• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

4
یادداشت؛

ده دلیل جریان ساز شدن “سلام فرمانده”

  • کد خبر : 43133
  • 30 اردیبهشت 1401 - 18:59
ده دلیل جریان ساز شدن “سلام فرمانده”
اینکه اجرای خودجوش و فراگیر این سرود در سراسر کشور صدای رسانه های جیره‌خوار آمریکا، انگلیس و صهیونیستی را درآورده، مساله عجیبی نیست؛ سالیان سال با کلان راهبرد ناتوی فرهنگی، مرزهای ایدئولوژیک ما را سیبل کرده بودند اما امروز از پس جوانه‌های دهه هشتادی و نودی بر‌نمی‌آیند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای حوزه، حجت الاسلام علیرضا محمدلو، طی یادداشتی به واکنش های منفی مخالفین جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرود «سلام فرمانده» پرداخته است که در ادامه تقدیم می گردد.

سوءاستفاده ایدئولوژیک از کودکان، کودک آزاری، ذهن شویی و نابودی نسل آینده ایران و… عبارت‌ها و برچسب هایی که بعنوان لجن‌پراکنی علیه سرود سلام جریان ساز  سلام فرمانده توسط رسانه های بیگانه و ضدانقلاب به کاربرده شده است.

سلام فرمانده
سلام فرمانده
سلام فرمانده

این سرود زیبا، مصداق یک کار فرهنگی-رسانه ای خودجوش و آتش به ختیار بود که موفق عمل کرد و الحمدلله نتیجه حداکثری گرفت.

اینکه صدای جیره‌خوارهای آمریکایی و بریتانیایی و صهیونیستی را در آورده، مساله عجیبی نیست. سالیان سال با کلان راهبرد ناتوی فرهنگی، مرزهای ایدئولوژیک ما را سیبل کرده بودند و علیه باورهای ما می‌تاختند، اما امروز از پس جوانه‌های دهه هشتادی و نودی بر‌نمی‌آیند.

البته دهه هفتادی ها که محسن حججی شدند و مدافع حرم اما دهه هشتادیا و نودی‌ها را باید دورخیز بیشتری بکنیم که تتلوها و ساسی مانکن‌ها در کمین هستند تا از بیخیالی و بی تفاوتی ما و مسئولین امر، بیشترین بازدهی را درو کنند.

اما این سرود و جمع‌خوانی کودکان چه ویژگی‌هایی داشت و چرا گرفت و جریان ساز شد؟

شاید دلایل معنوی و ماوراطبیعی مختلفی هم داشته ولی در مقابل قلم‌ها و انرژی‌هایی که صرف نقد این اثر فاخر گردید، ارائه ده نکته تحلیلی، توصیفی خالی از لطف نیست.

۱- هویت‌بخشی در حد سرودملی
۲- تولید زبان مشترک بینانسلی
۳- برخورداری از روح حماسی که اقتضاء روانشناختی همسویی با نسل کودک و نوجوان است
۴- آرمان‌گرایی و اتصال با موضوع همیشه زنده و فراگیر مهدویت۵- گره‌خوردن با قهرمانان ملی و حس دلاوری
۶- تولید ادبیات خاص برای گفتگو با منجی و بهره بردن از زبان بدن و سلام مخصوص نظامی
۷- انتقال روان و عاطفی حس شهادت‌طلبی و ایثار با عبارت “…همه رو فدات میکنم” و حرکت دست مخصوص
۸- تولید خودآگاهی جهت‌دار و میدانی با اشاره به دهه نودی بودن و لبیک گویی به فراخوان رهبر انقلاب علی‌رغم کودک بودن۹- شخصیت دهی و القای حس استقلال به کاراکتر کودک و نوجوان با‌ عبارت “بیا یارت میشم، هوادارت میشم، گرفتارت…” که به نوعی کودک و نوجوان، خودش را جدی گرفته و با تمام وجود و تمرکز، ادای عبارت می‌نماید
۱۰- اینکه انتخاب این تعداد بالای کودک برای سرودن شعر تابحال تجربه نشده بود و آن حس و حال معصومیت و صفای کودکانه، پیام احساسی عجیبی را یدک می‌کشید.

اولا ده نکته‌ای که عرض شد غیر از آن اخلاص و معنویتی است که در کار بوده قطعا و هدف این بود که نمادها و نکاتی که در سرود وجود داشته و چه بسا باعث وایرال شدن آن گردیده را ذکر کنیم.

نکته دوم هم اینکه این ده نکته بعلاوه نکات مغفول و معنوی دیگر که به ذهن ما نرسیده بصورت انضمامی و مشترک توانسته چنین اثری را خلق نماید و البته انتخاب درست زمان و مکان اجرا که رونمایی اثر در نیمه شعبان بود نیز کم تاثیر نبود. پس فقط یک یا دو سه دلیل برای تحقق این اثر کفایت نمی‌کرد.

اما نکته سومی که باید متذکر شد این است که اشکال شده، برخی معانی و مفاهیم موجود، از سطح دهه نودی ها فراتر بود و درک درست و کاملی چه بسا از متن شعر برای بچه‌ها وجود نداشت.

در پاسخ باید اشاره کرد که اساسا درک کامل از معانی در ابتدای امر ضرورتی ندارد و آشنایی با الفاظ و مفاهیم و حس‌گرفتن و درک اجمالی و چه بسا تولید سوال و چالش برای فهم بهتر، فاز درست‌تری در مواجهه با کودک باشد. اینکه میزرا کوچک چه کسی بود و چه کرد را با سوال و جواب می توان پوشش داد و سایر مفاهیم بلند هم مثل خیلی از آموزش‌های دینی و قرآنی، بصورت طیفی و فازی قابل فهم خواهد بود.

اصل قضیه، قرار گرفتن در معرض یک نظم مقدس و فهم اجمالی از معانی و شراکت در یک هویت جمعی با رنگ دینی است که به نحو احسنت صورت گرفته است.

نکته نهایی اینکه جهت تثبیت و تقویت جریان سازی بایستی تحلیل های روبه جلو و گفتگوهای مفصل برگزار گردد و دلایل موفقیت این اثر در ارتباط با افکار عمومی و پذیرش آن از جانب عموم مردم واکاوی گردد. نشست و همایش و بالاخره جدی گرفتن ماجرا با رویکرد ساخت آثار متناسب با کودک و نوجوان و اساسا تدوین اساسنامه و راهبرد سینما و فرهنگ و رسانه کودک و نوجوان در سطح ملی و بین المللی استارت بخورد و از چارچوب شبکه پویا فراتر رود.

و تحذیری که نباید از آن غفلت نمود و توجه جدی لازم دارد، از دلایل عمق این اثر فرهنگی-رسانه ای، خودجوش و مردمی بودنش بود که نبایستی با برخی رفتارهای سازمانی خشک و بی روح خلط شود. سازمان ها و ارگان‌ها جهت بازتکرار اثر و تجربه لایه‌های دیگر آن و تنوع بخشی به اثر، نقش حمایتگرانه و زمینه ساز داشته باشند ولی طوری نباشد که بنام ارگان خاصی زده شده و در سایه رفتارها و پروتکل های سیستماتیک، فراز و فرود را تجربه کند.

در این مورد بخوانید:

هم‌خوانی زیبای ” سلام فرمانده ” دهه نودی‌ها در مشهد مقدس

سلام فرمانده

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43133
  • نویسنده : حجت الاسلام علیرضا محمدلو سردبیر صدای حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.