• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

10
نفرتی که ریشه در شیوع کرونا دارد؛

دامن زدن هالیوود به آتش خشم آمریکایی‌ها از آسیایی‌ها

  • کد خبر : 7465
  • 04 فروردین 1400 - 13:27
دامن زدن هالیوود به آتش خشم آمریکایی‌ها از آسیایی‌ها
«کارولاین فرمک» ستون نویس ورایتی معتقد است بی حرمتی، آزار و تمسخر آسیایی تبارهای آمریکا تنها تحقیرآمیز نیست بلکه خطرناک است و هالیوود حالا در این فجایع شریک است.

به گزارش صدای حوزه، رسانه‌های آمریکایی سه شنبه گذشته از وقوع چندین حادثه تیراندازی در سه مکان مختلف در ایالت جورجیا و کشته شدن دست‌کم هشت نفر خبر دادند که شش نفر از آنها آسیایی تبار بودند. به دنبال حادثه خونین، صدها نفر از مردم در آتلانتا مرکز این ایالت علیه نفرت نژادی تجمع اعتراضی برگزار کردند.
کشتار این افراد درحالی صورت گرفته است که طی یک سال گذشته نفرت آمریکاییها از آسیایی تبارها به دلیل شیوع ویروس کرونا که اولین بار در شهر ووهان چین شیوع یافت، افزایش یافته است. بسیاری از خود منتقدان آمریکایی معتقدند که هالیوود نقش مهمی در افزایش این تنفرافزایی و نژادپرستی دارد و در بسیاری از محتواهای سینمایی و تلویزیونی اش، همچنان این فرهنگ غلط را اشاعه می دهد.

واکنش‌ها

«کارولاین فرمک» ستون نویس ورایتی،  در واکنش به کشته شدن ۶ آسیایی در روزهای گذشته در حمله مسلحانه آتلانتا نوشت: بی حرمتی، آزار و تمسخر آسیایی تبارهای آمریکا تنها تحقیرآمیز نیست بلکه خطرناک است. هالیوود در مشارکت هایش نسبت به نژادپرستی و نفرت پراکنی نسبت به آسیایی تبارها، حالا در این فجایع شریک است.
خواندن نظرات و کامنت ها در فضای مجازی خیلی ایده خوبی نیست اما هنگام باز کردن یک توییت خبر فوری در تاریخ ۱۶ مارس در مورد قتل وحشتناک شش زن آسیایی در آتلانتا، شاغل در سه مرکز آبگرم(اسپا) شرایط وخیم آمریکا را نشان می دهد که به دنبال آن سیل عظیمی از همین کامنت ها و نظرات دیده می شود. یکی از شهروندان آمریکایی در توئیتر در مورد این فجایع نوشت: پایان خیلی خوشی نبوده و ازین پس هم نخواهد بود؟ دیگری پاسخ داد: قطعاً پایان خوشی نخواهد بود. کاربر دیگر یک گیف به شکل چوب را که طبل می زند گذاشت تا برای خواننده این مکالمات یقین حاصل شود که اینها حتی با مرگ آسیایی تبارها هم شوخی و مسخره میکنند و می خندند. توئیت های بی شماری منتشر شد که در آنها رقابت برای جوک گفتن و خندیدن به دردِ در حال مرگ آسیایی هایی باشد که نازلترین خدمات کشور یانکی ها را برایشان انجام می دهند.

تحقیر آسیایی‌ها

این واکنش ها وحشتناک است، اما جای تعجب نیست. تحقیر آسیایی ها با کاریکاتورهای مضحک و تمسخرآمیز از تفریحات مورد علاقه در این کشور است و دهه هاست که همین روند در آمریکا ادامه دارد. تمسخر مردان آسیایی به عنوان افراد ضعیف و زن صفت که این خود همزمان توهین به بانوان نیز محسوب می شود، چنان رایج است که برای بسیاری از کسانی که آن را می شنوند، مانند «white noise»(صدای سفید که فرکانسش بر اثر تداوم دیگر قابل شنیدن نیست) اصلا به گوش نمی آید. مدتهاست که زنان آسیایی به کلیشه های غیرانسانی، رباتهای نرم و بی حرفِ جنسی که تنها هدف آنها خدمت به مردان سفیدپوست آمریکایی است، تبدیل شده اند.

هالیوود و نقش آن

و اما بر پرده سینمای هالیوود، این الگوپذیری ها و نشان دادن تصویری نادرست از آسیایی ها با توالی بی وقفه ادامه می یابد. یکی از ماندگارترین تصاویر یک زن آسیایی در سینمای آمریکا هنوز همان کارکتر فاحشه ویتنامی در فیلم معروف «غلاف تمام فلزی» ساخته «استنلی کوبریک» است. او فقط آنجاست تا به این سفیدپوستان آمریکایی «هر آنچه [آنها] می خواهند» بدهد و اگر این کار را نکند، با سیل عظیمی از فیلم ها و نمایش ها مواجه خواهد شد که او را نابودتر خواهند کرد. در یک قسمت از فیلم کمدی «Family Guy»(مرد خانواده) ده زن آسیایی با عصبانیت از صندوق عقب و گاراژ بیرون می ریزند و با لباس زیر فرار می کنند. «کوآگمیر» فقط وقتی آرام می گیرد که به خودش یادآوری کند «آنها علامت گذاری شده اند». هر ژانر اعم از کمدی، درام یا پلیسی به ارزش شوک کارگران جنسی مرده یا در معرض خطر اتکا می کند، بسیاری از آنها زنان آسیایی ناشناسی هستند که به ندرت در میان آنها کسی با چنین توصیفات و تصویرسازی هایی همخوانی دارد.
کمدی در بسیاری از فیلمهای هالیوود یعنی تمسخر آسیایی ها و اگر به اینگونه جوک ها نخندید، مشکل شماست که مفهوم خنده آور جوک را نفهمیده اید! در دنیای آنلاین نفرتی بیشتر از سال ۲۰۱۹ نبوده، وقتی کمدین برنامه معروف «برنامه زنده شنبه شب»(Saturday Night Live) به طرز شرورانه علیه آسیایی ها برنامه اجرا می کرد و به فاصله چند روز از آن برنامه اخراج شد. او پس از آن به مانند بسیاری دیگر از کمدین های نژاد پرست تنها گفت که اگر باعث رنجش کسی شده ام متاسفم!

نژادپرستی

نژادپرستی در هالیوود و در این قالب ها کاملاً واضح نشان داد که چنین کمدی ای درباره لهجه ها، غذا و طرز رفتارهای آسیایی ریشه در یک خندیدن ساده ندارد بلکه می خواهند تسلط خود را بر فرهنگ هایی که به نظر آنها مضحک است اعلام کنند. موضوعات شوخی ها و جوک های آمریکاییها تنها برای خندیدن نیست بلکه به معنای محاوره، یک ضد حال تمام و کمال با عواقبی فاجعه آمیز است.
خواه مردم عاقلانه در مورد آسیایی ها این موضوع را درک کنند یا نکنند، آنها به بی حرمت کردن کل یک جمعیت یا نژاد تنها به خاطر یک خندیدن و تمسخر موقتی، کمک می کنند. و صادقانه بگویم، با توجه به شواهد فراوان آنها دقیقاً می دانند چه کاری انجام می دهند و کاملا می دانند که این تمسخر کردن ها تنها یک جوک خنده آور نیست و به دنبال خود بی حرمتی به نژادهای دیگر و فجایع متعدد را به همراه خواهد داشت.

نمونه‌های اخیر

بارزترین نمونه اخیر از همین معضل فرهنگی در آمریکا به دونالد ترامپ بازمی گردد. تقریباً هر بار که ترامپ در مورد «کووید ۱۹» به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده صحبت می کرد عمداً از استفاده از کلمه «ویروس کرونا» اجتناب می کرد و آن را «ویروس چینی» می نامید. در تجمعات، او عملاً به دوربین ها چشمک می زد و ویروس را «آنفولانزای کونگ» خطاب می کرد. به دنبال این اعلام موضع صریح ترامپ، جنایات نفرت علیه آمریکایی های آسیایی تبار به سرعت افزایش یافت، اما برای افرادی که بزرگترین پلتفرم ها و رسانه های جهان را در اختیار داشتند، مهم نبود. با استفاده از جوک های تمسخرآمیز و خصمانه، آسیایی به قربانیان افرادی تبدیل می شدند که خود کوچک ترین بوئی از فرهنگ و تمدن نبرده اند و همین فرهنگ باعث می شود که حواس آن ها از تمام ایرادها و مشکلات اخلاقی فرهنگی خودشان پرت شود.
تبدیل ویروس به شوخی با هزینه آسیایی ها بسیار موثر است زیرا با توضیح اینکه فقط شوخ طبعی ترامپ است، پس زدن انتقادات را آسان می کند. نوامبر گذشته، «دیو چَپل» در مونولوگ افتتاحیه «SNL»(برنامه زنده شنبه شب/یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی آمریکا) خود واژه «آنفلوآنزای کونگ» را تحسین کرد اما ترامپ را یک آدم عوضی، مضحک، نژادپرست و حرامزاده خواند که از این اصطلاح استفاده کرده است. چپل مستقیماً به ترامپ گفت: من باید این را بگویم ، نه تو!  او ادامه داد و تاکید کرد که ترامپ نباید این اصطلاح را به کار ببرد. او به این وسیله خواست خود و صنعت نمایش هالیوود را در به کار بردن از اینگونه واژه ها و عبارات تبرئه کند و بر آن برچسب صرفا شوخی بزند، در صورتیکه همین دیدگاه و استفاده از اینچنین واژگانی باعث ایجاد نفرت عمومی آمریکایی ها از آسیایی تبارها شده است.او این حق را به عنوان یک حق برای خود محفوظ می داند که از الفاظ نژادپرستانه مادامیکه با نیت و منظور جوک و خنده باشد، استفاده کند!در صورتیکه اینجا آنقدر مهم نیست چه کسی این حرف را می زند بلکه نتیجه آن اهمیت دارد که به ترویج نژادپرستی می انجامد.
از این رو این نگرش به غایت اشتباه است مادامی که خبر زنان آسیایی مقتول و دیدن تعداد زیادی از پاسخ های آمیکاییانی که در مورد اینکه آیا زندگی آنها پایان خوشی داشته یا خیر، شاید آنچنان حیرت انگیز و غیرمنتظره نباشد. و این شرایط و جو حاکم بر فرهنگ و سطح نژادپرستی در آمریکا وحشتناک است. نمایشی غیر قابل انکار در هالیوود در سینما و تلویزیون ایالات متحده، از نوع تحقیر که هر روز منجر به چنین خشونت بی معنایی می شود. فقط به این دلیل که در اینجا دوستان، همکاران و هالیوود، همه و همه در مجموع فرهنگی را پیش گرفته اند که به تحقیر و دست آخر به اینچنین فجایعی ختم می شود.

ضمن اینکه امتناع از استفاده از لطیفه های نژادپرستانه سرکوب آزادی بیان نیست بلکه اشاره به نفرتی است که در آن لطیفه و جوک به صورت بارز یا نهفته وجود دارد. هر چقدر که خنده و قهقه های برآمده از این جوک های تمسخرزا بلندتر باشد،  لحظاتی همچون کشتار همین ۶ آسیاسی تبار آتلانتا وحشتناک تر خواهد بود، وقتی خندیدن به رنج ، تاریخ و انسانیت کسی اینچنین در جامعه ای شیوع پیدا کند، به راستی که می توان به  این نکته پی برد که این جوک ها و تمسخر کردن ها، ارزش اینهمه تراژدی در کشور آمریکا را ندارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7465
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

29اردیبهشت
ایران مقابل آمریکا پیروز شده است
اعتراف جالب مشاور ترامپ پس از 41 سال؛

ایران مقابل آمریکا پیروز شده است

21اردیبهشت
ابر قهرمانان،‌ توجیه‌گران سیاست‌های آمریکا
فیلم‌های پرزرق و برق هالیوود چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

ابر قهرمانان،‌ توجیه‌گران سیاست‌های آمریکا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.