• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

2
مواجهه سفارشی با فرامین امام خامنه ای؛

راه «جهاد تبیین» قرارگاه بازی در مناطق آزاد نیست!

  • کد خبر : 39635
  • 01 فروردین 1401 - 15:59
راه «جهاد تبیین» قرارگاه بازی در مناطق آزاد نیست!
مواجهه نمایشی و غیرکارشناسی فرامین رهبر معظم انقلاب، باعث شده که هر سال انواع و اقسام پروژه‌های مثلاً پژوهشی، تبلیغات و… توسط نهادهای دولتی و حکومتی برای ارائه یک بیلان کاری صورت بگیرد و اما در حوزه اقدام و عمل، کمتر شاهد اتفاقی بنیادین باشیم.

به گزارش صدای حوزه، مسئله و مفهومی به نام «جهاد تبیین» موضوعی است که ماه‌های اخیر در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند. ایشان در بیانات خود «جهاد تبیین» را یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری دانستند که هر کسی که می‌تواند باید به ادای این فریضه بپردازد.

مفهوم کوشش فداکارانه (حتی به همراه بذل جان) در راه خدا و گسترش فرامین الهی است. نخستین موضوعی که از بیانات رهبری در مسئله جهاد تبیین برداشت می‌شود، فراگیر بودن آن است. یعنی اینکه این فریضه قطعی و فوری صرفاً محدود به اشخاص یا کسان خاصی نمی‌شود و عمومیت (بر حسب توانایی اشخاص) دارد. شاید بتوان گفت که این جهاد یک واجب عینی است، هرچند که باید کارشناسان درباره عینی یا کفایی بودن آن بحث کنند.
به دلیل همین عمومیت داشتن این جهاد است که وقتی مجلس شورای اسلامی در جلسات تصویب بودجه، بودجه‌ای را به نام این امر اختصاص داد، نخستین شخصیتی که به آن اعتراض کرد و این کار را غلط خواند، شخص مقام معظم رهبری بود. تصویب بودجه به این نام یعنی اینکه صرفاً عده‌ای خاص برخی امتیازهای مالی را برای جهاد تبیین که امری عمومی است، دریافت خواهند کرد و باقی کسانی که بر حسب دستور شرعی مقتدای خود به این جهاد اقدام می‌کنند، از دریافت آن محروم خواهند ماند.

جهاد تبیین، جهاد فرهنگی

نکته دیگر این است که «جهاد تبیین» جهادی در حوزه فرهنگ است، هرچند که محتوای آن حوزه‌های سیاست، اقتصاد و نظامی‌گری و.. را هم دربر می‌گیرد. به عبارتی جهادگر تبیین عملش فرهنگی است و او نشانه‌ها و رمزهایی را در جهت تبیین صادر می‌کند، که در مرحله دریافت و کشف رمزگان‌ها امور اقتصاد، سیاست و… را نیز به ذهن مخاطب متبادر می‌کند. حوزه فرهنگ بالقوه از توان متحد سازی هماهنگ همه جوامع انسانی برخوردار است و این از جمله ویژگی‌های مهم و اساسی فرهنگ به شمار می‌رود.

فرهنگ و صنایع فرهنگی از دو واژه «سفارش» و «دستور» فرار می‌کنند. این امر در چهل و چند سال اخیر در کشور ما به خوبی تجربه شده است.

خودکفایی در تولید روایت

معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در یکی از فرمایشات خود به نکته مهمی درباره خودکفایی اشاره کردند. سخن امام چنین بود: «هر کس در هر جا هست باید کار بکند. ما می‌خواهیم خودکفا باشیم.» امر جهاد تبیین را می‌توان خودکفایی در تولید روایت هم دانست. در عصر مدرن کشور ما از تولید روایت ناتوان شد. حجم عمده‌ای از فرهنگ ما را شرق‌شناسان و ایرانشناسان روایت کردند و روایت آنها خط و مشی «سفارش دهنده‌ها» را با خود داشت. برخی از متفکران شرقی از جمله ادوارد سعید، شرق‌شناسی را به همین دلیل دانشی استعماری خواندند.

بنابراین می‌توان با استفاده از سخن امام (ره) سخن رهبری را نیز به خودکفایی در تولید روایت جمهوری اسلامی تعبیر کرد. جمهوری اسلامی نیاز به روایت از درون دارد. این روایت البته مرزی ندارد و تنها مؤلفه مهم این است که از درون باشد. یعنی بجز تولید روایت‌های ۴۳ سال حضور جمهوری اسلامی و دستاوردهایش، باید از درون به روایت غرب و استعمار و تاریخ جهان نیز پرداخت.

مواجهه سفارشی با فرامین امام خامنه‌ای

اما روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در پرتال خبری منطقه آزاد اروند خبری عجیب منتشر شد. در این خبر اشاره شده است که هم‌زمان سفر سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد به منطقه آزاد اروند پیرو فرمان «جهاد تبیین» رهبری، مناطق آزاد پیشگامی خود در این تکلیف را از اروند آغاز کردند!

در این خبر که به خوبی تنظیم نشده آمده است “قرارگاه فرهنگی رسانه‌ای جهاد تبیین با محوریت منطقه آزاد اروند تشکیل شد تا دیگر مناطق از این منطقه راهبری شوند.”

سعید محمد در آئین افتتاح این قرارگاه برای حاضران سخنرانی کرد. وی در بخشی از سخنان خود چنین گفت: «این قرارگاه با فرامین مقام معظم رهبری تشکیل شد، با موقعیت شناسی و دشمن شناسی رهبر، این قرارگاه کار خود را آغاز کرد. فضای کشور غبارآلود شده و دشمن در این فضا می‌تواند هر اقدامی کند و اکنون دلسوزان نظام باید این فضا را برای مردم روشنگری کنند.»
محمد همچنین به مسئله نفاق اشاره کرد و ادامه داد: «نباید مردم نسبت به مسئولان بی اعتماد باشند، همانطور که باید تببین کنیم باید با نفاق مبارزه کرد زیرا نفاق به سرمایه‌های نظام ضربه می‌زند. جهاد تبیین باید به گونه‌ای باشد که برای مسئولان زندگی علوی به ارمغان بیاورد، با این جهاد دشمن دیگر نمی‌تواند خدمات نظام را به سخره بگیرد. بدون تبیین، کارهای ارزشی امکان دارد به اقدامات ضدارزشی تبدیل شود، امروز نیاز است شفاف سازی در رأس کار قرار گیرد.»

سعید محمد در بخش دیگری از سخنان خود نیز به برخی بدفهمی‌ها از سخنان رهبری اشاره کرد و گفت: «برخی‌ها فرامین مقام معظم رهبری را بد تدبیر می‌کنند و کارها را به بن بست می‌رسانند.» این سخن درست است. رهبر معظم انقلاب با احصای نظام مسائل کشور در برخی از سخنان خود از جمله پیام‌های به مناسبت آغاز سال نو، فرامینی را خطاب به مردم و مسئولان بیان فرمودند و بر حسب آن فرامین شعارهایی را برای آن سال انتخاب کردند. از جمله آنها می‌توان به «اصلاح الگوی مصرف»، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «جهش تولید» و… اشاره کرد.

مواجهه نمایشی و غیرکارشناسی با این فرامین باعث شده که هر سال انواع و اقسام پروژه‌های مثلاً پژوهشی، تبلیغات و… توسط نهادهای دولتی و حکومتی برای ارائه یک بیلان کاری صورت بگیرد. بیلانی که بر اساس آنها حجم عمده‌ای از تولیدات تئوریک در این حوزه‌ها انجام شده و بودجه‌های بسیاری به مصرف آن رسیده است اما در حوزه اقدام و عمل، کمتر شاهد اتفاقی بنیادین باشیم.

ماموریت‌های بر زمین را دنبال کنید!

جناب سعید محمد سخن درستی را مطرح کرد، اما آیا خود نیز در زمره همین کسانی که فرامین رهبری را بد تعبیر می‌کنند، قرار نمی‌گیرد؟ مگر رهبری نفرمودند که تصویب و در نظر گرفتن بودجه‌های سنگین به اسم جهاد تبیین امر غلطی است؟ بودجه این قرارگاه اروند قرار است از کجا تامین شود؟ اگر از جیب مناطق آزاد است که باید گفت ماموریت و وظیفه اصلی این مناطق چیست و چه ارتباطی به این مناطق خاص اقتصادی دارد و اگر مردمی است، تابلوی مناطق آزاد بر سر آنها چه می‌کند؟
رهبر انقلاب تیرماه سال ۱۳۹۵ در دیدار دانشجویان جمله‌ای خاص و دردآور درباره این مناطق فرمودند؛ «خب شما مناطق آزاد را می‌بینید غصّه‌دار می‌شوید، حق هم دارید.» ایشان در سخنرانی نوروزی سال ۱۳۹۶ به مسئله مهم قاچاق کالا اشاره کرده و از مناطق آزاد به عنوان یکی از مبادی رسمی این بلیه بزرگ اقتصادی نام بردند. در بند یازدهم سیاست‌های اقتصادی مقاومتی بر «توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج» تاکید شده است. حال باید پرسید وظیفه مناطق آزاد دنبال کردن این ماموریت‌های مشخص و عمدتاٌ بر زمین مانده است یا قرارگاه بازی به اسم جهاد تبیین؟

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39635
  • منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

01خرداد
عدالت خواهی و حس شیرین اپوزیسیون بودن!
حال خوش مدعیان عدالت در فضای مجازی؛

عدالت خواهی و حس شیرین اپوزیسیون بودن!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.