• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
معرفی کتاب؛

مرید روح الله، خاطرات نماینده امام خمینی (ره) در بندرانزلی

  • کد خبر : 37002
  • 05 بهمن 1400 - 15:40
مرید روح الله، خاطرات نماینده امام خمینی (ره) در بندرانزلی
کتاب «مرید روح الله» به حوادث و جریان‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان بندر انزلی از زبان حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد پیشوایی نماینده امام خمینی (ره) در این شهر اختصاص دارد.

به گزارش صدای حوزه، کتاب مرید روح الله شرح خاطرات حجت الاسلام سیدمحمدجواد پیشوایی نمایده امام راحل (ره) می پردازد که از سوی موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر شده است.

سیدمحمد جواد پیشوایی فرزند سید ابوطالب پیشوایی (امام جمعه انزلی در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۷ در بندر انزلی) در سال ۱۳۲۳ متولد شد.

وی در سال ۱۳۴۰، توسط سید روح الله خمینی در قم عمامه گذاری و ملبس به لباس روحانیت شد و در سال ۱۳۵۴ شمسی به دعوت علمای تهران نظیر حیدرعلی جلالی و سروش محلاتی به تهران سفر کرده و در مسجد حضرت سید الشهدا مشغول به اقامه نماز جماعت شدند که تاکنون نیز در همان مسجد به ترویج دین اسلام مشغول بوده‌است.

ایشان پس طی سال اول دبیرستان به قم مهاجرت نمود و ضمن ادامه تحصیل دروس دبیرستان، در دبیرستان حکیم نظامی قم به تحصیلات علوم دینی به مدت ۱۷ سال در قم پرداخت و سپس از آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، سید روح الله خمینی و … اجازه کتبی نمایندگی در امور شرعی و مذهبی، دریافت نمود.

مرید روح الله، خاطرات نماینده امام خمینی درمیان مردم بندرانزلی

در مقدمه کتاب مرید روح الله، آمده است: آنچه پیش رو دارید، گوشه ای از خاطرات جذاب و خواندنی حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدجواد پیشوایی است که افتخار نمایندگی حضرت امام خمینی (ره) را در میان مردم شریف بندر انزلی داشته است.

وی در خلال خاطرات خویش از ارتباط صمیمانه پدر بزرگوار خود با حضرت امام (ره) و همچنین آیت الله سید مصطفی خمینی (ره) گفته و از دیدار با آیت الله العظمی بروجردی، چگونگی آشنایی و ورود به جریان مبارزات و نهضت، وضعیت اجتماعی و فرهنگی بندر انزلی پیش و پس از انقلاب اسلامی، دریافت اولین حکم نمایندگی از بنیانگذار جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب و شرکت در دفاع مقدس سخن به میان آورده و در این بین ناگفته هایی بر زبان رانده که خواننده در جایی دیگر ندیده و نشنیده است.

این کتاب در سه فصل تنظیم شده که فصل اول با عنوان «در محضر پدر»، فصل دوم با عنوان «ورود به جریان مبارزه» و فصل سوم مربوط به «وقایع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» است.

گوشه هایی از کتاب

در بخشی از کتاب می خوانیم: در منبرها نهج البلاغه را خیلی مطرح می کردم. طبق سفارش پدرم حدود ۳۰ درس از خطبه های نهج البلاغه را حفظ کرده بودم. چون همیشه پدرم سفارش می کرد هر منبری که می روی یک خطبه از خطبه های نهج البلاغه را بخوان.

می فرمودند فرمایشات حضرت امیر (ع) برکت دارد. تو هم سعی کن، منبرت را هم متبرک کنی و هم با محتوا صحبت کنی. می گفت با این کار دیگر خودت متکلم وحده نیستی و مردم را خسته نمی کنی. سعی کن در کنار تفسیری که می گویی، نهج البلاغه هم باشد. برای این که صحبتت برای مردم جا بیفتد و حرف هایت اثر کند، در کنار مسائلی که مطرح می کنی چند تا حدیث و حکایاتی از انبیاء و اولیا هم بگنجان. (صفحه ۸۸)

در فصل سوم کتاب می خوانیم: یکی از حوادث بزرگ برای من در سال ۱۳۶۱ شهادت مصطفی فرزندم بود. جنگ که شروع شد از بندر انزلی هم نیرو به جبهه ها روانه شد… مجتبی و مصطفی با دیدن شور و اشتیاق جوانان برای رفتن به جبهه ها، اصرار به اعزام داشتند. عضو بسیج هم بودند.

گفتند ما هم می خواهیم برویم. گفتم حالا مجتبی سنش بیشتر و آماده تر است. او را بفرستم. او ۱۷ سالش بود و مصطفی تازه وارد ۱۶ سالگی شده بود. گفتم پسر! شما تازه وارد ۱۶ سالگی شدی. گفت بابا شما جوانان را به رفتن جبهه ها تشویق می کنید و به مردم می گویید، بچه ها را اعزام کنید و جبهه ها را خالی نگذارید.

شما فقط برای بچه های مردم این را توصیه می کنید یا برای بچه های خودتان هم می گویید؟ گفتم ما برای بچه های خودمان هم می گوییم. گفت بابا پس اجازه بدهید من به جبهه بروم.(صفحه ۱۶۹)

در بخشی دیگر می خوانیم: کلاس ها حدود ۲۲ سال طول کشید و برای هر ارگانی که دعوتم می کردند، ابتدا نیازسنجی می کردم و نیازهایشان را بررسی می کردم. بعدا کلاس را تشکیل می دادیم و پیش می رفتیم. به طور کلی در مورد مسائل فرهنگی و امور تربیتی نظرم این بود که آموزش باید در کنار پرورش باشد. این ها جزو لاینفک همدیگر هستند و باید در کنار هم باشند.

ثمرات جلسات به حدی بود که خیلی از مربی ها در دبیرستان ها و مراکز آموزشی خودشان احساس توفیق می کردند و می گفتند حاج آقا ما از این هفته تا هفته بعد، از این جلسات شارژ می شویم. موضوعات مناسب جلسه را انتخاب می کردم.

بعد کاملا دسته بندی و پردارش شده سر جلسه به دانشجویانم تحویل می دادم. خیلی سعی می کردم از موضوعات روز برای جلساتم استفاده کنم. ( صفحه ۱۹۱)

کتاب مرید روح الله، خاطرات حجت الاسلام سیدمحمدجواد پیشوایی در ۲۵۶ صفحه در ۵۰۰ نسخه و منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید:

چند کتاب قطور را در اتوبوس خواندم / بیشتر از غالب نوجوانان مطالعه مى‌کنم

بسته پیشنهادی کتاب درباره واقعه مسجد گوهرشاد

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37002
  • منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

26اردیبهشت
دوستم سندرم داون دارد
03فروردین
کتاب هایی که در آخرین سال قرن مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند
یک راهکار خوب برای شناسایی کتاب های خوب؛

کتاب هایی که در آخرین سال قرن مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.