• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

3
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه مطرح کرد؛

جهاد تبیین جز با درک آرایش جدید رسانه‌ای‌، روایت اول و مسئولانه امکان پذیر نیست

  • کد خبر : 39503
  • 24 اسفند 1400 - 14:23
جهاد تبیین جز با درک آرایش جدید رسانه‌ای‌، روایت اول و مسئولانه امکان پذیر نیست
ابزار جنگ شناختی تکنولوژی ها ارتباطی بویژه اپلیکیشن های تلفن همراه رسانه ، بازیگران آن کنشگران رسمی و غیر رسمی ، نوع جنگ نامرئی ، ماهیت آن مستمر و میدان این جنگ اذهان مردم است و موفقیت در این جنگ به شناخت آرایش جدید رسانه‌ای و تغییرات و تحولات آن است .

به گزارش صدای حوزه، دکتر اکبر نصراللهی در نشست تخصصی با موضوع جنگ شناختی در آرایش جدید رسانه‌ای در دهه پنجم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی باید جلوتر ‌و بیشتر از کُنش‌گران دیگر به جنگ شناختی توجه قرار کنند، اظهار کرد: جنگ شناختی چند لایه، هیبریدی، میان‌رشته‌ای و شکل تکامل یافته، پیشرفته‌تر، جامع‌تر و سنجیده‌تر از جنگ‌های قبلی و البته طبیعی است آنچه غیرطبیعی است توجه ناکافی حوزه‌های علمیه و دانشگاهها به این موضوع مهم با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری است.

نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه‌های حرفه‌ای با اشاره به اشاره سابقه جنگ‌های مختلف در طول تاریخ افزود: با توجه به گسترش و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، تغییر در آرایش رسانه‌ای، تجربه دشمنان و تغییر رفتار کُنش‌گران سیاسی و رسانه‌ای و حاکمیتی و همچنین سواد رسانه ای مخاطبان و میزان دسترسی‌ آنان به رسانه‌های مختلف ، جنگ‌ها در حال حاضر به سمت جنگ‌های شناختی تغییر پیدا کرده است و در همه‌ی مناطق و از سوی همه‌ی کُنش‌گران با استقبال روبرو شده است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه در نشست تخصصی حوزه علمیه و آینده محور مقاوت که به همت دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان برگزار شد همچنین با اشاره به اثرپذیری جنگ شناختی از تحولات تکنولوژی های ارتباطی تصریح کرد: با توسعه و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، کنشگری از انحصار حاکمیت و نهادهای سنتی و قدیمی بیرون آمده و همه افراد می‌توانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند

جهاد تبیین نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسوولان و رسانه‌ها محدود شود

نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه های حرفه ای با اشاره به اشاره فریضه دانستن جهاد تبیین و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این مورد گفت‌: جهاد تبیین‌، داشتن روایت اول و پیوست رسانه ای ، راهبردهای بیان حقایق ، پیروزی در جنگ شناختی ، خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف است و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسوولان و رسانه‌ها محدود شود.

دکتر نصراللهی افزود‌: ابزار جنگ شناختی تکنولوژی ها ارتباطی بویژه اپلیکیشن های تلفن همراه رسانه ، بازیگران آن کنشگران رسمی و غیر رسمی ، نوع جنگ نامرئی ، ماهیت آن مستمر و میدان این جنگ اذهان مردم است و موفقیت در این جنگ به شناخت آرایش جدید رسانه‌ای و تغییرات و تحولات آن است .

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه تاکید کرد: تحقق راهبرد جهاد تبیین جز با درک آرایش جدید رسانه‌ای‌، استفاده حداکثری از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی بویژه شبکه های اجتماعی، روایت اول، درست و مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور امکان پذیر نیست.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با مرور تغییر و تحولات مهم در آرایش جدید رسانه‌ای گفت پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی از سال ۱۹۶۰به بعد ، پدیده‌ای “ارتباط‌ جمعی شخصی»، را موجب شده است و این پدیده باعث شده است برخلاف گذشته کنشگری ، تولید و توزیع پیام از انحصار بخش های رسمی و سنتی خارج و نقش آنها کم رنگ شود

وی با بیان اینکه پدیده‌ی ارتباط جمعی شخصی باعث این شد مصرف رسانه‌ای ، منابع خبری و الگوی تعامل مردم و چگونگی کنشگری تغییر کند، گفت‌: یک موقعی، مثلاً کُنش‌گران مذهبی فقط علما و روحانیون بودند و هیچ‌کسی جرأت نمی‌کرد همانند موضوعات امنیتی وارد موضوعات مباحث مذهبی شود؛ ولی الان هر فردی از هر جای دنیا از جمله سلبریتی ها با سواد مختصر دینی و سیاسی ، در مورد حساس‌ترین موضوعات سیاسی و مذهبی و راهبردی ملی و بین‌المللی مداخله و نسخه تجویز کنند.

نصراللهی تصریح کرد: باید بپذیریم که پدیده ارتباط جمعی شخصی ، کُنش‌گری به‌ویژه کُنش‌گری مذهبی را ، از حوزه تخصصی علما و روحانیون خارج کرده است و هر کسی هم به خود اجازه می دهد و هم این امکان را دارد هر پیامی را، در هر زمانی در هر مکانی و با هر ابزاری تولید ومنتشر کند و این می تواند در کنار فرصت هایی که ایجاد کرده است ، در صورت غفلت یا توجه ناکافی حوزه ها و دانشگاهها ، برای مردم بویژه جوانان تهدید جدی باشد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به ظرفیت کم نظیر منبر و مسجد گفت: در کنار استفاد ظرفیت این رسانه های بومی و سنتی به اندازه وزنی که دارند ، باید با توجه به تحولات جدید تکنولوژی های ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و تغییر درذایقه و نوع و میزان مصرف رسانه ای مردم ، از شبکه های اجتماعی برای ارائه تصویر واقعی از دین و ایران اسلامی و جلوگیری از اسلام هراسی استفاده حداکثری کرد ؛ هرگونه تعلل و تردید در استفاده از این امکانات بدون فراهم کردن بسترهای بومی رسانه ای کمک به دشمن است .

نصراللهی افزود: هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین منبر و مسجد و حسینیه شود اما نباید از ظرفیت‌های و امکانات جدید برای جهاد تبیین و روایت اول غافل شد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره تغییرات در انتظارات مخاطبان گفت‌: تعامل پررنگ مخاطبان در تولید و توزیع، کاهش وفاداری، فراهم بودن امکان مقایسه بین پیام های مختلف‌، مرگ مخاطبان یک طرفه و کاهش فاصله بین درخواست و اجابت‌، بالا رفتن سواد رسانه‌ای‌‌، تغییر در نوع رویکرد و راهبرد کنشگران بویژه کنشگران مذهبی و روحانیان را گریزناپذیر کرده است.

وی یادآور شد: توجه به عامل زمان در اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب بسیار مهم است؛ هرگونه کُندی و تأخیر، هم در شناخت و هم در تنظیم و هم در تطبیق با شرایط جدید برای کُنش‌گران مختلف، بسیار گران تمام می‌شود و غیرقابل جبران است‌.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با هشدار در مورد طرح موسوم به صیانت در مجلس گفت: هیچ کسی مخالف قانون‌گذاری و حکمرانی در فضای ول مجازی نیست اما نباید با اقدامات نسجیده و غیرقابل اجرا‌، منافع ملی و نظام را با چالش مواجه کرد‌.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39503
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

15آذر
از تجلی انقلاب اسلامی و حوزه علمیه در بستر تاریخ تا جنگ ترکیبی و بازنمایی وظایف مسئولان و مردم
تحلیل مدیر حوزه های علمیه کشور پیرامون اغتشاشات و حوادث اخیر؛

از تجلی انقلاب اسلامی و حوزه علمیه در بستر تاریخ تا جنگ ترکیبی و بازنمایی وظایف مسئولان و مردم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.