• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای حوزه؛

کتاب جهاد تبیین در عرصه جنگ روایت‌ها می‌تواند راهنمای افراد باشد/بعضی از بزرگان و اهل فن نمی‌دانند چنین کتاب و آثاری از حضرت آقا وجود دارد

  • کد خبر : 36466
  • 14 بهمن 1400 - 12:55
کتاب جهاد تبیین در عرصه جنگ روایت‌ها می‌تواند راهنمای افراد باشد/بعضی از بزرگان و اهل فن نمی‌دانند چنین کتاب و آثاری از حضرت آقا وجود دارد
برخی از موضوعات را حضرت آقا در عمل به آن‌ها فوریت می‌دهند و با توجه به اینکه ایشان فرمودند:« اگر جریان تحریف شکست خورده جریان تحریم شکست خواهد خورد»، اکنون جهاد تبیین با معیشت مردم با این بیان حضرت آقا گره خورده و دشمن روایات را  تحریف می‌کند و می‌گوید اصل انقلاب اشتباه بود.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، صلح میرزائی، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با این رسانه اظهار کرد: دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی در دهه ۷۰ تاسیس و مجموعه حدیث ولایت را در چندین جلد چاپ کردند که چاپش متوقف شد. در اولین جلسه هیئت موسس و هیئت امنای موسسه با حضرت آقا در ۴ تیر ماه ۱۳۸۱ با استفاده و بهره‌مندی از رهنمودهای ایشان کار موسسه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب  اسلامی مجدد آغاز شد.

وی افزود: دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب دارای مجموعه‌‌های مختلف با‌ عناوین و زیرمجموعه‌ها است که مجموعه موسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی  در ذیل دفتر حفظ و نشر آثار تعریف می‌شود.

میرزائی بیان کرد: بخش‌های دیگری هم در مرحله تلاش برای اخذ مجوزهای قانونی قرار دارند، برای موسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی ماموریت‌هایی تعریف شده که بیشتر در عرصه نشر اندیشه‌های حضرت آقا کار می‌کند که با روش‌های ترویجی، تبلیغی، روش‌های بسته آموزشی و پژوهشی و فعال کردن ظرفیت‌های مختلفِ نهادهای مختلف، در زمینه نشر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب فعالیت می کند.

 از ابتدای تیر ۱۳۹۸ با توجه به ضرورت‌هایی که قم مقدس برحسب وجود مراکز مختلف آموزشی‌، پژوهشی، سرمنشا‌های تبلیغی مجازی، حقیقی مذهبی، مراکز حوزوی در این شهر و تعداد بالای طلاب ایرانی و غیرایرانی در این شهر داشت، دفتری تاسیس شد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته فعالیت‌های مختلفی انجام دادیم اما با توجه به هدف این مجموعه در دفتر قم به‌عنوان یک منشور و پیمان غیر مکتوب، به این نتیجه رسیدیم که همه کارها باید به نحوی باعث نزدیک شدن اندیشه و قلوب مردم از نظر محبتی و ایمان به ولایت فقیه و نظام محاسباتی آن‌ها به ولی جامعه به‌عنوان دلسوز ملت، دین و انقلاب اسلامی، شود.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی تصریح کرد: باید کاری کرد که بعد از این مراحل، عمل‌ها در راستای منویات مقام معظم رهبری قرار گرفته و مطالبات ایشان محقق شود.

برخی از سازمان‌ها وقتی دفتری در استانی تاسیس می‌کنند از همه معاونت‌ها و مدیریت‌هایی که در آن سازمان مرکزی وجود دارد در آن شعبه هم استفاده می‌کنند که ما چنین عمل نمی‌کنیم و با توجه به فرموده ریاست موسسه، ما بنا را براین گذاشتیم که تا حد ممکن این سازمان را کوچک کرده و به همین خاطر اگر فعالیتی در تهران می‌توانست انجام شود ما دفتر این فعالیت را در قم تأسیس نکردیم و بر این اساس به غیر از بخش‌های پشتیبانی و حراست و موارد اداری، در بخش عملیات مستقیم، فقط دو اداره فرهنگی «ترویج گفتمان و تاریخ شفاهی» و اداره «پژوهش و آموزش» تاسیس کردیم.

وی گفت: بر این اساس چندین کار در این دو اداره انجام شده که در بخش تاریخ شفاهی، مصاحبه‌هایی با افراد مختلفی که دارای خاطره یا تحلیل نسبت به رهبر انقلاب هستند انجام داده و بعد از آماده‌سازی به تهران ارسال می‌شود. در بخش ترویج چندین کار را انجام دادیم که یکی از آن‌ها از ابتدای تاسیس معرفی آثار رهبر انقلاب بود که شاید براساس تصورات احتیاجی به معرفی این آثار نباشد، ولی بعد از مواجهه با مردم، اقشار مختلف، اساتید حوزه، طلاب و مدیران متوجه شدیم که لازم بود این آثار را معرفی کنیم.

میرزائی عنوان کرد: بعضی از بزرگان و اهل فن نمی‌دانند چنین کتاب و آثاری از حضرت آقا وجود دارد که بر این اساس معرفی اثرات ضرورت دارد و در مساجد، حوزه‌های برادران و خواهران و برخی مجموعه‌های فرهنگی این کار را شروع کردیم و یکی از بازخوردهایی که بعد از آغاز به کار دفتر و فعالیت‌ها داشته استقبال مردم از کتاب‌ها بیشتر شده و به‌ صورت معناداری میزان فروش بالا رفته بود که یک ثمره جدی داشت که منجر به ایجاد کلاس ضیاء‌امین شد که فقط به جنبه کتاب متوقف نشد و با یک نظام جدیدی رو به‌رو شدیم که سه بخش دارد.

وی افزود: بخش اول درباره چرایی لزوم داشتن ارتباط صحبت شده که چرا باید با اندیشه ولی ارتباط داشت؟ قسمت دوم این شخصیت رهبر انقلاب را که برای خیلی از افراد ناشناخته است در چهار بعد شخصیت اجتماعی، اخلاقی، مدیریتی و رهبری، شخصیت جهادی و مبارزاتی و شخصیت علمی ارزیابی کردیم که شخصیت علمی را براساس برون‌داده‌هایی که از رهبر انقلاب منتشر شده در ۱۲ بخش دسته بندی کردیم مثل تفسیر، مباحث بنیادین معرفتی، بحث‌های انقلاب اسلامی، اخلاق، شرح حدیث سبک زندگی و خانواده، ادبیات عرب و فارسی، جهان اسلام و بقیه مواردی که گفته می‌شود.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اضافه کرد: کتاب‌‌ها را بیشتر در ذیل شخصیت علمی مطرح می‌کنیم و آنجا مخاطب بیشتر با آثار آشنا می‌شود که به حداقل آثار اکتفا کردیم و سعی شده که فقط از انتشارات انقلاب اسلامی استفاده نشود و از انتشارات دیگر نیز کمک گرفتیم و در کنار این برخی از تفکرات رهبر انقلاب اسلامی باید تبیین می‌شد که تبیین اندیشه رهبر انقلاب را شروع کرده و جلسات تبیینی متعددی را در این دو سال برگزار و از اساتید قابلی در این زمینه استفاده کردیم.

وی ادامه داد: کانالی برای مطالعه آثار منتخب و کمک به مباحث و بحث‌های مختلفی مطرح و پویش‌های مطالعاتی ایجاد کردیم و افرادی در این گروه‌ها و کانال به همراه شدند و در سال ۱۴۰۰، از ابتدای ماه محرم تا اربعین بیش از چهل جلسه داشتیم که آثار سیره‌ای متناسب با آن ایام را بازخوانی کردیم.

میرزائی گفت: فعالیت‌هایی در زمینه معرفی کتاب‌ها، آیین‌های رونمایی تا کنون برگزار کردیم و یکی از کارهایی که دفتر قم پیگیری کرده بحث ورود کتاب‌ها به نرم‌افزار حدیث ولایت بود که پژوهشگران راحت‌تر بتوانند به بسیاری از مطالب کتاب که در سایت نیست دسترسی داشته باشند که سال گذشته از این نرم‌افزار رونمایی شد.

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که ما در این بخش داشتیم فعال کردن بخش‌های متناظر بود که هم دفتر تبلیغات، گروه‌های تبلیغی، حوزه خواهران جامعه‌الزهرا، المصطفی و هر جایی که احساس کردیم می‌شود با آن‌ها هم‌افزایی کرد. یا از ظرفیت‌های موجود مانند حوزه عقیدتی سیاسی ارتش، مجموعه‌های مربوط به نیروهای نظامی مانند سپاه بهره گرفت.

وی تصریح کرد: در بسیاری از فعالیت‌هایی که انجام دادیم به‌صورت مشاور فعالیت داشتیم و عامل نبودیم و گاهی اوقات اساتید را تامین کردیم و واسطه بین اساتید و مجموعه‌ها بودیم و یا دوره‌های را طراحی کرده و بعد در اجرا همکاری داشتیم.

یکی از فعالیت‌های ما این بود که در زمینه اخذ مجوز کتاب‌هایی که به دلایلی متوقف شده تلاش می‌کردیم و یا برای اخذ مجوزهای لازم از تهران مشاوره می‌دادیم و جلسات مختلف هم‌افزایی نسبت به بحث جهاد تبیین داشتیم. مجموعه‌های مختلف، منتخبی از اساتید حوزه، رسانه‌، طلبه‌هایی که دارای رسانه‌های شخصی پربازدید هستند آمدند که در زمینه ترویجی دفتر قم توانست به‌عنوان حلقه وصل طلقی شود.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی ادامه داد: در رابطه با اینکه مخاطبین چه مقدار به اندیشه ولی‌فقیه جامعه نزدیک شدند، ما بیش از ۲۵۰ جلسه در ۹ استان کشور برگزار کردیم حداقل این جمعیت حاضر در هر جلسه اگر به طور متوسط بین ۵۰ تا ۲۰۰ نفر باشد تعداد افراد زیادی همان جلسات سیره را دیدند و به صورت آنلاین از طریق مجموعه عبرات پخش می‌کردیم که این موارد همه برای شنیدن حرف‌ها و رسیدن به گوش مخاطب کمک می‌کند و صحبت در مورد اینکه به چه میزانی به حساب عملی توانستیم فعال بوده و تاثیرگذار باشیم سخت بود. اما در زمینه ترویج مهم این است که از این بی‌خبری و سکوت نسبت به اندیشه رهبر انقلاب خارج شویم.

وی اظهار کرد: در مساجد متعددی از شهر مقدس قم به دلیل تعطیل بودن حوزه‌های علمیه، جلسات متعددی را برگزار کردیم که برخی از  مقامات در جلسات حاضر شده و اعلام آمادگی کردند و نشست تحلیل بیانات مقام معظم رهبری برای استخراج و انتشار الگو بین طلاب، بسیجیان و مراکز مختلف برگزار شد.

بحث بعدی ارائه راهکار بود مثلا زمانی که حضرت آقا وقتی فرمایشی دارند و ما می‌خواهیم به آن عمل کنیم ولی الگوی عملکردی نداریم در این قصه ما با استفاده از این ظرفیت‌های موجود و اساتید می‌توانیم استفاده کنیم.

میرزائی یادآور شد: در قضیه بحث جمعیت موانعی وجود دارد که نزدیک به ۴۳ تا مانع استخراج کردیم که شاید کسی استخراج نکرده بود. و یک‌سری از آن مباحث مربوط به حاکمیت و بخشی هم به اراده ملت بر می‌گردد.

ما حاکمیت را کنار گذاشتیم و ایامی که این قانون جمعیت تصویب شد دیدیم که کار کمیته خارج از توان ما بوده ولی خود مردم می‌توانند خیلی کارها انجام دهند. نشستی با حضور سه تن از اساتید فعال در عرصه جمعیت آماده کردیم تا مباحث جمعیت و اهمیت جمعیت را مطرح کنند و ببینن مانع اقتصادی، روانی، اجتماعی و فرهنگی را زوجین چگونه می‌توانند از سر راه بردارند و ما چه کمکی می‌توانیم انجام دهیم، و در این مباحث الگوهایی به مردم معرفی شود.

وی عنوان کرد: در بخش پژوهش آموزش چندین کار در دستور کار ما از ابتدا بود که جلسات روش‌شناسی فقهی حضرت آقا تا به حال مطالعات جدی انجام نشده و  آیت‌الله کعبی درباره کتاب جهاد حضرت آقا صحبت کرد و دکتر حکمت‌نیا درباره روش عملکردی و فقهی و علمی حضرت آقا از کتاب قصاص صحبت کرد طلاب هم استقبال خوبی کردند و نشست‌های نقد کتاب داشتیم که بعضی از این نشست‌ها خیلی پر بیننده شد مثل نشست نقد کتاب فلسفه فقه سیاسی دکتر ایزدهی که نزدیک ۴۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت یا کتاب دیگری در این زمینه که توسط اساتید مورد نقد قرار گرفت، از جمله کار خوبی در زمینه مطرح و پویا شدن کارهای منتسب به حضرت آقا بود.

میرزائی گفت: فعالیتی که از پارسال آغاز کردیم جهت دهی پایان نامه کارشده بود که در زمینه اندیشه‌های امامین انقلاب بود که تا قبل از آن حدود ۱۸۰ مورد کار شده بود که الان با توجه به همکاری خوبی که مرکز مدیریت با ما داشت توانستیم تا اینجای کار حدود ۷۲۴ موضوع تصویب کنیم که از این تعداد بیش از ۶۰۰ مورد در دو ماه اخیر تصویب شد و قبلا ۲۰۰ مورد بود که از این تعداد ۱۵۰ مورد از این موضوعات در اختیار طلبه‌ها قرار گرفته و برخی دفاع کردند و ۸ نفر در یک سال توانستند دفاع کنند.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب این موج خوبی راه افتاده که اگر در محیط علمی و سطح علمی و مستدل مورد بحث قرار گیرد آثار خیلی خوبی خواهد داشت و یک طلبه با یک استاد راهنما، یک طلبه همراه با استاد برای تولید این محتوا تلاش کنند. می‌توانیم در این فضا به افق ۲ هزار پایان‌نامه در حوزه برسیم تا چند سال آینده، که باری از بار نظام برداشته شود.

به شدت از موضوعات تزیینی پرهیز می‌کنیم و بر اساس آن نظام مسائل انقلاب اسلامی و بعد اندیشه‌ها را از جهات مختلف پیش می بریم و سعی شده در ابعاد کلی در موضوعات مختلف استخراج کنیم. 

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی گفت: از دیگر فعالیت‌ها نشان دادن به روز فقهی رهبر انقلاب بود. سال گذشته با همکاری خیلی خوبی که مرکز مدیریت قم در سطح عالی و با همکاری مرکز نخبگان حوزه داشتیم، ۱۵ کلاس ۱۵ نفر تشکیل دادیم که براساس آن ترم تابستانی حوزه رسمیت پیدا کرد و برای کسی که در این دوره فشرده شرکت می‌کرد به اندازه یک سال در سر کلاس محسوب می‌شد.

درسی ۱۱۰ جلسه بود که ۱۲۰ جلسه برنامه‌ریزی کرده بودیم، نشست و مباحثه طلاب هم برگزار شد و کتاب غنا و موسیقی رهبر انقلاب توسط طلبه‌ها خوانده و مباحثه شد و به وسیله اساتید با رویکرد نقد یا تایید اندیشه آقا انجام شد.

وی عنوان کرد: حدود ۳۰ استاد برای این کتاب تلاش و ۲۲۵ طلبه ثبت نام کردند که تعداد زیادی فارغ‌التحصیل شدند و اگر پژوهش انجام دهند تسهیلات آموزشی خوبی برایشان خواهد داشت و این یک کار خوب بود و بعضی از حوزه‌های علمیه برای تابستان برنامه دارند تا این مجالس را برگزار کنند و برای سال آینده برنامه‌ریزی کردیم تا در دو سه جنبه این کار را انجام دهیم و فقط کتاب غنا نباشد و کتاب نماز مسافر و بحث نماز جماعت را که مقام معظم رهبری فرمودند را در دستور کار قرار دادیم و در صدد انجام  کارهایی هستیم وهمایش‌ها و نشست‌های علمی با مشارکت بخش‌های وپژوهشی هم کار دیگری بود که یکی انجام شد.

میرزائی افزود: یکی از جلسات خیلی پر بازدید سال گذشته جلسه آنلاین تحت عنوان آشنایی با اندیشمندان انقلاب اسلامی بود که ۹ جلسه مختص رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) یا همان امامین انقلاب اسلامی بود که ابعاد مختلف منظومه فکری امامین مطرح شد. و هفت بزرگوار دیگر از جمله شهید مطهری، شهید بهشتی،علامه طباطبایی، علامه محمدتقی جعفری، مرحوم آیت‌الله مصباح و آیت‌الله جوادی آملی  هرکدامشان بعد از اینکه ۹ جلسه تمام شد. و استادی که با خط فکری آن‌ها آشنا است در یک جلسه اختصاصی تفاوت‌ها یا امتیازها را می‌گفتند و هدف هم این بود که بیان شود امامین انقلاب فرد واحدی نبود بلکه جمعی از اندیشمندان معاصر با این بزرگواران هم نظر بودند.

وی تصریح کرد: در ماه رمضان گذشته پویش خوانش کتاب «طرح کلی»، که یک کتاب با عنوان یکی از اساسی‌ترین کتاب‌های حضرت آقا را برگزار کردیم و طلاب و اقشار مختلف شرکت کردند و بر حسب ساعت استراحت مردم برنامه ریزی شده بود که ۴ ساعت مختلف را با ۴ استاد تعیین شده بود و  فایل یک جلسه را قرار می‌دادیم و اگر کسی طالب  کتاب بود با تسهیلات برای او ارسال می‌کردیم و فایل جلسه را در  کانال قرار می‌دادیم و در این جلسات پاورپوینتی تولید شد که بی‌نظیر بود که در فضای مجازی بارگذاری کردیم و علاقمندان می‌توانند از روبیکا، یا به کانال @tk1400 در ایتا مراجعه کنند.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی اضافه کرد: در حال گرفتن مجوز نشریه‌ای به‌عنوان تحقیقات انقلاب اسلامی هستیم که در آن برون‌دادهای پایان‌نامه‌ها درج شود. و اگر کسی تولیداتی باعنوان کتاب داشته باشد حلقه وصلی برای انتقال به انتشارات می‌شویم.

ما به هیچ ظرفیتی نه نمی‌گوییم و به دنبال این هستیم کلیه این ظرفیت‌ها را داشته باشیم و الان کتابخانه‌ای اینجا ایجاد کردیم که طلاب می‌توانند از کتابخانه استفاده کنند و هدف این است که یکسری از داده‌هایی که فعلا منتشر نشده ولی می‌تواند به‌صورت مجازی استفاده شود را مجوزات لازم را بگیریم و در کتابخانه داشته باشیم که یک بخش دیگر از این بخش‌های پژوهشی ما بود.

وی ادامه داد: یک دوره تربیت مربی روش تدریس، «طرح کلی» داشتیم که تا حالا فکر می‌کنم نزدیک به ۱۳۰ نفر مجوز گرفتند و گواهی صادر شد. دوره فشرده‌ای بود که کتاب «طرح کلی» واقعا در تحول اندیشه فردی که آن را مطالعه می‌کند خیلی موثر است اما چون مربی مرسوم و تایید شده‌ کم است، دوره مربی کتاب‌های سیره حضرت آقا را برگزار کردیم که الان در ایام امتحانات آن هستیم و دوره بعدی قرار است دوره مربی مباحث انقلاب اسلامی از دیدگاه حضرت آقا باشد که دوره‌ها کمک کار دوره‌های مطالعاتی شود. زیرا دوران مطالعاتی نیاز به استاد دارد که جمع‌بندی کند.

میرزائی یادآور شد: از سیاست‌هایی که ما در دفتر قم داشتیم تلاش برای فراهم کردن کارهایی با قیمتی نازل‌تر از قیمت‌های دیگر به‌خاطر صرفه‌جویی در بیت‌المال بود که با هر مجموعه‌ای که همکاری می‌کنیم به دنبال استقلال دادن آن بخش از دفتر حفظ و نشر هستیم؛ چون بعضی از این کارهای کلان که در دفتر قم در حال انجام است، متکی به اشخاص بوده و با تغییر اشخاص یا با رفتن آن‌ها به شهرستان‌های خودشان این کار از هم می‌پاشد و باید کاری کنیم که در هر مجموعه به صورت خودجوش یک فعالیتی شکل گیرد و بومی شود. از این جهت که معمولاً مجموعه از ما درخواست کمک دارند ما عرض کنیم که اولین قدم تربیت مربی است و  تا وقتی مربیان آماده شوند حضور داریم یا اساتید اعزام می‌کنیم و بعد از آن مجموعه باید از دفتر نشر بی‌نیاز شود.

ایشان افزود: یکی دیگر از سیاست‌های ما این است که چتر انقلاب را باز می‌بینیم و هر کس و نهادی را که حضرت آقا انقلابی بدانند و با معیارهای ایشان همسو بوده و مورد تایید باشند، ما هم انقلابی می‌دانیم و باید با هم همکاری کنیم، و طبق سلیقه شخصی رفتار نشود؛ زیرا در این دفتر که جنبه پدری دارد، بر اساس ملاک‌های سختگیرانه انقلابی‌گری جلو نمی‌رویم و براساس سند و امامین انقلاب پیش می‌رویم.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی اضافه کرد: برونداد این مجموعه فعالیت‌ها چند نتیجه ثانوی داشته و ۴۰ تن از اساتید انقلابی که در این زمینه مطالعه داشتند با ما در ارتباط هستند که الان شبکه هستند. اما هر وقت مراجعه شود می‌توانیم در اعزام استاد در زمینه‌های مختلف کمک کنیم و واسطه بین نیازهای عرضه شده و این اساتید شویم.

شبکه‌ای از مروجین ایجاد شده و مجموعه‌هایی که بیرون همدیگر را پیدا نمی‌کنند اینجا به هم مرتبط و دور هم جمع می‌شوند که نتایج ثانویه بود ولی هدف اصلی نبود که این هدف خودش تامین شده است.

وی گفت: یکی ازسیاست‌های ما این است که ما اصلا نفی نداریم و هر کس که در این جبهه فعالیت می‌کند ما کنارش هستیم و کمکش می‌کنیم، جریان‌های متعددی را در خانه طلاب، مجموعه فتوح، پژوهشکده باقرالعلوم، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و جاهای مختلف و گروه‌های خودجوش که طلبه‌ها و دانشجویان کار می‌کنند داریم و در نسبت با این مجموعه ها ما دفتر را کمک کار دیده و به‌عنوان رقیب آنها نمی‌بینیم و یا دنبال این نیستیم که با سخت‌گیری‌های بی‌جا مشکلاتی ایجاد کنیم و اساسا هر کس که در مسیر اندیشه‌های مقام معظم رهبری تلاش داشته باشد ما کمک می‌کنیم.

میرزائی بیان کرد: فروشگاهی برای ارائه کتاب‌های تقریضی و کتبی که حضرت آقا توصیه کردند که نزدیک به ۴۰۰ عنوان محصول است، ایجاد کردیم که استقبال خیلی خوبی از آن فروشگاه شده است و چون کمتر جایی به صورت تخصصی به اندیشه امامین پرداخته، گاهی اوقات از اقصی نقاط کشور با ما به واسطه فروشگاه ارتباط می‌گیرند. تلاش ما تسهیل دسترسی به آثار آقا بوده و کتابخانه‌هایی که حداکثر تخفیف ممکن را لحاظ می کنند را حمایت می‌کنیم.

 مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی اظهار کرد: اگر کسی کار مطالعاتی دارد تخفیف بیشتری به او تعلق می‌گیرد و سایتی برای فروشگاه تاسیس کردیم که در سایت برای اولین بار همه سیر مطالعاتی‌های موجود در مورد اندیشه حضرت آقا وجود دارد و برای اولین بار در فضای مجازی کتاب‌هایی درباره اندیشه حضرت آقا دسته بندی و تلاش شده همه ناشرانی که مورد تایید هستند در این فروشگاه آثاری داشته باشند و یکی دیگر از نوآوری‌های ما ایجاد پنل کاربری در فضا و صفحه شخصی هر طلبه در حوزه‌های علمیه است. از هر ظرفیتی که احساس کنیم به کار می‌آید برای ترویج اندیشه رهبر انقلاب استفاده کردیم.

وی افزود: ما در جمکران کتابخانه باز و فروشگاه را تجهیز کردیم و دوره تخصصی طلبه تراز داریم و طلبه‌ای که آثار انقلاب لازم دارد، ویژگی‌ و ماموریت‌هایشان در آن بیان می‌شود. دوره ای هم برای بحث اندیشه مقاومت طراحی کردیم و اخیرا دوره‌ای را به نام منطق عملکردی رهبر انقلاب تدارک دیدیم که خیلی از نیروهای انقلابی از نحوه مدیریتی حضرت آقا با پژوهشی که انجام دادیم به منطق‌هایی ختم شده اند. امروز اولین باری است که دوره در مجموعه‌ای که فقه سیاسی کار کردند، عرضه و مورد نقد قرار گرفته است و از نقاط مختلف کشور می‌توانند به ادمین کانال‌ سروش و ایتا gom_khamenei.Ir برای برگزاری دوره‌ها پیام دهند و از طرفی هم می‌توانند با شماره تماس‌های ما ۰۲۵۳۷۷۴۴۲۴۳و ۷۷۴۴۴۶۴۷ تماس بگیرند و درخواست کنند. سعی کردیم برای ایجاد نمایشگاه و فروشگاه کمک کنیم و اگر کسی یا موسسه‌ای در جهت رفع خلا و همسو با اهداف ما باشد از آن‌ها حمایت مالی بر اساس نرخ‌نامه مصوب موسسه انجام می‌شود یا اگر استادی اعزام می‌کنیم اگر این مجموعه توان مالی نداشته باشد ما از اینجا تامین می‌کنیم و فقط برای بیرون از استان در بخش حمل و نقل معمولا بودجه کم داریم و از مجموعه‌ها درخواست می‌کنیم اگر توان پرداخت هزینه استاد را ندارند هزینه حمل و نقل را تقبل کنند و هزینه استاد با ما باشد.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی گفت: نسبت به نحوه اتصال مجموعه به رهبر معظم انقلاب با توجه به حجم اشتغالات ایشان که البته متوقع نیستیم به همه کارهای مجموعه نظارت داشته باشند در دیداری که با ایشان داشتیم در تعبیری که به نظرم از همه تشویق‌ها بالاتر بود، فرمودند که: «همه ما در این مجموعه کار را انجام می‌دهیم و همه شما همکار من هستید برای انجام این کار که هدفش هدایت انقلاب و جلوگیری کردن از انحراف انقلاب است»، و این لقب همکار آقا بودن بزرگترین تشویق است، اگر چه در برخی از موارد که گزارش کارها داده شده که معمولا آن گزارش‌ها در زمینه برخی از آثاری که در قم تولید شده و به خدمت ایشان رسیده و ایشان ابراز محبت کردند و برخی از آثار طبق فرمایش آقازاده حضرت حدود دو یا سه هفته این کتاب روی میز ایشان بود و مراجعه می‌کردند تا بدانند منویاتشان در کتاب است و چگونه طراحی شده است و از این جهت بازخوردهایی داشتیم که دفتر حفظ و نشر که ریاستش بر عهده فرزند حضرت آقا، حاج‌آقا سید مسعود است، سیاست‌های کلی موسسه و راهبردها و برنامه‌ها را خدمت ایشان عرضه می‌کنند یا با توجه به شناختی که از اندیشه‌های خود و تسلطی که دارند جاهایی که بدیهی باشد و فعال کردن آن وقت گرفتن از ایشان نباشد خودشان می‌فرمایند و با توجه به علاقه شدیدی که بین ایشان و حضرت آقا وجود دارد تلاش می‌کنند که این موسسه خلاف منویات یا با فاصله از منویات نباشد، از این جهت گزارش فعالیت‌های ما خدمت آقازاده‌ها داده می‌شود و مقداری که صلاح باشد به ما منتقل می‌کنند.

وی افزود: یکی از وظایفی که ما داریم این است که نسبت به بیانی که رهبر انقلاب می‌فرمایند حداکثر توان را برای انتقالش به اذهان مردم به خرج دهیم. حضرت آقا در مورد تبیین بارها سخنرانی کرده بودند و در این کتاب بسیاری از بیانات رهبر انقلاب برای دهه هفتاد و ابتدای رهبری ایشان است که نشان می‌دهد ایشان از قدیم نسبت به بحث تبیین دغدغه داشتند و فرمودند: «اساس کار ما تبیین است واساس کار اسلام تبیین است و مبارزه اسلامی براساس تبیین نهاده شده است»، وقتی که در دیدار دانشجویان که در مراسم اربعین خدمت رهبر انقلاب رسیدند، نسبت به بحث تبیین دستور جدیدی دادند. تا به حال مخاطب موضوع تبیین در نظر رهبر انقلاب، خواص و نخبگان و مبلغین و صاحبان منابر حوزوی و منابر تریبون بود که این بار فرمودند:« تبیین یک کار همگانی است» و تعبیری که ایشان اینجا به کاربردند در واقع این بود که:« هر کدام از شما به‌عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی و نوری پیرامون خودتان را روشن کنید» و پایین‌تر دوباره فرمودند:« امروز همه ما باید در این میدان حرکت کنیم و هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم». این موضوع چون جنبه تخصصی پیدا نمی‌کند و جنبه عمومی مخاطبانشان تک تک مردم هستند ما به این نتیجه رسیدیم باید کاری کنیم که در اولین قدم این فرمان به گوش مردم برسد.

چه عناصری در جهاد تبیین نقش دارد؟

میرزائی تصریح کرد: در چندین جلسه در مورد منویات حضرت آقا بحث کردیم که چه عناصری در جهاد تبیین نقش دارد من خودم خارج از محیط‌ های اداری با توجه به اینکه قبلا هم تالیفاتی داشتم و با تجربه‌ای که وجود داشت تحقیق در بیانات رهبر انقلاب را آغاز کردم و تا جایی که امکان داشت از حداقل فیش ها استفاده کنیم تا کتاب حجیم نشود. طرح‌نامه کتاب حجیم بود و نمی‌شد که خیلی از مطالب را حذف کنیم ولی حجم کتاب با این صفحه بندی به ۳۸۴ صفحه رسید. هدف در ابتدا هم این بود که این بحث به  گوش مردم برسد و کتاب خیلی زود آماده شد. 

وی ادامه داد: تفاوت این کتاب با خیلی از کتاب‌های دیگر این بود که ما سعی کردیم که با پاورقی‌های ارجاعی به کتاب‌های مختلف حجم کتاب را پایین بیاوریم و همچنین درآمدهای اول هفته و اول هر موضوع توضیح بیشتری دارد. درآمدهایی را به قلم خود اضافه کردیم و آخرین بخش کتاب درباره مسئولیت نهادها و اقشار خاص مانند سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، خبرگان، نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه‌جمعه، هنرمندان، شعرا، اساتید دانشگاه، دانشجویان، طلاب و بقیه اقشار بود که سعی کردیم گوشزدی به آن‌ها صورت گیرد.

من این جمله را به‌عنوان یک جمله طلایی عرض کنم، حضرت آقا هر موقع احساس کردند امر به‌معروف و نهی از منکر مهجور شده، اهمیت این واجب فراموش شده را گوشزد کردند و کارهایی که در دهه ۷۰ انجام شده را بازتکرار کردند. الان احساس می‌کنم ما علاوه بر امر به معروف و نهی از منکر یک مفهوم دیگری در شریعت داریم به نام ارشاد افراد جاهل، اگر ما در امر به معروف و نهی از منکر به اشتباهات دیگران بی‌تفاوت نیستیم در جهاد تبیین نباید نسبت به غبارآلود بودن ذهن دایره مخاطبین و تاثیرپذیران از ما بی‌تفاوت باشیم و حداقل محتوای خوب را به آن ها بدهیم. این حداقل کاری است که باید انجام شود.

اگر جریان تحریف شکست خورد، جریان تحریم شکست خواهد خورد

 مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی عنوان کرد: برخی از موضوعات را حضرت آقا در عمل به آن‌ها فوریت می‌دهند و با توجه به اینکه ایشان فرمودند:« اگر جریان تحریف شکست خورده جریان تحریم شکست خواهد خورد»، اکنون جهاد تبیین با معیشت مردم با توجه به این بیان حضرت آقا گره خورده و دشمن روایات موجود را تحریف می‌کند و می‌گوید اصل انقلاب اشتباه بود. چرا چون شاه آدم خوبی بود و این انقلاب که انجام شده، جز خرابی، بی‌عدالتی، بالا رفتن سطح بی‌فرهنگی ثمره ای نداشته و امید به آینده را از ملت می‌گیرد. تحریف بعدی این است که می‌گوید:« من خیلی قوی و غیر قابل شکست هستم و اگر در مقابل من مقاومت کنید خرد می‌شوید»، سه واقعیت را تحریف می‌کند.

وی یادآور شد: تحریف چهارمی که دشمن انجام داده این است که می‌گوید:« هیچ توانی برای برون رفت از مشکلات ندارید و کشور شما ظرفیت لازم را ندارد و  منابع انسانی همه فرار کردند» اگر همه ما جلوی این چهار تحریف ایستادگی کنیم، جریان تحریف شکست می‌خورد. جریان تحریم، سوار افسگیرد و ناامیدی است و حصرت آقا در همان سخنرانی فرمودند:« امید کلید همه قفل‌ها است».

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی بیان کرد: برای مقابله با این موضوع باید همه ما با هر وسیله‌ای که در دسترس داریم تلاش کنیم و در مرحله بعدی حاکمیت بتواند به این نتیجه برسد که ستاد جدیدی ایجاد کرده یا ستادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی یا ستاد مشابه این شورای تبلیغات اسلامی، شورای عالی هماهنگی تبلیغات و یا در طراز ملی قرارگاهی تشکیل دهد و تقسیم کار و نقطه زنی انجام شود تا با هم‌افزایی آن‌ها خبرهای خوب بیشتر و دستاوردهای انقلاب معرفی شود و پوشالی بودن قدرت غرب مطرح و در کنار خوبی‌ها بدی‌ها نیز گفته شود و بگوییم همانگونه که ما مشکلات و خوبی داریم آن‌ها هم دارند و اگر تبیین بر اساس اسلام حقیقی عرضه شود باید معارض ایجاد کند و تبیین اسلامی دقیقا با منافع ابرقدرت‌ها و طاغوت‌ها در معارض است.

وی گفت: جهاد تبیین از این جهت جهاد است که ما نقاطی را که نقاط تماس و تعارض با منافع دشمنان دین و دشمنان انقلاب را هدف گیری کنیم و جهاد تبیین یعنی نترسیدن از بیان حقیقت و به پای حقیقت ایستادگی کرده و هزینه آن را بپردازم و نقاط تعارض دین و دشمنان را هدف‌گیری کنیم.

میرزایی بیان کرد: ما در عرصه جنگ روایت‌ها هستیم، کتاب جهاد تبیین در عرصه جنگ روایت‌ها می‌تواند راهنمای افراد باشد تا بتوانند جهاد تبیین را انجام دهند و من یک سری الزامات و محدودیت‌ها بدین منظور قائل هستم.

امام علی(ع) فرمود:« معاویه باهوش تر از من نیست ولی من به اصولی پایبندم که او پایبند نیست»، ما وظیفه داریم ضوابط اخلاقی را رعایت کنیم که این کتاب می‌تواند کمک کند و با توجه به بیان رهبر انقلاب که خودشان یکی از بزرگترین تبیین‌گران و روشنگران از سال ۱۳۴۲ تاکنون بودند و در جمع شاعران فرمودند :« من شمشیر را کشیدم و چپ و راست می‌زنم که الان جنگ نرم است» و در کتاب خون دلی که لعل شد می‌فرمایند:« برای اینکه در تاریخ ثبت شود می گویم که من همیشه دو خط مبارزه و تبیین را کنار هم داشتم» و به‌عنوان کسی که جزو نفرات برتر انقلاب بوده و تبیین‌های خیلی خوبی داشته و راهکار دادند، روش، الزامات و موضوعاتی که از درونشون نیازمند تبیین است بیان شده  و در کتاب جنگ روایت‌ها با توجه به این سرفصل‌ها کمک خواهد کرد و این جنگ روایت‌ها یکی از بخش‌های جهاد تبیین است.

وی یادآور شد: در اندیشه امامین انقلاب، تبیین یکی از مهم‌ترین ابزارهای حاکمان جبهه حق است به این معنا که حاکم حق بر اساس اصل فوق، تکلیف بدون تحلیل و بیش از ظرفیت مردم بر گردنشان نمی‌گذارد. مثلا در زمان امام علی(ع) تحلیل مردم این بود که باید سنت عمر ادامه پیدا کند، حضرت از این دستور خودشان عقب نشینی و تنزل کرد و فهم حضرت این بود که حکمیت معاویه جز شکست ثمره ندارد ولی بخاطر تحلیل مردم تنزل می‌کند و در سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) تا زمانی که تحلیل مردم به تحلیل ولی جامعه نزدیک نشده ولی خودش را پایین می‌آورد و فوق تفکر مردم، تکلیف به گردنشان نمی‌گذارد. بعد شروع می‌کند با تبیین کردن، آن‌ها را به سمت بالا می‌کشد.

میرزایی گفت: امام خمینی(ره) سال ۱۳۴۳ همان امام سال ۱۳۵۷ بود و چرا امام در سال۴۳ دستور خروج مردم به خیابان‌ها را نداد ولی در ۵۷ این دستور حتی با مخالفت برخی از بزرگان صادر شد؟ که مقام معظم رهبری پاسخ این را فرمودند:« زمانی که به امام در پاریس گفته شد مردم در خمین و روستاها شعار می‌دهند امام گفت اگر اینگونه باشد ما پیروز هستیم و مویرگی پیام امام به مردم منتقل شد »، ۱۴ سال طول کشید تا این پیام به مردم منتقل شود و مردم نظام طاغوت پهلوی، اسلام و جریان‌های انتقادی را بشناسند. هنگام نزدیک شدن انقلاب امام فرمود الان موقع تکلیف به مردم است که قیام همگانی انجام دهند و با کمترین خونریزی و تخریب، انقلاب‌ پیروز شد.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر به انقلاب‌های دنیا نگاه کنیم می‌بینیم چقدر نهادهای دولتی تخریب می‌شود ولی در انقلاب ما علما سریع آمدند کاخ‌های شاه را قرنطینه کردند و اجازه ندادند مجموعه‌های مربوط به شاه تخریب شود. موزه‌ها را حفظ کردند و در حالت کاملا آرامشی انقلاب پیش رفت و امام راحل از اینکه مردم کارهای دفعی انجام دهند پرهیز داد و سریع دادگاه انقلاب، کمیته انقلاب، بسیج و سپاه تشکیل دادند و نهاد سازی کردند.

اگر ما بخواهیم به رهبر جامعه بر اساس چیزی که فکر می‌کنند الان مصلحت جامعه است حکم بدهد و نه بر اساس حکم ثانوی که باید با موضوع تبیین مردم را به ولی جامعه نزدیک کنیم، تمام ائمه و معصومین(علیهم‌السلام) همیشه در حال تبیین بودند و کار امام خمینی(ره) نیز تبیین بود.

وی افزود: وظیفه من به‌عنوان یک سرباز کمک به این موضوع بوده و از این بعد شاید اهمیت بیشتری داشته باشد، از این جهت که نقشه مقابله با تحریف که توسط ولی جامعه طراحی شده و خود ایشان هم مجری نقشه هستند به نظر من یکی از مسائل مهم است، این نکته جزو اندک نکاتی است که در جهاد تبیین گفته می‌شود و مجموعه شما می‌تواند با به خط کردن مجموعه‌ها و هم‌افزا شدن و نقطه زنی که البته باید وظیفه خود بدانیم و با زمانبدی لازم، از الان تا ۲۲ بهمن ماه چند کار جهت مواردی که از تحریف گفته شد انجام دهد و روی این موضوع به‌عنوان فوریت، کار همگانی صورت بگیرد و  انشالله با امیدی که در زمان دفاع مقدس در مردم ایجاد شده بود با هم‌افزایی و همدلی مردم، این کار جمعی و بزرگ را انجام دهیم و صدای حوزه هم در این زمینه می‌تواند فعالیت کند که امیدوارم اتفاقات خوبی روی دهد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.