• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
غیرت دینی و جایگاه آن؛

در قضیه‌ حجاب زنان جامعه، غیرت، حلقه گمشده‌ای است که کمتر مورد توجه بوده است

  • کد خبر : 36245
  • 28 دی 1400 - 18:04
در قضیه‌ حجاب زنان جامعه، غیرت، حلقه گمشده‌ای است که کمتر مورد توجه بوده است
یکی از مهمترین عوامل درونی که باعث انحطاط فرهنگ یک جامعه می‌شود رواج بی‌غیرتی است. وقتی بی‌غیرتی در جامعه شیوع پیدا کرد آثار زیان‌باری در جهت فساد جوامع خواهد داشت.

به گزارش صدای حوزه، یکی از مهمترین عوامل درونی که باعث انحطاط فرهنگ یک جامعه می‌شود رواج بی‌غیرتی است. وقتی بی‌غیرتی در جامعه شیوع پیدا کرد آثار زیان‌باری در جهت فساد خانواده‌ها و جامعه خواهد داشت و جامعه اسلامی را به سمت ‌و سوی غیر اسلامی و حتی غیر دینی شدن و رفتن به سمت خوی حیوانی سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید فاطمی‌تبار با اشاره به این موضوع گفت: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله کسی را که غیرت ندارد فاقد ایمان می‌دانند: «إِنَ‏ الْغَیْرَهَ مِنَ الْإِیمَانِ؛ (من لا یحضره الفقیه؛ ج‏۳؛ ص۴۴۴) همانا غیرت از ایمان است.» یعنی به هر اندازه ایمان فرد کم‌رنگ باشد از غیرتمندی او نیز کاسته خواهد شد.

زندگی توأم با ذلت و خواری آثار و تبعات بی‌غیرتی

وی زندگی توأم با ذلت و خواری را از آثار و تبعات بی‌غیرتی دانست و گفت: یکی از تأثیرات بی‌غیرتی در زندگی فردی و حتی اجتماعی، زندگی همراه با ذلت و خواری است که این نوع زندگی و سست عنصری در مکتب اسلام مردود شمرده شده و افراد بی‌غیرت مورد مذمت قرار گرفته‌اند.

امیرالمؤمنین (ع) در فرمایشات خویش به عده‌ای از مردم بی‌غیرت و سست عنصر زمانشان فرمودند: «من گرفتار مردمی هستم که هرگاه به آن‌ها فرمان می‌دهم، اطاعت نمی‌کنند و هر زمان که آنان را فرا می‌خوانم اجابت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

حضرت ام‌البنین شخصیتی که مصداق بارز غیرت دینی بود

ای بی‌‌اصل‌ها! برای یاری آیین پروردگارتان منتظر چه هستید؟ آیا دینی ندارید که شما را دور خود جمع کند و یا غیرتی که شما را به خشم آورد؟ نه با شما انتقام خون بی‌گناهی گرفته می‌شود و نه با کمک شما هدف مطلوب به دست می‌آید.» (نهج البلاغه (للصبحی صالح)؛ ص۸۱)

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت در این بیان نشان می دهد به دنبال زندگی عزت‌مندانه مردم می‌باشد ولی این افراد بی‌غیرت و سست عنصر کمترین اذیت و فشاری را تحمل ندارند و با این بی‌غیرتی زمینه ذلت و خواری‌شان را به دست خویش مسجل می‌سازند.

در این راستا حضرت علی (ع) در خطبه‌ای دیگر می‌فرماید: «أُرِیدُ أَنْ أُدَاوِیَ‏ بِکُمْ‏ وَ أَنْتُمْ دَائِی کَنَاقِشِ الشَّوْکَهِ بِالشَّوْکَه؛ (نهج البلاغه (للصبحی صالح)؛ ص۱۷۷) مى‌خواهم درد خود را به شما درمان کنم و حال آن که شما عین درد من هستید. همانند کسى که بخواهد با نوک خارى، خارى را از پاى بیرون کند.»

تعرض به نوامیس مسلمانان

فاطمی‌تبار بدحجابی و بی‌حجابی را از آثار افزایش بی‌غیرتی در جوامع دانست و گفت: به نظر می‌رسد در قضیه‌ حجاب زنان جامعه، غیرت، حلقه گمشده‌ای است که کمتر مورد توجه بوده است. این بی‌غیرتی و بی‌توجهی به ارزش‌های اخلاقی و اسلامی عواقب شومی دارد که افزایش آمار طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش روابط نامشروع، از هم پاشیدگی بنیان خانواده‌ها در اثر بی‌بندباری اجتماعی و… بیانگر آن است.

وی بدحجابی و بی‌حجابی، را با فقدان یا ضعف غیرت، در رابطه‌ای مستقیم و دو سویه تعریف کرد و ادامه داد: این جمله یعنی از یک سو، دوری زنان از لباس حیا، به غیرت مردان ضربه می‌زند و از طرف دیگر، از علت‌ها و ریشه‌های عمده آن، ضعف غیرت پدران یا شوهران است که در پیشگاه خداوند مسئول خواهند بود و در گناهانی که دختران و همسرانِ خودنمای آن‌ها در این باره مرتکب می‌شوند و فاجعه‌هایی که از این طریق در جامعه و جوانان ایجاد می‌کنند، شریک خواهند بود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) آمده است: «یَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَکُمْ یُوَافِقْنَ الرِّجَالَ فِی الطَّرِیقِ أَ مَا تَسْتَحْیُونَ وَ قَالَ ع لَعَنَ اللَّهُ مَنْ‏ لَا یَغَار؛ (المحاسن؛ ج‏۱؛ ص۱۱۵) اى مردم‏ عراق‏! به من خبر رسیده است که زنان‏ شما در بین راه به مردان تنه می‌زنند، آیا شرم نمى‏‌کنید؟!

و فرمود: خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد.» از این رو چگونه می‌توان فرض کرد در حالی که همسر یا دختر بالغی بدون حجاب مناسب و با لباس‌های زننده و تنگ، نازک، محرک و نیمه عریان به خیابان و یا میان نامحرمان بیاید و شوهر و یا پدر خانواده را با غیرت و غیور دانست؟! چگونه ممکن است در خانه‌ای که مردانش غیرتمندند، زنان و دخترانشان بتوانند هر گونه که بخواهند در جامعه حاضر شوند.

محرومیت از رحمت الهی

حجت‌الاسلام فاطمی‌تبار در پایان گفت: در روایات اسلامی آمده است که انسان بی‌غیرت مورد لعن خداوند بوده و از رحمت‌الهی به دور است و در قیامت، حتی بوی بهشت را هم استشمام نمی‌کند و بدیهی است که انسان به دور مانده از عنایت و رحمت الهی، عاقبت بد و زندگی سخت و بی‌معنایی خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36245
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

04خرداد
هیأت های خانگی و مسجدی، راهبردی اصلی برای تحقق تمدن اسلامی است
نشست بررسی نسبت هیأت و مسجد و طراحی سیاستگذاری مطلوب؛

هیأت های خانگی و مسجدی، راهبردی اصلی برای تحقق تمدن اسلامی است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.