• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
بررسی حاشیه های یک اتفاق در پایتخت؛

کنکاشی بر تصاویر پرسش‌ برانگیز روی برج آزادی

  • کد خبر : 37859
  • 14 بهمن 1400 - 16:28
کنکاشی بر تصاویر پرسش‌ برانگیز روی برج آزادی
نمایش پرچم ایران و چین روی برج آزادی، در روزهای اخیر با حاشیه‌هایی در فضای مجازی همراه بوده، بعضا برداشت‌های سیاسی از آن شده است.

به گزارش صدای حوزه، نمایش پرچم ایران و چین روی برج آزادی، در روزهای اخیر با حاشیه‌هایی در فضای مجازی همراه بوده، بعضا برداشت‌های سیاسی از آن شده است.

منتقدان، آرمان‌هایی از جنس ملی‌گرایی و استقلال طلبی را یادآوری کرده‌اند و این رویداد را در یکی از مهمترین میادین پایتخت، پرسش‌برانگیز دانسته‌اند. اتفاقی که در دیگر سو و در نگاه مقابل، با تعابیر فرهنگی همراه بوده و ضمن اشاره به چند مناسبت از جمله آغاز سال جدید چینی، برگزاری چنین رویدادی را توجیه‌پذیر دانسته است.

عصر روز یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۰، میدان آزادی تهران پذیرای مراسمی شد که در بخشی از آن، پرچم ایران و چین در یک قاب مشترک از طریق فناوری نورپردازی سه بعدی (Video Mapping) روی ساختمان برج آزادی انداخته و سرود دو کشور نواخته شد.

این اتفاق که به گفته متولیان برگزاری، با اولویت دادن به اهداف فرهنگی برنامه ریزی شده بود، در ادامه با انتقادها و طرح دغدغه های ملی گرایانه در فضای مجازی همراه شد و نگاه‌ها را به سمت سیاست، حساسیت‌ها به کشور چین و قرارداد ۲۵ ساله برد.

اهدافی که برای این برنامه برشمرده شده بود

مراسم با حضور نمایندگانی از کشور چین، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت امور خارجه و انجمن دوستی ایران و چین برگزار شد و چهار هدف برای آن برشمردند:

۱) آغاز سال نوی چینی، ۲) پنجاهمین سالگرد دوستی دو کشور، ۳) شروع بازی‌های المپیک زمستانی و ۴) تبریک فرا رسیدن چهل و سومین دهه فجر انقلاب اسلامی.

اما پس از آنکه وزیر امور خارجه کشورمان تصویری از این رویداد را در حساب کاربری‌اش در توییتر بازتاب داد و از این طریق آغاز سال نوی چینی و المپیک زمستانی پکن را به مردم این کشور تبریک گفت، واکنش‌های مثبت و منفی به دنبال آن آغاز شد و برگزارکنندگانِ مراسم را نشانه گرفت.

اتفاق برج آزادی؛ رویدادی مرسوم در حوزه بین‌الملل

در این میان، سیدعباس عظیمی ـ رییس برج آزادی ـ نمایش پرچم ایران و سایر کشورها را بر روی این ساختمان نوستالژیک و استراتژیک، از رویدادهای مرسوم در حوزه بین‌الملل دانست و یادآور شد «پیش از این هم در رویدادهایی دیگر مثل روز ملی یا حوادث کشورهایی مثل لبنان، بولیوی، اوکراین و …، پرچم کشورهای مختلف بر روی برج آزادی نقش بسته بود.»

این اظهار نظر می‌تواند یادآور اتفاقی در بهمن ماه ۱۳۹۸ هم باشد؛ زمانی که در ابتدای شیوع کرونا و اوج گرفتن بحران این بیماری در چین، برج آزادی همزمان میزبان تصاویر و شعارهایی به زبان فارسی و چینی بود که با عباراتی چون «قوی باش ووهان»، اهداف انسان‌دوستانه و اتحاد بین کشورها را در خاطره انگیزترین میدان پایتخت به تصویر کشید و اتفاقا در آن زمان مورد استقبال اکثریت مردم هم قرار گرفت.

برج آزادی

اجرای ویدیو مپینگ برای همراهی با مردم ووهان در شیوع کرونا

از طرفی نقش بستن تصاویر پرچم کشورهای مختلف بر روی ساختمان های معروف دنیا از طریق ویدیو مپینگ که در بعضا در مناسبت های ملی انجام می شود، می تواند اتفاقی متعارف با هدف انسجام بخشی فرهنگی و سیاسی کشورها تلقی شود و نمونه ای بر این ادعا اقدام کشوری مانند امارات است که سال گذشته در همین روزها اتفاق افتاد و ساختمان برج خلیفه برای لحظاتی سراسر به رنگ پرچم چین درآمد.

هرچند می توان این برداشت را هم در نگاه منتقدان جست‌وجو کرد که قرار گرفتن پرچم دو کشور ایران و چین همزمان در یک قاب بر روی برج آزادی، تا حدودی بر حساسیت‌ها افزوده است.

برج آزادی2

اجرای ویدیو مپینگ روی برج آزادی به مناسبت روز جمهوری اسلامی

نگاهی فراسیاسی

با این همه شاید بتوان ماجرای ویدیو مپینگ اخیر برج آزادی را با نگاهی فراسیاسی هم ارزیابی کرد و طبق گفته رییس انجمن دوستی ایران و چین، اجرای نورپردازی سه بعدی روی برج آزادی تهران را مسبوق به سابقه دانست.

و البته می توان نگاه دیگری را هم امیدوارانه در این میان طلب کرد؛ اینکه اتفاقاتی از این دست را زین پس پررنگ‌تر از قبل درباره سایر کشورها و مناسبت ها، با اهداف فرهنگی و بین‌المللی شاهد باشیم.

برج آزادی2

اجرای ویدیو مپینگ جانباختگان هواپیمای اوکراینی

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37859
  • منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

02مهر
غیرت انقلابی ایرانی ها در برابر چشمان معاندان
خروش مردم ایران علیه اغتشاشگران؛

غیرت انقلابی ایرانی ها در برابر چشمان معاندان

01خرداد
تلاش بی‌مانند ایران برای اتحاد مسلمین ستودنی است
امام جمعه شهر دهلی هندوستان در قم؛

تلاش بی‌مانند ایران برای اتحاد مسلمین ستودنی است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.