• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
در پی بازتاب گسترده تصاویر و فیلم های مربوط به حادثه شهادت شهید رنجبر مطرح شد؛

انتشار تصاویر خشن ممنوع است/ مردم حق دارند که از یک فضای مجازی سالم برخوردار باشند

  • کد خبر : 38313
  • 21 بهمن 1400 - 17:51
انتشار تصاویر خشن ممنوع است/ مردم حق دارند که از یک فضای مجازی سالم برخوردار باشند
اگر چه طبق گفته سخنگوی قوه قضائیه، انتشار تصاویر خشن ممنوع است اما این ممنوعیت در فضای مجازی ابهامی است که چارچوبی در آن دیده نمی‌شود.

به گزارش صدای حوزه، یک هفته از شهادت شهید رنجبر مأمور ناجا می‌گذرد. حادثه تلخی که از همان دقایق اولیه تا به امروز حواشی و اظهار نظرهای مختلفی در رابطه با نحوه انتشار تصاویر و فیلم های آن مطرح است.

آنطور که روایت‌ها از حادثه مطرح است، شامگاه ۱۳ بهمن ماه، مأموران انتظامی پاسگاه بیدزرد شهرستان شیراز حین اجرای مأموریت، با اراذل و اوباش، درگیر شدند که در این درگیری سروان علی اکبر رنجبر، بر اثر ضربه سلاح سرد (قمه) از ناحیه گردن به شدت مجروح شد و در اثر خونریزی شدید به خیل شهدا پیوست.

فارغ از ابهاماتی که در رابطه با عدم استفاده از سلاح توسط پلیس و همچنین نحوه شهادت این مأمور، انتشار تصاویر و فیلم‌های مربوط به حادثه در ابتدا و همچنین انتشار صحنه‌های روبرویی قاتل با فرزند شهید رنجبر در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت.

این حادثه تلخ، ابعاد گسترده‌ای داشت که دومینو وار بسیاری از مسائل را مطرح کرد، همانطور که ذکر شد موضوع انتشار تصاویر و فیلم‌های مربوط به حادثه یکی از همین ابعاد تلخ و قابل بررسی و تأمل است چرا که پس از انتشار فیلم‌هایی از صحنه شهادت شهید رنجبر و به فاصله ۴۸ ساعت پس از این درگیر، تصاویر و فیلم‌هایی از چرخانده شدن سر بریده یک زن اهوازی توسط همسرش ابتدا فضای مجازی و سپس فضای حقیقی را درگیر خود کرد.

انتشار این صحنه‌ها و تصاویر در حالی رخ داد که بسیاری از کاربران فضای مجازی در کشور در سنین نوجوانی و جوانی قرار دارند. این تصاویر اغلب بدون هیچ سانسوری به نمایش گذاشته شد.

انتشار تصاویر خشن ممنوع است

در همین رابطه ذبیح الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در چند روز اخیر شاهد دو قتل تلخ در کشور بودیم (شهادت یک مأمور ناجا و کشته شدن زن اهوازی) همزمان با این اتفاق‌ها سیل عظیمی از انتشار تصاویر حادثه رخ داد، در همین زمینه چرا قانونی نداریم که از انتشار تصاویر نامناسب و خشن جلوگیری کند تا بار روانی منفی به جامعه منتقل نشود، اگر هم قانونی در این زمینه وجود دارد ضمانت اجرایی آن چیست؟ گفت: انتشار این تصاویر و یا فیلم‌ها در فضای مجازی در رسانه‌ها ممنوع است.

وی افزود: متولیان فضای مجازی باید رصد کنند و مواردی که موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شود و مشاهده آن تصاویر بار روانی داشته باشد نباید اجازه داد چنین تصاویری در فضای مجازی پخش شود.

خدائیان افزود: چنانچه پیشگیری صورت نگیرد دستگاه قضائی چه با کسانی که منجر به این می‌شوند که فضای مجازی رها شود و چه کسانی که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی شوند، برخورد می‌کند.

اگر چه طبق گفته سخنگوی قوه قضائیه، انتشار تصاویر خشن ممنوع است اما این ممنوعیت در فضای مجازی ابهامی است که چارچوبی در آن دیده نمی‌شود. مرزهای فضای مجازی امروز در کشور به قدری گسترده و البته نامرئی است که دیوار کشیدن و محصور کردن آن به راحتی ممکن نیست.

استفاده از فضای مجازی سالم، مصداق حقوق عامه است

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور هم به عنوان یکی از منتقدان به عملکرد متولیان فضای مجازی چندی پیش با تاکید بر اینکه باید این فضا مدیریت شود، گفت: ما در بحث فضای مجازی بسیار بسیار دنبال کردیم که باید این فضا مدیریت شود و از وقوع آسیب‌های آن پیشگیری گردد.

وب ادامه داد: در این باره مقام معظم رهبری بسیار فرموده‌اند که یک شبکه ملی اطلاعات و یک فضای مجازی سالم لازم است و لذا فضای مجازی هم یکی از مصادیق حقوق عامه است چون مردم حق دارند که از یک فضای مجازی سالم و به دور از آسیب‌ها برخوردار باشند.

منتظری بیان کرد: متأسفانه مدیریت فضای مجازی ما فشل، ول و رها است؛ بحث فیلترینگ یک بحث اشتباه است ما نمی‌گوییم فضای مجازی را ببندید بحث ما مدیریت این فضا است.

دادستان کل هم سه روز گذشته در رابطه با انتشار فیلم سربریده یک زن توسط همسرش افزود: گاهی شاهد برخی حوادث بسیار تلخ هستیم اما آنچه بسیار موجب تأسف است، این است که چرا باید بلافاصله این مسائل در فضای مجازی دست به دست شود که آثار و تبعات بسیار بدی دارد.

وی ادامه داد: سایت‌ها به هیچ وجه به خود اجازه ندهند که اگر در گوشه‌ای اتفاق بدی افتاد آن را در فضای مجازی و میان مردم انتشار دهند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=38313
  • منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.