• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

8
تحلیل اینترسپت از استبداد سایبری زاگربرگ؛

چرا تصویر حاج قاسم سلیمانی از شبکه‌های اجتماعی حذف می‌شود؟!

  • کد خبر : 35263
  • 18 دی 1400 - 0:29
چرا تصویر حاج قاسم سلیمانی از شبکه‌های اجتماعی حذف می‌شود؟!
نشریه آمریکایی اینترسپت در گزارشی به نحوه شکل‌گیری لیست سیاه شبکه اجتماعی فیسبوک پرداخته و می‌نویسد که لیست سیاه زاگربرگ نه تنها از منابع تحریمی دولت آمریکا استفاده کرده بلکه فراتر نیز رفته است.

به گزارش صدای حوزه، فیس‌بوک به بهانه رفع اتهامات مبنی بر کمک به گسترش تبلیغات سیاسی تروریست­‌ها و جلوگیری از ترویج افراد مجرم و گروه­‌های خشونت‌­گرا، آزادی بیان را منع کرده است. این پلتفرم در سال ۲۰۱۲ به دلیل هشدارهای کنگره و سازمان ملل درباره جذب تروریست به صورت آنلاین، به وضع یکسری تحریم برای برخی افراد و سازمان‌ها پرداخت.

اینترسپت گزارشی ارائه داده که نشان می‌دهد علاوه بر فهرست مخفی فیس‌بوک، نحوه اداره محتوای این شبکه اجتماعی می‌تواند باعث رواج خشونت در خارج از پلتفرم شود. جنایت پاکسازی قومی مسلمانان میانمار و شورش در کاپیتول هیل، به فیسبوک مرتبط می­‌شوند. منتقدان مدعی هستند که سایر اقدامات برای محدودسازی آزادی‌­های فردی تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» فقط افراد و گروه‌­های خاصی را پوشش می­‌دهد.

اینترسپت فهرستی چهار هزار نفری از سیاستمداران، نویسندگان، خیریه‌­ها، بیمارستان­‌ها، صدها اثر موسیقی و شخصیت­‌های برجسته تاریخی که قبلاً فوت کرده‌­اند -که شامل تحریم‌ فیس‌بوک شده‌اند – منتشر کرده است. تعدادی از محققان حقوقی و آزادی­خواهان مدنی خواستار افشای این لیست شده­‌اند تا کاربران به صورت دقیق بدانند چه موقع پست و حساب کاربری آنها پس از حمایت از این دسته از افراد و گروه­‌ها، حذف یا مسدود خواهد شد. فیسبوک بارها از انجام این کار خودداری کرده و ادعا دارد که موقعیت کارمندانش را به خطر خواهد انداخت و زمینه را برای دور زدن سیاست­‌هایش فراهم می‌سازد. 

مبارزه با تروریسم بهانه است

فایزا پاتل، یک فعال مدنی آمریکایی معتقد است: «فیسبوک با گفتن اینکه افراد و سازمان­‌های تروریستی را شناسایی می­‌کند اما اطلاعات آنها را نمی‌­تواند فاش کند، کاربران را در وضعیت مبهم و پیچیده‌­ای قرار می‌­دهد». جالب است که به گفته کارشناسان، فیسبوک تحریم‌های کمتری علیه شبه نظامیان سفید پوست که مخالف دولت هستند، نسبت به تروریست­‌های سیاه پوست، لاتین­‌تبار، غرب آسیا، آسیای جنوبی و مسلمانان در نظر می­‌گیرد.  

آنجل دیاز، مدرس دانشکده حقوق یوسی‌ال‌ای اظهار کرد: «قوانین مذکور برخی از جوامع را تحت فشار قرار می‌­دهد و حتی برای بعضی از آنها، اقدامات سختگیرانه­‌تری در نظر می­‌گیرد».

برایان فیشمن، مدیر اجرایی سیاست‌های مبارزه با تروریسم فیسبوک در بیانیه‌ای کتبی می‌گوید: «ما فهرست را مخفی نگه می­‌داریم و ضمن اینکه امنیت را در اولویت قرار می­‌دهیم، تا حد امکان موضوعات را شفاف‌­سازی می­‌کنیم تا از بروز تهدیدات و دور زدن قوانین، جلوگیری نماییم.» او می‌افزاید: «تیمی متشکل از ۳۵۰ متخصص بر توقف سازمان­‌ها و از بین بردن نفوذ آنها متمرکز شده­‌اند. در حال حاضر، هزاران سازمان از جمله بیش از ۲۵۰ گروه برتری‌­‌طلب سفیدپوست را در لیست قرار داده­‌ایم و به صورت مداوم خط­ مشی‌­ها و سازمان‌­های تروریستی را به‌روزرسانی می­‌کنیم.»

فیس‌بوک سه رده‌بندی برای نحوه برخورد با محتوای به اشتراک گذاشته‌شده در پلتفرم خود در نظر گرفته است. صرف نظر از طبقه­‌بندی­‌های مذکور، کاربران اجازه ندارند خود را به عنوان اعضای گروه‌های لیست شده معرفی کنند. فیس‌بوک بیشتر اطلاعات تروریست­‌ها را مستقیماً از دولت آمریکا، لیست تحریم‌­ها، کنسرسیوم تحقیق و تحلیل تروریسم، پایگاه داده خصوصی مبتنی بر اشتراک خشونت افراط‌­گرایی، وب‌سایت، سازمان­‌های شناخته شده به عنوان تروریست توسط ایالات­‌متحده، فهرست تحریم­‌های وزارت خزانه‌­داری که توسط جورج دبیلو بوش بلافاصله پس از حملات ۱۱ سپتامبر ایجاد شد، دریافت می­‌کند. در اکثر موارد، اطلاعات شامل شماره گذرنامه و تلفن موجود در فهرست رسمی گروه‌­های تروریستی می­گ‌ردد که مستقیماً کپی می­‌شوند.  

مایکل شوئر، عامل سابق سیا، در سال ۲۰۰۶ به نیویورکر گفت: «یک کلمه عربی می‌­تواند چهار یا پنج معنی مختلف در ترجمه داشته باشد.»

مسلمانان، از نظر فیس‌بوک خطرناکند

به نظر می‌­رسد فیس‌­بوک با رقبای خود برای جمع‌­آوری لیست سیاه همکاری کرده باشد. فایزا پاتل خاطرنشان کرد که صدها گروه شبه‌نظامی راست‌گرا سفیدپوست که شبیه گروه‌های خشونت­‌طلب به نظر می‌رسند، با کمترین سطح محدودیت، در لیست سیاه قرار گرفتند. دسته دیگری که بازیگران غیردولتی تشکیل می‌­دهند، شامل نیروهای مسلح که دولت‌­ها را هدف قرار می­‌دهند و جناح­‌هایی که در حال حاضر در سوریه درگیر جنگ داخلی هستند، می­‌شود. دسته آخر که اکثراً شبه‌نظامیان بدون خشونت و راست­گرای ضد دولتی آمریکا هستند، به طور مرتب از سخنان نفرت‌­انگیز استفاده می­‌کنند و قوانین فیس‌بوک را نقض خواهند کرد. کاربران در رابطه با این دسته از گروه می­‌توانند به طور آزاد اظهارنظر کنند.

پاتل در ایمیلی به اینترسپت نوشت: «به نظر می‌­رسد این فهرست­‌ها دو سیستم متفاوت ایجاد کنند و مجازات­‌های سنگینی برای مسلمانان در نظر بگیرند». مقایسه دسته اول و سوم نشان می­‌دهد که فیس‌بوک نیز همانند آمریکا، مسلمانان را خطرناک­‌ترین افراد می­‌داند.

پاتل خاطرنشان کرد: «گروه‌­های نفرت که به عنوان گروه­‌های نفرت ضد مسلمانان نامیده شده­‌اند، در لیست فیس‌بوک قرار ندارند».

مقامات اطلاعاتی در اوایل سال جاری به این نتیجه رسیدند که شبه‌نظامیان ضد دولتی به طور جدی آمریکا را تهدید می­‌کنند، دیدگاهی که اکثر محققان غیر دولتی نیز با آن موافق هستند. در واقع، شبه نظامیان داخلی سرمایه سیاسی محسوب می­شوند و حمایت قابل­ توجهی از جناح‌­های راست آمریکایی می‌­کنند.

آنجل دیاز از دانشکده حقوق یوسی‌ال‌ای معتقد است: «به نظر می­‌رسد که جنبش‌­های اجتماعی در پاسخ به سازمان‌­های قدرتمند و گروه­‌های قومی که قوانین را زیر پا می­‌گذارند، ایجاد شده‌­اند. فیس‌بوک در واکنش به این گونه اقدامات، قوانین و تحریم­‌هایی را در نظر گرفته تا تاثیر گروه‌­های پرنفوذ سیاسی را محدود کند. به عنوان مثال، «جنبش راست افراطی بوگالو» که در حال آماده‌­سازی جنگ داخلی دوم در آمریکا هستند، جزء دسته سوم در نظر گرفته شده­‌اند».

در پاسخ به این انتقادات، سخنگوی فیس‌بوک هرگونه حمایت از گروه­‌های راست افراطی را قاطعانه رد کرد و گفت: «گروه­‌ها براساس رفتارشان طبقه‌­بندی می­‌شوند و در مواقعی که گروه­‌های آمریکایی اقدامات تروریستی انجام دهند، به عنوان سازمان تروریستی معرفی می‌­گردند و زمانی که اقدامات خشونت­‌آمیز انجام دهند، به عنوان سازمان‌­های خشونت­­‌گرا توصیف خواهند شد.۹۰۰ گروه لیست سیاه که اطلاعات آنها جمع‌­آوری شده است، جزء قدرتمندترین گروه‌­ها در جهان هستند».

 او در مورد نژادپرستی، برتری سفیدپوستان و قرار گرفتن آنها در دسته اول افزود: «تمرکز بر این بخش کمی گمراه‌­کننده و پیچیده است. رویکرد ما نسبت به گروه‌­های مروج نفرت سفیدپوست و سازمان‌­های تروریستی، تهاجمی‌­تر از سایر دولت­‌ها است. تعریف ما از تروریسم گسترده است و اکثر سازمان‌­های مستقر در خاورمیانه، جنوب آسیا، آمریکای شمالی و اروپای غربی از جمله حزب ناسیونالیسم ملی، ارتش جمهوری­خواه ایرلند، گروه ویژه اقدام ملی را به عنوان تروریسم اعلام کرده‌­ایم».

دانشگاه علوم پزشکی ایران در فهرست تروریستی فیس‌بوک

در مجموع، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، ایالات­‌متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و فرانسه تنها سیزده گروه برتری‌طلب سفیدپوست را شناسایی کرده‌­اند. با این حال، تعداد گروه‌­های تروریستی فهرست شده مستقر در آمریکای شمالی یا اروپای غربی به بیش از هزار نفر می‌­رسد. اگرچه فهرست شامل گروهی از فرماندهان داعش و شبه‌نظامیان القاعده می‌­شود اما برخی از آنها هیچ تهدیدی نخواهند داشت. با توجه به تحریم­‌های فدرال که برای دشمنان خارجی در نظر گرفته شده است، سیاست فیس‌بوک شرکت صنعتی تراکتورسازی ایران و صندوق امداد و توسعه فلسطینیان که در بریتانیا مستقر است، نیز تهدیدی جدی تلقی می‌­کند و آنها را با گروه‌­های تروریستی خطرناک مانند الشباب در دسته اول قرار می­‌دهد.

جیلیان یورک، مدیر بخش آزادی بیان در بنیاد مرزهای الکترونیکی که اسناد منتشرشده را نیز بررسی کرده، معتقد است: «وقتی یک پلتفرم بزرگ و جهانی سیاست­‌های خود را با آمریکایی که سال‌­ها بر اکثر نقاط جهان به ویژه مسلمانان هژمونی اعمال کرده است، هماهنگ می­‌کند، صرفاً تفاوت قدرت میان گروه‌­ها و سازمان­‌ها را بازسازی می­‌کند و جمعیت آسیب­‌پذیر را از بین می‌­برد».  

فهرست سیاه حتی شامل مدسر رشید پارای سرباز ۱۴ ساله کشمیری، بیش از ۲۰۰ اجرای موسیقی، شبکه­‌های تلویزیونی، استودیوی توسعه‌دهنده بازی­‌های ویدئویی، خطوط هوایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران که بر روی واکسن کووید-۱۹ کار می­‌کند و بسیاری از شخصیت‌­های تاریخی مانند جوزف گوبلز و بنیتو موسولینی که فوت کرده‌­اند، می­‌شود. مطالب داخلی به مدیران در فرآیند سانسور هرگونه اظهارنظر و صحبت درباره افراد و گروه‌­هایی که در لیست سیاه هستند، کمک می­‌کند.

مارتا دارک، مدیر فاکس گلاو گفت: «کاربران می‌­توانند در مطالب داخلی در مورد سازمان­‌هایی که جزء دسته اول قرار دارند، نظرات مثبتی داشته باشند؛ اما از اقداماتی که باعث مشروعیت بخشیدن به آنها می‌­شود، به شدت جلوگیری خواهد شد».

پاتل معتقد است که قوانین و سیاست در نظر گرفته شده، بحث­‌های سیاسی، آزادی بیان و جهان اسلام را که اکثراً در لیست سیاه قرار دارند، به خطر خواهند انداخت.

فیس‌بوک، در خدمت منافع آمریکاست

به گفته یورک، فیس‌بوک سیاستی که دنبال می­‌کند، فقط برای رسیدن به هدف و منافع آمریکا باشد. از نظر فیس‌بوک، خشونت‌­گرایان کسانی هستند که دست به اقدامات غیرانسانی مانند اعمال خشونت‌­های خیابانی علیه غیر نظامیان یا مجریان قانون، آتش‌­زدن، غارت و تخریب اموال خصوصی یا عمومی می‌­زنند. همانطور که گفته شد، این سیاست به فیس‌بوک اجازه می­دهد تا سازمان­‌های خبری را هر کجا که صلاح دید سانسور کند و اخباری را که صلاح می‌داند منتشر کند. براساس تمجیدی که از این شبکه اجتماعی برای کمک به «بهار عربی» شد، نکته قابل‌توجه اینجاست که معترضان مصری که در سال ۲۰۱۱ میدان تحریر قاهره را تصرف کردند، طبق قوانین سال ۲۰۲۱، یک «جنبش اجتماعی-نظامی خطرناک» تلقی شده­‌اند. 

اجرای قوانین و سیاست‌­ها برای این شبکه اجتماعی که ادعا می­‌کند حامی آزادی بیان است، نتایج غیر قابل‌­قبولی به همراه دارد. در ماه ژوئیه، رینا خالک، تحلیلگر لبنانی_آمریکایی، عکسی از بیلبورد سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی که در ۱۳ دی ۱۳۹۸ به دست جنایتکاران آمریکایی ترور شدند، در اینستاگرام خود منتشر کرد و بلافاصله پست او پس از بارگذاری به علت نقض قوانین تحت عنوان «خشونت یا سازمان‌­های تروریستی خطرناک» حذف شد.

خالد در ایمیلی به اینترسپت گفت: «هدف من از ارسال عکس این بود که اطرافم را نشان دهم و این واقعیت که بیلبورد در فرودگاهی که آنها ترور شدند به طور برجسته نمایش داده می­‌شود، بیانگر ادای احترام مقامات عراقی است».

فیس‌بوک در حال حاضر خود را در موقعیتی می­‌بیند که نه تنها رهبران سیاسی را سانسور می‌­کند، بلکه محدودیت­‌های جدی برای بحث در مورد آنها ایجاد کرده است. در ماه مه، پست‌­های فلسطینیانی که سعی داشتند جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را در مسجد الاقصی به تصویر بکشند، حذف کرد. در ماه گذشته نیز حساب کاربری یک فرد مصری را به علت انتشار مقاله‌­ای درباره گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس، مسدود کرد. با توجه به اتفاقات اخیر در سراسر جهان متوجه می‌­شویم که فیس‌بوک در موقعیتی قرار دارد که تنها از سیاست­‌های آمریکا تبعیت نمی‌­کند و حتی فراتر نیز می‌­رود. باید به این مسئله مهم نیز اشاره داشت که مارک زاکربرگ، یکی از موسسان فیس‌بوک و کسی که به جز مدیر بودن سِمت دیگری بر عهده نداشته است، کسی انتخاب نکرد. 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=35263
  • منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

14بهمن
روزی که انقلابی دو آتیشه شدم!
خاطره سردار سلیمانی از اولین دیدارش با امام خمینی (ره)؛

روزی که انقلابی دو آتیشه شدم!

19دی
شهید سلیمانی به آنچه آقای هاشمی تحلیل می‌کرد، خوش‌بین نبود
حسین مرعشی، دبیرکل جدید حزب کارگزاران:

شهید سلیمانی به آنچه آقای هاشمی تحلیل می‌کرد، خوش‌بین نبود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.