• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

1
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد:

۱۷۰ سال حبس برای متهمان پرونده بانک سرمایه

  • کد خبر : 41865
  • 08 اردیبهشت 1401 - 18:35
۱۷۰ سال حبس برای متهمان پرونده بانک سرمایه
سخنگوی قوه قضائیه جزئیات محکومیت تعدادی دیگر از متهمان پرونده بانک سرمایه از جمله محمد امامی (تهیه‌کننده سریال شهرزاد) و شهاب الدین غندالی(مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان) را اعلام کرد.

به گزارش صدای حوزه، ذبیح‌اله خداییان در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین اطلاعات از متهمان بانک سرمایه از جمله محمد امامی و اینکه این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟، گفت: در این زمینه پرونده‌های متعددی تشکیل شده است و بعضی از آن پرونده‌ها منتهی به صدور حکم قطعی و قبلاً اعلام شدند.

خداییان ادامه داد: اخیراً هم بخش دیگری از این پرونده منتهی به صدور حکم قطعی شده است، که در این پرونده افرادی که تحت تعقیب هستند مجموعاً به بیش از ۱۷۰ سال حبس محکوم شدند.

وی در مورد جزییات احکام برخی از این متهمان بیان داشت: محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق تحصیل وجه نامشروع به ۲۰ سال و رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: سید احمد ‌هاشمی شاهرودی به اتهام مشارکت در اخلال نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس و رد مال و شهاب الدین غندالی به اتهام معاونت در اخلال نظام اقتصادی به ۱۲سال و ۶ ماه حبس محکوم شده است.
خداییان گفت: یکی دیگر از همدستان آنها به اتهام مشارکت دراخلال نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده است، اما به دلیل اینکه رای این فرد غیابی است نام این فرد را اعلام نمی‌کنم.

وی ادامه داد: حدود ۶ نفر از این متهمان هر کدام به دو فقره حبس یک نفر به ۷ سال و ۶ ماه حبس و یک فقره هم به ۱۳ ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شده است و ۱۵ نفر هم هرکدام به ۵ سال حبس و رد وجوهی که اخذ کرده محکوم شده‌اند.

پرونده عظیم تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان
و بانک سرمایه

به گزارش کیهان، رسیدگی به تخلفات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و سوءاستفاده‌های مالی گسترده چندین هزار میلیارد تومانی از این صندوق، طی سال‌های گذشته در دستور کار قوه قضائیه بوده است و تا کنون در چند مرحله دادگاه‌های رسیدگی به پرونده متخلفان و مفسدان مربوط به این پرونده برگزار و احکام متهمان در مراحل مختلف اعلام و اجرا شده است.

با توجه به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سهامدار عمده بانک سرمایه محسوب می‌شود، متاسفانه در سال‌های گذشته سوءاستفاده‌های کلان مالی مفسدان اقتصادی در صندوق ذخیره و خیانت برخی مدیران این بانک به سرمایه مردم به ویژه معلمان در بانک مذکور نیز کشیده شده بود. در این خصوص نیز تا کنون دادگاه‌های مختلفی برگزار و برخی از متهمان نیز به سزای اعمال پست خود رسیده‌اند.

در همین خصوص جبار کوچکی نژاد رئیس‌کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس قبل، فروردین ماه سال ۹۷ با اشاره به گزارش قرائت شده کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس، درخصوص میزان تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان گفته بود: «در گزارش کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، در چند ردیف تخلفات اعلام شد، عدد مجموع تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۵ هزار میلیارد تومان است. »

کوچکی نژاد با بیان اینکه دو تا سه شرکت در صندوق ذخیره فرهنگیان را حسابرسی کرده‌ایم، افزوده بود: «شاید صندوق ذخیره فرهنگیان نزدیک به ۵۰ شرکت مختلف داشته باشد و احتمال دارد، تخلفات بیشتری صورت گرفته باشد که رسیدگی به این موضوع کار مجلس نبوده، بلکه بر عهده قوه قضائیه است.«
وی پیش از آن هم در مهر ماه سال ۹۶ گفته بود: «در بررسی‌هایمان به هر کدام از شرکت‌های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان ورود کردیم جای پایی از تخلف وجود داشت.»

عاقبت تاراج «سرمایه» معلمان توسط متهمان

اما از جمله افرادی که دیروز حکم محکومیت آنها درخصوص پرونده بانک سرمایه اعلام شد محمد امامی (تهیه‌کننده سریال شهرزاد) و شهاب الدین غندالی(مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت روحانی) بودند.

درخصوص اتهامات این افراد می‌توان به اظهارات نماینده دادستان در هنگام برگزاری جلسات دادگاه آنها اشاره کرد.

۱۵ مهرماه سال ۹۹ رسول قهرمانی نماینده دادستان در جریان برگزاری اولین جلسه محاکمه محمد امامی و ۳۳ نفر دیگر از متهمان پرونده بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان گفته بود:« اقدامات مجرمانه شبکه مرتبط با فساد در بانک سرمایه مشتمل بر اتهامات انتسابی ۳۴ نفر از متهمان است که با محوریت «محمد امامی» و «امیر فرزان‌راد» از طریق نفوذ در مدیران بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان (سهامدار عمده در بانک سرمایه) نقشه‌های مجرمانه خود را در بستر بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به دو نهاد مزبور پیاده‌‌سازی کردند.

این افراد از مجرای پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران و کارکنان دو نهاد مزبور و کارشناسان رسمی ‌دادگستری بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناچیز از بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان، خارج کردند. همچنین در مقام تسویه تسهیلات با سررسید گذشته در پوشش انجام معاملات به تهاتر املاک با توسل به حربه گرانمایی اقدام کردند که این اقدامات حول چهار موضوع از جمله اخذ تسهیلات کلان در قالب عقد مشارکت مدنی مجموعا مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان بوده است.»

پولشویی به روش امامی!

قهرمانی در آن جلسه در بیان شیوه اقدامات محمد امامی گفته بود:« تسهیلاتی که می‌بایست در حوزه قرارداد‌های منعقده برای امور بازرگانی و تولید اقتصاد مصرف می‌شد توسط متهم امامی‌ و افراد وابسته به او عمدتاً با هدف از بین بردن منشا پول، در حوزه سینما و نمایش خانگی و پرداخت به هنرمندان و سلبریتی‌ها و خرید املاک و آپارتمان مصرف شده است و بخشی از وجوه جهت سهولت در اقدامات مجرمانه به برخی‌ اشخاص دارای نفوذ پرداخت شده است.همچنین مبالغی از این وجوه تبدیل به سپرده‌های بلندمدت به اقوام از جمله مادر و خواهر محمد امامی ‌پرداخت شده است.

متهم محمد امامی، تهیه‌کننده فیلم و سریال متهم است به اینکه از طریق نفوذ در مدیران وقت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به نهاد‌های مزبور و از مجرای پرداخت رشوه موفق شده است مبالغ قابل توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه و یا قرارداد حق‌العمل‌کاری از نهاد‌های مزبور برای شبکه منسوب به خود خارج کند.

نفوذ وی در این نهاد‌ها به‌اندازه‌ای بوده که در عزل و نصب مدیران ارشد و میانی بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان نقش مؤثر داشته است و مجموعه بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و نهاد‌های وابسته به او در خلال سال‌های ۹۲ تا ۹۵ توسط شبکه وی مدیریت شده است. چارت سازمانی بانک سرمایه از سوی متهم امامی ‌انجام شده است که نشان از نفوذ وی دارد.»

نقش‌آفرینی «غندالی» در پرداخت غیرقانونی تسهیلات با دریافت رشوه

نماینده دادستان در آن جلسه در مورد متهم دیگر این پرونده به نام شهاب الدین غندالی هم گفت: «غندالی مدیرعامل وقت صندوق ذخیره فرهنگیان در فاصله ۲۳ مهر ۹۲ تا ۲۳ مهر ۹۵ است. غندالی پیرو دریافت املاک و خودرو‌های لوکس و مبالغ قابل توجه ارزی و ریالی از محمد امامی، علی‌اکبر انصاری و آرمان علمایی، زمینه را برای پرداخت غیرقانونی تسهیلات به شرکت‌های منتسب به ایشان فراهم کرده است.

با توجه به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان به‌عنوان سهامدار عمده بانک سرمایه شناخته می‌شود، معرفی دو عضو از چهار عضو اعضای هیئت‌مدیره در اختیار مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان و مدیرعامل صندوق نیز از طریق معرفی نیمی ‌از اعضای هیئت‌مدیره نقش بسیار مهمی ‌در نحوه اداره بانک سرمایه ایفا می‌کند. بررسی مکالمات مورد تبادل میان نامبرده و محمد امامی ‌و خانم فاطمه شامانی روشن‌کننده این مطلب است که غندالی به‌عنوان مهره‌ای قابل اطمینان در اختیار محمد امامی‌ قرار گرفته بود و امامی ‌از طریق نفوذ در او، سیاست‌های مورد نظر خود در بانک سرمایه را پیاده‌‌سازی کرد.

وی از طریق نفوذ در غندالی و بخشایش، به منظور پیشبرد اهداف خود در غارت اموال و وجوه بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام به معرفی و انتصاب‌ اشخاص مطیع خود در سمت‌های کلیدی بانک سرمایه می‌کرده است. امامی ‌از طریق نفوذ در غندالی، مدیران غیرهمسو با سیاست‌های خود را حذف و جابه‌جا می‌کرد.»

نماینده دادستان در جلسه دادگاه مورخ ۶ آبان ۹۹ نیز با بیان اینکه: «آقایان بانک سرمایه را به آتش کشیدند و این حاصل اقدامات امامی و تیم وی است، خطاب به متهم امامی گفت: شما فقط بانک سرمایه را خالی نکرده‌اید بلکه صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز خالی کردید این در حالی است که خیلی از سپرده‌گذاران بانک سرمایه از معلمان هستند.»
حال باید دید کسانی که یک روز از مفسدان اقتصادی و کسانی که در مسیر زیاده خواهی خود حتی به سرمایه معلمان هم رحم نمی‌کنند دفاع کرده و آنها را فعال فرهنگی و هنرمند یا کارآفرین و مدیر می‌خوانند در برابر این مستندات و محکومیت‌ها حرفی برای گفتن دارند؟!

تشکیل پرونده برای تعدادی از مدیران بورس

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست دیروز خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آخرین اقدامات قضایی در زمینه پرونده بازار بورس چه بوده و نتایج آن به کجا رسیده و اینکه این پرونده چند متهم داشته است؟، گفت: درباره بازار بورس چند پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است. یک پرونده مربوط به خرید و نگهداری و استفاده غیر مجاز از دستگاه‌های رمز ارز بود که در این رابطه اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران تحت تعقیب قرار گرفتند و پرونده در دادسرا در جریان رسیدگی است.

خداییان با اشاره به تشکیل پرونده دیگری توسط سازمان بازرسی کل کشور در زمینه بازار بورس افزود: این پرونده مربوط به حدود ۴ نفر از اعضای هیئت‌مدیره سازمان بورس که همزمان معاونان سازمان نیز بودند، همچنین رئیس‌وقت سازمان بورس و یکی از مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی است که به اتهام ایجاد ظاهری گمراه‌کننده در روند معاملات اوراق بهادار و ایجاد قیمت‌های کاذب و اغوای اشخاص و انجام معامله در پایان سال گذشته در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده و در حال رسیدگی است و هنوز به صدور کیفرخواست منتهی نشده است.

وی ادامه داد: در مورد همین افراد به لحاظ تخلفاتی که داشتند، پرونده تخلفاتی و یا انتظامی تشکیل شده و مضاف بر این دادسرای عمومی و انقلاب درخصوص روند کلی بورس با کمک وزارت اطلاعات و معاونت اقتصادی ناجا پرونده‌ای را در دست بررسی دارند و این موضوع را بررسی می‌کنند‌ و اما هنوز شخصی احضار و یا جلب نشده و این مسئله بستگی به نتیجه تحقیقات دارد و ممکن است بعداً افرادی احضار و یا جلب شوند.

حکم بدوی ۱۰ سال حبس
برای ۲ دانشجوی مرتبط با گروهک‌های معاند

سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به اخبار منتشر شده درخصوص صدور احکام بازداشت دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف و جزئیات این پرونده، گفت: این دو دانشجو به اتهام افساد فی الارض تحت تعقیب قرار گرفتند، اما دادگاه اتهام افساد فی الارض را محرز تشخیص نداده است.

با توجه به اقداماتی که این افراد از جمله تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در تاسیسات و وسایل عمومی جامعه انجام داده بودند، متهمان به اتهام تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری وسایل عمومی هر کدام به ۱۰ سال حبس و به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروهک‌های معاند نظام به ۵ سال و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و در مجموع هر کدام به ۱۶ سال حبس محکوم شدند.اشد مجازات که همان ۱۰ سال حبس است، برای این افراد اجرایی خواهد شد. حکم در مرحله بدوی است و حکم قطعی صادر نشده است.

آخرین وضعیت پرونده
متهمان کارمندان منابع طبیعی لواسان

خداییان در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده کارمندان منابع طبیعی لواسان، گفت: موضوع پرونده کارمندان لواسان بیشتر در مورد ارتشا بود و غالباً افرادی که در این پرونده مطرح هستند، رشوه گرفته‌اند و تعدادی هم به اتهام دادن رشوه تحت تعقیب قرار گرفتند. ۱۵ نفر از متهمان این پرونده که حکمشان قطعی شده به حدود ۶ ماه تا ۵ سال حبس محکوم شدند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41865
  • منبع : روزنامه کیهان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.