• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

10
مدیرعامل سازمان داوری هدایت در نشست خبری مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت امامان محله در دستورکار سازمان داوری / ۳۰ مرکز طی مدت ۳ ماه وارد مرحله داوری می شوند

  • کد خبر : 43709
  • 24 آذر 1401 - 10:18
استفاده از ظرفیت امامان محله در دستورکار سازمان داوری / ۳۰ مرکز طی مدت ۳ ماه وارد مرحله داوری می شوند
حجت الاسلام والمسلمین هادی البرزی: در پیشینه اسلام و دوره باستانی کشور رسیدگی به اختلافات بر اساس داوری بوده است ولی در شرایط فعلی به آن بی‌توجهی شده است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین هادی البرزی مدیرعامل سازمان داوری هدایت در جمع اصحاب رسانه‌، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، اظهار کرد: پیشینه داوری باتوجه به تاریخ مقدم بر محاکم قضایی است.

وی با بیان اینکه تنوع در مجازات‌ها، مدرن شدن جامعه و … موجب شد جامعه به سمت محاکم قضایی و مجازات‌ها حرکت کند، مطرح کرد: در برخی از کشورها همچنان بر مسئله داوری حساسیت لازم وجود دارد و اولویت داوری کردن است.

مدیرعامل سازمان داوری هدایت با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور از این مسئله عقب مانده‌ایم، عنوان کرد: در پیشینه اسلام و دوره باستانی کشور رسیدگی به اختلافات بر اساس داوری بوده است ولی در شرایط فعلی به آن بی‌توجهی شده است.

وی با بیان اینکه داوری در سال‌های اخیر در دستور کار سیستم قضایی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: از سال ۹۹ بر اساس سند تحول و با تائید مقام معظم رهبری داوری به عنوان یک سیاست قطعی در برنامه‌های قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفت.

البرزی ادامه داد: سازمان داوری بازرگانی، داوری تعاون، داوری ورزش، داوری خانواده و … ازجمله سازمان‌های داوری‌‌ای هستند که در این راستا شکل گرفته‌اند.

استفاده از ظرفیت امامان محله در سازمان داوری

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های امامان محله، جمعه و جماعات رسالتی است که قوه قضائیه بر عهده سازمان داوری هدایت قرار داده است، تصریح کرد: عمده اختلافات خانواده ناشی از عدم مهارت‌های ارتباطی است.

مدیرعامل سازمان داوری هدایت اضافه کرد: اصل حضور خانواده در دادگاه قبیح است و در سازمان‌های داوری فضا را بیش‌تر بر مبنای سازگاری و صلح قرار داده‌ایم.

وی از طرح پایش ملی امامان شاخص شاغل در شوراهای حل اختلاف یاد  کرد و گفت: طی این ارزیابی به این نتیجه رسیدیم که بیش از ۷۰ درصد دعاوی در مساجد و مراکز مشاوره منجر به سازش شده است.

البرزی با بیان اینکه در مواردی محیط دادگاه موجب افزایش اختلافات میان خانواده‌ها می‌شود، یادآور شد: اصل تمرکز داوری در این مراکز بر روی والدین و بزرگ‌ترهای زوجین است.

وی با اشاره به اینکه در این داوری‌ها جلسات بر اساس توافق طرفین برگزار خواهد شد، بیان کرد: در ادامه نیز پس از صدور گواهی سازش، دوره‌های مهارتی را دنبال خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان داوری هدایت با بیان اینکه گام نخست ما برای توسعه شبکه داوری برگزاری همایش دو روزه است، ابراز کرد: مقرر شده است در سطح ملی ۳۰ مرکز را طی مدت ۳ ماه وارد مرحله داوری کنیم.

۳۰ مرکز طی مدت ۳ ماه وارد مرحله داوری می شوند

وی با اشاره به اینکه این کار یک فعالیت تخصصی است، اظهار کرد: به نوعی می‌توان گفت فعالیت این مراکز به نوعی دانش بنیان و نوین است.

البرزی با بیان اینکه در نظرداریم در تابستان سال آینده وارد سیر توسعه نامحدود در سطح کشور شویم، مطرح کرد: باتوجه به اینکه این سازمان‌ها و فعالیت‎ها مسجد پایه هستند، محوریت تمام سازمان داوری‌ها نیز برپایه مساجد است.

بیشتر بخوانید:

حل مشکلات مردم با مدریت امامان محله و با محوریت مساجد

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43709

مطالب مرتبط

22آبان
همتِ مردم، برای آباد شدنِ “همت‌آباد”
یادداشتی از مدیرعامل بنیاد هدایت؛

همتِ مردم، برای آباد شدنِ “همت‌آباد”

24آذر
به تصویر کشیدن شیوه نوین حکمرانی با محوریت مسجد نقطه قوت نمایشگاه مسجد جامعه پرداز است
25آبان
در مساجد مانند موکب‌های اربعین همواره باز باشد
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان:

در مساجد مانند موکب‌های اربعین همواره باز باشد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.