• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

4
به بهانه حواشی رپ‌خوانی در قسمت آخر «جوکر»:

اگر مواجهه درستی با موسیقی رپ نشود، در آینده با چالش روبه‌رو می شویم/زیرزمینی‌ها هدف‌شان بیشتر، اعتراضات سیاسی و فرهنگی است تا تجارت

  • کد خبر : 34340
  • 06 دی 1400 - 12:59
اگر مواجهه درستی با موسیقی رپ نشود، در آینده با چالش روبه‌رو می شویم/زیرزمینی‌ها هدف‌شان بیشتر، اعتراضات سیاسی و فرهنگی است تا تجارت
ذات اعتراضی، سوءاستفاده گروه‌های مختلف در ترویج اشعار سخیف و همچنین رفتارهای سال‌های اخیر بعضی چهره‌های مشهور مانند تتلو، باعث شده آن‌دسته از رپرهایی که کارهای استاندارد و قابل‌توجه منتشر می‌کنند مورد بی‌توجهی مدیران و حتی ارگان‌های فرهنگی قرار بگیرند.

به گزارش صدای حوزه، رپ‌خوانی غلامرضا نیکخواه در قسمت آخر «جوکر» و بعد از آن انتشار مجزایش به‌صورت یک قطعه موزیک‌ویدئویی، واکنش‌هایی را به‌همراه داشت. واکنش‌هایی که بیشتر آن را تمسخر رپ دانستند و باز هم بحث‌ درخصوص بی‌توجهی به این سبک موسیقی داغ‌تر شد. عده‌ای البته مخالف این بی‌توجهی هستند و دلیل‌شان هم سه تیتراژ تلویزیونی در سبک رپ است که از شبکه‌های تلویزیونی پخش شده. «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» و «دوپینگ» سه مجموعه تلویزیونی بودند که در تیتراژ آنها به سبک رپ خوانده شد و جالب‌تر اینکه پای دو هنرپیشه در این تیتراژها درمیان بود. رضا عطاران در دو سریال اول و محمد بحرانی در دوپینگ، رپ خواندند و البته به جز این آخری، تکرار آن دوتای اول معمولا در سال‌های اخیر بدون تیتراژ پخش می‌شود.

سال گذشته بود که گزارشی با عنوان «مصرف موسیقی ایرانی‌ها به روایت آمار» منتشر شد و در آن در سوالی از مخاطبان موسیقی درمورد سبک موسیقی موردعلاقه‌شان سوال شد: «بیشتر به چه سبک موسیقی‌ای گوش می‌کنید؟» در اولویت اول ۴۶٫۲درصد مخاطبان موسیقی گفته‌اند که بیشتر به موسیقی سنتی گوش می‌دهند، ۳۷٫۱درصد نیز بیشتر به پاپ ایرانی، ۹٫۶درصد راک و رپ ایرانی و در مراحل بعدی به ترتیب به موسیقی کلاسیک خارجی پاپ، راک و رپ خارجی گوش می‌دهند. در اولویت دوم انتخاب این نمونه آماری، پاپ ایرانی پرطرفدارترین نوع موسیقی است. در میان مخاطبان موسیقی، موسیقی پاپ ایرانی با ۲۴٫۲درصد و موسیقی محلی با ۳۳٫۷درصد بالاترین شنونده را دارند. پس از آنها به ترتیب موسیقی راک و رپ ایرانی با ۱۲٫۷درصد، پاپ خارجی با ۵٫۱درصد، کلاسیک خارجی با ۳٫۸درصد، رپ خارجی با ۲/۲درصد و سنتی ایرانی با ۰٫۷درصد شنونده قرار دارند.

براساس این گزارش، دانش‌آموزان و دانشجویان کمتر از سایر گروه‌ها، سبک‌های موسیقی سنتی و محلی ایرانی و نواهای مذهبی و بیشتر از سایر گروه‌ها سبک‌های پاپ، راک و رپ ایرانی، کلاسیک و پاپ و راک و رپ خارجی گوش می‌دهند. افراد دارای درآمد بدون کار بیشتر از سایرین، موسیقی سنتی ایرانی و محلی و کمتر از سایرین سبک پاپ، راک و رپ ایرانی و انواع سبک‌های خارجی را گوش می‌دهند.

هنوز اطلاعات تازه‌تری از میزان مصرف موسیقی در ایران منتشر نشده و به‌طور خاص از میزان مصرف و حتی خوانندگان موسیقی رپ، داده‌های جدید و قابل استنادی دیده نمی‌شود. پیگیری‌های ما از طریق معاونت هنری وزارت ارشاد نشان داد که نه درخواستی برای صدور مجوز شده و نه با درخواستی موافقت شده است. انگار نه انگار که اصلا این سبک موسیقی وجود دارد. ذات اعتراضی، سوءاستفاده گروه‌های مختلف در ترویج اشعار سخیف و همچنین رفتارهای سال‌های اخیر بعضی چهره‌های مشهور مانند تتلو، باعث شده آن‌دسته از رپرهایی که کارهای استاندارد و قابل‌توجه منتشر می‌کنند مورد بی‌توجهی مدیران و حتی ارگان‌های فرهنگی قرار بگیرند. حتی پخش کلیپ‌هایی با عنوان «رپ انقلابی» هم نتوانست از سنگینی فضای ایجادشده علیه موسیقی رپ بکاهد و در شرایط مهاجرت چهره‌های شاخص این سبک به کشورهای همسایه یا قاره‌های دیگر، هنوز تکلیف این سبک در کشور ما روشن نیست. گاه در سریال‌های طنز مورد تمسخر قرار می‌گیرد و گاه در همان سریال‌های طنز به‌عنوان تیتراژ از آنها استفاده می‌شود. اگر کارکرد موسیقی رپ درک نشود و مدیران فرهنگی با آن مواجه نشوند، ممکن است در آینده با چالش بزرگی در این زمینه روبه‌رو شویم. بی‌تفاوتی به سلایق نسل‌های تازه و عدم اختصاص یک امکان جامع و منطقی برای آنها این گسست بین سلایق مختلف هنری را بیشتر می‌کند.

دسته‌بندی برای رپ وجود دارد؟

حوزه اقتصادی در هنر مساله مهمی است. در موسیقی و به‌طور خاص سبک رپ هم این اهمیت وجود دارد. در بحث اقتصادی رپرها به دو دسته تقسیم می‌شوند: Mainstream و ‌underground. خیلی تعریف درست و دقیقی از این دسته‌ها وجود ندارد، مثلا حتی «هیچکس» هم در جایی گفته: «هیچ‌وقت نفهمیدم کی کدوم‌وره» اما اساس کار این است که زیرزمینی‌ها معمولا مستقل‌اند و آهنگ‌هایشان محتوامحور است و محتوا برایشان مهم‌تر از سایر فاکتورهاست و به‌طور خاص در موضوعات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی می‌خوانند. Mainstream ‌ها اما بیشتر جنبه‌های تجاری را درنظر می‌گیرند مثل «زدبازی» و «تیک‌تاک» و به‌اصطلاح عوام‌پسند می‌خوانند اما زیرزمینی‌ها افرادی مثل «هیچکس»، «قاف»، «فدایی» و «صفیر»ند که هدف‌شان بیشتر محتوا و اعتراضات سیاسی و فرهنگی است تا تجارت و سود بیشتر.

منابع درآمد؟

یکی از منابع درآمد در رپ شعرفروشی است. یعنی شعر یا تکست را می‌نویسند و به رپرهای دیگر می‌فروشند که بخوانند. منبع درآمد قابل‌توجه دیگر در رپ، شهرت‌فروشی است. به‌عنوان مثال اشخاص معروفی مثل «سهراب‌ ام.جی» و «سپهر خلسه» که به شهرت زیادی رسیده‌اند، با رپرهای جوان گمنام و تازه‌کاری که خواهان خواندن یا کار مشترک با آنها هستند، در ازای دریافت مبالغ هنگفت چند هزار دلاری، آهنگ مشترک می‌خوانند و بیرون می‌دهند. زیرزمینی‌ها که به منابع مالی کمتری دسترسی دارند چندسالی است که از هواداران‌شان می‌خواهند آثارشان را از پلتفرم‌هایی مثلSpotify یا Soundcloud دنبال کنند تا از این راه بتوانند کسب درآمد کنند. Mainstream‌ها بیشتر کنسرت‌های خارج از کشور برگزار می‌کنند. به‌عنوان مثال «زدبازی»، «تیک‌تاک» و «تتلو» در لندن، سوئد، ترکیه و… برای ایرانیان خارج از کشور یا توریست‌های ایرانی کنسرت برگزار می‌کنند. یک راه دیگر کسب درآمدشان هم به این شکل است که آهنگ‌هایشان را از سایت‌های بخصوصی مثل «رادیوجوان» پخش می‌کنند و طبق قرارداد، پول‌شان را از این سایت‌ها می‌گیرند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34340
  • نویسنده : سیدمهدی موسوی‌تبار، روزنامه‌نگار
  • منبع : فرهیختگان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.