• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
معرفی کتاب؛

تاملی جامعه شناختی بر معنویت گرایی جدید و چرایی گرایش به آن در ایران

  • کد خبر : 35446
  • 19 دی 1400 - 15:59
تاملی جامعه شناختی بر معنویت گرایی جدید و چرایی گرایش به آن در ایران
کتاب «معنویت بی‌سامان» نوشته صدیقه رمضانی می‌کوشد تا با نگاهی جامعه‌شناختی به تشریح معنویت‌گرایی جدید و چرایی گرایش به آن در ایران بپردازد.

به گزارش صدای حوزه، «معنویت» از واژگان متداولی است که در ادبیات معاصر نیز به طور گسترده به کار می‌‏رود. معمولا در متونی که از ارتباط انسان با وجودی فراتر از جهان مادی سخن به میان می‌‏آید، به نحوی این لفظ یا مترادف آن به چشم می‌‏خورد و در منابع مربوط به ادیان، روان‏شناسی، روان‏شناسی دین، تعلیم و تربیت نیز می‏‌توان آن را یافت.

به هر حال، این واژه بیانگر یکی از ویژگی‌‏های آدمیان است که گاه و بیگاه در رفتار آدمی نمود پیدا می‌‏کند. همان‏گونه که شادی و غم، آرامش و اضطراب، و شجاعت و جبن، خصوصیات انسان را بر ملا می‏‌سازند، معنویت و معنوی نیز اغلب در قلمرو انسان به کار می‌‏روند.

جهان در لبه پرتگاه بحران معنا و معنویت

به باور برخی از اندیشمندان، امروزه جهان در لبه پرتگاه بحران معنا و معنویت قرار دارد و معنویت حقیقی را مدرنیته تهدید می کند؛ در دهه های اخیر ایران اسلامی در این عرصه از زوایای مختلف مورد تهاجم بسیار قرار گرفته که از جمله آنها، پیدایی الگوها و انگاره‌های شبه معنوی جدید در میان گروه های مختلف اجتماعی است. معنویت هایی که به تعبیر مقام معظم رهبری، عرفان های کاذب و بدلی و به دنبال سیطرۀ تفکرات الحادی و دکان داری معنوی هستند.

بر این اساس کتاب معنویت بی سامان با استمداد از مطالعۀ تجربی و جامعه شناختی، درصدد آسیب شناسی و معرفی شاخص های بومی و دلایل روی آوری افراد به معنویت گرایی جدید است.

ایجاد تمایز میان معنویت گرایی جدید و سایر پدیده های مشابه

از مزایای این اثر توجه نویسنده به ایجاد تمایز میان معنویت گرایی جدید و سایر پدیده های مشابه و همچنین ارائه گونه شناسی جامعی برای پرداختن به همه انواع آن به جای تمرکز بر گونه ای خاص است.

کتاب معنویت بی سامان نوشته صدیقه رمضانی در چهار فصل می‌کوشد تا با نگاهی جامعه شناختی بر معنویت گرایی جدید و چرایی گرایش به آن در ایران به تشریح این موضوع بپردازد.

فصول این کتاب با عناوین «معنویت گرایی جدید در عالم نظر»، «گفتگو با معنویت‌گرایان جدید ایرانی»، «وضعیت شهر تهران به مثابه مشتی از خروار» و «بررسی انتقادی روایت‌های ایرانی» تدوین شده است. این کتاب با کمک نتایج پژوهشی میدانی و نه نقد و مواجهۀ صرفا نظری می تواند راهگشای فرهیختگان و مبلغان باشد.

زمینه‌های گرایش به معنویت‌گرایی

در بخشی از این کتاب با عنوان «زمینه‌های گرایش به معنویت‌گرایی جدید» آمده است:

زمینه به معنای بستر، افق زمانی-مکانی یا مجموعه شرایط و واقعیت هایی است که یک موقعیت یا پدیده را در برمی گیرد و تنها با رجوع به آن، فهم معنای آن موقعیت یا پدیده برای کنشگر امکان پذیر خواهد بود. بر این اساس زمینه گرایش در این پژوهش در واقع شرایط و اموری هستند که سازنده معنای عوامل گرایش برای کنشگر بوده و نوع پاسخ و دریافت او نسبت به آنها را شکل می دهند.

برای مثال زمینه ای مانند مدرن شدگی سبب می شود که کنشگر شرایطی را که در آن زیست می کند رنج آور تلقی کند؛ درحالی که همان شرایط برای فرد دیگری که فاقد این عامل است می تواند رنج آور نباشد. (ص.۱۳۹)

کتاب معنویت بی سامان؛ تاملی جامعه شناختی بر معنویت گرایی جدید و چرایی گرایش آن در ایران در ۳۱۱ صفحه و شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه به تازگی از سوی انتشارات شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر شده و در اختیار علاقمندان به کتاب قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=35446
  • منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

26اردیبهشت
دوستم سندرم داون دارد
03فروردین
کتاب هایی که در آخرین سال قرن مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند
یک راهکار خوب برای شناسایی کتاب های خوب؛

کتاب هایی که در آخرین سال قرن مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.