از مهمترین اهداف قیام امام حسین (ع) تشکیل حکومت اسلامی بود. امام حسین (ع) برای اینکه صرفا به شهادت برسد به کربلا نیامد بلکه در پی اهدافی از جمله تشکیل حکومت اسلامی عزم کربلا کرد؛ هر چند که می دانست در پایان شهید می شود. در جمله‌ای از آن حضرت می‌خوانیم:” بار خدایا! تو خوب می دانی که انقلاب و نهضت من به خاطر حکومت و سلطنت بر مردم و دستیابی به زرق و برق دنیا نبوده بلکه هدف من از حکومت، ارائه نشانه‌های دینت به مردم ، و اصلاح بلاد و شهرها و ایجاد امنیت برای بندگانت و عمل به فرایض و سنتها و احکام توست.”

مبارزه با جهل

یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین (ع) مبارزه با جهل و نجات مردم از ضلالت و گمراهی است. در زیارت اربعین می‌خوانیم : ” امام حسین خون قلبش را در راه تو داد‌ تا بندگانت را از جهل ونادانی و سرگردانی نجات دهد”.

اجرای عدالت

امام حسین (ع) می فرماید:” رسول خدا (ص) فرمود: هر کس حاکم ظالمی را مشاهده کند که محرمات الهی را حلال شمرده و عهد و پیمان های الهی را شکسته و با سنت و سیره رسول خدا مخالفت کرده و درمیان بندگان خدا با گناه ودشمنی عمل می کند و در مقابل چنین حاکم ستمگری هیچ گونه عکس العمل گفتاری یا رفتاری از خود بروز ندهد خداوند چنین انسانی را در جایگاه همان ظالم ستمگر داخل می‌کند.”

افشای چهره منافقان

خطر منافقانه بنی امیه که در لباس خلافت اسلامی همه مقدسات اسلام را زیر پا گذاشته و یکی را پس از دیگری محو می کردند همچنین جمعی از کوفیان پرمدعای منافق که بر امام حسن (ع) به خاطر صلحش آن همه ایراد کرده و تقاضای قیام از امام (ع) می کردند می بایست رسوا می شد.

آری،قیام عظیم کربلا یک‌ انقلاب بزرگ انسان ساز و جریان ساز است،چنان که امام خمینی(ره)در مورد آن فرمودند«زنده نگه داشتن عاشورا یک مسئلۀ بسیار مهم سیاسی – عبادی است، عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد، یک مسئله سیاسی است، یک مسئله‌‎ای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد.ما ملت گریۀ سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشکها، سیل جریان می‌‎دهیم و سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است، خرد می‌‎کنیم». (صحیفۀ امام، جلد ۱۳، صفحه ۳۲۷)

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22109
  • نویسنده : مصطفی علیجانزاده
  • منبع : zamanehh@

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.