• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

3
صنعت گیم در سالی که گذشت؛

از پویش نوروزی بازینو تا ویگما و رازگشا

  • کد خبر : 39815
  • 02 فروردین 1401 - 15:46
از پویش نوروزی بازینو تا ویگما و رازگشا
در سالی که گذشت صنعت گیم کشور دچار فراز و فرودهای بسیاری شده بود و بسیاری از شرکت‌های بازی سازی به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های پی در پی تعطیل شده بودند و حتی تعدادی از بازیسازان به خارج از کشور مهاجرت کردند که البته اطلاع دقیقی از اسامی مهاجران صنعت گیم موجود نیست.

به گزارش صدای حوزه، در سالی که گذشت صنعت گیم کشور دچار فراز و فرودهای بسیاری شده بود و بسیاری از شرکت‌های بازی سازی به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های پی در پی تعطیل شده بودند و حتی تعدادی از بازیسازان به خارج از کشور مهاجرت کردند که البته اطلاع دقیقی از اسامی مهاجران صنعت گیم موجود نیست.

* پویش نوروزی «بازینو»

پویش نوروزی «بازینو» که با شعار «سال نو، بازی نو» به همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و همکاری تپسل برای حمایت از بازی‌سازان ایرانی کار خود را از ابتدای سال ۱۴۰۰ و با هدف جذب کاربر برای بازی‌های موبایلی مناسب ایرانی در ایام تعطیلات نوروز و با توجه به شرایط کرونایی و لزوم حضور خانواده‌ها در منزل و سرگرم شدن با بازی آغاز کرده است در حالی با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور تا ۳۰ فروردین ماه تمدید شد که براساس آمارها بیش از ۲۳۰ هزار بار بازی‌های موبایلی ایرانی حاضر در پویش توسط کاربران نصب شد.

این پویش که جوایزی از قبیل کنسول بازی PS5، گوشی‌های هوشمند، جوایز روزانه و اینترنت گیمینگ آسیاتک برای کاربران در بخش قرعه‌کشی و اهدای جوایز کاربران در نظر گرفته است، بیش از ۴۷۰ میلیون بار محتوای آن توسط کاربران در قالب تبلیغات میان‌برنامه‌ای و میان‌ویدئویی دیده شده است.

* رویدادهای علمی

برگزاری رویدادهای علمی یکی از رسالت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است که در سال ۱۴۰۰ اقدام به برگزاری تعدادی رویداد علمی کرده بود که می‌توان به کنفرانس بین المللی «بازی» های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها اشاره کرد.

برگزاری پنجمین جایزه بازی‌های جدی

پنچمین دوره جایزه بازی‌های جدی طی دو روز در چهارم و پنجمین روز از آذرماه برگزار شد که در نهایت بازی «چلچلی» از تیم چلچلی با کسب رتبه اول بخش جشنواره بازی جدی سال ۱۴۰۰، عنوان «بازی جدی سال ۱۴۰۰»، تندیس و جایزه ۲۰ میلیون تومانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این بخش را از آن خود کرد.

هفتمین کنفرانس بین المللی «بازی های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش ها»

هفتمین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، از سال ۱۳۹۴ با همراهی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کار خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون، تعداد مقالات ابداعی نسبت به مقالات تحلیلی در حال افزایش است و به سمت ارائه راه‌حل حرکت می‌کند؛ رویدادهایی مانند کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» به تزریق نیروهای جدید در زیست‌بوم صنعت بازی کمک می‌کنند.

این دوره از کنفرانس پنجم و ششم اسفند، به دلیل شرایط کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به طور آنلاین برگزار شد.

* رویدادهای تفریحی

چهارمین دوره مسابقات بازی‌های تحرکی اصحاب رسانه اصفهان

چهارمین دوره مسابقات بازی‌های رایانه‌ای و تحرکی اصحاب رسانه اصفهان به نام جام فجر روز جمعه ۱۵ بهمن ماه با همکاری معاونت ورزشی تفریحی شهرداری اصفهان، کمیته بازی‌های الکترونیکی استان و خانه مطبوعات برگزار شد؛ این رقابت‌ها در دو گروه بانوان و آقایان فعال در حوزه رسانه و با هدف نشاط اجتماعی و انتخاب تیم اصحاب رسانه، از ساعت ۹ صبح در ورزشگاه شهدای وحید در خیابان رودکی برگزار و به نفرات اول تا سوم جوایز نفیسی اهدا شد.

اولین مسابقه بازی نویسی دانش آموزی در تهران با هدف استعدادیابی و کار جمعی در رده سنی نوجوان در کارخانه نوآوری تهران با حضور مدیران و حامیان مادی و معنوی این مسابقه برگزار شد.

* برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های ویدئویی واقعیت مجازی و افزوده

نخستین جشنواره بازی‌های ویدئویی واقعیت مجازی و افزوده (AR/VR) ایران با همکاری مشترک مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، روز ۲۵ آبان‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مدیرعامل شرکت همراه اول و منتخبان جشنواره برگزار شد.

جایزه این رویداد برای بازی با رتبه اول، مبلغ ۷۰ میلیون تومان، جایزه بازی با رتبه دوم، ۵۰ میلیون تومان و جایزه بازی با رتبه سوم، ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته که به برگزیدگان اهدا شد. همچنین ۵ جایزه ۶ میلیون تومانی نیز برای رتبه‌های چهارم تا هشتم در نظر گرفته شد.

* برگزاری جشنواره «بازی دل‌ها»

جشنواره بین المللی بازی‌های رایانه‌ای «بازی دل ها» در حوزه ایثار، فداکاری و شهادت روز ۱۰ مهرماه برگزار و برگزیدگان را معرفی کرد.

این جشنواره که با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و بنیاد شهید و امور ایثارگران و هم‌زمان با ایام گرامیداشت چهل‌ویکمین سالروز دفاع مقدس اجرا شد، شامل انتخاب بازی‌های برتر در ۲ بخش ایده و سند طراحی بازی یا گیم دیزاین داکیومنت (GDD) بود.

* برگزاری جشنواره «ویگما»

دومین دوره جشنواره منتقدان بازی‌های ویدئویی یا ویگما ۲۰۲۱، روز جمعه ۱۵ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد و بهترین بازی‌های ایرانی سال از نگاه منتقدان معرفی شدند. همچنین ۸ سخنران رویداد به انتقال تجربیات ارزشمند خود پرداختند.

رویداد ویگما که با حمایت مجموعه‌های کافه بازار به عنوان حامی ویژه و همراه اصلی ویگما، تپسل، نیک پرداخت و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

جشنواره رازگشا

* جشنواره ملی رازگشا

جشنواره ملی رازگشا میدان رقابتی جذاب، جدید و هیجان‌انگیز برای تمامی علاقه‌مندان به حوزه بازی و سرگرمی‌های نوین است که قرار است برای اولین بار با محور سرگرمی «اتاق فرار» برگزار شد. همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز با اعلام آمادگی برای حمایت از این جشنواره از بهترین ایده اتاق فرار هدفمند (تا سقف ۲ ایده) حمایت و به دو ایده منتخب جایزه اهدا کرد؛ ضمن اینکه داوری آثار این بخش نیز توسط معاون پژوهش بنیاد انجام شد.

منظور از اتاق فرار هدفمند ایده‌هایی هستند که افزون بر سرگرم کردن مخاطب در مسیر حل معمای اتاق فرار، با انجام مطالعات زمینه‌ای به دنبال آموزش نظری یا مهارتی به مخاطب است.

* عرضه کتاب‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نمایشگاه مجازی کتاب

در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از ۳ بهمن ماه کار خود را آغاز کرده و تا ۱۱ بهمن ادامه داشت، کتاب‌های «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال»، «نظام ملی رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای: اسرا (فاز سوم)»، «درآمدی بر سیاست‌گذاری سواد رسانه‌ای»، «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی» و «مجموعه مقالات برگزیده ششمین دوره کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در حوزه کودکان و بازی‌های دیجیتال» از انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه بازی ارائه شد. همچنین در حاشیه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتاب «روندهای نوظهور در بازی‌های دیجیتال» رونمایی شد.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با هدف تحقق عدالت فرهنگی و تسهیل دسترسی به کتاب در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت خانه کتاب ایران از ۳ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شد. در این دوره نمایشگاه بیش از ۲ هزار ناشر ثبت نام کرده‌اند. در بخش خارجی نمایشگاه نیز ناشرانی از ۱۵ کشور از جمله اسپانیا، بحرین، عراق، کویت، لبنان اردن، سوریه و مصر، حدود ۲۰ هزار عنوان کتاب ارائه کردند.

* انتشار بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۴۰۰

در سالی که گذشت، علی رغم مشکلات اقتصادی و پاره‌ای از دیگر مشکلات، اما شاهد تولید و انتشار تعدادی از بازی‌ها بودیم که می‌توان به مختار؛ فصل قیام دومین اثر از سه‌گانه «سفیر عشق» و فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی اشاره کرد.

* انتصابات

در سالی که گذشت شاهد انتصابات رسمی چندانی نبودیم، اما براساس شنیده‌ها احکام جدید هیأت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صادر شده است. همچنین براساس شنیده‌ها رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی حکم جدیدی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابقاء شد.

* درگذشتگان صنعت گیم

سایه شوم کرونا در این مدت عزیزان زیادی را در میان بهت و ناباوری از ما گرفته و این بار جامعه صنعت بازی ایران در غم از دست دادن یکی از فعالان این حوزه محمد کوچکی نشست. او که در جایگاه آرتیست دو بعدی خالق شخصیت‌های زیادی در بازی‌های ایرانی از جمله بازی سرشناس «بزن بهادر» شد، علاوه بر جمع بازی‌سازان، برای اهالی انیمیشن نیز نامی آشنا و شناخته شده بود و در کارنامه هنریش کارگردان هنری و کانسپت آرتیست بازی PC «سیاره میترا» و همچنین انیمیشن «مینا و پلنگ» برای صدا و سیما دیده می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39815
  • منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.