• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

4
صالح قاسمی، نویسنده و پژوهشگر تحولات حوزه جمعیت مطرح کرد:

مسیر مدیریت بحران کاهش جمعیت کشور از ایستگاه تعدد زوجات عبور نمی­کند!

  • کد خبر : 36793
  • 04 بهمن 1400 - 15:20
مسیر مدیریت بحران کاهش جمعیت کشور از ایستگاه تعدد زوجات عبور نمی­کند!
اخیراً کلیپی در فضای مجازی، منتشر شده که در آن طلبه جوانی به همراه همسر خود، به شدت موضوع تعدد زوجات را ترویج می­‌کنند و مدعی می‌شود که مسئله "کاهش جمعیت" و تجرد مردان و زنان با ترویج تعدد زوجات برطرف و حل می­‌شود!

به گزارش صدای حوزه، اخیراً کلیپی در فضای مجازی، بصورت پرتکرار منتشر شده است که در آن طلبه جوانی به همراه همسر خود، به شدت موضوع تعدد زوجات را ترویج می­‌کنند و مدعی می‌شود که مسئله کاهش جمعیت و تجرد مردان و زنان با ترویج تعدد زوجات برطرف و حل می­‌شود.

در همین راستا صالح قاسمی نویسنده و پژوهشگر تحولات حوزه جمعیت نکاتی را پیرامون این موضوع به رشته تحریر درآورده است که در قالب یک مقدمه و دو نکته ذکر می گردد:

تعدد زوجات

تعدد زوجات و بحران جمعیت

به عنوان مقدمه، نکاتی که عرض می­‌کنم ناظر به مبانی مسئله تعدد زوجات نیست؛ اساساً بنده در بررسی مبانی قرآنی یا روایی موضوع تعدد زوجات هیچ ورودی ندارم چرا که اساساً صلاحیت و شانیت ورود به بررسی دیدگاه شارع مقدس در موضوع تعدد زوجات را ندارم لذا چون مطمئنم عده­‌ای ادعا خواهند کرد که بنده در مقابل حکم خدا قرار گرفته­‌ام  یا آیات قرآن را به چالش کشیده­‌ام؛  تاکید می­‌کنم که هیچ ورودی در بررسی این مبانی ندارم و فقط در نسبت موضوع ادعا شده تعدد زوجات و بحران جمعیت نکاتی را عرض می­‌کنم.

در این رابطه دو نکته قابل ذکر است؛ نکته اول، مضیقه ازدواج وجود ندارد و نکته دوم، تعدد زوجات هیچ کمکی برای حل بحران جمعیت نخواهد کرد؛ اما توضیحاتی در این باره لازم است.

در ایران مضیقه ازدواج نداریم

نکته اول؛ ما در ایران مضیقه ازدواج نداریم لذا خواهش می­‌کنم اگر کسانی احساس تکلیف می­‌کنند و می­‌خواهند حرفی بزنند، مراقب باشند آمار اشتباه یا تحلیل اشتباه ارائه ندهند؛ ما بر اساس آمار، در حال حاضر در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ ساله­‌ها حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار مرد و زن مجرد داریم؛ مردان و زنانی که یا هرگز ازدواج نکرده­‌اند یا ازدواج کرده­‌اند اما حالا به خاطر فوت همسر یا طلاق مجرد هستند.

از این آمار، حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مرد و و حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خانم هستند؛ با این آمار، ما نه تنها مضیقه ازدواج بانوان را نداریم  بلکه اگر مضیقه‌ای هم باشد، مربوط به آقایان است! ضمن اینکه اگر درست نگاه کنیم، این مضیقه ازدواج نیست و ریشه‌های جامعه‌شناسی و جمعیت‌شناسی دارد؛ باید توجه کنیم که بسیاری از مردان و زنانی که امروز بعد از فوت یا طلاق همسر، زندگی مجردی دارند، در واقع تجرد اختیاری دارند! توجه به این مبانی بسیاری از آمارها را گویاتر می­‌کند.

مسیر مدیریت ابر بحران کاهش جمعیت کشور از ایستگاه تعدد زوجات عبور نمی­ کند

نکته دوم اینکه، مسیر مدیریت ابر بحران کاهش جمعیت کشور از ایستگاه تعدد زوجات عبور نمی­کند؛ خانواده­ وقتی به کارکرد فرزندآوری می­رسد که یک درصد و نسبتی از آرامش و ثبات روحی روانی را در اختیار داشته باشد؛ با توجه به فرهنگ فعلی رایج در کشور ما، در ایران تحقق ازدواج دوم نه تنها باعث ثبات و آرامش روحی روانی در ازدواج دوم نمی­‌شود بلکه اتفاقاً ثبات و آرامش خانواده و ازدواج نخست را هم به شدت متزلزل و تضعیف خواهد کرد!

به این ترتیب، خانواده دوم در اغلب موارد نه تنها به فرزندآوری نمی­رسد بلکه کارکرد فرندآوری خانواده و ازدواج نخست را هم از بین می­برد! بر این اساس است که عرض می­‌کنیم با توجه به فرهنگ رایج و عرف فعلی در ایران، مسیر مدیریت ابر بحران کاهش جمعیت ایران از ایستگاه تعدد زوجات عبور نخواهد کرد.

پ. ن صدای حوزه:

اینکه این آمار و ارقام محل تامل و بررسی است بحثی نیست و چه بسا بالا و پایین آماری داشته باشد. سخن اینجاست که مساله فرزندآوری در ایران علاوه بر مسائل اقتصادی و معیشتی، ریشه های فرهنگی داشته و ذهنیت افکار عمومی نسبت به امر ازدواج و تولید نسل و بحث جمعیت، دچار یک انسداد و عقب گرد و ابهام جدی شده است. اینکه مساله جمعیت را تک عاملی ببینیم و یا دلایل کمتر مرتبطی را مطرح کنیم، بیشتر به پاک کردن صورت مساله شبیه است تا راه حل و راهبرد!

نشان به آن نشان که سن ازدواج در زنان و مردان در کلان شهرها از ۳۰، ۳۵ سال در برخی مناطق تجاوز کرده و در نهایت نیز به داشتن یک فرزند بدلیل مشغله زیاد و حوصله کم اکتفا می کنند.

از طرفی نیز بازیگران و سلبریتی هایی را در صحنه می بینیم که به عنوان الگوی فرهنگی جامعه، نهایتا یک بچه دارند و برخی نیز بیش از تبلیغ فرزندآوری، نگهداری حیوان خانگی را ترویج و فرهنگ سازی می نمایند.

بیشتر بخوانید:

جایگاه زن در اسلام؛ گوشه ای از فلسفه اجتماعی اسلام

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36793
  • نویسنده : صالح قاسمی
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

07فروردین
کاهش جمعیت و حوزه علمیه
03خرداد
تبلیغات سنگین و شبکه نفوذ از جمله موانع افزایش جمعیت
نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه مطرح کرد؛

تبلیغات سنگین و شبکه نفوذ از جمله موانع افزایش جمعیت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.